My first botsing

Andre de Boer

to Ligfiets
“My first botsing”:

Semi-dagelijks fiets ik Woerden-Utrecht-Woerden als woonwerkverkeer
(M5 20/28 Street Legal). Eén van de routes loopt pal langs de
spoorbaan Utrecht-Den Haag, rijdend richting Den Haag zie je de route
ter hoogte van station station Vleuterwijde aan je linkerhand
(zuidzijde) liggen. Een brede 2x2baans weg met aan de zuidzijde
daarvan een breed tweerichingsfietspad, regelmatig onderbroken door
zijwegen. Verkeer uit deze zijwegen moet voorrang verlenen aan o.a.
alles op het fietspad.

Ruim drie weken terug rijd ik daar naar huis met wat wind in de rug,
34 km/h. Zoals altijd heb ik 4 lampen branden, voor en achter een zwak
maar ‘altijd aan’ spaakinductielampje, achter een eenvoudige maar
goede LEDlamp en voor de 40lux BM IXON IQ op volle sterkte. Ik nader
een wat grotere zijweg van links, waar het verkeer een linker en
rechter voorsorteervak heeft en rem daar flink. Ik vertrouw de
situatie niet: een bestelbusje in het rechtervoorsorteervak stopt bij
nadering van het fietspad, maar ik zie dat het busje gelijktijdig
gepasseerd wordt een personenauto in het linkervoorsorteervak. De
personenauto verdwijnt voor mij gezien achter het busje en dit
‘bedekkingsverschijnsel’ is berucht: de auto heeft mij mogelijk niet
gezien en zal voor mij zometeen achter het busje vandaan weer
opduiken.

Dan gaat alles heel snel. De personenauto (hoor ik later) had mij wel
gezien, maar het busje trekt op. Ik rem zo hard als ik kan, sla met
fiets en al half over de kop, maar op het moment dat we (fiets en ik)
vertikaal staan, sta ik met mijn voeten stil op de grond, knal met
mijn lichaam op het wegrijdend busje, wordt omgetrokken, waarbij de
fiets ook hard om valt. Als door een wonder heb ik me tijdens de klap
tóch met mijn armen op kunnen vangen, alleen de stalen trapper haalt
tijdens de val gemeen over mijn scheenbeen. Niets gebroken, wel
gekneusd en bebloed, verder blauw, beurs en dik tot vandaag. Heel
wonderlijk: de fiets heeft de bus niet eens geraakt. Mijn afdruk op de
vuile zijkant van de bus ziet ongeveer uit zoals figuren in tekenfilms
door een muur heen vliegen: in silhouet.

Op de grond liggend hoor ik boven me het gefoeter van de bestuurder
van het busje met de bestuurder van de personenauto (tevens getuige).
De man van het busje verexcuseert zich: “Sorry meneer, ik heb u niet
gezien”. De personenautoman scheldt hem uit. “Hoe kan je hem nou niet
gezien hebben, man? Ik zag ‘m al van 100 meter aankomen.” Ook een
tweede getuige (bestuurder tweede auto achter het busje) zegt dat ik
prima zichtbaar was (heb niemand gehoord of dit nou door de
verlichting kwam). Het is een geheel open kruising.

Als alles wat bedaard is (kon eerst mijn onderbeen niet bewegen) hoor
ik het hele verhaal. Een eindje voor mij reed een fietser (#1) aan de
andere kant van de kruising naderde een tweede (voor mij dus
tegenliggende) fietser (#2). Gezien vanuit het busje waren dit dus
fietsers van rechts respectievelijk links. Alleen heeft de busjesman
nooit opgemerkt dat ik achter fietser #1 aan kwam. Hij had alleen zijn
focus op fieter#1 en fietser#2.

Ik heb veel over het voorval na moeten denken. Had ik in het laatste
moment mij rem los moeten laten? Klinkt gek, maar tijdens het over de
kop-gaan-slaan schoot dat door me heen. Gelijktijdig gaat het zo snel
dat je niets meer kan afwegen. Grote angst was dat ik iets eerder stil
zo staan, wél volledig gebuiteld zou hebben en onder het achterwiel
van het optrekkend busje zou komen, mijn oog was daarop gevestigd.
Iets anders: ik had net 3 fietsdagen ervoor mijn remblokken (voor)
vervangen. Het zijn Magura’s en ik vond dat ze het niet meer zo goed
deden. Had al een keer de velg helemaal met spiritus schoongemaakt en
de remblokken wat opgeschuurd. Wat blijkt? Opgesleten Magura
remblokken manifesteren zich niet met metaal-op-metaal gekras zoals V-
brakes en Cantilever, maar gewoon doordat de maximale uitslag van het
hele remmechaniek gehaald wordt. De hele klauw heeft een maximale slag
‘naar de velg toe’ en zijn de remblokken zo ver op dat ze nog maar met
moeite tot op de velg reiken, dan vind je dat terug in verminderde
remcapaciteit. Gevaarlijk! En mijn laatste nadenkertje: ook was dit de
eerste dag sinds jaren dat ik weer eens een fietshelm droeg. Puur
toeval. Ook al moet ik er bij zeggen dat ik volgens mij met mijn hoofd
de bus niet geraakt heb…..

