Richtingaanwijzers op de fiets

61 weergaven

4 nov. 2010 10:03:1704-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Mogelijk heb ik het gemist hier op de lijst maar nu alsnog:

In het verleden waren richting aanwijzers verboden op basis van
artikel 35 sub nogwat.

Echter nu kwam ik dit tegen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/verkeersborden-en-verkeersregels/overige-wijzigingen-verkeersregels-per-1-juli-2010

Artikel 35 blijkt ook aangepast: (voor het gemak even een kopie)

#Artikel 35
1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het
zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede
tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één
voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de
voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht
voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan
de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van
het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de
achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de
bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende
richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de
bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier
dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Het voeren van knipperlichten voor velomobielen is dus eindelijk
legaal. Wel is het hebben van een enkele koplamp nog steeds niet
toegestaan.

Zie ook de aankondiging in Mei op ligfiets.net:
http://www.ligfiets.net/news/3381/richtingaanwijzers-op-de-fiets-straks-toegestaan.html

Grrz
Rode -zwarte handschoentjes zijn toch niet zichtbaar in het donker- Pioneer

Maarten

ongelezen,
4 nov. 2010 10:22:5404-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 4-11-2010 15:03, Rode Pioneer schreef:

> [...]
>
> Artikel 35 blijkt ook aangepast: (voor het gemak even een kopie)

<knip>

> [...]
>
> Het voeren van knipperlichten voor velomobielen is dus eindelijk
> legaal. Wel is het hebben van een enkele koplamp nog steeds niet

Bon voor enkele koplamp doorsturen naar Velomobiel. nl ;)

> [...]
>
> Grrz
> Rode -zwarte handschoentjes zijn toch niet zichtbaar in het donker- Pioneer

Als ik toch even precies doe, zijn mijn Strada en de meeste recente
Strada's en Questen dus niet legaal, want die hebben dubbele
richtingaanwijzers, 2 ledjes per kwadrant zal ik maar zeggen.

Maarten - kniesoor die er op let..

4 nov. 2010 10:42:3204-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 4 november 2010 15:22 heeft Maarten <m.he...@zonnet.nl> het
volgende geschreven:

> Als ik toch even precies doe, zijn mijn Strada en de meeste recente Strada's
> en Questen dus niet legaal, want die hebben dubbele richtingaanwijzers, 2
> ledjes per kwadrant zal ik maar zeggen.

Twee richtingaanwijzers is iets anders dan twee lampjes...

grtz
Henk - twee koplampen boven elkaar...

Pieter Jan

ongelezen,
4 nov. 2010 10:46:5704-11-2010
aan Ligfiets
On Nov 4, 3:03 pm, Rode Pioneer <rodepion...@gmail.com> wrote:
> [knip]
>
> Het voeren van knipperlichten voor velomobielen is dus eindelijk
> legaal. Wel is het hebben van een enkele koplamp nog steeds niet
> toegestaan.

Alleen als het om een velomobiel met 2 voorwielen gaat (niet dat ik
voorbeelden van velomobielen in delta-configuratie weet)

Ik meen me trouwens te herinneren dat een driewieler met 2
achterwielen ook 2 achterlichten diende te hebben. Als ik bovenstaande
zo lees mag dat blijkbaar niet meer.

En het volgende is ook interessant:
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de
bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier
dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Dat betekent dat een hoofdlamp (bijvoorbeeld voor kaartlezen) dus niet
meer legaal is op de fiets. Alhoewel deze bij een ligfieter behoorlijk
op ´borsthoogte´ zit in vergelijking met andere fietsers ;-)

Pieter Jan - Wel 2 koplampen op de Quest, maar meestal maar 1
ingeschakeld.

> Zie ook de aankondiging in Mei op ligfiets.net:http://www.ligfiets.net/news/3381/richtingaanwijzers-op-de-fiets-stra...

