Weeralarm! G-ribs monteren!

1 view

Feb 7, 2007, 1:46:45 PM2/7/07
to Ligfiets
Wat een paniek, het gaat sneeuwen.
Ook daarvoor krijg Nederland een weeralarm.
G-ribs monteren, baclava aan, sneeuwbril mee, voetgaten dichtmaken.

Ik sta te dubben, morgen droog naar het werk fietsen en pas s'avonds
naar huis ploegen door de sneeuw?
Of zal ik morgen vrij nemen, wachten tot er een lekker pak ligt en dan
lekker de hele dag swingen in de sneeuw met de 3x26"
Ik heb meer dan voldoende bodem vrijheid dus dat moet lukken. ;-)

Sneeuw? Weer alarm? Bweuh!
Sneeuw? Sneeuwpret! Yeah!

Tip 1 - Neem een stoffer en blik mee dan kun je je fiets uit de sneeuw
graven. (als je hem kunt vinden) En sneeuwvrij maken.
Tip 2 - Een klein (tafel)zeiltje over de reeds met kap afgesloten
kuip. Eerst het ruim passende zeiltje er afhalen en dan pas de
schuimkap. Voorkomt invallende sneeuw in de kuip en op je stoel.
Tip 3 - Naai vanavond nog een stukje zeem van 3x6 cm dubbel en naai
hem nogmaals op wijsvinger breed (met handschoen)
Schuif hem om die vinger. Als het goed is steekt er nog een
'vlaggetje'van ca. 1 cm breed uit.
Daarmee kun je steeds je bril sneeuwvrij maken tijdens het rijden.
Een soort Human Powered Ruitenwisser dus. Erg handy....

Theo - nu al rose wangen van opwinding - van Goor

Antoon

Feb 8, 2007, 2:16:58 AM2/8/07
to Ligfiets
Vanochtend was het enkel nog maar koud, hoop vanmiddag op meer fun.
Wat doen we met die kids, die straks fietsers gaan trakteren op een
verse sneeuwbal?

Groetjes Antoon

Arjen Haayman

Feb 8, 2007, 2:17:52 AM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com
Hmm,

Ik zie dat er 10 tot 15 cm kan gaan vallen. Zoveel past er niet onder
mijn Quest :-(
En ook de treinen gaan uitvallen, dus ik neem vandaag het weeralarm
maar eens serieus en ga thuis werken.

voor degenen die wel de weg op gaan: veel plezier met het avontuur vandaag!

Arjen Haayman

Alexander Swen

Feb 8, 2007, 4:07:44 AM2/8/07
to Ligfiets
ghegehehge, leuk verhaal Theo! Hoe moet dat nu met mijn open ligger?
een soort tent er overheen oid?

nouja, ik vind het "weeralarm" misschien wat overdreven maar vind het
onzin om de weg op te gaan met sneeuw. Iedereen weet dat er dan meer
ongelukken gebeuren en waarom zou ik dat risico nemen als ik ook de
mogelijkheid heb om thuis te werken. Ik weet dat niet iedereen zich
die luxe kan veroorloven maar ik kan het wel en ik vind fietsen in de
sneeuw geen pretje op mijn jester, deed het vd week nog even maar ik
kon al snel niks meer zien doordat in mijn ogen waaiende sneeuwvlokjes
(die kleintjes zijn het ergst ;-) flinke tranen veroorzaakte en daar
kon ik echt niet goed meer door zien.. veilig was anders.
Maar als nu eens 10% van de forenzen denkt zoals ik hierboven en thuis
werken verkiest boven in de file staan dan is het al zo veel rustiger
op de weg dat ik serieus denk dat er minder ongelukken gebeuren.
Dus eigenlijk lever ik, door niks te doen, een bijdrage aan de
veiligheid van de maatschappij. en laat ik nu toevallig heel erg goed
zijn in niks doen....

gr alex - zit in joggingbroek met groot kop koffie thuis aan tafel en
gaat maar weer een scriptje schrijven om zijn werk te automatiseren....

Kees van Malssen

Feb 8, 2007, 5:04:46 AM2/8/07
to Ligfiets
Antoon maakt zich al zorgen:

> Vanochtend was het enkel nog maar koud, hoop vanmiddag op meer fun.
> Wat doen we met die kids, die straks fietsers gaan trakteren op een
> verse sneeuwbal?

