Paard en Quest

May 24, 2007, 1:51:29 PM5/24/07
to ligf...@googlegroups.com
Er is vaak over gesproken dat er problemen zijn met paarden en
ligfietsen. Maar het kan ook heel mooi en gezellig samen gaan:
http://sports.webshots.com/album/559163189HSfUPc
Mijn zusje Erika kwam langs op haar paard om haar nieuwe zadel te laten
zien. Natuurlijk moest ik het ook even uitproberen. Daarna gezellig
samen gereden, mijn vader op een Flevotrike, Erika op haar paard en ik
in de Quest. We hebben leuke fot's gemaakt met een simpel cameraatje. In
de Quest kan ik sneller dan een paard maar qua acceleratie maak ik
absoluut geen kans.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

May 24, 2007, 2:35:53 PM5/24/07
to Ligfiets
Hans te paard!

> [...]
> in de Quest. We hebben leuke fot's gemaakt met een simpel cameraatje. In
> de Quest kan ik sneller dan een paard maar qua acceleratie maak ik

Dit vind ik nou eens een leuk bericht Hans.
Jou op een paard te zien, heel onverwacht.
Een positief bericht over paard en ligfiets.
Dat doet me goed.
Ondangs enkele geamputreerde lichaamsdelen toch hele leuke foto's.
Paard en ligfiets in beeld, vrij uniek.

Je hebt je lengte niet mee voor dit dier.
Je benen steken er zover onderuit dat je bijna kunt meelopen....

Het zadel?
Een westernzadel of een lange afstand marathon zadel?
Ook gezien de optoming, een heel licht hoofdstel (met halster eronder
voor de veiligheid of voor de marathon?)
Geen teugels maar twee halstertouwen.
Volgens mij moet je die heel losjes in een boogje tegen de hals houden
en niet strak in de mond.
Net zoals cowboys.
Het paardje lijkt me veel arabiers bloed in zich te hebben.
Zit ik er ver naast?

In dat geval heeft dit beesje waarschijnlijk weinig moeite met Parijs-
Brest-Parijs vermoed ik.
Het zal wel een taaie vechter zijn met een conditie als een
stoomlocomotief.

De paarden bij mij in de buurt kijken ook niet meer op van een
velomobiel.
Als ze ze maar vaak genoeg zien wennen ze er aan.

Theo - beetje paardenman komt even boven, heel even maar hoor! - van
Goor

H. Wessels Picardi

May 24, 2007, 4:59:21 PM5/24/07
to ligf...@googlegroups.com
Theo van Goor wrote:
> Het zadel?
> Een westernzadel of een lange afstand marathon zadel?

Een endurance zadel met western knop.

> Ook gezien de optoming, een heel licht hoofdstel (met halster eronder
> voor de veiligheid of voor de marathon?)

Hoofdstel voor het gemak bij endurance ritten.

> Geen teugels maar twee halstertouwen.

Split reigns heten die dingen.

> Het paardje lijkt me veel arabiers bloed in zich te hebben.
> Zit ik er ver naast?

Slechts 98% arabier, het is dus een NRPS-er.

> In dat geval heeft dit beesje waarschijnlijk weinig moeite met Parijs-
> Brest-Parijs vermoed ik.

Het wordt nog getrained maar 1200 km in 90 uur is wel een beetje veel.

> De paarden bij mij in de buurt kijken ook niet meer op van een
> velomobiel.
> Als ze ze maar vaak genoeg zien wennen ze er aan.

Ik geloof dat dit de eerste keer was dat het paard mijn Quest tegen
kwam. Andere keren was ik altijd op een RazzFazz.

May 25, 2007, 12:30:49 PM5/25/07
to Ligfiets

> Het wordt nog getrained maar 1200 km in 90 uur is wel een beetje veel.

Marloes verteld me net dat Endurancepaarden 120 km per dag halen, dus
dat is inderdaad wat hoog gegrepen.

> Ik geloof dat dit de eerste keer was dat het paard mijn Quest tegen
> kwam. Andere keren was ik altijd op een RazzFazz.

Goeie Endurance paarden zijn daarop gefokt en uitgezocht dat ze niet
erg snel onder de indruk zijn van vreemde dingen.
Ze moeten hun energie in langeafstand lopen stoppen.

Een goed afgericht menpaard zou dat ook moeten zijn. Verkeersmak
bedoel ik.
Helaas wordt er van alles voor een kar geknoopt.

Theo van Goor

Quest106

May 27, 2007, 10:28:54 AM5/27/07
to Ligfiets

Vandaag een heel erg grappige Velomobiel-Paard-ervaring. Met Plat
Zwolsch verkenden we de nieuwe fietsroute De Groene Slingerroute
tussen Zwolle en Wijhe. Een eigen variant daarop was de grote pont
nemen bij Wijhe, naar Veessen, daar wat gedronken en dan met het
kozakkenveer overvaren. (questen in de boot tillen) Aan de overkant
een heel klein zandpaadje, en opeens stond ik midden in een kudde
jonge veulens of pony's. Die waren eniogszins verrast door zo'n gek
plastic geval, maar zeer nieuwsgierig. Ruikend, knabbelend, likkend
etc. Je moest ze eerder in toom houden dan dat ze bang waren voor m'n
fiets. Het zal vast gescheeld hebben dat ik met zeer lage snelheid aan
kwam, het getrommel toen ik wegreed liet ze een klein beetje
schrikken, maar ze liepen leuk een stukje met me mee op.

