Politie ervaringen

Wim Ganseij

Apr 17, 2007, 12:45:16 PM4/17/07
to ligf...@googlegroups.com
Het blijft leuk om als ligfietser in contact te komen met de politie.
Deze belgische weblogger ook
http://luisindepels.wordpress.com/2007/04/17/de-arm-der-wet/

Zelf reden we vorige week zaterdag met vier velomobielen langs het
Apeldoorns Kanaal toen we ter hoogte van Epe werden aangehouden door
een motoragent. Er was een aanrijding gebeurd en om er langs te kunnen
moesten we uitstappen.

De motoragent kwam naar me toe en vroeg waarom we geen 'behoorlijk'
vlaggetje op onze fietsen hadden. Ik ga hier al lang niet meer over in
discussie en zeg ook niets meer over kinderen en de signaalstrepen op
de weg van 2mm hoog die toch te zien zijn..

Een agente die de weg met een bezem schoon stond te vegen kwam er ook
aan en begon ook over vlaggetjes. Toen werd ik het een beetje zat en
pakte de bezem van de agente en zette die rechtop m'n Alleweder en
vroeg aan beide agenten wat nu duidelijker zichtbaar was: de fiets of
de bezem!!!!

Er kwam wat gesputter maar men bleef volhouden dat een vlaggetje toch
noodzakelijk was.

Daarna maar doorgereden......:)

Gr.

Wim

Gerard

Apr 17, 2007, 1:54:09 PM4/17/07
to ligf...@googlegroups.com

Op 17-apr-2007, om 18:45 heeft Wim Ganseij het volgende geschreven:

> Toen werd ik het een beetje zat en
> pakte de bezem van de agente en zette die rechtop m'n Alleweder en
> vroeg aan beide agenten wat nu duidelijker zichtbaar was: de fiets of
> de bezem!!!!

Prachtige reactie Wim :-)

- - -
Gerard Poels
[ www.knurft.net ]

WFvN

Apr 17, 2007, 5:09:51 PM4/17/07
to Ligfiets
On 17 apr, 18:45, "Wim Ganseij" <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> de bezem!!!!
>
> Er kwam wat gesputter maar men bleef volhouden dat een vlaggetje toch

Achja.... die schijnveiligheid.... ik geloof er niet meer in. Zélf
zorgen voor veiligheid werkt een stuk beter in plaats er vanuit te
gaan dat je veiligheid creëert door een vlaggetj eop je fiets monteert
waarbij je nog altijd afhankelijk bent van de ander of die wel kijkt
(en waarneemt).

Maar goed, dat politie eigenwijs volk is (zeggen ze ook van
docenten.... en terecht overigens ;-) ), is mij vanavond ook weer
duidelijk geworden.
Een maandje of wat geleden heb ik een woordenwisseling gehad met een
vrachtwagenchauffeur die z'n vrachtwagen op het verplichte fietspad
had geparkeerd om te laden/lossen. De man kon niet eens fatsoenlijk
antwoord geven op de vraag 'Weet u dat u op een verplicht fietspad
staat?' dus het gesprek was snel ten einde. Een telefoontje naar de
politie leverde op dat de politie het gedoogde omdat de vrachtwagen
anders het verkeer zou hinderen (pardon?..... ben ik als fietser geen
verkeer?) de agent die ik sprak ondervond zelf ook met enige regelmaat
hinder van de vrachtwachtwagen als hij 's morgens met z'n fietsie naar
het werk ging. Hij heeft toen de situatie gedoogd maar dan wel tot
7.30h; daarvoor komen er weinig fietsers langs (hoe laat komt Gerrit
S. met z'n Quest langs? heeft die ook wel eens last van de man? of
neemt hij de rijbaan?).
Maar goed, ik heb inmiddels al een paar keer een melding gedaan bij
0900-TUIG omdat de man weer eens na 7.30 op het fietspad stond. Vorige
week ook weer dus weer een telefoontje gedaan. Vanavond werd ik gebeld
door een andere agent van hetzelfde bureau. 'We gedogen het; hij kan
het niet doen op het talud'. Ik meld hem dat z'n collega al eens
gezegd had dat het tot 7.30 gedoogd werd maar dat de chauffeur het
niet zo nauw nam met de regels en dat hij z'n vrachtwagen ook het
terrein op kan steken. Maar daarvoor zou niet genoeg ruimte zijn
volgens de agent; de vrachtwagen zou dan alsnog over het fietspad
komen te staan.
http://tinyurl.com/34zmwt

Het betreft een tuincentrum! En de vrachtwagen is géén 18-meter-
combinatie; het is geen trekker met oplegger maar gewoon een
vrachtwagen.