Maar minstens zo belangrijk is: hoe heeft dit kunnen gebeuren? Een
paar dingen zijn toch opmerkelijk:
1: de onveiligheid van de kruising is dit keer mijn redding geweest.
Ik was al gaan remmen wegens de verscholen auto. Ik vermoed dat op het
moment dat het busje optrok mijn snelheid al tot 20km/h gezakt was.
2: goede verlichting is geen bewijs dat je gezien wordt. Volgens mij
hebben we het hier in de ligfietsgroep wel eens vaker over gehad. Men
kijkt naar die dingen die de aandacht getrokken hebben, zaken daarom
heen vallen daardoor soms gewoon niet op. Pure waarnemingspsychologie.
De busbestuurder zag fiets#1 wel maar mij -er enkele tientallen meters
achter- niet, ondanks geheel vrij zicht.
3: je materiaal: houd het in orde. Het was heel anders geweest als dit
gebeurd was met mijn oude remblokken. Met de Magura’s ben ik nu
gewaarschuwd: aan het einde van de remblokjeslevensduur loopt de
maximale remkracht stiekem af, maar dit merk je (dus!) alleen bij hard
remmen. Ongemerkt rijd je zo een tijdje in een twijfelfase: eerst denk
je dat er iets anders niet helemaal in orde is. Verder zijn het
geweldige remmen. De (eerste) getuige noemde het: “Ik wist niet dat
een fiets zo onvoorstelbaar hard kon remmen.” Ik had inderdaad op de
bagagedrager ook nog een tot de nok gevulde 30liter sporttas met
werkzaken (boek, tijdschriften, laptop) kleren en een partij
boodschappen. In een fractie van een tel hebben die Magura’s de boel
over te kop kunnen laten kantelen. Wees daarmee ook gewaarschuwd: in
een noodsituatie knijp je harder dan je denkt.

Ik betrapte me er op dat ik een week later er tegenaan zat te hikken
om weer op de ligfiets te stappen. Je realiseert je hoe kwetsbaar je
bent. Inmiddels rijd ik weer vrolijk rond, weer een ervaring wijzer
geworden. Helaas wel een vervelende ervaring.

André – hoeveel ervaring moet je opdoen? – de Boer

Locatie: kruising Vleutensebaan – ’t Zand: http://g.co/maps/unehm (de
stoplichten deden het niet)

MuzieQuest

to ligf...@googlegroups.com
Dag André

Op woensdag 11 april 2012 19:08:07 UTC+2 schreef Andre de Boer het volgende:
“My first botsing”:
Locatie: kruising Vleutensebaan – ’t Zand: http://g.co/maps/unehm (de
stoplichten deden het niet)

Een indrukwekkend verhaal. Ik hoop dat je er niet teveel nachtmerries aan overhoudt. Heel veel discussies op deze lijst samengebald in één kort moment. Je reed bewust, was beducht op mogelijke risico's en anticipeerde daar op. En je had bewust maatregelen genomen om altijd zichtbaar te zijn. Was het geheel donker? Het is bizar dat je dan juist wordt aangereden door het voertuig waarvan je het geheel niet verwacht. Heel veel sterkte met je herstel.
Overigens mijd ik de door jouw beschreven route vanwege het vele oponthoud en bochten. Ik volg de busbaan Parkwijk naar de Zandweg en rijd dan door Harmelen aan de zuidzijde van de Leidsche Rijn. Gaat in praktijk stukken sneller. Het verschil in afstand is rond de 100 meter.

Theo - vele wegen naar het westen leiden naar Woerden - van Soest

Peter&Iris

to Ligfiets
Tjee heel verhaal,
Maar gelukkig na te vertellen.

Goede zichtbaarheid en gezien worden ligt blijkbaar een eind uit
elkaar.
Ook ik merkte vandaag hoe je in vol daglicht gewoon niet gezien wordt.

Parallel rijdend langs het fietspad passeert mij een auto en slaat
gewoon voor mij een inrit in.
Onbegrijpelijk dat hij me niet heeft opgemerkt.
Het is een lange doorgaande weg, helemaal vrij zicht op het fietspad
wat er parellel langs loopt.
De bestuurder kan mij al geruime tijd gezien hebben, passeert op nog
geen 1.5mtr en slaat zo voor mijn neus af
Noodstop en er omheen gestuurd zo het ging maar net goed.

Wat betreft het remmen en het belang van goede remmen ben ik het
helemaal met je eens.