Maarten

ongelezen,
4 nov. 2010 10:47:1604-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 4-11-2010 15:42, hyz schreef:

Ik zal het proberen, wordt een leuke discussie met oom agent :)

> grtz
> Henk - twee koplampen boven elkaar...

die discussie verlies je..

Maarten - moet de eerste staandehouding nog meemaken, zo braaf ben ik ;)

Pieter Jan

ongelezen,
4 nov. 2010 10:48:4404-11-2010
aan Ligfiets
On Nov 4, 3:42 pm, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
> Op 4 november 2010 15:22 heeft Maarten <m.heck...@zonnet.nl> het
> volgende geschreven:

> Twee richtingaanwijzers is iets anders dan twee lampjes...

Het gaat hier specifiek om (ambergeel) licht stralende
richtenaanwijzers, dus dat zijn wel degelijk lampjes (of LEDjes)

Pieter Jan

Pieter Jan

ongelezen,
4 nov. 2010 10:52:1804-11-2010
aan Ligfiets
On Nov 4, 3:22 pm, Maarten <m.heck...@zonnet.nl> wrote:
> [...]
> Strada's en Questen dus niet legaal, want die hebben dubbele
> richtingaanwijzers, 2 ledjes per kwadrant zal ik maar zeggen.

Als ik nog preciezer doe:
Het gaat om 'licht stralende richtingaanwijzers'. Je gebruikt elke
keer maar 1 setje (of links, of rechts), dus telkens maar 2 'licht
stralende richtingaanwijzers'. ;-)

Pieter Jan

Quemo

ongelezen,
4 nov. 2010 10:59:1104-11-2010
aan Ligfiets
On 4 nov, 15:03, Rode Pioneer <rodepion...@gmail.com> wrote:

> Het voeren van knipperlichten voor velomobielen is dus eindelijk
> legaal. Wel is het hebben van een enkele koplamp nog steeds niet
> toegestaan.

Dat is het al 4 maanden en een paar dagen. 1 juli is het ingegaan:

Overige wijzigingen verkeersregels per 1 juli 2010

Per 1 juli 2010 zijn buiten de verkeersregels over een rouwstoet de
volgende verkeersregels veranderd:

Bestuurders van een brombakfiets waarvan de voorwielen een diameter
hebben van meer dan 40 cm, hoeven geen helm te dragen.
Parkeerplaatsen kunnen door middel van onderborden gereserveerd worden
voor een bepaald doel, bijvoorbeeld het afzetten en ophalen van
passagiers of het opladen van elektrische auto’s.
Het gebruik van ligplaatsen in bussen, taxi’s en personenauto’s is
toegestaan, mits deze ligplaatsen aan bepaalde eisen voldoen.
Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet
meer mogelijk.
Fietsen mogen voorzien zijn van richtingaanwijzers.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/verkeersborden-en-verkeersregels/overige-wijzigingen-verkeersregels-per-1-juli-2010

Quemo -raadpleegt die site wel vaker-

Quesjer

ongelezen,
4 nov. 2010 13:05:2404-11-2010
aan Ligfiets

On 4 nov, 15:46, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:

> [...]
> meer legaal is op de fiets. Alhoewel deze bij een ligfieter behoorlijk
> op ´borsthoogte´ zit in vergelijking met andere fietsers ;-)

Nee, inderdaad. Losse lapjes waren vroeger gewoon verboden. (punt) Ze
mogen tegenwoordig wel, mits bevestigd op de romp. Hoofd en ledematen
zijn uitdrukkelijk uitgesloten. Ik neem maar aan dat dit te maken
heeft met het kunnen bepalen van de voor- en achterkant van een
fietser. Als dat lampje alle kanten op draait, welke kant zou dan de
voorkant moeten zijn?

Groet van Quesjer, wel een lampje op de helm, maar dat brandt alleen
als ik uit de fiets ben, en in het donker de deur moet afsluiten en
mijn weg naar huis moet vinden. Dan is ie weer legaal en reuze
makkelijk. Ik ga er maar van uit dat ik alleen in overtreding ben met
een BRANDEND helmlampje.....