Het is mij wel duidelijk..... de politie is je beste vriend..... als
je maar een groot genoege bek hebt zoals dat volk (waar ik al wat
leuke verhalen over heb gehoord) van het tuincentrum.
Ik krijg niet de indruk dat dit ooit fatsoenlijk opgelost gaat worden.
De politie wil er overduidelijk niets aan doen. Ze komen met
kularumenten aan als 'hij past niet op het terrein', 'anders hintert
hij het verkeer', 'we gedogen het tot 7.30' (om vervolgens blijkbaar
het wel langer te gedogen dan dat). De zwakkere verkeersdeernemer
nemen ze niet serieus. Ook niet de scholieren die er ook langs komen
en gevaar lopen om op het talud onderuit te schuiven en op de rijbaan
terecht te komen waar 60 is toegestaan maar waar harder gereden wordt.
Ik heb het de agent gezegd maar het haalt geen moer uit als ik z'n
toontje goed begrepen heb.

Wilfred -politie?....... praat me d'r niet van- van Norle

luis.i...@gmail.com

Apr 17, 2007, 5:27:32 PM4/17/07
to Ligfiets
ha ik vind raar plosts zie ik dat dat mij ligfiets verhaal alhier op
ongekend terrein een discussie aan wakkert. Nu beste Wim hoe kwam jij
bij mijn verhaal terecht? ik kan op mijn stats zien dat jij op mijn
blog kwam. maar hoe?

Apr 18, 2007, 1:53:36 AM4/18/07
to Ligfiets

Wim Ganseij wrote:

> [...]
> de bezem!!!!
>
> Er kwam wat gesputter maar men bleef volhouden dat een vlaggetje toch

HAHAHAHAHAHAA!!!!

Geweldig!

Ik zeg soms als ik zin heb: als je een oranje vlaggetje achter een
auto of heg ziet wat denk je dan dat er aan komt?
Meestal heeft men wel door dat het een strikvraag is.

Ik antwoord dan zelf maar met: ik ben iets sneller bij je dan een
kinderfietsje.....

Theo - waarom kiezen mensen zo makkelijk voor een vooroordeel - van
Goor

Apr 18, 2007, 3:54:27 AM4/18/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 17-04-07 heeft Gerard<ger...@ergens-op-inter.net> het volgende geschreven:

> Op 17-apr-2007, om 18:45 heeft Wim Ganseij het volgende geschreven:

> Prachtige reactie Wim :-)

Afgelopen zondag bij Flipland richting Philipsdam zag ik op een ruime
200m voor me een ligfietser met donkere kleding. Een aantal seconden
daarna zag ik dat hij een oranje vlaggetje had. In die volgorde.
(bleek dichterbij overigens een handbiker te zijn).

Als je niet kijkt, zie je helemaal niets.

grtz
Henk

B.J. Zwaan

Apr 18, 2007, 4:18:24 AM4/18/07
to ligf...@googlegroups.com

Note: new e-mail address is b.j....@biology.leidenuniv.nl

Dat verbaast me niet. Op een fietspad, of een meer open ruimte zie je de
fietser natuurlijk eerst. De vlag komt meer tot zijn recht in de stad
bij onoverzichtelijke situaties zoals overstekende mensen, geparkeerde
auto's etc. Dan is een bewegende reflecterende vlag een extra
mogelijkheid om gezien te worden.

Groet,

Bas - alle kleine beetjes helpen - Zwaan

Ps. Door omstandigheden (don't get me started) deze week met de
bukfiets. Wat gebeurt me maandagochtend op 1 van de rotondes die ik
dagelijks neem? Bijna plat gereden door een Renault Scenic. Kun je
nagaan, een vent van meer dan twee meter op een grote fiets over het
hoofd zien! Dan denk je inderdaad, slecht zichtbaar zijn op een
ligfiets, flauwekul! Kijken mensen!

Auke

Apr 18, 2007, 4:26:09 AM4/18/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 18-04-07 heeft B.J. Zwaan<B.J....@biology.leidenuniv.nl> het
volgende geschreven:

> [...]
> nagaan, een vent van meer dan twee meter op een grote fiets over het
> hoofd zien! Dan denk je inderdaad, slecht zichtbaar zijn op een

Gisteren was voor mij ook zo'n dag. Drie noodstops, maar dat stelt bij
mij niet veel voor want ik denk altijd dat ze me plat gaan rijden. Wat
opvalt is dat het fietspad voor veel automobilisten niet bestaat.
Kijken om in te voegen op de weg, maar niet links of rechts kijken
naar eventuele fietsers op het pad waar ze eerst nog everheen moeten.
Gek genoeg maakte de politie (nu is het weer on-topic) gisteren die
fout ook.