Inmiddels heb ik onze Greenmachine's laten aanpassen.
Met name de balans tussen achter en voorrem is nu stukken beter.
We hadden twee schijfremmen ieder 160mm. Gevolg dat het achterwiel
veel te snel blokkeerde.
Het achterwiel heeft nu eenmaal veel minder wieldruk en behoeft veel
minder remkracht.
Nu 180 mm voor en een keramische trommel als achterrem.
Resultaat is een veel betere balans waardoor zeker in noodsituaties de
boel niet blokkeert.
Wat je al schrijft "in een noodsituatie knijp je harder dan je denkt."
is helemaal waar.
Het kan daarom ook helemaal geen kwaad om gewoon eens een noodstop te
maken om aan te voelen
wat de fiets gaat doen.

Het verhaal over de magura's kan ik eerlijk gezegd niet bevestigen
terwijl ik met mijn vorige fiets er 40.000km mee heb gereden. En
eigenlijk zonder enig probleem. (had de HS33)
Ik heb nooit kunnen waarnemen dat er een verminderde remkracht was
wanneer de blokjes aan het opraken waren.
Wanneer de blokjes wat sleten draaide ik de rode wieltjes aan de
remhendels wat aan en dat gaf weer de oude remdruk terug.

Groetjes Peter.
Hard gaan is niet de kunst, goed stoppen wel

herkimer...

to Ligfiets
Peter schreef over het belang van goede remmen:

> Het kan daarom ook helemaal geen kwaad om gewoon eens een noodstop te
> maken om aan te voelen wat de fiets gaat doen.

Ik denk niet dat je in staat bent om zonder nood een echte noodstop
te maken. Dat is maar goed ook, want veel voorvorken, met name op
lage liggers, kunnen een noodstop slechts eenmaal aan.
Dat is de prijs van het 'moeilijk over de kop slaan' op een ligfiets.

R - op een landweggetje de berm in getoeterd door een
vrachtwagen die dus in elk geval wel goed keek - B

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> lage liggers, kunnen een noodstop slechts eenmaal aan.
> Dat is de prijs van het 'moeilijk over de kop slaan' op een ligfiets.

Waarom zou het op een lage ligger zwaarder zijn voor de voorvork? Die is een
stuk korter waardoor de hefboom een stuk kleiner is.

Grrz
Rode Pioneer

herkimer...

to Ligfiets
Klopt, maar bij een lichtgewicht uitvoering is daar al rekening mee
gehouden.
Ik haalde de lage ligger aan omdat je daarmee niet over de kop slaat.
De 28/20 M5 van de topic starter heeft blijkbaar toch een vrij hoog
zwaartepunt, wat ik me van die fiets herinner is dat je ook vrij dicht
op
het voorwiel zit.

RB

Peter&Iris

to Ligfiets
Zo ver gaat mijn kennis niet.

Maar eerlijk gezegd zet ik dat dan wel een groot vraagteken over de
constructie.
Mogelijk dat bij een aantal modellen die echt puur voor laag gewicht
en snelheid
gaan het een issue is.
Maar voor een fiets die dagelijks voor woonwerk verkeer gebruikt wordt
zou het een slechte zaak zijn als gewicht boven veiligheid gaat.
Stel dat de bouwers van motorfietsen of sportauto's dat ook zo zouden
doen.

Maar goed zoals ik al schreef zo ver gaat mijn kennis dus niet.

Bij een Greenmachine (met verende voorvork) is het geen probleem.
Overigens krijg ik het zelfs voor elkaar om het voorwiel tot blokkeren
te krijgen zonder over de kop te gaan.

Groet
Peter

Thomas Ribbrock

to Ligfiets
On Thu, Apr 12, 2012 at 01:55:41PM -0700, Peter&Iris wrote:
[...]

> [...]

> gewoon voor mij een inrit in.
> Onbegrijpelijk dat hij me niet heeft opgemerkt.

Helemaal niet onbegrijpelijk, helaas. Op fietspaden word je gewoon niet
gezien - dat is nou juist het grote gevaar van fietspaden. Je rijdt
buiten het gezichtsveld van de bestuurders op de rijbaan en alles wat
niet op de rijbaan gebeurt wordt dus ook later of niet waargenomen. In
principe moet je daar bij elk kruispunt en elke uitrit rekening mee
houden... :-(

Cheerio,

Thomas
Thomas Ribbrock http://www.ribbrock.org
"You have to live on the edge of reality - to make your dreams come true!"

Ger@ld

to ligf...@googlegroups.com
Op vrijdag 13 april 2012 22:18:01 UTC+2 schreef Thomas Ribbrock het volgende:

[...]

Ja dat maak je vrijwel dagelijks mee, maar soms heb je ook een fietspad dat deel uitmaakt van de rijbaan, vaak gewoon in een strook met onderbroken streep erlangs (soms is het fietsers deel ook nog donker roze gekleurd)........ veel automobilisten die zoals ik dat noem het rijbewijs hebben "gekocht" zijn de mening toegedaan dat ze gewoon over de roze strook mogen rijden, dus over de onderbroken streep ........ soms parkeren ze er zelfs op .......

Helaas pindakaas ....... zij mogen niet over die onderbroken streep, maar wij eventueel wel .......

