Volle maan tocht

Quesjer

Jul 7, 2008, 3:33:12 PM7/7/08
to Ligfiets, PLATZ...@yahoogroups.com
Hallo liggers.

Not for the faint-hearted.....

Op 18/19 juli wordt een bijzondere tocht georganiseerd. Niet alleen is
het een fietstocht in het donker, niet alleen is het een fietstocht
bij volle maan, er is ook een bijzonder programma bij van
spookverhalen verbonden aan mystieke plaatsen tijdens de rustpunten.

De tocht zelf is niet bijster lang, zestig a vijfenzestig kilometer,
dus iedereen kan rustig meerijden. Vertrek is nog bij licht, om 22.00
vanuit Brummen.
Ikzelf rijdt vanuit Nijmegen er heen. Misschien zijn er meer die
voelen voor een zwaan-kleef-aan?

jezelf opgeven of meer details : http://www.ligfiets.net/agenda/evenement.php3?id1=2101

Misschien tot volgende week vrijdagnacht?
Groet van Quesjer

Mark van Gorkom

Jul 8, 2008, 11:21:01 AM7/8/08
to ligf...@googlegroups.com

>Ikzelf rijdt vanuit Nijmegen er heen. Misschien zijn er meer die
>voelen voor een zwaan-kleef-aan?
Heb me net ingeschreven, zeg maar hoe laat. Airborneplein lijkt me
handig aankleefpunt?

Mark - wel eerst een namiddagdutje - van Gorkom.

EuroQuest

Jul 9, 2008, 9:22:03 AM7/9/08
to Ligfiets

Quesjer schreef:
> De tocht zelf is niet bijster lang, zestig a vijfenzestig kilometer,
> dus iedereen kan rustig meerijden. Vertrek is nog bij licht, om 22.00
> vanuit Brummen.

Is de tocht Ques(t)(jer)bestendig?

Theo - (doorhalen wat niet van toepassing is) - van Soest

Quesjer

Jul 9, 2008, 11:47:08 AM7/9/08
to Ligfiets
Dennis, die de tocht organiseert, rijdt zelf quest, en weet dat ik
quest rijdt. Mocht ie dus niet questbestendig zijn dan zou ik zeer
verrast zijn.
Nee, dat komt helemaal goed. Wordt wel een velomobielentochtje zeg:
Mark van Gorkum, Constantijn Bonebakker, ikzelf ook. Misschien Dennis,
misschien euroquest.....
En Dennis meldde me nog dat er meer deelnemers kwamen, maar daarvan
weet ik het vervoermiddel niet zo precies.....

Tot dan: Quesjer

Mark van Gorkom

Jul 9, 2008, 1:05:03 PM7/9/08
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>Nee, dat komt helemaal goed. Wordt wel een velomobielentochtje zeg:
>Mark van Gorkum, Constantijn Bonebakker, ikzelf ook. Misschien Dennis,

Ik denk anders met de Baron te komen, vermits het weer zulks toelaat.
Is de route ook ongeveerde-lowracer-op-hogedrukbanden compatibel?

Mark - moet ik zeker zelf een deukloze foto van m'n AW maken, voor in
het overzicht - van Gorkom.

Jul 9, 2008, 1:33:33 PM7/9/08
to Ligfiets

BrandweerQuest onder voorbehoud, ik moet de datum nog eens goed
doorlichten of deze vrij is.
Met de heen en terug reis erbij is het een leuk tochtje.
Die spookverhaaltjes lijken me ook wel. Dat concept vond ik met de
Sombrerotocht ook leuk.
Een beetje regen en een donderslag hoort er toch bij?
Net een B en M aangeschaft met 40 lux, maar echt donker is veel
leukerder.

> Mark - moet ik zeker zelf een deukloze foto van m'n AW maken, voor in
> het overzicht - van Gorkom.