Nou ja, liever-blo-jan-dan-do-jan.

Auke

Antoon

Apr 18, 2007, 5:37:15 AM4/18/07
to Ligfiets
Dagelijks woon-werk kost, met mijn rechtop-in-de-wind-train-ik-mijn-
spieren-fiets. Heeft dit jaar al weer de nodige remblokjes en een
fietshelm gekost. Doe al geen moeite meer om het afkeurende vingertje
te tonen. Probeer nog wel keurige automobilisten te groeten. Nieuwste
trend, wit-zwarte kentekens (polen in duitse auto's?), gaat mijn fiets
al vanzelf in de remmen. Geven alleen voorrang als JIJ groter bent of
kennen de verkeersregels niet. En tja een vrachtwagen met oplegger die
je afsnijdt om 0.1 seconde eerder bij een benzinepomp te zijn, ik kijk
er al niet meer vanop. Zelf goed kijken, luisteren en anticiperen op
die andere malloten. Overigens zie hier bij een fotopersburo
regelmatig foto's binnen komen van auto's en vrachtauto's die elkaar
net te laat gezien hebben. Misschien is een vlaggetje iets voor ze?

Antoon - It's a jungle out there

Dirk-Jan

Apr 18, 2007, 7:20:41 AM4/18/07
to Ligfiets

On 17 apr, 18:45, "Wim Ganseij" <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:

> Er kwam wat gesputter maar men bleef volhouden dat een vlaggetje toch
> noodzakelijk was.

Gisteren reed ik langs een racefietser. Hij keek nogal boos en riep:
'Moet jij geen vlaggetje op die fiets?'. Ik roep terug 'Ze zien me
prima hoor.'. Antwoord: 'Oja? Nou, ze zien je helemaal niet! Denk daar
maar eens over na!'. Die laatste toevoeging vond ik wel zo pedant dat
ik daar aardig geirriteerd van werd maar ik heb me beheerst en hem
bedankt voor de tip. Ik hoop wel dat de ironie overkwam maar ik ben
bang van niet.

Dirk - toch spijt dat ik niks bijdehanters heb teruggeroepen - Jan
(Q147)

Apr 18, 2007, 8:03:03 AM4/18/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 18-04-07 heeft Dirk-Jan<dirk...@laika.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> ik daar aardig geirriteerd van werd maar ik heb me beheerst en hem
> bedankt voor de tip. Ik hoop wel dat de ironie overkwam maar ik ben
Op een hoge roeifiets (28" wielen, in zitstand hoger dan een
racefiets, even hoog als een rechtopfiets) ooit gehoord:
"ik zag je van afstand aankomen. Ik vind je wel slecht zichtbaar hoor.....
Broek opgetrokken en weer verder geroetst.

V/

Apr 18, 2007, 9:16:15 AM4/18/07
to Ligfiets
Hoihoi,

On 18 apr, 13:20, Dirk-Jan <dirk-...@laika.nl> wrote:
> [...]
> 'Moet jij geen vlaggetje op die fiets?'. Ik roep terug 'Ze zien me
> prima hoor.'. Antwoord: 'Oja? Nou, ze zien je helemaal niet! Denk daar

Mijn antwoord is dan altijd: "Oh, dus je denkt kennelijk dat ze jou
wél zien?"

Meestal afdoende.

grtjs, walter - ze kijken toch niet

WFvN

Apr 18, 2007, 12:03:11 PM4/18/07
to Ligfiets
> [...]

> ik daar aardig geirriteerd van werd maar ik heb me beheerst en hem
> bedankt voor de tip. Ik hoop wel dat de ironie overkwam maar ik ben

Je snapt het niet.... Hij bedoelt het natuurlijk helemaal écht. Hij
als racefietser zal ongetwijfeld ook vaak de ervaring hebben dat hij
niet gezien wordt. Hij is alleen vergeten z'n eigen tip toe te passen
op zichzelf. ;-)

Wilfred -racefietsers met vlaggetje lijkt me ook niet verkeerd..... en
sportauto's..... en SUV's..... en vrachtwagens..... en bussen- van
Norel

Bob Vroegh

Apr 19, 2007, 4:19:01 AM4/19/07
to ligf...@googlegroups.com
> 'Moet jij geen vlaggetje op die fiets?'. Ik roep terug 'Ze zien me
> prima hoor.'. Antwoord: 'Oja? Nou, ze zien je helemaal niet! Denk daar
> maar eens over na!'.

Toch knap dat die dan tegen je kan praten.
Ik praat niet zo vaak tegen dingen die ik niet zie en al helemaal niet
zo ge-ergerd.