Strak aankijken en proberen ze mentaal te dwingen het te laten. En
laten ze zich niet intimideren, dan hebben ze toch eigenlijk groot
gelijk?

Groeten,

Kees - verkneukelt zich al op de thuisreis vanmiddag - van Malssen

WFvN

Feb 8, 2007, 6:13:01 AM2/8/07
to Ligfiets
On 7 feb, 19:46, "Theo van Goor" <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:

> Wat een paniek, het gaat sneeuwen.
> Ook daarvoor krijg Nederland een weeralarm.
> G-ribs monteren, baclava aan, sneeuwbril mee, voetgaten dichtmaken.

Een stel S-Rocks ook goed? De G-Ribs worden niet meer verkocht :-P

Maar ik heb vanmorgen voor de zekerheid wel een S-Rock in m'n fiets
gegooid. Ik heb hem nog niet gemonteerd omdat ik eigenlijk wel razend
benieuwd ben hoe de KHE Premiums het doen in de sneeuw. Ik gok dat ik
toch de S-Rock ga monteren als ik ook maar éven gereden heb maar éérst
proberen.
Alleen is hier aan de noordkant van de Veluwe nog geen vlokje sneeuw
te bekennen.....

> Sneeuw? Weer alarm? Bweuh!
> Sneeuw? Sneeuwpret! Yeah!

Inderdaad. Geen gezeik, gewoon velomobielen (werkwoord) met die hap.

> [...]
> Daarmee kun je steeds je bril sneeuwvrij maken tijdens het rijden.
> Een soort Human Powered Ruitenwisser dus. Erg handy....

Ik hoop die niet nodig te hebben. Ik ben razend benieuwd hoe het dakje
en het ruitje met sneeuw om zullen gaan. Ik hoop het vandaag te
ontdekken.

Wilfred -hoopt dat het voor 14.30 nog gaat sneeuwen- van Norel

Arjen Haayman

Feb 8, 2007, 6:17:32 AM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com
On 2/8/07, WFvN <ligfi...@home.nl> wrote:

> Inderdaad. Geen gezeik, gewoon velomobielen (werkwoord) met die hap.

Let wel op je trommelremmen. Vorig jaar is er bij mij zoveel sneeuw in
de trommelremmen terecht gekomen, dat ze daarna helemaal tot gort
gepulpt waren.

Hé, het begint hier (in Deventer) net te sneeuwen. Succes onderweg.

Arjen

Ful Valstar

Feb 8, 2007, 6:24:42 AM2/8/07
to Ligfiets

On 8 feb, 10:07, "Alexander Swen" <alex.s...@gmail.com> wrote:
> nouja, ik vind het "weeralarm" misschien wat overdreven maar vind het

Hoe kan iemand weten dat het KNMI overdrijft?
Ful

Feb 8, 2007, 6:47:38 AM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 08-02-07 heeft Ful Valstar<ful_v...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> Hoe kan iemand weten dat het KNMI overdrijft?
Het KNMI voorspelt en de sneeuwwolken drijven over, de sneeuw blijft
liggen. En dan komen de verhalen. En die zullen langer langs komen
dwarrelen als de sneeuw blijft liggen.
--
Groetjes,
Hans -velomobielen is toch ook gewoon fietsen???

Toni Cornelissen

Feb 8, 2007, 7:46:18 AM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com
Ful vroeg:

> Hoe kan iemand weten dat het KNMI overdrijft?

De vraag die je beter kunt stellen is "Hoe kan iemand weten dat het
KNMI /niet/ overdrijft?".

Omdat het tegenwoordig de gewoonte is om, als er iets mis gaat, niet
zelf de verantwoordelijkheid te nemen, maar met de beschuldigende
vinger naar (overheids)instanties te wijzen. Zullen die instanties
zich gaan indekken.