Verder heb ik twee koplampen, naast de dagrijverlichting. De "normale"
koplamp, en eentje bovenop de tunnel die de bermrand aanlicht, om in
duistere stukken waarbij ik verblind dreig te reken door autokoplampen
(elke dag 2 x 7 km.) toch de weg kan blijven volgen.....
Het werkt goed, al blijft dat verblind worden gewoon irritant.....
O ja, twee achterlichten heb ik ook nog, de tweede zit ook bovenop de
tunnel, vlak achter die bermlamp. Zeer fel ook nog eens. Als ik van
achteren over het hoofd wordt gezien.....
Nog nooit een aanmerking op gehad overigens. Ze knipperen dan ook geen
van allen.

Groet van Quesjer

Tihamér Tasnády

ongelezen,
4 nov. 2010 15:58:2504-11-2010
aan Ligfiets
> Fietsen MOGEN voorzien zijn van richtingaanwijzers.

Oef, richtingsaanwijzerloze velomobielen zoals de mijne mogen dus nog
in Nederland rondrijden, wat een opluchting ;-) !

Tihamér

4 nov. 2010 17:09:1704-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
> [...]
> heeft met het kunnen bepalen van de voor- en achterkant van een
> fietser. Als dat lampje alle kanten op draait, welke kant zou dan de

Volgens mij was het:

- losse lampjes tellen niet als verlichting (mag je ongeveer alles mee
doen)

nu is het

- losse lampjes tellen als verlichten en moeten aan tig eisen voldoen.

vergis ik me?

5 nov. 2010 04:09:2505-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
2010/11/4 Rode Pioneer <rodep...@gmail.com>:
> [...]

> voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de
> voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht

Check. Ik heb namelijk een voorlicht en een lichtje op de borst (het
hulp lampje in de quest).

Ik zag bij de Action een petje met 5 ledjes erop. Leek mij wel handig.
Mag dus niet, want niet op de borst (rare omschrijving trouwens, alsof
ik een bh aan heb). Beter was geweest als had gestaan op borsthoogte
van een rechtopfiets, zodat het petje of hoofdlampje dan weer wel kan.

> 3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan
> de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van
> het midden bevestigde lichten worden gevoerd.

Betekend dit dat een extra lamp bij het spiegeltje van een vm niet
mag, zoals bij de WAW geleverd wordt? Wat is voorzijde in deze? Het
voorste deel van een fiets of voorbij het midden van de lengte as?

> 6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de
> bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier
> dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Ok, ik haal mijn neon grond lamp er wel weer af. ;) Mag wel aan als ik
stil sta toch?

> Grrz
> Rode -zwarte handschoentjes zijn toch niet zichtbaar in het donker- Pioneer

En wat als je daar ledjes op doet?

5 nov. 2010 04:21:2505-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com

> En wat als je daar ledjes op doet?

Ik verwacht dat ze dan wel zichtbaar zijn.

Grrz
Rode -waarom hebben alleen winterhandschoenen soms reflectie?- Pioneer

5 nov. 2010 04:26:0305-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
2010/11/5 Rode Pioneer <rodep...@gmail.com>:

> Ik verwacht dat ze dan wel zichtbaar zijn.

Ben ik niet duidelijk geweest. Voldoe je dan met een vm tot het dragen
van lampjes op je borst of voer je dan 2 verlichtingen aan de voorkant
van je fiets?

5 nov. 2010 05:15:1505-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com

> Ben ik niet duidelijk geweest.

Mogelijk :)

> Voldoe je dan met een vm tot het dragen
> van lampjes op je borst of voer je dan 2 verlichtingen aan de voorkant
> van je fiets?

Absoluut niet. De verlichting moet nl on onderbroken zichtbaar zijn
van voor cq achter.