Bob- Negeerd dit soort opmerkingen -Vroegh

guppiebugs

Apr 19, 2007, 7:36:42 AM4/19/07
to Ligfiets
ik vind het wel bijdehand hoor: "bedankt voor de tip" maar bijdehandte
opmerkingen helpen zelden. zelfs het beste zaad ontkiemt nu eenmaal
niet op beton.

mensen die klagen over het niet zien van ligfietsers, velomobielen,
mini's, spelende kinderen, egels ... allemaal beton. als je de
lettertjes in de krant niet kan lezen bel je toch ook niet de krant op
om de lettertjes groter te maken? je erkent jouw probleem van je ogen
en koopt een leesbrilletje.

vlaggetjes op stokjes... als ik er een keer iemands oog mee uitsteek
krijg ik dat weer te horen zeker; dus: verbieden die dingen - net als
ligfietsen, velomobielen, mini's, kinderen, egels ... stomme buren,
polite, verkeerslichten, politici, slechte acteurs, benzineaccijns,
boete's en al het andere wat in mijn weg staat ...

peter - waar verkeersregels en polite tekortschieten schiet enkel nog
de anarchistische rijstijl over - gudden

Tiham?r

Apr 19, 2007, 10:14:25 AM4/19/07
to Ligfiets

> Ik heb het de agent gezegd maar het haalt geen moer uit als ik z'n
> toontje goed begrepen heb.
>
> Wilfred -politie?....... praat me d'r niet van- van Norle

Daar gaan we weer, ome agent heeft het weer gedaan. Het verbaast me
telkens weer hoe ligfietsers, net als andere fietsers of
weggebruikers, zo aan hokjesdenken doen. Als je tegen een agent je
beklag doet en er verandert niet meteen iets, dan heeft "de Politie"
het weer gedaan. Zo gaat het bij ligfietsers als het over de Politie
gaat, zo gaat het ook als een allochtoon ergens bij is betrokken,
voorbeelden te over zou ik zo denken. Het grootste gevaar ervan is te
gaan veralgemenen en een (slechte) ervaring met een bepaald individu
te koppelen aan de groep waar dat individu deel van uitmaakt. Redelijk
bekrompen, als je het mij vraagt ....

Aan Wilfred zou ik de raad willen geven : als die ene agent het
"gedoogd" of geen verdere stappen onderneemt, ga dan naar zijn
meerdere. En als dat niks oplevert, zet dan idd een grote bek op en
maak tumult, mss dat dat wel iets zal uithalen. In elk geval zal het
wss meer opleveren dan telkens weer je beklag te maken op één of ander
forum/blog -die niet door Dé Politie worden gelezen, of wel
soms ;-) .

Tihamér -zelf ligfietsende agent

guppiebugs

Apr 19, 2007, 11:26:08 AM4/19/07
to Ligfiets
aan Tihamér,

maar T, nu doe je zelf precies wat je de ander verwijt, jij noemt het
hokjesdenken. de kritiek die de politie hier krijgt is terecht, dat
wil niet zeggen dat alle politieambtenaren waardeloos zouden zijn. ik
hoor dat hier niet zeggen.

verder zou het misschien kunnen dat je gewoon aangifte kan doen van
gevallen als de vrachtwagen die parkeert op het fietspad, je bent
tenslotte de benadeelde partij. wordt de aangifte niet, in jouw ogen
ordentelijk, behandeld dan kan je een klacht indienen.

dat gevalletje vrachtwagen-op-fietspad zou ik voor de aardigheid eens
bij het prutprogramma (als fietser mag je dat zeggen, vind ik) "blik
op de weg" binenbrengen. met die vorspelbare regelmaat die je
inmiddels kent is het makkelijk om op de juiste plaats met de camera
klaar te staan. kan een interessante discussie worden, vergeet niet de
(lokale) fietsersbond uit te nodigen. b.o.d.w. heeft nog wat goed te
maken, daar kunnen we ze nog eens fijntjes aan herinneren.

greetz, peter - die bij blauw-oranje-in-zicht meestal geen enkel
risico op discussie neemt: dus door 5 rooie stoplichten tegen de
rijrichting in over de busbaan een eenrichtings-wandelpad in raced -
gudden

Apr 19, 2007, 12:32:48 PM4/19/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> gaan veralgemenen en een (slechte) ervaring met een bepaald individu
> te koppelen aan de groep waar dat individu deel van uitmaakt. Redelijk

Ik denk dat de meeste fietsers het verschil tussen de knuppels en de
dienders wel kunnen maken. Ook blijven negatieve dingen beter bij dan
positieve. Gewoon aard van het beestje :)

Tot slot hangt er zo wie zo een negatief sausje over de politie omdat je
daar alleen mee in aanraking komt als je iets aangedaan is of als je
iemand iets aan doet.