Dat betekent dat we bij weer dat maar iets buiten het "normale" ligt
een "cover-your-ass" (CYA) weeralarm zullen krijgen. Deze CYA
weeralarmen zullen dus gevoegelijk genegeerd worden en dat geld ook
voor als er een keer een echt alarm komt 8-(.

http://en.wikisource.org/wiki/The_Shepherd%27s_Boy_and_the_Wolf

Toni

--
Toni Cornelissen
http://autopond.technetium.be

Feb 8, 2007, 8:54:23 AM2/8/07
to Ligfiets
Ful vroeg:

Tony gaf een scherp antwoord:

> [...]
>
> Dat betekent dat we bij weer dat maar iets buiten het "normale" ligt
> een "cover-your-ass" (CYA) weeralarm zullen krijgen.

Haha, Die hou ik er in: een CYA alarm. Vind ik een goeie.
Half Nederland maakt zichzelf afhankelijk van luxe en is verslaaft aan
file, dus als het een beetje ongemakkelijk wordt moeten ze niet
zeuren.
Dat is een keus die men zelf heeft gemaakt. Niet onoverkomelijk.
Prijs je gelukkig als je thuiswerker bent.
Moet er wel prik op het stopkontakt blijven staan.......

Vanmiddag kon ik iets doen wat jullie niet kunnen. Ik heb de
Oliebollentocht 2007 gefietst.
Geweldig die witte polders en sneeuwbestoven bomen.
Schone wegen en wittte dreven, dat is mijn ideaal. Schitterend!
Overal goed te berijden. Ook waar niet gestrooit was.
Even in het bos stilgestaan. Geen ander geluid dan het vallen van de
sneeuw......

Oh ja, ik heb geen G-ribs. Nooit gehad.
De BA's brengen me overal in voor- en tegenspoed.
Ik bedoelde het om wat aan te dikken, dat een lekker hollands pak
sneeuw iets anders is dan een weer alarm.
Dit was dus een typisch CYA alarm. Vervelend voorsommige, maar kan je
verwachten in Nederland
Als het Kerst was zou iedeen OH en Ah roepen. De weerman (m/v) kreeg
dan een lintje van de Koningin als dit weer voorspeld werd.

Ik heb voor de zekerheid een waxine lichtje en gouddeken met schone
onderbroek in mijn noodtas gestopt.
Ik moet nog even sparen voor waterdichte lucifers.

Theo - nu over naar serieuze zaken: een cake bakken en daarna
sneeuwballen maken - van Goor

Mark van Gorkom

Feb 8, 2007, 10:16:08 AM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>weeralarmen zullen dus gevoegelijk genegeerd worden en dat geld ook
>voor als er een keer een echt alarm komt 8-(.

Hoewel ik ook sterk de indruk heb dat men wat erg voorzichtig is
tegenwoordig (het gaat sneeuwen, dus houden we de treinen maar binnen!?),
was er toch e.e.a. aan de hand op de snelwegen vanmiddag; op het
stukje Uden-Arnhem 2 auto's en 2 vrachtauto's in de berm. En dan moet
het echte sneeuwen nog beginnen. Ben blij dat we eerder naar huis
mochten vandaag (en als ik dit geweten had was ik weer eens in de
fiets gegaan, dan kom je er altijd wel door).

Mark - morgen weer met de NS; hou nu al m'n hart vast - van Gorkom

Feb 8, 2007, 10:24:08 AM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com
Aangezien er nu in het zuiden van NL al een warmte front van zo'n 5 tot
7 graden begint binnen te trekken is het morgen allemaaal weer weg :)

http://www.weeronline.nl/cgi-bin/aktframe?TYP=temperatur&KEY=NL&%26LANG%3DNL%26submit=go

Grrz
Rode -Straks nog even lekker naar training op de Rode Pioneer- Pioneer

Theo Mol

Feb 8, 2007, 3:50:07 PM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com
Theo van Goor schreef:

> Wat een paniek, het gaat sneeuwen.
> Ook daarvoor krijg Nederland een weeralarm.
> G-ribs monteren, baclava aan, sneeuwbril mee, voetgaten dichtmaken.