Daarnaast gaan automobilisten er zo ongeveer standaard van uit dat een fietser 15 km/u rijdt, dus als ze nog net voor je neus afslaan gaan ze daar ook vanuit, rij je dan 25-30-35 loop je wel flinke risico's ..... Dagelijkse kost !

Als ik daar geen rekening mee zou houden op mijn ww-ritten, moest ik er elke dag wel enkele keren vanaf springen ....... nu kan ik wel met de stalen neuzen in mijn werkschoenen even uithalen, maar dat lost eigenlijk niets op ....... met de vlakke hand op een autodak ....... dan zijn ze ineens wel ontzettend wakker...... gaat wel vanaf een bukfietsje maar is vast geen oplossing voor een ligfietser .........

Ger - die soms zou wensen dat hij een vrachtwagen toeter (of boordkanon) op zijn fiets had - @ld.

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Apr 13, 2012 at 01:57:59PM -0700, Ger@ld wrote:
[...]

> Ger - die soms zou wensen dat hij een vrachtwagen toeter (of boordkanon) op
> zijn fiets had - @ld.

Hm - Airzound? ;-)

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
2012/4/13 Ger@ld <gfs...@gmail.com>

Helaas pindakaas ....... zij mogen niet over die onderbroken streep, maar wij eventueel wel .......

Als het een onderbroken streep is mogen ze er juist wel overheen. Rijden dan, parkeren mag echt niet. Bij rijles wordt je geleerd voor te sorteren op de strook zodat fietsers niet meer rechts kunnen passeren maar juist links passeren. Net zoals alle auto's.

Overigens is het pas een fietsstrook als er een fiets op staat afgebeeld. Anders is het een fietssuggestiestrook en dan mag er wel op geparkeerd worden. Deze geeft dan vaak heel mooi het stukje asfalt aan waar je niet moet fietsen om aanrijdingen met deuren te vermijden (wat de engelsen doorzone noemen).

Frank

grollie

to Ligfiets

Dag André,

> [...]

> 2: goede verlichting is geen bewijs dat je gezien wordt. Volgens mij
> hebben we het hier in de ligfietsgroep wel eens vaker over gehad.

Het valt op dat je je eigen goede verlichting erg belangrijk vindt.
Gelijk heb je. Lastig punt blijft: het egocentrische perspectief
waarmee (regelmatig op deze lijst) verlichting beoordeeld wordt. Aan
de ene kant het besef dat fietsers kunnen wegvallen achter mist/dagrij/
verkeerd afgestelde/kerstboomverlichting van auto's, aan de andere
kant het stilzwijgen over collegafietsers die wegvallen achter je
eigen goede verlichting. Wat heeft dit met je ongeval te maken: weet
je welke verlichting fietser nr1 voer?

> 3: je materiaal: houd het in orde. Het was heel anders geweest als dit
> gebeurd was met mijn oude remblokken.

Goed leerpunt. Ik hoop niet dat je bedoelt dat je met versleten remmen
beter af was geweest (want niet over de kop gegaan). Ken je fiets. Je
zult niet weten of je tijdens je noodstop bewust achterover bent gaan
liggen (tegennatuurlijk), of voorover bent gekomen (waarschijnlijk).
In dat laatste geval ga je makkelijk over de kop. Ligt niet aan
Magura. Deze rem heeft veel voordelen, maar remt niet zonder meer
harder dan V-brakes of schijven.

> Je realiseert je hoe kwetsbaar je
> bent. Inmiddels rijd ik weer vrolijk rond, weer een ervaring wijzer
> geworden.

Gelukkig. Vrolijk is goed.

> André – hoeveel ervaring moet je opdoen? – de Boer

G -nooit genoeg- O
Message has been deleted

blackarmor

to ligf...@googlegroups.com

blij dat je ervan hebt kunnen wegwandelen .

als je ooit nog twijfelt om op de ligfiets te stappen denk er dan gewoon even aan hoe dit had kunnen aflopen als je met een gewonen bukker was geweest ;)
heb verleden jaar ook een ongeval gehad . verschil is dat ik zelfs niet meer optijd heb kunnen stoppen weliswaar met een midracer waar het zwaarte punt veel verder naar achter en lager ligt (altijd een nadeel gevonden van die oudere modellen van challenge en m5 ) tegen dat je daarmee overkop gaat :s
maar heb me toen verbaasd over het  resultaat van het ongeval .
ter info het is een volvo :)

Bart Doets

to ligf...@googlegroups.com

Op vrijdag 13 april 2012 22:57:59 UTC+2 schreef Ger@ld het volgende:

>...Daarnaast gaan automobilisten er zo ongeveer standaard van uit dat een fietser 15 km/u rijdt...<

 Dat is natuurlijk helemaal niet verwonderlijk, de standaard fietser RIJDT ook 15 km/u. Ergo het is volslagen logisch dat als je sneller wilt rijden dan 15 km/u, je er steeds van doordrongen moet zijn dat je een uitzondering bent. Je kan een een automobilist eigenljk niet kwalijk nemen dat hij zich konformeeert aan wat 95% van zijn waarneming is.

