Onderzoek naar ligfiets stoeltjes....

LiseloreO

Sep 25, 2006, 4:19:54 AM9/25/06
to Ligfiets
Hi,

ik ben een student en ben voor school bezig met een onderzoek naar de
stoeltjes op ligfietsen. De opdracht is om een beter stoeltje te
ontwerpen maar om dat te kunnen doen zou ik graag willen achterhalen
wat de voordelen en nadelen zijn van de huidige stoeltjes. Natuurlijk
zal ik dit ook zelf gaan onderzoeken zo ga ik donderdag zelf op een
ligfiets fietsen en wil ik verschillende stoeltjes uitproberen. Maar ik
zou ook graag van de ervaren ligfietser willen weten wat zijn mening
is.

1. Welk stoeltje is het beste? En waarom?
2. Zijn er klachten die bij langdurig gebruik optreden (rugklachten
enz..)?
3. Hoe is de ventilatie? Zou deze verbeterd kunnen worden?
4. Is het belangrijk dat de hoek waaronder het stoeltje staat versteld
kan worden? En gebeurt dit vaak of zet je het stoeltje een keer vast en
verstel je deze dan nooit meer?
5. Is het gewenste dat de maat van het stoeltje versteld kan worden, de
lengte?
6. Op driewielers zitten vaak kuipstoeltjes is dit ook prettiger om dit
om een tweewieler te hebben?
7. Is het gewicht van het stoeltje belangrijk? Wat is het maximale
acceptabele gewicht?
8. En welke prijs is acceptabel?
9. Wat vindt u belangrijker:
Een stijf stoeltje voor optimale krachtoverbrenging?
Een iets minder stijf stoeltje hetgeen meer comfort biedt?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

groetjes Liselore.

Sep 25, 2006, 5:14:19 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
Liselore,

Misschien zou je in het archief kunnen beginnen met je
klantenonderzoekje. Daar hoor je veel over de voor- en nadelen van de
verschillende zittingen.

Op het gebied van zitschalen (stoeltje klinkt een beetje als een
zitfiets, een zitschaal is de algemene term die bij ligfietsers wordt
gebruikt).

Je vragen zijn nogal algemeen. Een Versatile gaaszitting van Flevobike
(zie recente discussie rond de greenmachine) heeft minder/geen
problemen rond ventilatie. Een harde schaal daarentegen heeft die
volop. Je antwoorden zullen dan ook daarin verschillen. Mijn 2 centen
zijn dat niet alleen de zitting maar ook de kleding van invloed is op
de ventilatie.

Maar toch wil ik ze beantwoorden (-:

> 1. Welk stoeltje is het beste? En waarom?

Er is geen ideaal stoeltje. Die is voor iedereen anders, afhankelijk
van type fiets (recreatie vs race, trike vs tweewieler, rugvorm, etc)

> 2. Zijn er klachten die bij langdurig gebruik optreden (rugklachten
> enz..)?

Afhankelijk van de zithoek zijn er klachten over pijn in de billen
(zoek op recumbent-but voor amerikaanse ervaringen met amerikaanse
ligfietsen die over het algemeen een grotere zithoek hebben).

Sommige mensen kunnen bij een kleine zithoek last van de nek krijgen
(moi). Een hoofdsteun kan helpen.

> 3. Hoe is de ventilatie? Zou deze verbeterd kunnen worden?

Zie opmerking aan het begin van mijn reactie.

> 4. Is het belangrijk dat de hoek waaronder het stoeltje staat versteld
> kan worden? En gebeurt dit vaak of zet je het stoeltje een keer vast en
> verstel je deze dan nooit meer?

afhankelijk van de soort ligfiets. Een racer wilt zomin mogelijk
verstelmogelijkheden, want dat scheelt gewicht. Daarentegen zie je dat
(wederom) de Greenmachine en de Versatile een zitschaal hebben die
alle kanten op kan bewegen.

> 5. Is het gewenste dat de maat van het stoeltje versteld kan worden, de
> lengte?

Ja. Maar daarna nooit meer.

> 6. Op driewielers zitten vaak kuipstoeltjes is dit ook prettiger om dit
> om een tweewieler te hebben?

Wat bedoel je met kuipstoeltjes? A la Nazca en Sinner of a la Sinner
Rhina/Rider?
Volgens mij erg persoonlijk hoor...

> 7. Is het gewicht van het stoeltje belangrijk? Wat is het maximale
> acceptabele gewicht?

Tuurlijk is gewicht belangrijk (-:

> 8. En welke prijs is acceptabel?

Dat is een interessante. Wat ik nog wel zou willen zien is een soort
"wegwerpzitting" van schuimmateriaal, die weliswaar sneller slijt maar
beter is bij te slijpen op de maat van de ligger. In mijn kanotijd had
je harde schuimen zitjes die geweldig zaten (tegenover de polyester of
houten zitjes).

De prijs is verder heel persoonlijk. De goedkope houten zephyr
zitschalen van 35 euro (zelf aflakken) zijn voor velen het ideale
schaaltje. De dure zittingen zoals carbon zitschalen of die van de
versatile (is tie weer) hebben ook hun lyrische publiek. Deze kosten
dan weer honderden euro's.

> 9. Wat vindt u belangrijker:
> Een stijf stoeltje voor optimale krachtoverbrenging?

Ja

> Een iets minder stijf stoeltje hetgeen meer comfort biedt?

Zou wellicht mijn voorkeur hebben.

Kees van Hage

Sep 25, 2006, 5:45:34 AM9/25/06
to Ligfiets

Hans Huijgen schreef:

> [...]
>
> Op het gebied van zitschalen (stoeltje klinkt een beetje als een
> zitfiets, een zitschaal is de algemene term die bij ligfietsers wordt

Nou, nee hoor. Stoel is denk ik de meest gebruikte term en 'schaal'
klinkt alsof je een appel bent die daar is neergelegd.

Groeten,

Kees

Toni Cornelissen

Sep 25, 2006, 5:53:23 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
Kans en Hees schreven:

> Nou, nee hoor. Stoel is denk ik de meest gebruikte term en 'schaal'
> klinkt alsof je een appel bent die daar is neergelegd.

They cant agree on anything
They cant even agree on the name

Joe "Tango Atlantico" Jackson

--
Toni Cornelissen
Web 3.14 == Everybody can get a piece of the Pi

Sep 25, 2006, 5:56:20 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com

> Nou, nee hoor. Stoel is denk ik de meest gebruikte term en 'schaal'
> klinkt alsof je een appel bent die daar is neergelegd.