Zoals de doctorandus zegt: "ondanks een lichte kou ging ik naar de markt
omdat ik appels hebben wou". Niet zeuren dus en gewoon in de fiets
klimmen. Meestal kom je er wel door ..... net als de andere Theo dacht
ik dat een paar centimeter sneeuw wel zou gaan.
Het was vanmiddag mooi oliebollenweer, de sneeuw was om een uur of drie
opgehouden te vallen en ik hoefde alleen te genieten van het uitzicht.
Voor mij uit leek het niet bijzonder, maar in het spiegeltje zag ik
mooie witte bomen en om de bocht van het fietspad was het precies
andersom. Dat heb je met een bui die van één kant komt. De gekleurde
huisjes in Buiksloot zagen er extra sprookjesachtig uit en het Ilperveld
was prachtig wit. Ondanks de lichte kou heb ik er geen spijt van.
Uiteindelijk was er niet veel aan de hand, waarom we een alarm krijgen
bij zo weinig sneeuw snap ik niet helemaal. Het was een klein laagje dat
niet eens veel schwung aan de bochten gaf.
Gisteren was het erger, toen kwam ik de brug niet op en moest ik een
stukje omhoog lopen door de prut.

--
Groet van Theo, die baklava meestal opeet en geen balaclava heeft, Mol.

Feb 8, 2007, 3:55:42 PM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> klimmen. Meestal kom je er wel door ..... net als de andere Theo dacht
> ik dat een paar centimeter sneeuw wel zou gaan.

Ik heb vandaag een poging gedaan. 17:30 in Enschede. Het was niet te
doen. Fietsen ging nog net over de ijsplaat die op straat lag (nu zijn
we weer schoon) maar het feit dat alle autos te hard reden en alle
kanten opglibberder maakte dat ik na 0.45 km weer linksomkeert maakte.

Grrz
Rode -morgen ochtend 37 km heen en daarna 37 terug met paar % nieuwe
fiets- Pioneer

Brechtje Daams

Feb 8, 2007, 4:14:01 PM2/8/07
to ligfiets aanmeldingen voor volledig ovezicht

Toni schreef:

> Dat betekent dat we bij weer dat maar iets buiten het "normale" ligt
> een "cover-your-ass" (CYA) weeralarm zullen krijgen.

Ik fungeer hier even als het medium voor Ben:

In tegenstelling tot alle beweringen op deze lijst worden de
verwachtingen van het KNMI wèl geverifiëerd. (zegt Ben, die
verantwoordelijk is voor de verificatie van de weersverwachtingen èn
alarmen op het KNMI). Sind 2000 zijn er 30 weeralarmen uitgegeven,
waarvan er 25 terecht waren. Wat betekent dat we eerder te
terughoudend zijn met uitgeven dan dat er sprake is van CYA.

Aldus Ben.

Groetjes,

Brechtje - kinderen met de slee van school gehaald, ook een HPV!

Feb 8, 2007, 4:25:52 PM2/8/07
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> waarvan er 25 terecht waren. Wat betekent dat we eerder te
> terughoudend zijn met uitgeven dan dat er sprake is van CYA.
Prima, de kans dat een alarm vals is is 0.75.

Dit is echter niet de enige parameter die van belang is, hoe vaak had er
een weer alarm moeten zijn terwijl dat niet -of niet op tijd- gegeven
is?

Grrz
Rode -FAR FRR EER ROC, don't ask :)- Pioneer

Tiham?r

Feb 9, 2007, 3:12:01 AM2/9/07
to Ligfiets
> Oh ja, ik heb geen G-ribs. Nooit gehad.
> De BA's brengen me overal in voor- en tegenspoed.

Dat vond ik tot gistermiddag ook, maar de sneeuw was toch iets teveel
van het goeie voor mijn BA achteraan. Er lag een centimeter of 7 schat
ik op het jaagpad waar ik door moest, met slechts 1 fietsspoor. Het
was meer doortrappen en slippen in de laagste versnelling en ik heb
héél zeker een G-Ribs gemist ! Het waren de zwaarste 16 km die ik al
ooit met de AW heb gefietst, alsof je de hele tijd bergop hebt
gereden ....

Tihamér -ziet nog geen reden om voor die ene keer van achterband te
wisselen ....

Henk Naaktgeboren

Feb 9, 2007, 3:39:52 AM2/9/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> hייl zeker een G-Ribs gemist ! Het waren de zwaarste 16 km die ik al

> ooit met de AW heb gefietst, alsof je de hele tijd bergop hebt

Misschien is het beter om de druk omlaag te brengen bij het rijden door de
sneeuw? Dit werkt goed bij het rijden over zand, maar ik heb het nog nooit
in de sneeuw geprobeerd.