- "Nee mevrouw; wij maken geen speciaal werk van fietsen diefstal"
- "Zo meneer zijn wij een fiets aan het stelen?"

Ik verbaasde me ook over de blik van ongeloof toen ik pas een duim op
stak naar agenten die stonden te lazeren, ik bedoel laseren, op een dijk
waar we al enorme staaltjes debiel rijden hadden gespot.

WFvN

Apr 19, 2007, 2:47:59 PM4/19/07
to Ligfiets
On 19 apr, 16:14, Tiham?r <alleweder...@gmail.com> wrote:

> [...]
> weggebruikers, zo aan hokjesdenken doen. Als je tegen een agent je
> beklag doet en er verandert niet meteen iets, dan heeft "de Politie"

Dat is dus het probleem, de politie verandert het juist wél direct....
en waar heb ik het dan over? Over datgene wat me eerst verteld is, dat
wordt bij de volgende klacht blijkbaar gewoon bijgesteld.
Gedoogebeleid tot 7.30h is ineens gedoogbeleid *ongeacht de tijd*
geworden. Ik heb al geaccepteerd dat oom agent het gedoogde dat de
vrachtwagen er tot 7.30h stond. Meld ik echter een paar keer als de
vrachtwagen er duidelijk ná 7.30h staat (zelfs meer dan een kwartier
later, wanneer de fietsstroom flink op gang is), dan is er ineens geen
sprake meer van die 7.30h, daar moest ik ze nog weer even aan
herinneren.
Had de chauffeur er na 7.30h niet meer gestaan, dan was er niets meer
aan de hand geweest, dan had ik het geslikt
Had de chauffeur er wel gestaan maar oom agent direct gezegd 'oh, toch
weer na 7.30h, da's tegen de afspraak in', dan had ik dat geslikt
Echter zijn we alweer twee stappen verder. Dit heeft niets meer te
maken met 'hokjesdenken'.

> [...]
> wss meer opleveren dan telkens weer je beklag te maken op één of ander
> forum/blog -die niet door Dé Politie worden gelezen, of wel

Precies waarom ik élke keer meld als die chauffeur er ná de genoemde
tijd van 7.30h staat. De meldingen komen er wel binnen. Dat zullen ze
op het bureau ook niet aangenaam vinden. Werkt dat nog niet, dan stap
ik inderdaad gewoon maar eens naar het bureau toe. Maar alles op z'n
tijd, ik begin niet meteen keihard met schreeuwen.

Wilfred -weet dat onder elke groep (dus ook onder agenten) goeien
zitten en hufters en alles daartussenin- van Norel

Tiham?r

Apr 20, 2007, 2:05:45 AM4/20/07
to Ligfiets
> Wilfred -weet dat onder elke groep (dus ook onder agenten) goeien
> zitten en hufters en alles daartussenin- van Norel

Gelukkig maar, want dat leidde ik niet af van je posting. Ik weet niet
hoe het in Nederland is, maar hier in België zijn wijkagenten eerder
bemiddelaars die zelden adekwaat optreden, zeker als het om
verkeersproblemen gaat. Dat wordt dan weer overgelaten aan anderen,
waarvan wij van de verkeerspolitie uiteraard de minst populaire zijn
(maar dat wisten jullie al).
Gelukkig wordt de term "gedoogbeleid" bij ons stukken minder uit de
kast gehaald dan in Nederland, als ik het zo zie en hoor ....

Tihamér -gedoogt geen geparkeerde voertuigen op fiets -of voetpaden

WFvN

Apr 20, 2007, 3:42:25 AM4/20/07
to Ligfiets
On 20 apr, 08:05, Tiham?r <alleweder...@gmail.com> wrote:

> Gelukkig maar, want dat leidde ik niet af van je posting.

Tja, niet helemaal vreemd denk ik; het zal een kwestie zijn van veel
vooroordelen die je op je afgevuurd krijgt normaal gesproken
(ligfietsers kennen het, agenten kennen het, nog veel meer typische
groepen kennen het) wat mogelijk een zeer been veroorzaakt heeft.
Helaas ben ik van de paar keren die ik in aanraking geweest ben met de
politie, vaak een stel lamlullen tegengekomen. Een muts die mij een
boete uitschreef wegens fietsen (met 3 km/h) in een voetgangersgebied.
De boete is terecht, geen klacht daarover. Wel omdat ze begon te
blaten over 'er wordt hier hard gefietst, levensgevaarlijk, bladibla'.
Ik fiets in een voetgangersgebied [PUNT], dát is mijn overtreding,
niet dat harde rijden, niet het gevaarlijke gedrag (was met m'n
Alleweder dus fietsend met 3 km/h ben ik minder gevaarlijk dan lopend
erachter). Vervolgens kwam die doos ook nog aanzetten dat ze me een
eind terug ook al had zien fietsen in voetgangersgebied; bij navraag
bij haar waar dat precies was bleek dat die doos ook nog eens niet
goed gekeken had want op die plek mogen zelfs auto's gewoon rijden.
Van die agente heb ik dus géén hoge pet op.