Bart -the older I get, the better I was- Doets

191.861.807

to Ligfiets
Heehoi,
Sorry, maar dit vind ik onzin. Een ligfiets is géén standaardfiets.
Iedereen weet dat racefietsers, mountainbikers en zeker ook
ligfietsers veel harder rijden dan een gewone fietser. Als je dat niet
weet, hoor je niet achter het stuur.

grtjs,

191.861.807

Bart Doets

to ligf...@googlegroups.com
Op zaterdag 14 april 2012 15:38:58 UTC+2 schreef 191.861.807 het volgende:
> [...]
Iedereen weet dat racefietsers, mountainbikers en zeker ook
ligfietsers veel harder rijden dan een gewone fietser. Als je dat niet

Ik heb het niet over "weten". Iedereen (ook een ligfietser) past zijn gedragingen aan aan wat zijn ervaringen zijn. Als een gemiddelde automobilist per jaar 2 ligfietsen, 10 racefietsen en 3 mountainbikers tegenkomt (of voor mijn part vijfmaal zo veel) is dat géén doorsnee ervaring, en is er dus ook geen correcte intuïtieve reactie voor.
 Let wel, ik zeg niet dat dat goed is!! Maar wel dat het een logisch gevolg is van een praktijksituatie. Van een automobilist, en zeker van een doorsnee automobilist, kan je niet verwachten dat die uitzondering in zijn systeem zit; DUS is het logisch dat jij, als je sneller wilt gaan dan die 15 km/u, daarop voorbereid bent.

Niels van der Wal

to ligf...@googlegroups.com

FF een opsomming van datgene wat op een fietspad sneller dan 25 km/u is:
Sommige fietsers,
Sommige ATB's of MTB's
Wielrenners,
Ligfietsers,
Trike's, whike's etc.
Velomobielen,
Scooters,
Brommers,
Bij elkaar geen kleine groep en sommige zijn er al best lang.

Dat automobilisten er van uitgaan dat de fietser niet sneller gaat dan 15 km/u is een beperkte visie. Dit zowel op snelheid als wat er zich op het fietspad bevindt. Naar mijn idee zal het veiliger zijn als automobilisten beter beseffen wat er kan rijden en er van daaruit rekening mee houden.
Hoe?

Niels, net jeukte het B.I.S. van der Wal

P.S. Af en toe fiets ik over het kruispunt. Met dank voor het plaatsen van dit bericht van dat punt uit gezien.

Bart Doets

to ligf...@googlegroups.com
Op zaterdag 14 april 2012 17:14:19 UTC+2 schreef Niels van der Wal het volgende:

>FF een opsomming van datgene wat op een fietspad sneller dan 25 km/u is:<
 Ik ben zelf ligfietser; je kan ervan uit gaan dat als er een ligfiets in mijn blikveld rijdt, ik 'm (in tegenstelling tot de gemiddelde weggebruiker) ook als zodanig herken. Toch denk ik niet dat ik er meer dan een stuk of 10 per jaar zie rijden - en dat is dan met inbegrip van VM's, trikes etc. Waarmee ik maar wil zeggen dat ligfietsers een zeldzaamheid zijn, in elk geval hier in het Gooi.

Die 15 km/u nam ik over van Ger@ld. Je mag dat van mij substituëren met een willekeurige snelheid onder de 30 km/u.

>Naar mijn idee zal het veiliger zijn als automobilisten beter beseffen wat er kan rijden en er van daaruit rekening mee houden<
Tja, naar mijn idee zou het veiliger zijn als we allemaal een IQ van 120 hadden, maar ook dat zal wel niet haalbaar zijn. Dus tot dan ga ik er maar van uit dat automobilisten NIET in hun systeem hebben zitten dat een ligfiets soms sneller gaat dan de gemiddelde fiets.
Bart

Andre de Boer

to Ligfiets
Voor de vuist weg - nadat er een aantal reacties zijn binnengekomen -
van mijn kant nog wat opmerkingen en antwoorden op vragen

a)
> Was het geheel donker?
Nee, 17.20 uur, overdag. De busbestuurder keek naar het oosten, dus
had 'zonlicht mee'.

b)
> [...]
> Wanneer de blokjes wat sleten draaide ik de rode wieltjes aan de
> remhendels wat aan en dat gaf weer de oude remdruk terug.
Dat bijstellen had ik een paar maanden/half jaar terug gedaan (bij
mijn Magura moet dat met een heel klein imbusje op de remgreep).
Ontschoten of ontgaan was dat ik daarmee op het eind van de
instelmogelijkheid was gekomen. Anyway, de laatste weken (in die
twijfelfase, van remblokjes opvijlen etc), dat ik daar niet aan
gedacht, want in (aan) de remgreep voel je niet wat er aan de hand is:
de greep 'pakt' voelt stevig aan: alsof je op de velg zit. In
werkelijkheid stuit je dus op het inwendige mechanisme.