We zijn er het er in iedergeval over eens dat het geen "Zadel" is :)

Grrz
Rode -zadel klinkt als de middeleeuwen- Beumer

Gele Quest

Sep 25, 2006, 6:01:58 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
On Monday 25 September 2006 10:19, LiseloreO wrote:
> Hi,
>
> ik ben een student en ben voor school bezig met een onderzoek naar de
> stoeltjes op ligfietsen.

KNIP

Kijk maar in de zelfbouw hoek hoe uiteenlopend de meningen over stoeltjes
zijn. Ik hoop wel dat jij wat innovatief kan bedenken. Altijd leuk!

Groet,

Gele Quest

Sep 25, 2006, 6:08:02 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
2006/9/25, Toni Cornelissen <tcorne...@gmail.com>:

> They cant agree on anything
> They cant even agree on the name
>
> Joe "Tango Atlantico" Jackson

This tango atlantico isn't over yet....

Geweldig nummer, leuk album. goede artiest.

Maar ik zou toch echt denken dat zitschaal vaker gebruikt werd dan
stoel. Mocht ik ongelijk hebben (is dat ooit onderzocht dan....) ben
ik het daar gelijk mee eens. (-;
even een bedrijfscheckje:
M5 noemt het een stoel.
Challenge ook
Optima ook
flevobike ook.
Op Nazca's site kan ik zo snel geen verwijzing naar een stoel/zitschaal vinden.
Zephyr noemt ze zittingen...
Ohoh, de meeste bedrijven bedrijven stoel als naam to zitschaal. Geen
punt. Scheelt Iselore weer een Control H in haar verslag. (-:
Nu zou ik kunnen schermen met de zoekresultaten op ligfiets.net als je
kijkt naar het woord zitschaal. Het wemelt ervan op de vvv. Driemaal
raden wie die onderwerpen geschreven hebben.....

Ben van den Boogaard

Sep 25, 2006, 8:50:48 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen schreef:

> M5 noemt het een stoel.

Sinds mijn Roulandt (op die wčl) vind ik "stoel" geen goede term meer.
(Soort kantinestoel waar voor de gelegenheid de poten vanaf lijken te zijn
geschroefd :-))

> Zephyr noemt ze zittingen...

Dat is een naar mijn idee goede, neutrale term.

> Ohoh, de meeste bedrijven bedrijven stoel als naam to zitschaal.

Zitschaal vind ik zo gek nog niet, zolang er maar geen spanzitting mee
bedoeld wordt, of andere open constructies zoals bij Challenge.
"Zitje" wordt ook wel eens gebruikt maar dan weet ik weer niet of zitting of
"dekje" (het volgende probleem...) wordt bedoeld.

Laat niemand dit OT noemen. Om over iets te kunnen schrijven, moet het een
naam hebben. Als het even kan een naam die aanvaardbaar is.
"Ligfiets stoeltjes" vind ik, even afgezien van de spatie, als term
behelpen. Mezelf zag ik enige malen "zetel" gebruiken ;-)

Ben - Nazca-zitting-fan aan het worden - v.d.B.

Sep 25, 2006, 8:59:41 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com

> Sinds mijn Roulandt (op die wèl) vind ik "stoel" geen goede term meer.
bedoel je nu het schuim, de hoes of de schaal?

Grrz
Rode -Ventisit op Nazca zitje- Pioneer

Kees van Hage

Sep 25, 2006, 9:39:31 AM9/25/06
to Ligfiets

Ben van den Boogaard schreef:

> Dat is een naar mijn idee goede, neutrale term.

Een zitting is maar een deel van een stoel, namelijk het onderste
waarop je zitvlak rust.

> Laat niemand dit OT noemen. Om over iets te kunnen schrijven, moet het een
> naam hebben. Als het even kan een naam die aanvaardbaar is.

Helemaal mee eens. Degene die over dit onderwerp begon, is bezig met
onderzoek. En onderzoeken beginnen vaak met het definiëren van
begrippen. Heb je eenmaal de definities in orde, dan kun je scherper
waarnemen. Voorbeeld van mezelf: ik heb deze zomer een reis gemaakt met
een containerschip en van tevoren een boek over scheepsbouw gelezen en
zodoende een aantal technische termen geleerd. Aan boord begreep ik
daardoor sneller hoe bepaalde dingen in elkaar zaten.

Groeten,

Kees

Sep 25, 2006, 9:49:16 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 25-9-06 heeft Kees van Hage<kvh...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> zodoende een aantal technische termen geleerd. Aan boord begreep ik
> daardoor sneller hoe bepaalde dingen in elkaar zaten.
Zoals mijn minionderzoekje aangaf is de algemeen gebruikte term bij
fabrikanten stoel, en door zephyr zitting. De term is er al. Ik maak
een discussie die niet nodig lijkt te zijn. tenzij wij lijsters niet
eens zijn met de term stoel. Dan stem ik voor zitschaal :-)

Hans -praat te veel op de lijst, begin fouten van mezelf op te merken
http://www.fali.nl

Zwaluw

Sep 25, 2006, 9:51:58 AM9/25/06
to Ligfiets
LiseloreO schreef:

> Hi,
>
> ik ben een student en ben voor school bezig met een onderzoek naar de
> stoeltjes op ligfietsen.

Welke studie doe je en waar? Wij zijn altijd ook geinteresseerd naar de
achtergrond van een onderzoek.

>De opdracht is om een beter stoeltje te
> ontwerpen

Van wie komt dat initiatief? Vanuit jezelf of is de school daar mee
aangekomen? Als het vanuit jezelf is hoe ben je dan op het idee
gekomen?

> [...]
> ligfiets fietsen en wil ik verschillende stoeltjes uitproberen. Maar ik
> zou ook graag van de ervaren ligfietser willen weten wat zijn mening

Ik lig zelf op een optima-zitschaal met ZOS (zeer open schuim) en
daarover heen een Nazca-hoes. Het zos begint aftebrokkelen en ik vind
het ook geen prettig spul om op te liggen. De Nazca hoes maakt het
comfort beter omdat het het directe contact met het zos voorkomt.

Ik heb ook een tijdje op een andere fiets (Toxy) gelegen die had een
dichte niet ventilerend schuimlaagje met daarover een katoene-hoes. Dit
was een meer recht opzittend model. Ik had hier minder last van een
zweetrug maar wel last van een recumbent-but. Dit kwam omdat het
stoeltje niet kon versteld worden in een meer liggende houding.

