[Ligfiets]de kijk van Ons

Dec 18, 2006, 2:55:43 AM12/18/06
to ligf...@googlegroups.com
Ik ga nog een keertje proberen iets leuks uit het stukje van B... te
halen en zo deze keer een draad te starten die wat meer optimistisch
dan knorrend van aard wordt.

Op 17-12-06 heeft JeroenE<stuff2...@hotmail.com> het volgende geschreven:
> Bril schrijft ook: "Er is nog een aspect aan de ligfiets, en dat is de
> fietser er gelijk een trappeld kind op de comode in ligt" en "(...)

Vroeger (ik denk 4 of 5 jaar geleden), toen er gefilosofeerd werd over
de beperkte populariteit van ligfietsen, zei ene Twigt (broer van,
voornaam vergeten) op deze lijst over het liggen op de ligfiets
(citaat uit mijn hoofd):
"Het liggen op de ligfiets lijkt op de houding van een baby in de buik
van de moeder, de foetushouding."

Als ik het me goed herinner vond hij dat aan de ene kant een
beschermende houding en aan de andere kant een teken dat ligfietsers
in staat waren zich het kinderlijke in zichzelf naar boven te halen en
dat durfden te tonen. Blijmoedig kijken de ligfietser naar voren. Veel
mensen schrikken terug om zo openbaar je kinderlijkheid en
kwetsbaarheid te tonen. Daar tegen over staat de snelle bukfietser
(wat dus niet als scheldnaam bedoeld is). De bukfietser hangt voorover
en verbergt daarmee zijn lichaam voor de omgeving. In zichzelf terug
getrokken. Dat hij naar voren moet kijken is eerder een kwelling door
noodzaak dan een eigen behoefte.

Dat embryonale is bij velomobielen natuurlijk nog veel sterker. Zo
worden zelfs omsloten door een "baarmoeder", waar ze met hun voeten
onafgebroken tegen aan proberen te schoppen zonder resultaat. Met het
hoofdje net uit de opening alsof ze willen ontsnappen aan de benauwde
ruimte waar ze gedurende een tijd in zitten. Willen ze daarom zo snel
vooruit? Maar waarom scheppen ze er dan zo'n genoegen in zolang in de
fiets te zitten? Nog tegenstrijdiger: hoe sneller de omsloten fiets
(whitehawk, Elvie, etc) hoe meer de fietser ingesloten is en hoe
kleiner en nauwer de fiets.

> Jeroen - staat op het punt om op de capslock te rammen
zo lang je dat een even aantal blijft doen, vind ik het best (-:

Hans -interesant emailadres .....

Dec 18, 2006, 6:19:47 AM12/18/06
to Ligfiets

Hans Huijgen wrote:
> Ik ga nog een keertje proberen iets leuks uit het stukje van B... te
> halen en zo deze keer een draad te starten die wat meer optimistisch
> dan knorrend van aard wordt.

knippie

> [...]
> ruimte waar ze gedurende een tijd in zitten. Willen ze daarom zo snel
> vooruit? Maar waarom scheppen ze er dan zo'n genoegen in zolang in de

Waar was het leven heerlijker dan in de baarmoeder?
Persoonlijk kan ik mij er er weinig van herinneren maar als het
vergelijkbaar is met het rijden in een velomobiel dan kan ik mij er
iets bij voorstellen.
Zelfs vandaag met 2 graden vorst zat ik heerlijk in mijn coconnetje en
heb ik genoten van de koude wereld buiten. Om dat ik genoeg tijd heb 's
morgens maak ik vrijwillig een ommetje van 30 km naar mijn werk langs
mooie weggetjes.
Als een fietser (of wandelaar) zijn kraag nog eens opzet te de gure
kou, wentelde ik mij knorrend nog eens in mijn komfortabele Q.
Hop, daar ging weer een tweewieler tegen de vlakte.
Kinderlijk blij spoedde ik mij voort met een vaartje van rond de 30
zonder hinder van kou en gladheid.
Op het werk aangekomen verruilde ik mijn bezweette sportkleren tegen
een koud werkpak. Terug in het keurslijf van de meedogeloze
buitenwereld. Wetend dat ik vanavond weer naar mijn vredig stulpje
terug zal keren in mijn baarmoeder op wielen.

Theo - hoe kouder hoe bouter - van Goor

Ful Valstar

Dec 18, 2006, 6:30:08 AM12/18/06
to Ligfiets

Hans Huijgen schreef:

> Ik ga nog een keertje proberen iets leuks uit het stukje van B... te
> halen en zo deze keer een draad te starten die wat meer optimistisch
> dan knorrend van aard wordt.

Optimisme is altijd te waarderen.
Als je optimisme kan combineren met realisme wordt het nog mooier.

> [...]
> de beperkte populariteit van ligfietsen, zei ene Twigt (broer van,
> voornaam vergeten) op deze lijst over het liggen op de ligfiets

Dat 'filosoferen' was en is helemaal niet nodig want de geschiedenis
van de ligfiets
(UCI 1934 etc) was toen al geheel bekend en komt, zoals bekend, in de
kern op het volgende neer:
Een mens blijft een kind, alleen het speelgoed wordt groter.
Kinderen spelen alles na, doctor, soldaat, you name it.
'Grote' kinderen spelen de Tour de France na, tot in de details;
shirtjes, wieltjes, etc.
De ligfiets zit sinds 1934 niet dit rolmodel-rijtje en zal dus nooit
populair worden.
Spannender is het niet.

> (citaat uit mijn hoofd):
"Het liggen op de ligfiets lijkt op de houding van een baby in de buik
> van de moeder, de foetushouding."

Met 'lijkt' is al heel veel onzin en zelfs veel ellende begonnen
(recent; het 'lijkt' erop dat Sadam
Hoessein vreselijke wapens heeft, etc ).
Het gaat er niet om waar iets op 'lijkt' maar wat iets 'IS'.
Brillemans wou ook al niet weten wat de ligfiets IS en vroeg, staande
naast de ligger
bij een stoplicht, niet naar het hoe en waarom aan die ligger.
Daarna ging hij, zonder enige kennis- zonder echte belangstelling ! -
van zaken, filosoferen.
Alsof de krantlezer daar iets aan zou hebben.
Vreselijk.

Ful

Theo Mol

Dec 18, 2006, 5:40:48 PM12/18/06
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen schreef:

> [...]
> (citaat uit mijn hoofd):
> "Het liggen op de ligfiets lijkt op de houding van een baby in de buik

Allemachtig, wat halen we er veel bij. We lijken Martin Bril wel!
Dat embryonale zie ik zelf niet zo, wel staat er een foto op mijn
ligfietspagina waarop ik uit het ei lijk te kruipen.
(www.nixin.nl/ligfietsen)
Misschien ziet het er van buitenaf zo uit maar ik voel me juist herboren
als ik er weer in kruip.

--
Groet van Theo, en wat zegt Freud ervan? Mol.