Henk - gister met de auto - Naaktgeboren

Gele Quest

Feb 9, 2007, 3:55:54 AM2/9/07
to ligf...@googlegroups.com
On Friday 09 February 2007 09:39, Henk Naaktgeboren wrote:

> Misschien is het beter om de druk omlaag te brengen bij het rijden door de
> sneeuw? Dit werkt goed bij het rijden over zand, maar ik heb het nog nooit
> in de sneeuw geprobeerd.

Werkt wel heel goed. Het is bij autos ook een goede (maar niet strikt wettige)
alternatief voor sneeuwkettingen.

Groet,

Gele Quest

Toni Cornelissen

Feb 9, 2007, 4:12:36 AM2/9/07
to ligf...@googlegroups.com
Brechtje schreef:

> verwachtingen van het KNMI wèl geverifiëerd. (zegt Ben, die
> verantwoordelijk is voor de verificatie van de weersverwachtingen èn

Dat heb ik nooit beweerd. Sterker nog, het lijkt me logisch dat een
organisatie met weternschappers kun voorspellingen/hypotheses etc.
toetst aan de werklijkheid.

> alarmen op het KNMI). Sind 2000 zijn er 30 weeralarmen uitgegeven,
> waarvan er 25 terecht waren. Wat betekent dat we eerder te
> terughoudend zijn met uitgeven dan dat er sprake is van CYA.

Ik heb het idee dat er weeralarmen worden afgegeven voor weer dat "we"
vroeger normaal vinden. Ja het sneeuwde gisteren, dus je kunt zeggen
dat het "alarm" terecht was, maar het is winter in Nederland. Dan mag
je verwachten dat het wel eens sneeuwt. Dat valt voor mij niet onder
extreem weer, dus voor mij geen reden om een weeralarm af te geven.

Het CYA zit erin dat als er gisteren een grote kettingbotsing plaats
gevonden zou hebben, iedereen naar het weer gewezen had (Alsof
kenningbotsingen niet ook bij "normaal weer" zouden kunnen voorkomen).
en meteen daarna naar het KNMI die voor het weer had moeten
waarschuwen.

Ik vind dat als je sneeuw op de weg ziet, je zelf de
verandwoordelijkheid moet nemen om voorzichtig te rijen en niet als er
iets misgaat wijzen naar een organisatie die je had moeten waarschuwen
dat sneeuw glad kan zijn.

Toni "Gisteren voorzichtig naar huis gefietst, maar op het pleintje
naast z'n huis wel even vol de remmen aangetrokken en het stuur
omgegooid" Cornelissen

Bloemhof Sake

Feb 9, 2007, 4:18:00 AM2/9/07
to ligf...@googlegroups.com
Rode Pioneer:

> [...]
>we weer schoon) maar het feit dat alle autos te hard reden en alle
>kanten opglibberder maakte dat ik na 0.45 km weer linksomkeert maakte.

17:30 ging ik ook in Enschede op weg.
Ik durfde nauwelijks twee voeten op de trappers te zetten.
Wel midden op de weg, omdat ik geen auto's vlak langs me heen wilde
hebben.
Dus in mijn buurt reden de auto's niet te hard ;-)
Na 0,45km heb ik 3 bar lucht uit mijn banden laten lopen, zodat er nog 2
bar overbleef.
Daarna ging het eigenlijk verrassend goed.

Sake -vanmorgen 1 bar erbij, morgen weer?- Bloemhof

jan van osch

Feb 9, 2007, 4:24:19 AM2/9/07

From: "Henk Naaktgeboren"

>Misschien is het beter om de druk omlaag >te brengen bij het rijden door de

>sneeuw? Dit werkt goed bij het rijden over >and, maar ik heb het nog nooit
>in de sneeuw geprobeerd.

Inderdaad Henk, dat scheelt al veel.
Bovendien moet je niet te klein rijden, want dan doe niets als slippen,
zoals Alexander deed. Je moet juist een zwaardere versnelling kiezen, dan
wordt je trapkracht wat rustiger op het gladde loopvlak overgebracht.
Met een auto op een gladde weg geldt die regel ook: hogere versnelling en
rustig gas geven => minder slippen.

mvrgr. Jan.