c)
> 15, 25 of 35 km/h
Tja, het is een doorgaand fietspad (hoofdroute). Er rijden ook
brommers (40 km/h) en er worden honden uitgelaten (<5 km/h).

d)
> [...]
> buiten het gezichtsveld van de bestuurders op de rijbaan en alles wat
> niet op de rijbaan gebeurt wordt dus ook later of niet waargenomen.
Dit fietspad ligt dermate ruim vrij van de hoofdrijbaan (er zit echt
een paar meter tussen) dat het zijverkeer echt éérst het fietspad moet
kruisen, en dan -meters verderop - pas de hoofrijbaan kruist. Met
stopruimte daar tussenin. Moet a.h.w. 2x voorrang geven. Het blijft
dus echt een gevalletje: ziet gezien, ondanks zonlicht mee, vrij
zicht, mijn verlichting, etc. Banaan in de ogen, zeg maar.

e)
-- Hoe was dit geweest als ik een racefietser was geweest (en ook
discussie over zwaartepunt)
Ik denk dat ik minder goed af was geweest. Vermoed dat je met een
racefiets sneller over de kop was gegaan (en/of dus minder hard had
kunnen remmen). Ik denk dat mijn zwaartepunt op de M5 redelijk ver
naar achter ligt, ook nog gezien de bagage. Nb: voor de liefhebbers:
het gaat uiteindelijk om de hoek die de verbindingslijn "raakpunt
voorwiel op het asfalt - zwaartepunt " maakt met de horizontaal. Die
hoek is volgens mij bij vrijwel alle ligfietsen kleiner dan bij
klassiek fietsen. Dus sla je minder snel over de kop cq kan je harder
remmen.

Groet - André

Quesjer

[...]

Eeh, Niels, je vergeet nog een groep, en waarachtig geen kleine ook tegenwoordig. Bovendien een waarvan je het ook niet zou verwachten, gezien de leeftijd van de gemiddelde berijder/ster: de "gewone" electrische fiets. Tegenwoordig is het normaal dat je fluitend wordt ingehaald door een grijze of witte haardos. Dat is inmiddels een gegeven waardoor de gemiddelde automobilist niet meer met 15 km. zou mogen rekenen.
Groet van Quesjer

Niels van der Wal

to ligf...@googlegroups.com

[...]

Daar had ik wel aan gedacht, maar ook hierom had ik de groep al verkleind tot alles op het fietspad wat sneller gaat dan 25km/u. Dat is iets wat je met trapondersteuning niet (mag) haalt en als ze dit toevallig wel doen, dan kunnen ze nog onder fietsers vallen. Verder zijn er nog veel gebruikers. Ik noem (niet uitputtend) maar skeeleraars, invalidenkarren, een verdwaalde langlaufer (echt gezien te Nieuwegein, op wieltjes) eenwielers etc.

En een tekstueel flauwe grap: volgens jou is de groep rijdend met elektrische ondersteuning, niet klein. Maar je krimpt toch als je ouder wordt?

Niels, ben ik ooit ingehaald door een pruik? van der Wal

Ger@ld

to ligf...@googlegroups.com
Hmm, ik ben 53 en heb geen rode haar meer op het bolleke, grijs overheerst ...... een greyhound dus, toen ik laatst met mijn fietshandelaar sprak over elektrisch ondersteunde fietsen, bleek dat hij ze meer en meer verkocht dan alleen aan oudenvandagen, de elektrisch ondersteunde fiets is ontdekt door forensen. De meeste modellen gaan inderdaad zo'n 20-25 km, maar er zijn best wat oudere Gazelles met Panasonic Motor die probleemloos 28-30 halen en de Flyers met de nieuwe versie Panasonic motor halen zelfs de 30+ wel.

Ik heb zelf een eigenbouw ...... begrenzing uit de controler geprogrammeerd, als ik een beetje wind mee heb, haal ik met flink doortrappen op sommige stukken ook de 35 nog wel (alleen doet de motor dan zo veel niet meer natuurlijk)......

Als ik gemiddeld 25-30 km/u rij, maak ik dezelfde zaken mee als ligfietsers mee kunnen maken ....... trouwens veel ligfietsers houden 25-30 overigens niet lang vol, dus die rij je zo zoek (niet dat ik er trots op ben ------ voor we die discussie dan weer krijgen ---- maar de gemiddelde <niet overkapte> ligfietser zal zo ongeveer tussen de 20-25 rijden).

Peter&Iris

to Ligfiets
Beste Thomas
Helaas kan ik het niet met je eens zijn.
Althans niet het geval wat ik omschreef.

Vandaag reed ik daar zelf met mijn auto.
Het fietspad ligt ca 1.5Mtr naast de weg en loopt zeker 2 KM lang
parallel met de rijbaan.
Vervolgens zitten er geen bomen tussen alleen een grasstrook.
Hoe ik ook mijn best doe, dat fietspad ligt volledig in het zichtsveld
van de automobilist.
Als je dan een fietser passeert en direct afslaat zonder de fietser
gezien te hebben ben je met andere dingen bezig dan met autorijden of
je rijdt met oogkleppen op.

