(ideeen gezocht voor) inbouwradio in de Quest

André de Boer

to Ligfiets
Al forenzend vind ik het aardig - net als de gemiddelde Nederlander die in de file staat - een radiootje aan te hebben tijdens het rijden. Nu heb ik een paar keer wat dingen geprobeerd met radiootjes uit de kringloopwinkel: beestjes vaak werkend op 3xAA (dus 4,5V), met een duo externe "luidsprekertjes" van een paar luciferdoosjes. Achja, het geeft geluid, maar echt verstaanbaar.... nee.

Ik zoek iets dat....
- op 4,5V (=3xAA of 4xAA(NiMH) draait of op de 6volt binnenboordstroom van de Quest draait (voeden met een USB powerbank werkt juist weer níet: radio's verbruiken weer dermate weinig stroom dat de powerbank afslaat, al bij een paar configuraties gemerkt)
- weinig stroom verbruikt  en dus een flink aantal uren op een powerbank of setje NiMh moet kunnen draaien (ik moet al genoeg lampjes voor en achter op- of bijladen omdat ze afzonderlijke circuits zijn)
- verstaanbaar kabaal geeft.

Wie heeft wel eens iets goeds en eenvoudigs in elkaar kunnen draaien? Er zijn eventueel ook weer bedraade soundbars, vaak met een eigen Li-ion accu erin? dus oplaadbaar op die powerbank?) of zelfs varianten hiervan op Bluetooth. In dat laatste geval moet er een audio-->Bluetooth converter komen.... Zooi is soms voor 10-20 euro bij de Action verkrijgbaar, de enige garantie is dan dat je zeker weet dat het door originele Chinese kinderhandjes is gemaakt...

Anyway...: ideeen? Ervaringen? Wie heeft wel eens makkelijk zoiets in elkaar kunnen flanzen?

Andre - scheert zich 's ochtends nog niet in de Quest - de Boer

Gé Boelders

to ligf...@googlegroups.com
Ik gebruik zelf wel eens een bluetooth speaker, Met oortelefoontjes of een koptelefoon voel ik me afgesloten van het verkeer. Deze boxjes  zijn verkrijgbaar met accutijden tot zo'n 8 uur of meer. Bijna al die boxjes hebben ook een aux ingang.
Het geluid komt dan van mijn telefoon. Voor radio luisteren ben je dan wel afhankelijk van een internetverbinding. Veel telefoons hebben ook  een radio-ontvanger aan boord,  maar daarvoor moet je wel iets in de oortelefoonuitgang prikken. Dat kan denk ik ook een dummy draadje zijn, zonder dat er werkende oortelefoontjes aan hangen, Ik weet niet hoe goed je ontvangst zou zijn als je een carbon quest hebt.

Ik vermoed dat het makkelijker is een bluetooth boxje te vinden met redelijk geluid dan een 'standalone' radio die ook nog eens fatsoenlijk geluid produceert.

Gé- maakt zich niet zo druk over scheren - Boelders

Harry Lieben

to ligfietslijst
ik luister liever thuis muziek, maar ik heb weleens velonauten gezien die heel tevreden waren over zgn. noise-cancelling hoofdtelefoons. Dan hoef je je radio niet zo hard te zetten en het kost minder stroom dan een speaker.

JoostC

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb zelf geexperimenteerd met een Vsoundbox. Een bleitooth speakertje dat je op een rubberen voetje of met dat voetje in een zuignap, die je dan op zon vlak/glad schoteltje (normaal boor zuignapstandaards op een dashboard) bevestigd dat je in je fiets plakt. De speaker maakt geluid door het materiaal waarop deze is bevestigd in trilling te brengen. Elk materiaal heeft zijn eigen klankkleur.

Een velomobiel verandert zo in een grote luidspreker! heel cool, totdat je gaat rijden, dan hoor je helemaal niets meer.

Uiteindelijk afgezien van muziek in de fiets, omdat ik het met een bleutooth speaker of oortjes te onveilig vond. Liever opletten.

Groet,

Joost

Budi Jonkhart

to ligf...@googlegroups.com

Anyway...: ideeen? Ervaringen? Wie heeft wel eens makkelijk zoiets in elkaar kunnen flanzen?

 Zal mijn ervaringen ook even delen. Een jaartje of 10 geleden was ik hier ook mee bezig. Toen had ik nog mijn Alleweder A4. Ik had een kleine soundbar achtig ding op de bodem liggen en met een eenvoudig kabeltje aangesloten op mijn Nokia N95 (of was het nog N73?). Daar zat een FM radio in en zo kon ik onderweg naar de radio luisteren. Zo'n aluminium alleweder klinkt goed door en het gaf best een leuk effect. Ook leuk om zo dwars door Amsterdam te rijden en nog meer aandacht te trekken dan dat je al doet met een velomobiel :-)
Maar uiteindelijk vond ik het toch niet echt praktisch, geluid wordt toch vaak overstemd en met de overstap naar de Quest bleek de klankkast werking toch minder te zijn. Een van de weinige nadelen van de Quest ten opzichte van de Alleweder.

groet,
Budi - speelt nu gewoon muziek af in zijn hoofd - Jonkhart

Jan Goddemaer

to ligf...@googlegroups.com
Nog een ervaring: TDK Max bluetooth speaker in de Orca geïnstalleerd, in de smurfenmuts met een elastiek vastgelegd.