Een van de verst ontwikkelde ligfiets-stoeltjes op dit moment zijn die
van hp velotechnik. Dit stoeltje biedt zeer veel verstel mogelijkheden
en zo te zien ook ventilatie gaten.
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/spm/bodylinksitz_d.html

Veel plezier gewenst met je kennismaking met het ligfietsen.

Groetenis,
Koendert- de duitsers noemen het gewoon een "Sitz" en de Belgen een
zetel.

zwaluw: zit wat anders ligt u wel

Auke

Sep 25, 2006, 9:55:40 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
Ik vind het geweldig hoe een onderzoeksvraag verzandt in een discussie
hoe dat ding heet waar je met je kont en rug op ligt.

> 1. Welk stoeltje is het beste? En waarom?

Ik denk dat dat je uiteindelijke onderzoeksvraag is, en niet iets waar
je nu iemand naar vraagt.

> 2. Zijn er klachten die bij langdurig gebruik optreden (rugklachten
> enz..)?

De kromming van de zitting moet overeenkomen met de kromming van je
rug. Anders krijg je 'dode' plekken. Ook de buiging naar boven bij de
overgang naar je benen moet afgestemd zijn op je fysiek.

> 3. Hoe is de ventilatie? Zou deze verbeterd kunnen worden?

Ventilatie is absoluut belangrijk. De zitting van Challenge is beter
dan die van Optima.

> 4. Is het belangrijk dat de hoek waaronder het stoeltje staat versteld
> kan worden? En gebeurt dit vaak of zet je het stoeltje een keer vast en
> verstel je deze dan nooit meer?

Ik verstel die naar zo laag mogelijk, maar weer niet zo laag dat ik
het vervelend vind om mijn hoofd recht te houden. In principe doe je
het dus maar een keer.

> 5. Is het gewenste dat de maat van het stoeltje versteld kan worden, de
> lengte?

Dat is wel heel prettig.

> 6. Op driewielers zitten vaak kuipstoeltjes is dit ook prettiger om dit
> om een tweewieler te hebben?

Daar kan ik geen antwoord op geven.

> 7. Is het gewicht van het stoeltje belangrijk? Wat is het maximale
> acceptabele gewicht?

Het gewicht is onbelangrijk. Het totaal gewicht van de fiets is wel van belang.

> 8. En welke prijs is acceptabel?

Ik heb nooit apart betaald voor de zitting.

> 9. Wat vindt u belangrijker:
> Een stijf stoeltje voor optimale krachtoverbrenging?
> Een iets minder stijf stoeltje hetgeen meer comfort biedt?

Ik ga voor het comfort.

Het lijkt mij voor de hand liggend als je de fabrikanten benadert,
liselore. Zij hebben ongetwijfeld ergonomische overwegingen voor
types, naast kostentechnische.

Auke

herki...@yahoo.dk

Sep 25, 2006, 10:32:10 AM9/25/06
to Ligfiets
LiseloreO schreef:

> Hi,
>
> ik ben een student en ben voor school bezig met een onderzoek naar de
> stoeltjes op ligfietsen.

Hoi Liselore, geloof niets van wat ze zeggen. De enige juiste
term is hangplek.

> 2. Zijn er klachten die bij langdurig gebruik optreden (rugklachten
> enz..)?

Mijn tip: voorkom een zere kont door het onderste deel niet
te hol te maken, want dan krijg je veel druk op je hardwerkende
bilspieren. Niet voor niets zie je steeds meer zitjes met een
zadelpuntje voorop, zie o.a. de Nazca Fuego en de Greenmachine.

> 3. Hoe is de ventilatie? Zou deze verbeterd kunnen worden?

Het belangrijkst is dat vocht kan verdampen, en vervolgens ook
kan ontsnappen. Een doorlaatbaar materiaal op een dichte
ondergrond is niet zo logisch.

> 5. Is het gewenste dat de maat van het stoeltje versteld kan worden, de
> lengte?

Als dat goedkoper is dan hem in vele maten verkrijgbaar maken.

> 6. Op driewielers zitten vaak kuipstoeltjes is dit ook prettiger om dit
> om een tweewieler te hebben?

Is op een tweewieler van minder belang omdat je op een driewieler
continu met zijdelingse krachten te maken hebt.

> 7. Is het gewicht van het stoeltje belangrijk? Wat is het maximale
> acceptabele gewicht?

1.5 kg wordt gezien als zwaar, minder dan 1 kg als licht

> 9. Wat vindt u belangrijker:
> Een stijf stoeltje voor optimale krachtoverbrenging?
> Een iets minder stijf stoeltje hetgeen meer comfort biedt?

Ik heb niet het idee dat een stijf stoeltje minder comfort biedt.
Maar wat mij betreft mag het bovenste deel, waar je nek op rust,
minder stijf zijn, om trillingen te dempen.

Stuur je de uitkomsten in naar ons blad Ligfiets&?
www.ligfiets.net/ligfietsen

RB

de lijstbeheerders

Sep 25, 2006, 11:33:32 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
Liselore schreef:

> [...]
> ligfiets fietsen en wil ik verschillende stoeltjes uitproberen. Maar ik
> zou ook graag van de ervaren ligfietser willen weten wat zijn mening

Wij raden iedereen aan de vragen van Liselore te beantwoorden, maar
liever direct aan Liselore en niet via de lijst.

Liselore, wil je ons op de hoogte houden als je genoeg reacties hebt
ontvangen?

Je vraag is vandaag al gespot door de redactie van ligfiets.net en er is
meteen een link geplaatst. Dus... je kunt ook reacties verwachten uit
andere hoeken van ons kleine universum.

En aan alle lijsters:
Als het beantwoorden van de vragen je op ideeën brengt, is het
natuurlijk goed als je die met iedereen wilt delen. Start dan een nieuw
onderwerp of haak aan bij een draad waar je ontboezemingen bij passen.
Zo houden we de lijst levendig.

--
groet van de lijstbeheerders,
Wim en - voor deze - Theo

Theo Mol

Sep 25, 2006, 11:50:58 AM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
Liselore wil gaan onderzoeken:

> ik ben een student en ben voor school bezig met een onderzoek naar de
> stoeltjes op ligfietsen. De opdracht is om een beter stoeltje te
> ontwerpen [...]
Ik wens je veel succes met dit onderzoek.
Natuurlijk ben ik benieuwd welke opleiding je volgt (techniek, kunst,
sport, ergonomie...) en waarom je een onderdeel van een ligfiets hebt
gekozen als onderwerp. Ga je uiteindelijk ook zelf een model ontwerpen?