Ik heb nog foto's van je fiets toen hij net klaar was in Giessen 2005.
(gebroedelijk naast mijn AW)

Theo / had vannacht zwijntjes rond het huis, ook spooky / van Goor

Lateraal

Jul 9, 2008, 1:56:02 PM7/9/08
to Ligfiets

Quesjer schreef:
> Hallo liggers.
>
> Not for the faint-hearted.....
> Misschien tot volgende week vrijdagnacht?
> Groet van Quesjer

Das toevallig precies de dag dat mn vakantie in gaat. lijkt me een
leuke nacht rit.
En ook nog dichtbij voor mijn doen dan. Ik zal dr nog wel een nachtje
over moeten slapen
maar heb wel interresse. En eh ... Is er eten ??? das namelijk heel
belangrijk voor mij :)
er zal rond middernacht wel niet veel meer geopend zijn, moet ik toch
maar veel meenemen.

groetjes

Lateraal

Richard Olij

Jul 9, 2008, 2:40:15 PM7/9/08
to ligf...@googlegroups.com
Zijn er ook nog liggers in het westen die zoiets ook wel leuk lijkt?

Richard - ook al is het hier nooit echt donker - Olij

Jul 9, 2008, 2:41:10 PM7/9/08
to Ligfiets
> [...]
> belangrijk voor mij :)
> er zal rond middernacht wel niet veel meer geopend zijn, moet ik toch

Smekkies in alle smaken, met chocokikkers? Brrrr.....

GriezelQuest

Maarten Sneep

Jul 9, 2008, 2:47:43 PM7/9/08
to ligf...@googlegroups.com
On 9 jul 2008, at 20:40, Richard Olij wrote:

> Zijn er ook nog liggers in het westen die zoiets ook wel leuk lijkt?

Hoe ver west? De vorige midzomernachtrit is niet door gegaan, en die
route is er nog steeds, getest en wel. Die vertrekt in Bilthoven, is
dat westelijk genoeg?

Maarten - wel plof gehoord, geen schade.

Richard Olij

Jul 9, 2008, 2:58:56 PM7/9/08
to ligf...@googlegroups.com
Hmm 60 km verder naar het westen zou nog beter zijn.

Richard - rijdt graag tussen de kassen - Olij

Maarten Sneep

Jul 9, 2008, 3:35:34 PM7/9/08
to ligf...@googlegroups.com
On 9 jul 2008, at 20:58, Richard Olij wrote:

> Hmm 60 km verder naar het westen zou nog beter zijn.

Ik denk dat ik hem voor de U-liggers weer aankondig, en dan zet ik hem
ook weer in de agenda, kan je er nog even over nadenken.

> Richard - rijdt graag tussen de kassen - Olij

Maar dan wordt het nooit donker…

Maarten

Dennis

Jul 10, 2008, 6:28:57 AM7/10/08
to Ligfiets
Beste volle-maan liefhebbers,

Rijdt zelf niet met de Quest, maar of met mijn nieuwe roeifiets ( als
die dan al geleverd is ) of met een Fuenda Calypso. Er rijd ook een
Seiran, en een Hurricane mee, plus nog 2 onbekenden wsl niet
velomobielen.
Eten zul je zelf voor moeten zorgen, in Zutphen ( waar we doorheen
komen ) is nog wel wat open. Ik moet de tocht nog even narijden, maar
zal met alle fietstypen rekeninghouden.

Groet, geen zin in tussenzin, Dennis.

A'marie

Jul 15, 2008, 2:34:15 PM7/15/08
to Ligfiets
Kan er ook bij Rheden aangekleefd worden?

groet A'marie

Mark van Gorkom

Jul 16, 2008, 4:08:11 PM7/16/08
to ligf...@googlegroups.com

>Kan er ook bij Rheden aangekleefd worden?
>
>groet A'marie

Dat kan, inmiddels komt Paulus uit een andere richting en rijdt dus
niet mee, dus dat wordt een heel klein peleton...
20.30 vanuit Rheden lijkt me een geschikt tijdstip? En waar? Rotonde
bij het pannekoekhuis?

Mark - zie de maan schijnt door de wolken - van Gorkom.

Koen Van den Bergh

Jul 16, 2008, 7:54:38 PM7/16/08
to ligf...@googlegroups.com
2008/7/16 Mark van Gorkom <mv...@xs4all.nl>:

> Mark - zie de maan schijnt door de wolken - van Gorkom.

Als het dan maar iets warmer is als vannacht, want ik vond het erg
frisjes voor zomer te zijn...