Een mevrouw stond foto's te maken, en haar heb ik gevraagd of ze die
naar me toe wilde mailen. Ik ben benieuwd, en zet 'm op Plaza zo gauw
ik 'm ontvangen heb.....

Groet van Paulus -Q106- den Boer

sjef...@gmail.com

May 27, 2007, 5:24:49 PM5/27/07
to Ligfiets

On 25 mei, 18:30, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:

> Goeie Endurance paarden zijn daarop gefokt en uitgezocht dat ze niet
> erg snel onder de indruk zijn van vreemde dingen.

Helaas zie ik tijdens de vetgate keuringen bij endurancepaarden nogal
eens wat hete paarden voorbijkomen die van het minste of geringste
schrikken. Het zijn en blijven vluchtdieren.
Als je een paard wil hebben dat van nature niet bangelijk is
aangelegd, kies dan voor een Belgisch Trekpaard. Of die het leuk vindt
om endurance te rijden is dan een tweede...

Sjef -Picasso weet intussen: ligfiets zien = wortel krijgen- Buiks

Bert B.

May 27, 2007, 5:35:37 PM5/27/07
to Ligfiets
Quest106 wrote:

> Vandaag een heel erg grappige Velomobiel-Paard-ervaring.

Het waren IJslandse Paarden:
http://www.nsijp.nl/image/banner/339.jpg

So-wie-so geen zenuwpezen:
http://www.nsijp.nl/

Groeten,

Bert - benieuwd naar de foto's - B.

May 28, 2007, 2:00:18 AM5/28/07
to Ligfiets
> [...]
> om endurance te rijden is dan een tweede...
>
> Sjef -Picasso weet intussen: ligfiets zien = wortel krijgen- Buiks

Endurancepaarden zijn ook geen soort maar slechts een verzamelnaam van
een type paard.
Van een soort kan je bepaalde bouw- of karaktereigenschappen
verwachten wat vererfelijk is.
Bij endurancepaarden wordt toch een bepaalde intelligentie verwacht.
Dat kan soms wel een worden geinterpeteert als heethoofdigheid
(paardentaal: wild/onstuimig/opstandig)
Vooral van Arabieren kan dit verwacht worden en juist dit soort wordt
veelvuldig ingefokt bij endurancepaarden vanwege hun enorme
uithoudingsvermogen en intelligentie)
Maar veel heet gedrag kan ook terug gevoerd worden tot teveel en te
energierijk voedsel of inconsequent of onredelijk leidinggeven aan een
intelligent paard.
Het paard ziet zichzelf als meerdere van de ruiter en gaat de
confrontatie aan.
Ook typisch voor Arabieren. Dat is natuurlijk hele foute boel.

Een belgisch trekpaard heeft net als een bodybuilder enorm veel kracht
maar absoluut geen conditie.
Zet een trekpaard april in een jonge wei, of voer hem 6 kg
sportmengsel per dag en je krijgt een bom van 1000 kg.

Doel van dit verhaal is dat ik niet de disussie paard-ligfiets wil
opstoken, maar juist begrip wil kweken voor het paard.
Het is niet zo maar een beest op de weg.
Ze hebben een achtergrond.
Als je daar iets meer van weet kun je beter met deze dieren omgaan.
Op zijn minst hoop ik meer begrip te kweken voor paarden op in het
verkeer.

Gelijk voeg ik daar aan toe dat de eigenaren van paarden voor een
groot deel ook vaak schuld dragen van verkeerd en gevaarlijk gedrag
van paarden in het vekeer. (niet alleen met ligfietsers)
Mijn ervaring is, als je iets meer van paarden weet heb je iets meer
vat op de sytuatie in geval van een confrontatie.
Je kan beter inschatten of het veilig is om langs te fietsen of toch
maar beter een veilig heen komen tezoeken.

Theo - hopelijk goed uitgelegd zo - van Goor

Wim Schermer

May 28, 2007, 4:42:25 AM5/28/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 28 mei 2007, om 8:00 heeft Theo van Goor het volgende geschreven:

Theo legt vervolgens de verschillen tussen paarden goed uit en vervolgt:

> [...]

> maar beter een veilig heen komen te zoeken.
>
> Theo - hopelijk goed uitgelegd zo - van Goor

Ja Theo, heel goed uitgelegd. Ik heb nooit paardgereden, hoewel wij
thuis, voor mijn zusje, een paard hadden.
Wel ben ik door vele tientallen confrontaties met paarden en ruiters
inmiddels een ervaringsdeskundige geworden.
Ik heb een standaard procedure. Zie je een paard, onverschillig of je
die van voor of van achteren nadert, haal de snelheid uit je fiets.
Zeker als je stapvoets rijdt heeft het paard even de tijd om aan je
te wennen. Begin te praten tegen de ruiter, als die rustig terugpraat
worden de zenuwen van het paard vrijwel altijd gekalmeerd. De ruiter
moet het paard met zachte aandrang langs de fiets zien te krijgen.
Geforceerde acties van de ruiter lokken geforceerde en
ongecontroleerde acties van het paard uit.
Ik heb eens getraind met paarden in een manege. Na een uur is zelfs
het meest nerveuze paard volkomen rustig en komt zelfs aan de Quest
knabbelen. Wie de foto's wil zien, kijk op:
http://www.xs4all.nl/~aerocam/paardenquest05/paardenquest05.html
De tekst staat hier: http://www.xs4all.nl/~aerocam/weblog1.html
wel even scrollen naar 22 oktober 2005
Wim - het enige nadeel is dat het zoveel snelheid kost - Schermer