--
Groet van Theo - die, met de honderd kilometer van gisteren nog in zijn zitvlak, heel veel interesse heeft in een verbeterd kanozitje - Mol

Wilfred van Norel

Sep 25, 2006, 12:21:43 PM9/25/06
to Ligfiets
Hans Huijgen wrote:

> tenzij wij lijsters niet
> eens zijn met de term stoel. Dan stem ik voor zitschaal :-)

Niet om het één of ander maar euhm..... een ZITschaal op een
LIGfiets? Is LIGschaal dan niet een betere term? En van een schaal kan
je ook weer niet spreken bij een spanZITting. Maarja.... als ik dan m'n
eigen woorden er weer bij pak dan zou spanZITting ook niet goed zijn,
dan zou het een spanLIGging moeten zijn.

Wilfred -binnenkort een enquête over dit onderwerp- van Norel

Gert Lunenborg

Sep 25, 2006, 4:20:29 PM9/25/06
to ligf...@googlegroups.com
Antwoorden onder. Vergeet ook de invloed van het 'matje' niet.....

On 9/25/06, LiseloreO <mail...@gmail.com > wrote:

[...]

Sommige ongemakken ontdek je pas na een paar honderd km......

Maar ik
zou ook graag van de ervaren ligfietser willen weten wat zijn mening
is.

1. Welk stoeltje is het beste? En waarom?

Beste? kweet niet. Welke me het beste bevalt tot nu:  het stoeltje dat standaard op mijn Nazca Pioneer zit, perfecte pasvorm, ook na 1000km vrijwel onafgebroken 'in het zadel'. Op mijn ICE stoeltje (carbon/schuim) heb ik wat padding moeten aanbrengen voor het meest optimale comfort

2. Zijn er klachten die bij langdurig gebruik optreden (rugklachten
enz..)?

Kan zijn dat ik na lange tijd drukplekken op mijn rugwervels krijg

3. Hoe is de ventilatie? Zou deze verbeterd kunnen worden?

Ventilatie is geen issue voor mij (ook niet bij de hele dag 35gr)

4. Is het belangrijk dat de hoek waaronder het stoeltje staat versteld
kan worden? En gebeurt dit vaak of zet je het stoeltje een keer vast en
verstel je deze dan nooit meer?

Na instellen verzet ik het nooit meer, behalve in het begin om de beste hoek te vinden

5. Is het gewenste dat de maat van het stoeltje versteld kan worden, de
lengte?

Nee, juiste maat kopen, instelbaar lijkt me afbreuk doen aan stevigheid, bovendien krijg je dan extra randen

6. Op driewielers zitten vaak kuipstoeltjes is dit ook prettiger om dit
om een tweewieler te hebben?

Op mijn driewieler  heb ik inderdaad een (min of meer) kuipstoeltje. Geen idee of dit op een tweewieler prettiger is

7. Is het gewicht van het stoeltje belangrijk? Wat is het maximale
acceptabele gewicht?

Gewicht is niet zo belangrijk

8. En welke prijs is acceptabel?

?? 'k weet niet. Die dingen zitten altijd al op de fiets

9. Wat vindt u belangrijker:
        Een stijf stoeltje voor optimale krachtoverbrenging?
        Een iets minder stijf stoeltje hetgeen meer comfort biedt?

Dat lijkt met niet haaks op elkaar staan. Mijn Nazca stoeltje combineert beiden (stijf én comfort). Idem mijn carbon ICE (met wat padding)

LiseloreO

Sep 26, 2006, 4:53:05 AM9/26/06
to Ligfiets
Hi,
Heel erg bedankt voor al jullie reacties ik had niet verwacht dat ik zo
snel zo veel reacties zou krijgen op mijn bericht.
Om antwoord te geven op de vraag van een aantal van jullie. Ik doe
Industrieel Product Ontwerpen op de Haagse Hoge School. Van school uit
heb ik de opdracht gekregen om een ligsfiets stoeltje (zitje,
zitschaal, ligschaal??) te ontwerpen. Sorry voor de benaming maar in
mijn opdracht stond dat het een stoeltje was :-)
Ik heb nog een klein vraagje, heeft er misschien iemand een optima
stoeltje? Ik vroeg me af of de maat Large wel groot genoeg is?
De gemiddelde nederlander is tegenwoordig een stuk langer, denk aan
1.90 tot 2.00 meter. Zijn er voor deze mensen ook goede stoeltjes op de
markt?

Groetjes,
Liselore -ik blijf het maar even een stoeltje noemen ;-)

Ful Valstar

Sep 26, 2006, 7:04:12 AM9/26/06
to Ligfiets
>Wij raden iedereen aan de vragen van Liselore te beantwoorden, maar
>liever direct aan Liselore en niet via de lijst. >
>groet van de lijstbeheerders, Wim en - voor deze - Theo

Neen, juist graag zo VEEL mogelijk via deze lijst want, je gelooft
het niet, op deze lijst praten we graag over ligfietsen.
Vooral over het stoeltje want dat is m.i. het moeilijkste detail van de
ligfiets.
Zelfs hoe dat ding heet is al een probleem. Kan je nagaan.

>Een van de verst ontwikkelde ligfiets-stoeltjes op dit moment zijn die
>van hp velotechnik. Dit stoeltje biedt zeer veel verstel mogelijkheden

>en zo te zien ook ventilatie gaten.Groetenis, Koendert.

Ziet er slim uit maar.........zit dat multi versteltenis stoeltje ook
goed ?
Iemand al multi vervaring met dit stoeltje?
En, Hollands vraagje; los leverbaar ? / wat kostie.

Noemenswaardig zijn ook de verrichtingen van Harry van der Liende &
Bauke Muntz.
Zie het laatste ligfietsblad 2006-4, blz 27; foto van hun fraaie
nieuwe stoeltje.
Deze dappere ligfiets-inovatoren, met samen 40 jaar ervaring, willen
Liselore misschien wel wat relevante details vertellen.