Groet,
Peter

On 13 apr, 22:18, Thomas Ribbrock <emgaron+goo...@ribbrock.org> wrote:
> [...]
> niet op de rijbaan gebeurt wordt dus ook later of niet waargenomen. In
> principe moet je daar bij elk kruispunt en elke uitrit rekening mee

ligfries

to Ligfiets
Ger@ld schat snelheden:

[knip]
> [...]
> voor we die discussie dan weer krijgen ---- maar de gemiddelde <niet
> overkapte> ligfietser zal zo ongeveer tussen de 20-25 rijden).

Ik ben wel benieuwd hoe je aan die getallen komt. Immers,
tegemoetkomende fietsers nauwkeurig op snelheid inschatten is zonder
apparatuur best lastig. En fietsers in dezelfde richting als jij zelf
rijd, die jouw snelheid +/- 5 km/u rijden zie je vrijwel niet, omdat
ze nou eenmaal ongeveer even hard fietsen. Mensen die veel langzamer
rijden zie je dus veel meer, ook als het er minder zijn. Zelfde met
mensen die veel harder fietsen.

Ik weet van mezelf dat ik op de open ligger een tikkie harder fiets
dan op mijn bukkert, waarmee ik tussen de 30 en 35 km/h fiets
(gemiddeld over een 40 km woon-werk traject). En ik weet van de
collega's die ook 20+ km enkele reis fietsen, dat die allemaal ten
minste 25 rijden, de meesten dicht tegen de 30 aan.

Groeten

Kees - die geen volle tram schatting over gemiddelde fietssnelheden
gaat doen - van Malssen

ligfries

to Ligfiets
Bart ziet weinig liggen:

> [...]
> een stuk of 10 per jaar zie rijden - en dat is dan met inbegrip van VM's,
> trikes etc. Waarmee ik maar wil zeggen dat ligfietsers een zeldzaamheid

Dat zou heel goed kunnen. Ik weet niet waar en wanneer je precies
fietst, dus alles is mogelijk.

Wat ik wel weet is dat heel veel verkeer routineverkeer is: mensen
gaan elke dag ongeveer dezelfde dag, dezelfde route van huis naar werk
en een aantal uren later weer van werk naar huis. Op de fiets, in de
bus, de trein of met de auto. Als je als automobilist elke dag
ongeveer dezelfde tijd onderweg bent als die ene ligfietser die dat
ook elke dag doet, dan is de kans dus zeer groot dat je best vaak die
ligfietser ziet. Het effect daarvan is duidelijk: als ik 's morgens
een kwartier eerder of later dan mijn "gewone" tijd van huis rijdt,
heb ik een veel grotere kans op raar verkeersgedrag van anderen
(toeteren, inhalen over doorgetrokken streep want je kunt natuurlijk
niet achter een fietser blijven rijden). Dat verschil is erg groot.

Risico's van niet gezien en niet herkend worden is dus veel groter als
je incidentele routes rijdt dan als je je standaard routes rijdt.

> [...]
> Tja, naar mijn idee zou het veiliger zijn als we allemaal een IQ van 120
> hadden, maar ook dat zal wel niet haalbaar zijn.

Dat is - letterlijk! - per definitie onmogelijk.
Bovendien is het maar de vraag hoeveel dat helpt, want veel ongevallen
zijn juist het gevolg van emotioneel gedrag en niet vanwege rationeel
gedrag.

> Dus tot dan ga ik er maar
> van uit dat automobilisten NIET in hun systeem hebben zitten dat een
> ligfiets soms sneller gaat dan de gemiddelde fiets.

Dat is onder alle omstandigheden verstandig.

Groeten,

Kees - 80 km Questen is heel veel lekkerder dan 80 km bukfietsen op de
dag na een marathon - van Malssen

Quesjer

to ligf...@googlegroups.com

Op maandag 16 april 2012 17:20:17 UTC+2 schreef Peter&Iris het volgende:
[...]

Hoi Peter,

Als mijn vermoeden juist is, dan bedoelt Thomas wat ook ik bepleit:
Iedereen heeft de ilusie dat hij alles om zich heen waarneemt. In feits zie je maar een klein gedeelte wat met knip- en plakwerk aan elkaar wordt gezet, en desnoods aangevuld met iets wat verwacht wordt. Goochelaars maken van dit effect dankbaar gebruik.
Een automobilist heeft de neiging om -zeker als hij vlotter rijdt- minder dingen uit de periferie op te pikken. Hij/zij krijgt a.h.w. last van tunnelzicht. Dus wat zich niet precies recht voor hem afspeelt kan "kwijt raken" en zo ook in jouw geval. Dit verschijnsel treedt ook op bij bellen (maakt niet uit of het handheld of handsfree is) en bij alcoholgebruik. (en aigenlijk alles wat de bestuurder afleidt van deelnemen aan het verkeer, dagdromen bijvoorbeeld is niet echt goed voor de concentratie, en op de automatische piloot rijden ook al niet. Ik praat het helemaal niet goed, maar het kan heel wel zo zijn gegaan.
Je was zeker goed zichtbaar, daar mankeert het in zo'n geval helemaal niet aan, maar werd ondanks dat toch niet waargenomen.
Felle kleding en/of verlichting vergroot wel de kans dat je eerder wordt waargenomen, en het voldoen aan een bekend profiel (gewone fiets, automobilist, voetganger mits op een te verwachten plaats) helpt ook met het verbreken van het filter.