Feb 9, 2007, 4:51:38 AM2/9/07
to ligf...@googlegroups.com
Bloemhof Sake wrote:
> Ik durfde nauwelijks twee voeten op de trappers te zetten.
> Wel midden op de weg, omdat ik geen auto's vlak langs me heen wilde
> hebben.

Ik ging rond 17:45 vanuit Vroomshoop richting Almelo. De hoofdweg hier
was mooi schoon, de secundaire weg was wel wat besneeuwd. Daar heb ik me
even uitgeleefd met wat wilde capriolen. Helaas was de rotonde vrij schoon.

Het leukste was een sneeuwfort dat in Wierden over het fietspad heen was
gebouwd. Ik heb het onbemande fort frontaal aangevallen. Volle snelheid
er doorheen. Er kwam een behoorlijke lading sneeuw door de voetengaten
naar binnen maar ik ben niet in de sneeuwmuur blijven steken. Naar huis
rijden kostte me 35 minuten i.p.v. de gebruikelijke 29.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Ful Valstar

Feb 9, 2007, 7:49:03 AM2/9/07
to Ligfiets

On 9 feb, 10:12, "Toni Cornelissen" <tcornelis...@gmail.com> wrote:
>Ik vind dat als je sneeuw op de weg ziet, je zelf de verandwoordelijkheid etc

Het ging juist niet over wat ja kan zien maar over wat voorspelt
wordt.

Brechtje schreef:
>Sinds 2000 zijn er 30 weeralarmen uitgegeven, waarvan er 25 terecht waren. Wat betekent dat we eerder te terughoudend >zijn met uitgeven dan dat er sprake is van CYA. Aldus Ben. Groetjes,Brechtje

Goed werk Ben.

Ful

Koen Van den Bergh

Feb 9, 2007, 1:16:47 PM2/9/07
to ligf...@googlegroups.com
On Fri, 09 Feb 2007 10:24:19 +0100, jan van osch <janva...@home.nl>
wrote:

> Bovendien moet je niet te klein rijden, want dan doe niets als slippen,
> zoals Alexander deed. Je moet juist een zwaardere versnelling kiezen, dan
> wordt je trapkracht wat rustiger op het gladde loopvlak overgebracht.

Als je op een kleine versnelling veel kracht wil zetten klopt dat, maar
als je weinig kracht zet en constant soepel ronddraait zie ik niet in
waarom je zou slippen.
Zelf heb ik toch nooit problemen ermee en rijdt zeker bij zo'n weer een
erg kleine versnelling.

In de grotere versnelling heb je op een gladdere plek meer kans dat je
gaat slippen, juist omdat je meer kracht zet.

Koen -kan normaal terug met de aw bollen vanaf begin volgende week :)

Feb 9, 2007, 3:10:55 PM2/9/07
to Ligfiets

> Groet van Theo, die baklava meestal opeet en geen balaclava heeft, Mol.

Haha, dit zit naamgenoot.
Als je baklava op je hoofd zet wordt het wel een smerig zooitje, dat
kan je inderdaad beter opeten.
Ik dacht ook eens duur woord te gebuiken, wordt gelijk gestraft.
Trouwens ik heb net zo min een balaclava als G-ribs.
Ik had er nog nooit van gehoord tot het het las in Wim's blog. Wij
noemde vroeger zoiets een bivakmuts.

Het is mij nog niet koud genoeg geweest. Ik gebruik bij droog weer de
schuimkap niet eens. Veel te warm.

Feb 9, 2007, 3:27:12 PM2/9/07
to Ligfiets
On 9 feb, 10:51, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:

> [...]
> naar binnen maar ik ben niet in de sneeuwmuur blijven steken. Naar huis
> rijden kostte me 35 minuten i.p.v. de gebruikelijke 29.

Bofkont!
Dat had ik graag willen mee maken.

Als ik even voor mezelf verder fantaseer.
Hoe zou het zijn om door zo'n sneeuwfontein te rijden van een
sneeuwfrees?
Kan je surfen op een sneeuwgolf aan de zijkant van een sneeuwploeg ?