>De gemiddelde nederlander is tegenwoordig een stuk langer, denk aan
>1.90 tot 2.00 meter. Zijn er voor deze mensen ook goede stoeltjes op de
>markt? Groetjes, Liselore

Oeps, daar heb je het al.
1.90-2.00 meter ? Zo voelt het voor Japanners wel aan maar is onjuist.
Globalisering ? Vergeet niet dat er veel export is van NL-ligfietsen.
De auto industrie gaat wereldwijd uit van 1.74 .
Met de klompen uitgetrokken komt de gemm. NL man op ongeveer 1.82, de
vrouw op 1.74, dacht ik.

Ful

Sep 26, 2006, 7:19:45 AM9/26/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 26-9-06 heeft Ful Valstar<ful_v...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> De auto industrie gaat wereldwijd uit van 1.74 .
> Met de klompen uitgetrokken komt de gemm. NL man op ongeveer 1.82, de

Het gaat niet om de lengte van de persoon, maar om de lengte van je rug.

grtz
Henk

Bloemhof Sake

Sep 26, 2006, 7:33:50 AM9/26/06
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>De auto industrie gaat wereldwijd uit van 1.74 .
>Met de klompen uitgetrokken komt de gemm. NL man op ongeveer 1.82, de

Haal daar nog maar wat centimeters vanaf, zie:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/Table.asp?LYR=G2:0,G3:5&LA=nl&DM=SLNL&PA=
03799&D1=242,254,267-270&D2=0-17&STB=G1&HDR=T
(even knippen en plakken wellicht)

Sake -bovengemiddeld gewicht+lengte- Bloemhof

m.he...@zonnet.nl

Sep 26, 2006, 7:36:51 AM9/26/06
to ligf...@googlegroups.com
Citeren hyz <hyz...@gmail.com>:

1.90-2.00 meter is voor een 20-jarige man niet zo'n uitzonderlijke
lengte - voor een 50-jarige is het nogal lang...

was er niet een verband tussen ruglengte en totale lichaamslengte
(gemiddeld genomen)?

Maarten - de jeugd van tegenwoordig ligt veel te lang op z'n nest en
wordt daardoor veel te lang ;) - Heckman

Ful Valstar

Sep 26, 2006, 8:10:33 AM9/26/06
to Ligfiets
> [...]

>03799&D1=242,254,267-270&D2=0-17&STB=G1&HDR=T (even knippen en plakken wellicht)
>Sake -bovengemiddeld gewicht+lengte- Bloemhof

De link duurde me te lang. Had nog ergens een publicatie uit 2005
liggen en die gaf aan voor de gemm.NL man 183,2 en voor vrouw 170,6.
cm. Zat dus in de richting.
Dezelfde publicatie wist te vertellen dat langere mensen meer
verdienen. In de USA is dat gemeten: voor elke (extra dan gemm.) cm 300
dolar per jaar.
Dus Sake, uitgaande van jouw info + de publicatie; als je wat minder
aan eten uit zou geven was je ook nog eens bovengemiddeld rijk.

>was er niet een verband tussen ruglengte en totale lichaamslengte
>(gemiddeld genomen)? Maarten

Ja op basis van metingen van duizende mensen zijn daar staatjes van
(Lengte/romp-/been-/armlengte etc-verhoudingen)
Deze staatjes kom je niet alleen in de fietswereld tegen maar ook bijv.
in kantoormeubel/ARBO branche.

Ful

Mark-Jan Bastian

Sep 26, 2006, 10:42:45 AM9/26/06
to ligf...@googlegroups.com
On Tue, Sep 26, 2006 at 01:36:51PM +0200, m.he...@zonnet.nl wrote:

> 1.90-2.00 meter is voor een 20-jarige man niet zo'n uitzonderlijke
> lengte - voor een 50-jarige is het nogal lang...
>
> was er niet een verband tussen ruglengte en totale lichaamslengte
> (gemiddeld genomen)?

Het lijkt me niet verstandig om met verhoudingen tussen twee gemiddelden
gaan rekenen...

Mark-Jan

LiseloreO

Sep 26, 2006, 11:17:49 AM9/26/06
to Ligfiets
Ik heb mijn zin helemaal verkeerd geformuleerd ik bedoelde eigenlijk
dat de nederlander telkens langer wordt. Maar niet dat de gemiddelde
lengte 1.90 tot 2.00 meter is dat weet ik ook wel..
Mijn vraag is dus eigenlijk. Zijn er ook stoeltjes op de markt voor de
langere mensen van 1.90 - 2.00 meter? En zo ja, welke zijn dit dan?

groeten,

Liselore

Dirk (Ligfiets)

Sep 26, 2006, 2:16:19 PM9/26/06
to ligf...@googlegroups.com
LiseloreO schreef:

> Mijn vraag is dus eigenlijk. Zijn er ook stoeltjes op de markt voor de
> langere mensen van 1.90 - 2.00 meter? En zo ja, welke zijn dit dan?

De Nazca XL zitting, in combinatie met een dun kussen bevalt me prima,
en ik ben 1m94 ...

Dirk S.

JeroenE

Sep 26, 2006, 6:26:45 PM9/26/06
to Ligfiets
LiseloreO schreef:

> [...]
> zitschaal, ligschaal??) te ontwerpen. Sorry voor de benaming maar in
> mijn opdracht stond dat het een stoeltje was :-)

Ik noem het ding ook gewoon stoeltje. "Zolang men maar begrijpt wat je
bedoelt", denk ik dan. Al noem je het een troon...

> [...]
> De gemiddelde nederlander is tegenwoordig een stuk langer, denk aan
> 1.90 tot 2.00 meter. Zijn er voor deze mensen ook goede stoeltjes op de

Ik ben ongeveer 1.95m en mijn rug is relatief lang en heb dus een extra
lange stoel nodig. Dat was voor mij een van de redenen om uiteindelijk
voor een fiets van Challenge te kiezen. Hun extra lange zitje blijkt
voor mij erg comfortabel. Ik heb mijn fiets pas 6 weken, dus ik ben
zeker geen veteraan, maar ik heb er wel al 1200km op heen en weer
geforensd tussen Delft en Hazerswoude, en dat lijkt me genoeg om er
iets zinnigs over te zeggen.

Naast lengte is ventilatie voor mij de belangrijkste factor. Ik vind
dat een fiets praktisch moet zijn en dat betekent dat ik niet bij de
geringste inspanning al zweetplekken op mn rug wil hebben. Carbon of
poly kuipjes hebben daar in het algemeen sneller last van dan bijv. een
challenge-stoel. Het kussen is hierbij natuurlijk ook heel belangrijk,
en het lijkt me zoiezo moeilijk om zitting en kussen (of "matje")
geheel los van elkaar te zien. Ik heb in het begin ZOS gebruikt, en heb
nu een Ventisit matje. Challenge+Ventisit is een van de best
ventilerende combinaties die er zijn.