Ik gebruikte niet de bluetooth-connectie, maar een lange audiokabel. Die deed meteen dienst als FM-antenne. Experiment werd gauw gestopt: je hoort er weinig van of moet de speaker asociaal luid zetten. Als je wat sneller rijdt, moet je nog veel meer rij- en omgevingsgeluiden overstemmen. Het 'hoor eens welke muziek ik fijn vind'-gevolg van zo'n speaker is, in mijn oordeel, ook nogal asociaal.

Bedenkingen:
Trek Max A34.JPG
  • nu luister ik streaming naar de radio (of een andere bron): geen FM meer nodig
  • dat gebeurt enkel langs jaagpaden, niet in het verkeer
  • ik gebruik 'active noise suppression' oortjes (Sony WF-1000X), die zijn beter voor de oren dan een speaker+rijgeluiden
Jan

Elvin Haak

to Ligfiets
Tsja, misschien te 'makkelijk'... gewoon een goedkope eenvoudige autoradio van een paar 10-tjes vind / vond ik gewoon super-eenvoudig werken.
Tegenwoordig kan je die ook met dat nieuwe digitale radiosysteem kopen, met SD-kaartje en/of USB  en / of bluetooth zodat je die gelijk met je mobiel kan koppelen.
Eentje met maar een paar Watt uitgangsvermogen is voor op de fiets meer dan genoeg, evt. met aansluiting te maken voor koptelefoontje als je gewoon lekker rustig wilt rijden zonder andere mensen te storen met je 'boemboembox'.
Met de huidige batterijen/accu's echt geen probleem meer, een paar oplaadbare penlight-batterijen van 2,6 Ah oplaadbare potlood-batterijen of zelfs oplaadbare lithiumcellen en je kunt heel lang van je muziek genieten, je kunt zelfs overwegen om een klein zonnepaneeltje op de buitenkant te plakken om deze bij te laden zodat je nooit zonder muziek komt te staan. Ook natuurlijk mogelijk te koppelen met een (naaf-)dynamo om op te laden.
Mijn ervaring: vaak is 8 Volt al ruim voldoende met een '12 Volt' autoradio maar die paar batterijen extra maakt ook niet uit he op je hele fiets. Voor het vermogen maakt het ook niet uit of je 12 Volt 1 Ah bij je hebt of 6 Volt 2Ah natuurlijk... ;-) Weegt evenveel.

En voor mij: onderweg geen radio/muziek in het verkeer maar tijdens wachten enzo kan ik me goed voorstellen dat je graag wat naar de nieuwsberichten of muziek luistert....

André de Boer

to Ligfiets
Dank voor alle tips. Wat betreft de autoradio: ik heb daar ook over nagedacht en dingen over nagezocht. Probleem is echter het standby-verbruik: na een paar dagen zijn de batterijen leeg, gezien het uit-verbruik van toch vaak in de orde van 0,01 -0,1W. Dat is dan toch weer iedere paar dagen laden, alleen al vanwege deze 'lekstroom'. En ik heb al zoveel batterijen te laden, links en rechts in mijn Q (moet dat hele systeem maar eens een keertje opnieuw opbouwen).

Alternatief zou zijn: een 6V radio, zo'n oude die mijn moeder in de jaren 70 in haar DAF had. Mechanische voorkeurzenderknoppen, LW, MW en UKW, etc, leuk, oude sentimenten! Alleen die dingen zijn bijna verzamelaarsitems en daarmee duur. Ik ga eens een keer naar een autosloop toe, op zoek naar oude Fiats 127, VW Kevers en meer oud pruttelspul.

GRoet - André

[...]

elvi...@gmail.com

to Ligfiets
Hoi André
Ik heb m'n radio gewoon echt op 'uit' staan met een losse schakelaar als ik hem uit wil, enkel tussendoor op 'standby'. Een briefje ernaast met de frequenties van m'n radiozenders, als ik die wil gebruiken zet ik ze even erin. Maar ik kwam erachter dat m'n DAB+ autoradio (jawel...) ook gewoon de laatst gekozen frequentie terug onthield ook helemaal zonder power voor ong. een dag (zal wel uit een condensatortje zijn). Voor MP3/CD etc. is dat onthouden van de frequentie helemaal niet belangrijk trouwens.
Bij de andere radio's vermoed ik dat er ergens een 'geheugenchip' zit die ook wel aan te passen is om te voeden met een kleine aanpassing met bijv. een CR2032 celletje en een diode: dat geheugen zal echt wel niet zoveel energie opslokken maar het zal even zoeken worden op de printplaat voor zo'n aanpassing.

Je zou trouwens nog kunnen denken aan een (plak) zonnepaneeltje om de accu's een beetje op spanning te houden. Voor een radio al snel voldoende als je tenminste overdag buiten met je fiets bent.

zo'n oude radio is wel een heel leuk idee trouwens in zo'n 'nieuwerwetse fiets' ;-)