Een andere agent die mij betrapt had op rijden op de busbaan (met de
auto) wat op een ongelukkige manier zo gebeurd is, niet moedwillig om
een stroom auto's voorbij te rijden maar om een gevaarlijke,
onoverzichtelijke situatie te voorkomen. Helaas heeft hij dat niet
kunnen zien, hij heeft de prent uitgeschreven en leek (aan z'n gezicht
te zien) z'n quota te moeten halen en gaf de tip om dan bezwaar aan te
tekenen. Heb ik niet gedaan, ik heb (welliswaar niet moedwillig) een
regel overtreden en dus ook de concequenties geslikt. Deze agent heeft
het verder gewoon netjes gedaan.

Een agent die 2 huizen verderop woont dan m'n ouders, woont er nog
niet zo lang. Wel denkt hij direct de dienst uit te kunnen maken in de
straat; bemoeien met dingen waar hij niets mee te maken heeft. Meneer
loopt wel rustig voor z'n hond uit en laat hem schijten waar het beest
wil terwijl dat niet toegestaan is. (die stront heeft hij trouwens
netjes thuisbezorgd gekregen van m'n pa, gewoon in een zakje afgegeven
aan de voordeur).

Een agent waar ik verder niets tegen heb, is degene die mij onlangs
bevraagd heeft over m'n Versatile. Mijn opgegooide balletje over de
ontbrekende trapperreflectie, de ontbrekende wielreflectie, de
richtingaanwijzers vond hij mierenneukersvoer als daar een bon voor
uitgeschreven moest worden; een agent die dus niet zozeer de regels
toepast maar zelf nadenkt over de dingen. Geen problemen mee.

Dan de 2 agenten die ik gesproken heb van het bureau; de ene die de
fietsers blijkbaar niet serieus neemt met z'n opmerking 'Als de
vrachtwagen op de rijbaan gaat staan, hindert hij het verkeer'. Hij
vergeet even dat ik als fietser óók verkeer ben en dat de chauffeur
gewoon op de rijbaan hoort en niet op het fietspad. Maar goed,
gedoogbeleid tot 7.30 is me gezegd en heb ik dus geaccepteerd. De
andere agent die ik afgelopen week sprak, heeft dat gedoogbeleid wat
verder getrokken en kwam aan dat de vrachtwagen niet op het terrein
past. Niet om het een of ander maar het terrein is van een tuincentrum
waar (mits het terrein leeg zou zijn) meerdere 18-meter-combinaties op
zouden passen. Goed, dat is niet reëel, het is geen parkeerplaats maar
een tuincentrum.
De entree naar het bedrijf is echter breed genoeg om een vrachtwagen
met goed fatsoen naarbinnen te rijden. Recht in het verlengde van die
entree is zeker 20 meter níets neergezet aan rekken/bakken met planten
oid; daar is ruimte zat om z'n vrachtwagen met goed fatsoen neer te
zetten en daar te laden/lossen. Maar nee, agent zegt dat er te weinig
ruimte is (evenals de chauffeur).

Zoals je ziet: ik zie meer eikels dan agenten.

> Ik weet niet
> hoe het in Nederland is, maar hier in België zijn wijkagenten eerder
> bemiddelaars die zelden adekwaat optreden, zeker als het om
> verkeersproblemen gaat.

Ik denk dat mijn bericht genoeg zegt. In België lijkt het niet veel
anders te zijn dan in Nederland.

> Dat wordt dan weer overgelaten aan anderen,
> waarvan wij van de verkeerspolitie uiteraard de minst populaire zijn
> (maar dat wisten jullie al).