Wat betreft verstellen van de zithoek, dat doe je denk ik alleen in het
begin. Ik merk wel dat ik steeds verder onderuit ging zitten naarmate
ik meer gewend raakte aan de fiets, en ondertussen staat de stoel dus
ook in de laagste stand. Ik kan nog lager, maar dan moet ik de demper
gaan verstellen, en daar ben ik nog maar even niet aan begonnen. Ik
vind wel dat een stoel verstelbaar moet zijn, want iedereen zit toch
net weer even anders. HPvelotechnik levert stoelen die verstelbaar zijn
mbv een snelspanner. Wat een verademing. Geen geklooi meer langs de weg
met tangetjes en sleutels. Dat ervaar ik toch echt als luxe, ondanks
het feit dat ik het in de praktijk weinig zou gebruiken.

Lengte verstelling van de stoel (zoals de body-link seat van HPvelo)
lijkt me minder belangrijk. Die zet je een keer op de juiste stand en
dan kijk je er verder nooit meer naar. Het lijkt me alleen echt
praktisch als je ook eens andere mensen op je fiets wilt laten rijden,
want een ligfiets "even" verstellen voor iemand anders, daar moet je
niet op hopen.

BTW, even terugkomend op je vraag over stoelen voor lange mensen, de
bovengenoemde Body-link stoel was perfect op mijn lange lichaam in te
stellen. Erg comfi zitting, alleen was de ventilatie slecht.

Succes met je opdracht,

Jeroen

thelmike

Sep 27, 2006, 6:55:49 AM9/27/06
to Ligfiets

LiseloreO schreef:

> Hi,
>
> ik ben een student en ben voor school bezig met een onderzoek naar de
> stoeltjes op ligfietsen. De opdracht is om een beter stoeltje te

knip

Ik noem mijn zitje meestal gekscherend een 'ligje'...

> 1. Welk stoeltje is het beste? En waarom?

Voor mij de XL van Challenge: goede ventilatie, ruggegraatuitsparing,
geen enorme 'bobbel' in je rug, niet zo breed.

> 2. Zijn er klachten die bij langdurig gebruik optreden (rugklachten
> enz..)?

Nee

> 3. Hoe is de ventilatie? Zou deze verbeterd kunnen worden?

Ik zweet sowieso veel, dus voor mij zal het niet snel opgelost kunnen
worden...

> 4. Is het belangrijk dat de hoek waaronder het stoeltje staat versteld
> kan worden? En gebeurt dit vaak of zet je het stoeltje een keer vast en
> verstel je deze dan nooit meer?

Alleen als je een fiets hebt waar verschillende berijders op/in zouden
moeten is dat wenselijk. Als je de enige berijder bent is het eenmalig
instellen en zo laten...

> 5. Is het gewenste dat de maat van het stoeltje versteld kan worden, de
> lengte?

Als bij 4

> 6. Op driewielers zitten vaak kuipstoeltjes is dit ook prettiger om dit
> om een tweewieler te hebben?

Nee, want veel minder ventilatie, en vaak een 'opgeloten gevoel'
(beperkte bekken/heup-ruimte); kan ook zeer gaan doen.

> 7. Is het gewicht van het stoeltje belangrijk? Wat is het maximale
> acceptabele gewicht?

Zolang het maar niet meer dan 2 kilo weegt...

> 8. En welke prijs is acceptabel?

Dat is interessant: nu bepaalt de fietsbouwer welk type zitje er op de
fiets komt: je kunt wel een ander zitje kopen (van een andere bouwer),
maar de kans dat je het goed passend krijgt is erg klein. Als eerst de
fietsen een universele 'ophanging voor zitjes' zouden afspreken, zouden
er misschien ook gespecialiseerde zitjesbouwers ontstaan. Pas dan ga je
over de prijs nadenken...

> 9. Wat vindt u belangrijker:
> Een stijf stoeltje voor optimale krachtoverbrenging?
> Een iets minder stijf stoeltje hetgeen meer comfort biedt?

Desnoods minder stijf: je houdt het langer uit bij toeren, maar ook bij
racen. Ik denk niet dat er wat dat betreft veel verschillen zijn.

> Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
>
> groetjes Liselore.

Groet,
Michiel N!

Gerrit Schotman

Sep 27, 2006, 7:37:46 AM9/27/06
to ligf...@googlegroups.com
Dag,

Mijn (summiere) ervaringen na 2 jaar liggen.

--- LiseloreO <mail...@gmail.com> wrote:

> 1. Welk stoeltje is het beste? En waarom?

Ik heb te weinig ervaring. Het beste stoeltje zal een op maat
gemaakt exemplaar zijn.

> 2. Zijn er klachten die bij langdurig gebruik optreden
> (rugklachten enz..)?

Alleen als de mat op de stoel niet dik genoeg is.

> 3. Hoe is de ventilatie? Zou deze verbeterd kunnen worden?

Geen problemen

> 4. Is het belangrijk dat de hoek waaronder het stoeltje staat
> versteld kan worden? En gebeurt dit vaak of zet je
> het stoeltje een keer vast en verstel je deze dan nooit meer?

ja-nee-ja.
Ik vind dat dit versteld moet kunnen worden. Ik verstel niet
vaak, eigenlijk nooit. Mogelijk dat het meteen al goed stond.

> 5. Is het gewenste dat de maat van het stoeltje versteld kan
> worden, de lengte?

Misschien, Naar mijn idee is de rugleuning lang genoeg, maar het
zitgedeelte aan de korte kant.

> 6. Op driewielers zitten vaak kuipstoeltjes is dit ook
> prettiger om dit om een tweewieler te hebben?

Ik heb niet voldoende ervaring met tweewielers.

> 7. Is het gewicht van het stoeltje belangrijk? Wat is het
> maximale acceptabele gewicht?

Het moet (bij wijze van spreken) niet van gietijzer zijn. Als
het stoeltje van kunststof is, zal het gewicht naar mijn idee
altijd voldoende zijn.

> 8. En welke prijs is acceptabel?

Ik heb hier geen ervaring mee. Het originele stoeltje zit er nog
in.

> 9. Wat vindt u belangrijker:
> Een stijf stoeltje voor optimale krachtoverbrenging?
> Een iets minder stijf stoeltje hetgeen meer comfort
> biedt?