Het je goed bewust zijn van deze eigenschap van de mens kan je helpen in het verkeer. En hierop anticiperen draagt aldus bij aan je eigen veiligheid.

Groet van Quesjer

Quesjer

to ligf...@googlegroups.com

Thomas Ribbrock

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Apr 19, 2012 at 09:13:55AM -0700, Quesjer wrote:
> [...]

> Een automobilist heeft de neiging om -zeker als hij vlotter rijdt- minder
> dingen uit de periferie op te pikken. Hij/zij krijgt a.h.w. last van

[...]

Zoiets in die trant, ja. Helaas een bekend probleem met fietspaden (en
nog erger met fietspaden aan de verkeerde kant van de weg).

Daarbij geloof ik Peter graag dat hij goede zicht had op het fietspad in
kwestie, *maar* ik denk ook dat hij ten eerste sowieso al bovengemiddeld
met fietsen bezig is (zoals de meesten zo niet allen op deze lijst) en
ook nog langs een stuk weg reed waar hij vanwege deze thread meer attend
op was. Bij elkaar denk ik niet dat dat een goed model voor het
gezichtsveld/de attentie van de gemiddelde autobestuurder was...

Ik betrap me daar zelfs trouwens ook bij als ik een keer met de auto op
pad ben - ondanks het feit dat ik door mijn fietservaring al meer op
fietsers let (of mij dat tenminste wijs maak...) merk ik ook dat ik bij
fietspaden altijd extra moeite moet doen om zeker te weten dat ik
niemand over't hoofd zie. Dat heb ik aanzienlijk minder als de fietsers
gewoon "met en voor mij" op de rijbaan rijden.

> Het je goed bewust zijn van deze eigenschap van de mens kan je helpen in
> het verkeer. En hierop anticiperen draagt aldus bij aan je eigen
> veiligheid.

Dat zeker - dat probeer ik ook bij mijn kinderen erin te krijgen... We
zien wel of dat lukt... :-}

Cheerio,

Thomas

Reinier

to Ligfiets

On 14 apr, 12:14, grollie <geroldor...@gmail.com> wrote:

> Goed leerpunt. Ik hoop niet dat je bedoelt dat je met versleten remmen
> beter af was geweest (want niet over de kop gegaan).

Daar zeg je zo wat: in de autoindustrie is het inmiddels gemeengoed
dat "slechter" werkende remmen veiligheidsverhogend werken.
Op het moment dat de configuratie van je fiets (laag voorwiel, hoge
stoel, goed remmetje op het voorwiel) zo in elkaar steekt dat je bij
een noodstop over je voorwiel gaat, bereik je dat weliswaar de remweg
van je fiets opzienbarend kort is, maar omdat die korte remweg mede
veroorzaakt wordt doordat je lichaam niet of nauwelijks vertraagt, heb
je daar per saldo dan geen moer aan, want je komt met praktisch
onverminderde snelheid in aanraking met een auto.
Je fiets blijft heel, dat wel.
Om schade aan jezelf te voorkomen moeten én de remkracht én de
configuratie van fiets en berijder zo zijn dat je lichaam vertraagt
als je remt.
Wat dat betreft zou je een slechtere voorrem bij een fiets die neigt
over de kop te gaan, kunnen beschouwen als een soort
veiligheidsverhogend antiblokkeersysteem.

E.e.a. uiteraard puur kijkend naar waar de kinetische energie blijft.
Of je uiteindelijk al dan niet letsel oploopt en hoe ernstig hangt
natuurlijk van veel meer factoren af. Bij voorbeeld, als je wel, of
niet over de kop gaat: heb je onderstuur of bovensstuur? Met
onderstuur kan je in principe ongeschonden vooruit van je fiets
vliegen en heb je meer mogelijkheden je val goed te breken. Waar kom
je tegen terecht? Ga je niet over de kop en schuift je lichaam vooruit
met een bovenstuur tussen je benen? en wordt de kracht in je kruis
verzameld over een oppervlak van 10cm2, of ga je half over de kop en
kom je volledig vertikaal, zonder fietsonderdelen ertussen, in
"cartoonstand" met een maximaal oppervlak van je lichaam, tegen de
zijkant van een stilstaand bestelbusje aan?

Reinier - onvoorspelbaar onbeïnvloedbaar koffiedik of zaken om
rekening mee te houden? - van Rij