Koen -rijdt regelmatig midden in de nacht nog naar huis of al naar het werk-

Stefan

Jul 17, 2008, 9:45:55 AM7/17/08
to Ligfiets

On 17 jul, 01:54, "Koen Van den Bergh" <koen.ligfi...@gmail.com>
wrote:
De weersvoorspelling is niet al te best.

groet, Stefan

A'marie

Jul 16, 2008, 5:20:03 PM7/16/08
to Ligfiets
Dat is prima, wij komen met z'n tweeen.
A'marie - lonkt naar een Seiran 24", of die nieuwe
Furai,....mmmm......erg nieusgierig...-

A'marie

Jul 17, 2008, 3:38:52 PM7/17/08
to Ligfiets
mmm.. ik dacht gisteren een bevestiging te hebben gestuurd, is
blijkbaar misgegaan. 20:30 bij het pannekoekhuis is een prima
aankleefplek.
De weersverwachtingen voor morgen zijn droger dan vandaag, maar of de
maan zijn rol zal spelen?
Groet A'marie

Mark van Gorkom

Jul 18, 2008, 7:44:56 AM7/18/08
to ligf...@googlegroups.com
At 09:38 PM 17-7-2008, you wrote:

> [...]
>aankleefplek.
>De weersverwachtingen voor morgen zijn droger dan vandaag, maar of de

Tot dan. Gaan het niet helemaal droog houden vrees ik; ik kom wel met de AW.

Mark - eerst ff slapen na de hele week halfzes op - van Gorkom.

Jul 18, 2008, 11:27:22 AM7/18/08
to Ligfiets
JIPPIIEE!!

It Geat On!

Er is meer angst voor het weer dan voor de spookverhalen.
Ik kom er aan....

BrandweerQuest rukt uit - Tahtuuuh!

Lateraal

Jul 18, 2008, 12:42:48 PM7/18/08
to Ligfiets
Ik zal dan maar voor ramp toerist achter die brandweer aangaan. mss
valt er nog iets te zien..

Jul 19, 2008, 6:46:46 AM7/19/08
to Ligfiets
Beste lijsters

Mag ik beginnen met een algemene indruk om in stemmig te komen?
De prachtig gelegen en karakterestieke boerderij/dierenhotel van huize
Vermeij was de poort naar een andere tijd.
Met 13 personen(!) vertrokken we. Om het ongeluk niet aan te trekken
voegde Peter Haan zich bij ons in Zutphen bij ons. Zodat we 14 in
getal door de nacht gingen.

Een memorabele nacht deze vollemaanstocht.
De volle maan liet zich aan het begin even schuchter zien achter
hardnekkige bewolking.
Een stevige bui ging vooraf aan de tocht, maar verder werden we
bespaard van ander ongerief.
Het wolkendek zorgde voor een pikdonkere nacht, versterkt door het
soms hoge gesloten bladerdak van grote bomen.
Ondanks dat we zelf niet meer zagen dan een tunnel van licht van ons
kompakt rijdende groepje fietsen voelde je de oude en historierijke
omgeving om je heen.
In de nacht werden de andere zintuigen op scherp gezet door gebrek aan
licht.
Reuk en gehoor gaven een ander beeld van de omgeving. Soms een beetje
vervormt door het thema van de nacht. Dennis' soms sinistere verhalen
en sage droegen daar zeker aan bij.
De geur van vochtige grond en bos, het ontbreken van verkeer en de
indruk van de oude omgeving lieten je makkelijk verplaatsen in een
andere romantische tijd.
Een zoetige wat weëen lucht verspreid door bloeiende maisvelden
suggereerde bij mij zelfs de aanwezigheid van lijken.....Brrr!

(Ik heb sommige teksten maar even voor het gemak letterlijk van
internet geplukt.)

Niet ver van Voorstonden, langs de weg van Brummen naar Zuthen staat
een markante oude eik, vlak bij een al meer dan een eeuw leeg staande
boerderij, die men de Spookboerderij noemt. Over boerderij en eik
wordt plaatselijk de volgende mythe vertelt: rond 1840 had de zoon van
de hier wonende boer verkering met een meisje, wat door zijn ouders te
min bevonden werd. Na een woede-uitbarsting van de vader over deze
relatie heeft de zoon zich in januari 1841 verhangen aan de dikke eik.
Sindsdien werd de boer achtervolgd door de geest van zijn zoon. De
boer is ten slotte verhuisd en niemand durfde de boerderij te kopen,
want het bleef er spoken. De tak wijst ook nu nog naar de boerderij,
die nog steeds leeg staat. Men spreekt daarom ook van de Spookeik.
De dochter van Dennis komt er geregeld langs en noemt hem "Dikke Jaap"

Vervolgens gingen we door Zutphen parallel aan het Twentekanaal over
Almen.
Bij een groot ijzeren hek met stenen pilaren vertel Dennis het verhaal
van het hardnekkige spook.