Ik ben geneigd naar de eerste. Als dat niet optimaal is, krijg
je eerder problemen. Aan het tweede item kun je iets doen, door
bijvoorbeeld een andere afstelling of inlegmat.

Succes,

Groeten,
alleen ervaringen van de Quest,
Gerrit

http://mail.yahoo.com

Wilfred van Norel

Sep 27, 2006, 9:33:47 AM9/27/06
to Ligfiets
Wilfred van Norel wrote:

> Wilfred -binnenkort een enquête over dit onderwerp- van Norel

Binnenkort is nu:

http://www.ligfiets.net

Wilfred -heeft een span'zit'ting in z'n Versatile- van Norel

Koen Van den Bergh

Sep 27, 2006, 11:22:10 AM9/27/06
to ligf...@googlegroups.com
On Wed, 27 Sep 2006 13:37:46 +0200, Gerrit Schotman <ger...@yahoo.co.uk>
wrote:

> Alleen als de mat op de stoel niet dik genoeg is.

Enkel op de tandem heb ik nood aan een matje, anders gaat het even goed
zonder.

Koen -kwestie van passend stoeltje-

Elvin Haak

Sep 28, 2006, 4:38:59 AM9/28/06
to Ligfiets
Ligfietszitting / zitje / stoel.....

Tsja,
We hadden een zitje voor een ligfiets die we vanwege het formaat maar
ligfietszitting gingen noemen en daarvan maakten we met een paar poten
eronder een mooie stoel!

Enne, dat is dus echt gebeurt hier in Colijnsplaat!
Het resultaat: een zeer comfortable stoel: bijna net zo comfortabel als
een ligfiets met het nadeel dat je er minder makkelijk een stukje mee
gaat rijden maar met voordeel dat je ermakkelijker mee in de woonkamer
kan blijven zitten.

Mijn benaming: meestal gewoon ligfietszitting, maar is wel afhankelijk
van wie je spreekt.
Sommigen spreken nog steeds over 'zadel', wat als je het vergelijkt met
het zadel van de paarden nog wel eerder klopt als het fietszadel wat
later is ontwikkeld bij de zadelfietsen (ik heb nu al pijn tussen m'n
benen....).

Ligfietszitting is als term ook heel algemeen en breed bruikbaar en
voldoet dus m.i. voor alle soorten zititngen: of het nu over
gaaszittingen gaat of over zitschalen of over de houten 'Zephyr'
zittingen (overigens gewoon door ons geproduceert bij ELFiets en bij
ligfietszititng.nl - Zephyr is een nieuw bedrijf).
Ik noem die laatste weer beslist geen zitschaal want het is een vlakke
ligfietszitting en een schaal geeft toch weer meer aan dat er ook in de
zijrichting hoogte-verschillen te vinden zijn (of zie ik het
verkeerd?).

Mijn ideel is de extra-brede zittin zoals ik die op de
Zephyr-semi-lage-racer had zitten: extra, extra breed met bagagekast
geintegreerd en waterdicht.
Hieroverheen een goed ventilerend ligfietskussen en voila, voor mij het
meest ideale.
Daarna komt de spanzitting zoals op de Kettwiesel: in ieder geval flink
wat ventilatie.
Maar daarbij wel niet te vergeten dat die dus een stuk minder vlak
afgesteld staat; zo plat op een gaaszitting is voor mij minder prettig
en met de ligfietszitting die op de Zephyr zat wil ik zeker niet zo
rechtop gaan zitten want dat is behoorlijk oncomfortabel.

Mijn cup of thee.
Ciau,

Elvin

Sep 28, 2006, 11:32:08 AM9/28/06
to ligf...@googlegroups.com
2006/9/28, Elvin Haak <elvi...@gmail.com>:

> [...]
> zittingen (overigens gewoon door ons geproduceert bij ELFiets en bij
> ligfietszititng.nl - Zephyr is een nieuw bedrijf).

http://www.ligfietszitting.nl/

En op die pagina te zien:
http://www.ligfietszitting.nl/main.php?sNewPage=Lomoto%20RC/2.0

grtz
Henk - offtopic meeltje, maar wel met de juiste link...

3s

Sep 28, 2006, 2:15:07 PM9/28/06
to Ligfiets

LiseloreO schreef:

> [...]
> markt?
>
> Groetjes,
> Liselore -ik blijf het maar even een stoeltje noemen ;-)

Das grappig! Ik denk dat je niet de eerste bent met die
afstudeeropdracht, bij Optima is ooit iemand afgestudeerd op een
stoeltje, ook IPO Den Haag. Stoeltje is verder niks mee gedaan wegens
te gecompliceerd. Hier moet vast nog wel iets over terug te vinden zijn
in de archieven.

Mark van Gorkom

Sep 28, 2006, 3:25:48 PM9/28/06
to ligf...@googlegroups.com
Beetje late reactie (net terug van Giessen-met-een-omweg);
allereerst de benaming: een STOELTJE kan zowel een GAASZITTING (of
spanzitting) zijn als een ZITSCHAAL (zo'n hard ding uit kunstof, hout of alu).