Grrz
Rode -reflectiehesje is ook nutteloos in een VM- Pioneer

5 nov. 2010 07:45:2005-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 4 november 2010 15:48 heeft Pieter Jan <barone...@gmail.com> het

volgende geschreven:

> Het gaat hier specifiek om (ambergeel) licht stralende
> richtenaanwijzers, dus dat zijn wel degelijk lampjes (of LEDjes)

Bij een auto bestaat een richtingaanwijzer ook vaak uit meerdere
lampjes. Ik zie niet in waarom dat bij een fiets anders zou zijn.
Zolang ze bij elkaar in de buurt zitten en tegelijk knipperen is er
niets aan de hand.

Waarom doen ze het toch nog net anders dan bij auto's? Daar zitten op
veel auto's drie of vier richtingaanwijzers per zijkant.

grtz
Henk - mag je dan ook knipperen én hand uitsteken :)

Dutch JaFO

ongelezen,
5 nov. 2010 18:22:2805-11-2010
> [...]

> de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van
> het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
Ik denk dat de agenten nog te blij zijn dat we uberhaupt licht hebben,
tenminste dat hoop ik ...
Ik vraag me zowiezo af hoe ik zulke verlichting op een praktische
manier zou kunnen monteren op m'n trike.
Heeft iemand daar al over nagedacht ?

gr.,
JaFO

Reinier

ongelezen,
6 nov. 2010 08:00:2806-11-2010
> [...]

> Het voeren van knipperlichten voor velomobielen is dus eindelijk
> legaal. Wel is het hebben van een enkele koplamp nog steeds niet

Over het voeren van knipperlichten heb ik me nooit druk gemaakt, geen
enkele rechter zou bepaald hebben dat dan alle Nederlandse fietsende
gehandicapten ook maar zonder knippers verder zouden moeten fietsen om
mij een bekeuring te kunnen laten betalen.

Reinier - zijn reflectoren op de trappers nog steeds verplicht? als
dat eruit is is de velomobiel pas 100% wettelijk geaccepteerd - van Rij

Reinier

ongelezen,
6 nov. 2010 08:13:3706-11-2010
aan Ligfiets

On 4 nov, 15:47, Maarten <m.heck...@zonnet.nl> wrote:

> die discussie verlies je..

Nee, die win je natuurlijk. Bijna alle achterlichtjes bestaan
tegenwoordig uit 3 ledjes, laat oom agent dan maar uitleggen waarom
een (1) richtingaanwijzer niet uit 2 zou mogen bestaan. Ze knipperen
nota bene als 1 en zitten vlak bij elkaar. Gaat hij dan ook iedereen
met een 3-leds-achterlicht bekeuren omdat die 3 achterlichten voert?
Of audi-rijders met zo'n kerstboom aan leds voor en achter vanwege het
voeren van 80 koplampen?

Reinier - nieuwe wet = nieuwe discussie over interpretatie - van Rij

Thomas Ribbrock

ongelezen,
8 nov. 2010 11:15:2408-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On Thu, Nov 04, 2010 at 03:03:17PM +0100, Rode Pioneer wrote:
> [...]

> artikel 35 sub nogwat.

> Artikel 35 blijkt ook aangepast: (voor het gemak even een kopie)

[...]

In het kader van een discussie op de.rec.fahrrad begon ik me af te
vragen of er in de Nederlandse wetgeving ook ergens zo gedetaillierde
bepalingen rond om het vermogen van de fietsverlichting staan als in
Duitsland (daar was het lang zo dat de dynamo 3W *moest* hebben en de
koplamp 2,4W; geen batterijverlichting, enz.). In Artikel 35 staat daar
niets over - maar ergens anders misschien wel?

Vraagt nieuwsgierig

Thomas
Thomas Ribbrock http://www.ribbrock.org
"You have to live on the edge of reality - to make your dreams come true!"

8 nov. 2010 11:16:3708-11-2010
> [...]
> koplamp 2,4W; geen batterijverlichting, enz.). In Artikel 35 staat daar
> niets over - maar ergens anders misschien wel?

Nope er staat niets over. Je mag alleen geen verblindende verlichting voeren.

Grrz
Rode -Als er niemand in kijkt verblind het ook niet- Pioneer

Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden
Doorsturen
0 nieuwe berichten