Zucht......

Theo - even in fantasialand - van Goor

Kees van Malssen

Feb 9, 2007, 5:03:34 PM2/9/07
to Ligfiets
Ben is in de/het weer:

[...]

> Sind 2000 zijn er 30 weeralarmen uitgegeven,
> waarvan er 25 terecht waren. Wat betekent dat we eerder te
> terughoudend zijn met uitgeven dan dat er sprake is van CYA.

Dat zijn dus 5 weeralarmen per jaar, waarvan 4 terecht. Los van de
vraag hoe vaak er onterecht geen alarm is gegeven, kan ik me bij 5
keer per jaar niet voorstellen dat het inderdaad om uitzonderlijke
toestanden gaat. Dit is dan inflatie van "uitzonderlijk".

Ben zal ongetwijfeld gelijk hebben dat 25 van de 30 weeralarmen
terecht waren. Immers, er zullen normen/richtlijnen opgesteld zijn die
bepalen wanneer een weeralarm nodig/terecht is. Dat valt dan inderdaad
te verifieren en klopt vast.

Het CYA waar Toni aan refereert zit dan ook niet zozeer bij de
taakuitvoering van het KNMI, maar aan de beleidskant, waar deze normen/
richtlijnen worden opgesteld. En helaas past het in het patroon dat
veel mensen geen tegenslag en ongemak meer accepteren. Het rijtje CYA
maatregelen is te lang om zelfs maar aan te beginnen.
Dus, Ben, je hoeft je zeker niet aangesproken te voelen in deze.

Groeten,
Kees - die voorlopig nog regelmatig ongemakken heeft en deze gewoon
probeert te accepteren - van Malssen

jan van osch

Feb 9, 2007, 6:21:55 PM2/9/07
to ligf...@googlegroups.com

Koen,

Ik bedoel natuurlijk, dat je langzaam een grotere versnelling ronddraait,
tenminste veel langzamer dan dat je zou doen bij een droog en stroef
oppervlak.
Je maakt een denkfout: in een kleinere versnelling ben je zonder meer veel
sterker dan in een grote. Je gebruikt een veel langere hefboom dan bij een
grote versnelling.
Tenslotte: ik zal niet bestrijden, dat hetzelfde effect (het grip houden op
een glad oppervlak) ook mogelijk is met een kleine versnelling, door
voorzichtig en rustig rond te draaien, maar je zult eerder gaan slippen, dan
in een grote versnelling, omdat je in een kleinere versnelling sterker bent.
Zitten hier geen verkeersexperts op de lijst, die bekend zijn met het rijden
op gladde wegen?

mvrgr. Jan.

Koen Van den Bergh

Feb 10, 2007, 5:09:42 AM2/10/07
to ligf...@googlegroups.com
On Sat, 10 Feb 2007 00:21:55 +0100, jan van osch <janva...@home.nl>
wrote:

> [...]

> dan
> in een grote versnelling, omdat je in een kleinere versnelling sterker

Je zal in de kleine versnelling daarom niet veel kracht zetten, je doet
immers bewust 'geen moeite' om te trappen. Bij een gladde plek ga je niet
plot extra kracht zetten en doordat je reeds snel rondtrapt gaat je
trapfrequentie ook niet zo snel omhoog.

In je zwaar verzet geef je eigenlijk kracht bij momenten ipv bijna
constant. Hierdoor moet er een betere adhesie zijn tussen band en grond om
niet weg te slippen op die moment. Als er juist een gladde plek is als je
kracht zet zal je dus sneller wegslippen.

Het gladde weer buiten beschouwing gelaten is er nog een voordeel aan een
kleine versnelling, het is gemakkelijker om onverwachte schokken
(putten/takjes/steentjes/...) te corrigeren en gewoon verder te fietsen.

Koen -denkt eraan een garmin gpsmap60csx aan te schaffen-

jan van osch

Feb 10, 2007, 6:20:23 AM2/10/07

Feb 10, 2007, 9:48:48 AM2/10/07
to Ligfiets
On 10 feb, 12:20, "jan van osch" <janvano...@home.nl> wrote:

> [...]
> expert!)op dit gebied hebben kennelijk niet zo veel zin in deze discussie.
> Wie kan hier een professionele uitspraak over doen?