Dan m'n eigen ervaringen/meningen omtrent De Ideale Stoel:
dat ligt dus eerstens aan de zithoek: zit je erg rechtop is m.i. een
gaaszitting het prettigst. Wel eentje die weinig meegeeft en goed in
te stellen is (vind zelf het ICE zitje prettig, en het Versatile
zitje zeer comfortabel (maar nogal prijzig).
Voor meer achterover prefereer ik een zitschaal, maar die moet dan
wel PERFECT aan de rug aansluiten, waarbij het nog ietsjes scheelt
hoe plat je ligt: naarmate je platter ligt kan het stoeltje vlakker
zijn (ik bedoel: de bobbel in de onderrug kan minder wezen). Zelf
vind ik voor heel plat het Optima zitje zeer goed, en voor ietsjes
rechterop het (niet verstelbare) HP Velotechniek zitje buitensporig
comfortabel. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk (geen rug is
dezelfde). De ideale stoel is dan ook eentje die zich probleemloos
door een ander model vervangen laat! Zo zal ik b.v. niet gauw een
Challenge aanschaffen, aangezien die hun eigen
stoelbevestigingssysteem hebben, waarop zich lastig een stoeltje van
ander merk laat plaatsen.
Aangezien er al een vrij ruime keuze in stoeltjes is, lijkt het mij
dat we meer hebben aan een DIN-norm voor ligfietsstoelbevestigingen.
Wat betreft verstelbaarheid: ik heb liever een goed passend eenvoudig
stoeltje dan iets multi-dimensionaals als de nieuwe HP-V stoel, maar
de zithoek wil ik nog wel eens verstellen (op de Baron tenminste;
vlak in Nederland, half rechtop als ik klimmen ga). En als we dan
toch bezig zijn: een verstelbare crankhoogte (of op zijn minst de
keuze uit diverse trapasbuizen) zou ook wel prettig zijn, maar dat
valt buiten dit onderzoek lijkt me.
Dan de ventilatie: kan altijd beter, maar zelfs een dicht zitje ademt
nog behoorlijk met het juiste matje (Rainbow of Ventisit), en met een
zevengatenzaag is elke stoel aan te passen.
En wat de rugklachten bertreft: mijn ervaring is dat lage rugpijn
(van het soort dat je niet meer lopen of zitten kan) erg veel minder
wordt van een stukje fietsen op een ligfiets met goed passende
zitschaal. Kom trouwens net terug van een weekje fietskamperen, en
stond elke ochtend op met lichte rugpijn, die na een uurtje fietsen
(in een Alleweder met spanzitting) spoorloos verdwenen was. Maar ook
hier geldt weer dat elke rug, en elke rugklacht, anders is.
Blijft er enkel nog de driewieler met al dan niet kuipstoel: in een
driewieler (zeker de open modellen) hang je regelmatig half uit je
stoel, en dus kan het handig zijn als je stoel je hierbij houvast
geeft, maar je vastklampen aan je stuur werkt meestal ook, en
velomobielisten gebruiken hun ellebogen :)

Mark - nu nog een goede computerstoel - van Gorkom.

Gert Lunenborg

Sep 28, 2006, 5:32:49 PM9/28/06
to ligf...@googlegroups.com
On 9/26/06, LiseloreO <mail...@gmail.com> wrote:

De gemiddelde nederlander is tegenwoordig een stuk langer, denk aan
1.90 tot 2.00 meter. Zijn er voor deze mensen ook goede stoeltjes op de
markt?

Zie mijn antwoorden, waar ik vergeten ben te melden dat ik ca. 1m96 lang ben

Gert - gaat zaterdag op zijn MTB-stoeltje (zadel?) zitten - Lunenborg

V/

Sep 28, 2006, 6:58:50 PM9/28/06
to Ligfiets
Hallo Liselore,

> 1. Welk stoeltje is het beste? En waarom?

Ik ben een Challenge-fundamentalist, dus ik zeg het Challenge-stoeltje,
hoewel de causaliteit ook andersom kan liggen ; ) Maar ook deze is
niet perfect, de onderrand laat de billen niet geheel vrij.

> 2. Zijn er klachten die bij langdurig gebruik optreden (rugklachten
> enz..)?

Nee. Zolang de kromming goed aansluit bij de rug, is er niks aan het
handje. Heb wel eens met de Challenge L -stoel gereden en dat was niet
fijn, wegens niet mijn maat.

> 3. Hoe is de ventilatie? Zou deze verbeterd kunnen worden?

Slecht, en kan m.i. niet verbeterd worden. In ieder geval niet zonder
aan stijfheid in te boeten. En in de winter lijkt een ventilerend matje
mij helemaal niet fijn! Mijn idee is dat je rug toch nat wordt en dat
je dus altijd douchet en een schoon t-shirt aantrekt bij aankomst.

> 4. Is het belangrijk dat de hoek waaronder het stoeltje staat versteld
> kan worden? En gebeurt dit vaak of zet je het stoeltje een keer vast en
> verstel je deze dan nooit meer?

Geheel niet. Er is maar 1 stand: zo plat mogelijk.

> 5. Is het gewenste dat de maat van het stoeltje versteld kan worden, de
> lengte?

Nee, daar wordt de boel zwaarder en kwestbaarder van; liever een
stoeltje dat gemakkelijk/goedkoop in meerder maten geproduceerd kan
worden. Ik heb ook bewust een Stellar-rugzak van Radical gekocht,
waarbij de rugpanden niet verstelbaar zijn, maar geleverd worden in XS
t/m XL. Volg de KISS-strategie, ligfietsen zijn geen auto's!

> 6. Op driewielers zitten vaak kuipstoeltjes is dit ook prettiger om dit
> om een tweewieler te hebben?

Weinig ervaring mee, maar mijn eerste reactie is: Nee, niet doen. Omdat
je op een tweewieler schuin door de bocht gaat, heb je die zijdelingse
steun niet nodig. Wel blokkeert het de ventilatie en is het extra
gewicht.
Als je het zitje integreert met een stroomlijnpunt, wordt het wellicht
anders, je kunt dan de punt beter aan laten sluiten bij het lichaam.

> 7. Is het gewicht van het stoeltje belangrijk? Wat is het maximale
> acceptabele gewicht?

Heel belangrijk. We leven in een tijd waarin ligfietsen een kilo per
jaar lichter worden. Het zitje van mijn Jester (uit 2004, dus
vooroorlogs, pardon 'vintage') weegt iets meer dan 500 g. Wat mij
betreft zou je streefgewicht daar dus duidelijk onder moeten zitten,
maar wellicht is dat binnen jouw onderzoek niet mogelijk (vereist best
een hoop engineering - de mensen van Challenge hebben dit gewicht ook
niet zomaar bereikt).

> 8. En welke prijs is acceptabel?

Hoe lichter, hoe hoger. Hoe stijver hoe hoger, hoe comfortabeler hoe
hoger. Een stijf, comfortabel zitje van 400 g moet minstens 300 euro op
kunnen leveren. (ik zou even spieken op www.ligfietsonderdelen.nl)

> 9. Wat vindt u belangrijker:
> Een stijf stoeltje voor optimale krachtoverbrenging?
> Een iets minder stijf stoeltje hetgeen meer comfort biedt?

Stijf. Voor mij staat snelheid voorop. Maar let wel: stijfheid is
belangrijk aan de *zijkant* van het zitje (want daar zet je mee af,
schets maar eens een krachtenspel), terwijl de vervelendste klappen die
op je ruggegraat zijn. Het lichte alu-zitje van Challenge is daarom
stijf aan de zijkant, en soepel in het midden.

succes met je opdracht!

grtjs, walter - ook op de HHS gestudeerd