Hier in Nederland ook niet verwonderlijk. Op gevaarlijke plekken zie
je ze niet, op plekken waar dan wel te hard gereden wordt maar waar
het veilig kan, staan ze ijverig te flitsen. In woonwijken waar 30 km/
h geldt zie je ze niet controleren op auto's en brommers die met 50
door jakkeren. Auto's die op de stoep geparkeerd worden, waar al
meerdere keren klachten over zijn geweest, je ziet ze als je mazzel
hebt, één keer verschijnen om prenten uit te delen maar daarna dus
niet meer. We spreken over de stoep bij basisscholen, stoep waar
ouders van andere kinderen op parkeren terwijl de andere kinderen dus
moeilijk kunnen oversteken, niets kunnen zien bij oversteken, niet op
de stoep kunnen lopen etc.
Bij het winkelcentrum foutgeparkeerde auto's die de boel blokkeren; 3x
zijn ze aan het schrijven geweest. Inmiddels zijn er witte kruizen op
de weg gemaakt ter indicatie dat je er niet mag parkeren; werkt niet,
agenten zie je ook niet.

Die taken weet ik neit wie die uit moet voeren, wijkagenten of
verkeersagenten, maar ik weet wel dat het nagenoeg niet gebeurt.

> Gelukkig wordt de term "gedoogbeleid" bij ons stukken minder uit de
> kast gehaald dan in Nederland, als ik het zo zie en hoor ....

Wilfred -de Nederlandse wetgeving heeft het woord uitgevonden- van
Norel

WFvN

Apr 20, 2007, 4:04:13 PM4/20/07
to Ligfiets
On 19 apr, 17:26, guppiebugs <guppieb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> tenslotte de benadeelde partij. wordt de aangifte niet, in jouw ogen
> ordentelijk, behandeld dan kan je een klacht indienen.

Dat zou misschien helemaal geen kwaad kunnen inderdaad. Ik blijf
gewoon melding doen, blijft het niets uithalen en gaan ze verder met
verder gedogen dan kan ik het proberen.

Probleem is alleen dat het een kleine gemeenschap is waar ik werk;
dezelfde gemeenschap waar ook dat tuincentrum en de politie onder
vallen. Onze school is bijvoorbeeld voor stageplekken ook afhankelijk
van bedrijven uit de buurt. Het tuincentrum heeft bijvoorbeeld ook een
bloemenwinkel waar ook wel eens leerlingen van ons stage lopen.

Maar goed, eerst maar eens zien of het wat uithaalt als oom agent z'n
belofte nakomt en nog eens met de chauffeur gaat praten, daarna nog
een paar pogingen wagen aan melding doen, daarna maar eens zien of ik
een aangifte ga doen mocht het nog niet opgelost zijn.

Wilfred -wie weet is het probleem over 3 jaar wel opgelost als hij dan
hard genoeg rijdt om elke keer de rijbaan te nemen in plaats van het
fietspad- van Norel

mav...@hetnet.nl

Apr 20, 2007, 4:32:51 PM4/20/07
to ligf...@googlegroups.com

>Wilfred -wie weet is het probleem over 3 jaar wel opgelost als hij dan
>hard genoeg rijdt om elke keer de rijbaan te nemen in plaats van het
>fietspad- van Norel

Ja hoor ik heb je bestelling al gezien ...
Vanwaar deze wijziging.

Marcel Vriezekolk

Apr 21, 2007, 3:36:50 PM4/21/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 20-04-07 heeft mav...@hetnet.nl<mav...@hetnet.nl> het volgende geschreven:

> Ja hoor ik heb je bestelling al gezien ...
> Vanwaar deze wijziging.
>
> Marcel Vriezekolk

Krijg nou wat :-)
En even verder gekeken. Robert Blacquiere gaat aan de Mango??
Moet niet gekker worden, zometeen bestel ik ook een quest :-)

Apr 21, 2007, 3:51:59 PM4/21/07
to ligf...@googlegroups.com

> Krijg nou wat :-)
> En even verder gekeken. Robert Blacquiere gaat aan de Mango??
> Moet niet gekker worden, zometeen bestel ik ook een quest :-)
Mij maakt het weinig uit waarop of in ik rijd als het maar rood is :)

Rode -no nog- Pioneer

Marlous Vogel

Apr 21, 2007, 3:57:36 PM4/21/07
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen schreef:

> En even verder gekeken. Robert Blacquiere gaat aan de Mango??
> Moet niet gekker worden, zometeen bestel ik ook een quest :-)

Robert heeft zijn Mango besteld voor zijn toekomstige vriendin :-D Heb
ik uit betrouwbare bron vernomen.