Bron: http://www.mariannesweb.nl/sagen/spooksagen.htm
In de Ehze begon het een jaar of veertig geleden te kraken en te
zuchten, 's Morgens bleken alle deuren open te staan, en geheimzinnige
gedaanten in nevelige gewaden gingen een soort heksenkermis op de
zolders organiseren. De toenmalige bewoners waren op deze nachtelijke
visites allerminst gesteld. Maar het spook stoorde zich nergens aan.
En wat men ook uitvond om het geheimzinnige wezen kwijt te raken, het
bleef. Tenslotte besloot men het huis met de grond gelijk te maken.
Het was nog allerminst bouwvallig, want nauwelijks vijftig jaar
geleden had men kosten noch moeite gespaard om de Ehze in zijn
vroegere luister te herstellen. De slopers deden hun werk grondig. In
korte tijd was er niet meer over dan een kale plek binnen de grachten.
Weer werd een nieuw Ehze gebouwd, maar het spook voelde zich hier
evengoed thuis. Het herhaalde zijn nachtelijke bezoeken en tenslotte
werd het zo hinderlijk dat men besloot het huis te verkopen. En
sindsdien heeft het spook zich in Almen koest gehouden. 'Maar',
vertelde ons een oude knecht die het hele geval van dichtbij had
meegemaakt, 'de eigenaar ging verhuizen, en in zijn nieuwe woning
spookte het ook. Hij ging nog eens verhuizen, en ook daar spookte het.
Alleen het echtpaar zelf hoorde het, en niemand anders. Het was geen
spook. Het was hun geweten.'

De sfeer was gezet. De stilte en absolute zwartheid van de nacht. Het
tijdstip. Dit verhaal.
We blijven maar dicht bij elkaar....

Bron: http://www.wildenborch.nl/historie.php
De Wildenborg is gelegen in moerassig gebied en heefteen roerig
verleden.
De bewoners waren bepaald geen brave lieden. Bloedige taferelen
speelde zich hier af.
Toch zijn dat meer feiten dan dat er sagen of spookverhalen van bekend
zijn.
Wel bekend is dat het geslacht Staring hier heeft gewoont. De
achterhoekse dichter kom je overal tegen. Dennis zou later van hem nog
een gedicht helemaal voordragen.
Op deze plek vertelde hij het verhaal van de Witte wieven.
In vele streek legendes komen ze voor in allerlij vormen. Misschien
ook daarom stellen wij ons een spook voor als een onrustig zwevend wit
laken in de donkere nacht.

Ze zitten in een heuvel vlakbij de Wildenborg, volgens het verhaal, en
vieren feest tot 12 uur s nachts.
Een meisje bracht ze een bezoek en werd uitgenodigd mee te
feestvieren. Aan het eind mocht ze een geschenk uitzoeken. Ze koos
voor een mooie kandelaar.
Bij thuiskomst zag haar jaloerse en hebberige schoonmoeder dit. Dat
zo'n mooie kandelaar wilde ze ook wel bezitten. Ze besloot bezocht de
heuvel met de witte wieven ook te bezoeken. Vierde feest een wilde als
geschenk alle kandelaren meenemen. Ze was zo hebberig bezig met
graaien en verzamelen dat het ongemerkt 12 uur werd en de poort tot de
heuvel dicht ging.
Zeven jaar zat zij in in de heuvel opgesloten. Haar echtgenoot trouwde
in die tijd een andere vrouw en dat maakte haar woedenden zodat ze
sinds die tijd tijd daar bleef spoken als een van de witte wieven.