Tja, ook ik ben niet een echte kenner.
Over één ding zijn we het allemaal wel eens denk ik: Om met gladheid
goed te kunnen optrekken, moet je slippen van het aandrijvende wiel
voorkomen.

Bij sportauto's (met zware/sterke motor) wordt steeds vaker
'tractioncontrol' een tractioncontrol toegepast. Niet alleen op glad
wegdek maar ook op normaal wegdek kunnen die dingen aan het slippen
raken door gewoon te bruut met gas om te springen waarbij de motor ook
nog eens enorm sterk is. Met auto's met lichtere motor kan het ook wel
maar daarbij gebeurt het op normaal wegdek veel minder snel. De
tractioncontrol zorgt ervoor dat de wielen niet aan het spinnen gaan
tijdens optrekken (omgekeerde werking van ABS in feite; daarbij wordt
blokkeren juist tegen gegaan bij remmen). Met een auto zonder
tractioncontrol kan je ook best optrekken met glad weer alleen als het
érg glad is, is optrekken in z'n 2e versnelling helemaal niet zo
vreemd. Waarom? tja, zie het verhaal van Jan. Omdat de auto in een
hogere versnelling een kleiner moment op de assen heeft, zal hij dan
minder snel gaan spinnen.

Mensen hebben geen tractioncontrol ingebouwd bij mijn weten. Bij erg
glad weer heb ik ook al eens (met name hellingop) in een hogere
versnelling opgetrokken om de kans op slippen zoveel mogelijk te
voorkomen.

Wilfred -heeft geen tractioncontrol, hoe netjes hij ook probeert rond
te trappen- van Norel

Kees van Malssen

Feb 11, 2007, 4:09:26 AM2/11/07
to Ligfiets
Koen en Jan slippen elkaar bijna in de haren (of in de armen?):

[...]

> [...]

> expert!)op dit gebied hebben kennelijk niet zo veel zin in deze discussie.
> Wie kan hier een professionele uitspraak over doen?

Jullie kunnen beide gerust zijn, je hebt beide gelijk :-) (hoe
diplomatiek).
Beide methodes helpen om te voorkomen dat je er teveel kracht op het
aandrijvende wiel staat op een glad oppervlak. Beide methodes helpen
daarom om slippen te voorkomen. Het verschil zit hem in het moment.

Sta je stil en wil je optrekken, is het handiger om in een grote
versnelling geschakeld te staan (alleen maar handig om slippen te
voorkomen!) De best wel grote kracht die je op het moment van
stilstand op de trapper zet, wordt dan getemperd. Natuurlijk moet je
je ook dan nog inhouden, maar het doseert een stuk makkelijker.
Sta je stil en hebt een kleine versnelling staan, dan heb je veel meer
beenbeheersing nodig om de kracht die het wiel op de weg uitoefent te
beperken. Je kunt dan zelfs een band met goede grip op een droge weg
laten wegslippen (OK, dan had je je dus niet ingehouden).

De situatie is echter totaal anders op het moment dat je al in
beweging bent en eigenlijk alleen maar trapt om vooruit te blijven
gaan. Doe je dat in nog steeds die zware versnelling, dan heb je dus
de hele tijd een hoop spanning op de pedalen staan, "wachtend" om
losgelaten te worden en je beentempo omhoog te laten gaan. Een gladde
plek geeft je wiel meteen de kans om opeens harder te gaan draaien,
met slippen als gevolg.
Zit je nu echter in een kleine versnelling, dan draaien je voeten al
snel rond, dus ruimte voor een tempoversnelling van je benen is er
nauwelijks. Je draait soepeltjes met weinig kracht op de pedalen, dus
een eventuele gladde plek leidt niet direct tot meer kracht op het
aangedreven wiel. Je rijdt met een "constant toerental" geprogrammeerd
voor je benen.

Dus bij gladheid: ingehouden optrekken in een zware versnelling en
eenmaal op gang een lichtere versnelling en een redelijk hoog
toerental. Niet te hoog, want dan ga je wiebelen en dat wil je ook
niet.

Groeten,

Kees - die al heel wat vormen van slippen heeft meegemaakt - van
Malssen