Stil stonden we allemaal te luisteren daar rond Dennis die daar rustig
zat te vertellen.
Hij bescheen zichzelf af en toe met zijn lamp. Naast ons een groen van
de eendekroos poeltje.
Stil liepen we weer terug naar onze fietsen die we een eindje verderop
langs de weg hadden achtergelaten. Een lampje dat was blijven branden
wees ons de weg.
Verder slechts geknisper van de steentjes op de ons pad.

We vervolgde onze weg richting Vorden. Al vanuit de verte zagen hoge,
bontverlichte toestelen van de kermis. Op dit tijdstip?
Met wat fantasie zag je daarin oplichten gedrochten in de nacht.
De kermis en andere festiviteiten in Vorden blokkerde onze weg zodat
we een andere route moesten zoeken.
Dat ging niet geheel goed, maar maakte niks uit.
Op de GPS verscheen langzaam een mooie lus in de vorm van een
galgenstrop....

Hackfort
Bron:http://www.natuurmonumenten.nl/natmm-internet/natuurgebieden/
gelderland/~hackfort.htm
Een mooi verhaal was van de adelijke landheer die andere plannen met
zijn leven had.
Hij maakt eerst omzwervingen als muziekant. IOp zeker moment ontmoete
hij in Parijs een ander muziekant die echter blind was. Zijn kunsten
waren er niet minder om.
Samen gingen zij lange tijd door het leven.
Op een gegeven moment gingen hun wegen uit elkaar en aanvaarde de
muziakale landheer zijn plicht alsnog op het landgoed Hackfort.
Echter de wegen van de twee muze kruiste elkaar weer. Ditmaal nam de
blinde zijn intrek op het kasteel. Er werd voor hem een toren gebouwd
zonder vensters. Hij had die immers niet nodig.
Voor de verandering een happy end.
Dit landgoed werd verder hoofdzakelijk onder de aandacht gebracht door
Dennis om zijn ecolosche producten en fraaie gebied.

Verder ging de rit. Helaas was het stikke donker. Bij daglicht moet
het uitzicht geweldig zijn op de dijk langs de IJssel die we reden. Er
stonden immers niet voor niks vele banken.
Hier kwamen we aan bij het laatste deel van de tocht in de prachtige
stad Zutphen.
We hielden halt bij een kerk met een bijzondere aanbouw.

ZUTPHEN DE DUIVEL IN DE LIBRIJE

De Librije was een openbare leeszaal die werd opgericht door twee
kerkmeesters, Conrad Slindewater en Herman Berner. Uit archiefstukken
blijkt dat een belangrijke doelstelling van de Librije was, de mensen
voor het "ware" geloof te behouden door hen "goede" boeken te laten
lezen. Conrad Slindewater, meende dat mensen door het lezen van de
juiste boeken wel van hun dwalingen werden genezen en op het rechte
pad zouden blijven.

Onder de bezoekers moet zich Jaromir hebben bevonden. De jonge monnik
bezocht de Librije en werd er een nacht opgesloten. Volgens een
dichterlijke vrijheid door toedoen van de duivel in de gedaante van
een hond. De hellegeest wilde Jaromir straffen toen die een
kippenboutje oppeuzelde. Wie dat niet gelooft, moet maar eens goed
naar de pootafdruk van een hond in een plavuis van de bibliotheek
kijken. Honden komen toch niet in zo'n gebouw, duivels wel, die kunnen
door muren en deuren heen hun slachtoffer benaderen.
Bron: gedicht van de dichter Staring

Dit is de samenvatting, Dennis las heel moedig daar in de nacht met
een stel maffe fietsers om zich heen geschaart het volledige versie.
In oud nederlands geschreven. Zowaar een hele opgaaf. Slechts Paulus
gaf een bescheide applaus namens ons allen, vanwegen het niet
verstoren van de nachtrust van andere mensen.
Dit applaus mag simbolisch zijn voor de hele tocht en alle moeite die
Dennis zich heeft getroost voor de tocht.
Dank,Dennis, Heel Veel Dank met hoofdletters!

Hierna viel het groep je langzaam uiteen.
Ieder vervolgde zijn we eigen weg weer onder het toeziend oog van de
inmiddels tevoorschijn gekomen volle maan.
Elke deelnemer een bijzondere ervaring rijker.

Samen met Marcel V. (zondder licht) daarna als de brandweer naar huis
gereden.
Gelukkig kan dat in de stille nacht. Er was niemand op de weg dus
fietspaden hebben we niet gezien. Dat schroeft het gemiddelde
behoorlijk omhoog......

Theo - toch maar een stille uitruk van gemaakt - van Goor

Jul 19, 2008, 9:04:18 AM7/19/08
to Ligfiets
Update:
Ik zie nu dat dat er vrij veel taalfouten en rare zinswendingen in
zitten.
Excuses hiervoor. Het gaat om de inhoud zal ik maar zeggen.
Mijn geest is nog steeds ietwat beneveld na deze tocht door
slaapgebrek en inspanning.

Vergat nog een detail te melden.
Dennis heeft een dierenhotel met o.a. honden.
Op dat moment was er toevallig een logee die aanhoudend zat te huilen
als een wolf.
Dennis verontschuldigde zich hiervoor.
Wij vonden het wel vermakelijk en erg toepasselijk voor de sytuatie.
De plaatjes boven de aankondiging van tocht laten immers twee huilende
wolven bij een volle maan zien.
http://www.ligfiets.net/agenda/evenement.php3?id1=2101&sessie=&dummy=ce7gDVHM
Goed geregiseerd en perfect geënsceneerd Dennis!

Theo - voorlopig weer lekker onder de indruk deze week - van Goor

Mark van Gorkom

Jul 19, 2008, 12:47:10 PM7/19/08
to ligf...@googlegroups.com
Inderdaad een zeer geslaagde tocht. Zou een mens eigenlijk vaker moeten doen.
Dennis nogmaals bedankt.

Mark- voor niks een paar paraplu's meegenomen - van Gorkom.

Marcel Vriezekolk

Jul 19, 2008, 2:08:23 PM7/19/08
to ligf...@googlegroups.com
Theo van Goor schreef:
[...]

Ik heb de strop maar even zichtbaar gemaakt ....
http://ligfiets.net/fotos/foto.php3?id_foto=1940&sessie=&dummy=XoiugJi2

Marcel, met een kapotte voorlamp naar huis, Vriezekolk

Stefan

Jul 19, 2008, 6:05:41 PM7/19/08
to Ligfiets
Helemaal mee eens. Voor degenen die de route nog een keer willen
bekijken heb ik een gpstrack:

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=http:%2F%2Fimpulse9.110mb.com%2Fvolle%2520maantoch.kmz&ie=UTF8&ll=52.11515,6.284866&spn=0.15327,0.341949&t=h&z=12

Dennis bedankt.

Stefan -was zaterdagochtend om half 5 thuis, 200km op de teller

pjotr320

Jul 20, 2008, 1:01:53 PM7/20/08
to Ligfiets
> [...]
>
> Dennis bedankt.
>
> Stefan -was zaterdagochtend om half 5 thuis, 200km op de teller

Reuze leuk, en wat een sfeer zo 's nachts op 's lands wegen. Een
sfeerimpressie van mijn dag: http://www.youtube.com/watch?v=SFZVm3hc1l4

Ik was de volgende dag om 17u thuis. 'k Kreeg nog een paar hevige
hoosbuien over mij heen. 1tje dwong mij helemaal Yavixa in. Daar zat
ik 10 minuten als een schildpad, met ook het hoofdgat dicht. Gelukkig
had ik nog 'radio tour' voor een zomergevoel.
20km voordat ik weer thuis was nam mijn snelheid weer fors toe. Die
slome auto bij Smilde werd dan ook vlot gepasseerd, en verdween heel
snel uit mijn spiegels :p

Peter - op naar de 400km? - Haan

F. van Schoot

Jul 20, 2008, 2:37:51 PM7/20/08
to ligf...@googlegroups.com
Hoi ziet er allemaal leuk met al die bekende nachtbrakers
Jammer dat we dit gemist hebben, ik had best wel mee willen doen.
We zaten vrijdagochtend in Welsum ca 35 km van Zutphen aan het einde van ons
vakantierondje door NO NL.
En we zijn vrijdag via Dronten richting Almere gereden.
Dat heb je als ruim tweeeneenhalve week geen internet ziet
Groeten Frans

> [...]
> Vermeij was de poort naar een andere tijd.
>
> Theo - toch maar een stille uitruk van gemaakt - van Goor

Theo, bedankt voor dit mooie verslag!

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/