Marlous -wil ook wel een vriend die een Mango voor haar bestelt- Vogel

Apr 21, 2007, 4:05:04 PM4/21/07
to ligf...@googlegroups.com

Ben ik nu de enige die hier een heel simpel optimalisatie probleempje in
ziet?

b.j.zwaan

Apr 22, 2007, 6:26:19 AM4/22/07
to ligf...@googlegroups.com

Interessanter is wat de beweegredenen zijn voor de overstap? Wilfred
had voor aanschaf van Versatile alles zo zorgvuldig afgewogen. Er
lijkt aan het concept quest niet veel veranderd, dus wil Wilfred
gewoon harder?

groet,

Bas- vindt 1 van de grootste kletskousen op dit punt opvallend stil -
Zwaan

Apr 22, 2007, 6:31:57 AM4/22/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> gewoon harder?
>
> Bas- vindt 1 van de grootste kletskousen op dit punt opvallend stil -

Het heleverhaal incl de excuuses staat op zijn weblog :)

WFvN

Apr 22, 2007, 7:44:54 AM4/22/07
to Ligfiets
On 22 apr, 12:26, "b.j.zwaan" <b.j.zw...@biology.leidenuniv.nl> wrote:

> Interessanter is wat de beweegredenen zijn voor de overstap? Wilfred
> had voor aanschaf van Versatile alles zo zorgvuldig afgewogen.

Dank je, want dat is zeker het geval geweest.

> Er lijkt aan het concept quest niet veel veranderd, dus wil Wilfred
> gewoon harder?

Euhm ja, dat en meer. Toch is er best 'veel' aan het concept Quest
veranderd wat aan de ene kant gunstig is, aan de andere kant niet. Hij
is wat sneller geworden door de 26" maar z'n bagageruimte wat minder
praktisch (en de staart helemaal slecht toegankelijk), daarbij is door
het weghalen van de tussenasl het niet meer mogelijk om een Rohloff te
plaatsen (dat had ik zeker gedaan als ze nog 20" Questen zouden
leveren).

Maar op m'n weblog schrijf ik het ook al, de nek-aan-nek-race tussen
de Versatile en Quest blijft bestaan. Graag zou ik ze beiden bezitten
maar ruimte en geld zijn hier een beperkende factor. Maar ik wil
inderdaad sneller en ook wil ik proberen verder te gaan, dan is de
Quest gewoonweg de betere van de twee. De draaicirkel waar ik élke dag
2x tegenaan zou lopen met de Quest, is inmiddels ook niet zo'n punt
meer omdat 1 van die 2x nu ook met de Versatile minder aangenaam is
geworden door een wijziging in een kruising.

> Bas- vindt 1 van de grootste kletskousen op dit punt opvallend stil -
> Zwaan

Wilfred -over wie heb je het?- van Norel

Apr 23, 2007, 10:01:24 AM4/23/07
to ligf...@googlegroups.com

Op 22-04-07 heeft WFvN <ligfi...@home.nl> het volgende geschreven:

[...]

Om de zaken ingewikkelder te maken: waarom is het geen Versatile-Quest-Mango afweging geweest Wilfred?
De Mango heeft juist wel de mogelijkheid om een Rohloff te monteren, is bijna zo wendbaar als de Versatile, is duidelijk het lichtste en de bagageruimte is niet zo groot maar wel goed toegankelijk in alle hoeken en dus goed te benutten. Bovendien ervaar ik zelf dat de Mango de meest geschikte velomobiel in de stad is, omdat je er hard mee door de bocht kunt en het optrekken uit de bocht ook nog eens licht gaat. Bochten hakken hard in op de gemiddelde snelheid. Op mijn 5,2km woonwerkroute over vrijliggende fietspaden door buitenwijken, een klim over de Oosterhogebrug over het Eemskanaal en 2,5 km industrieterrein met brede wegen heb ik als snelste tijden vastgelegd:
RazzFazz (zonder stroomlijnpunt) 10min05sec
Quest 10min03sec.
Mango 9min27sec.
Met Quest en Mango heb ik verreweg de meeste ritten gedaan omdat ik dan gemakkelijk spullen mee kan nemen. Zaterdagmorgen blijkt de snelste tijden op te leveren omdat ik dan met de velomobielen 3 rotondes kan nemen (illegaal, want verboden voor fietsers) die doordeweeks vaak versperd worden door traagrijdend gemotoriseerd blik, dus doe ik dan extra mijn best om de tijden aan te scherpen. Het zijn natuurlijk geen tijdsverschillen waar je wakker van ligt door de korte afstand, maar toch.

H@rry

WFvN

Apr 23, 2007, 11:02:04 AM4/23/07
to Ligfiets
On 23 apr, 16:01, "Harry Lieben" <harrylie...@gmail.com> wrote:

> [...]
> fietspaden door buitenwijken, een klim over de Oosterhogebrug over het

De Mango trekt me totaal niet. Ik ben me bewust van 1) het lagere
gewicht, 2) de mogelijkheid voor een Rohloff en 3) helemaal de lagere
prijs.
Toch vind ik de Mango totaal geen meerwaarde hebben ten opzichte van
de Versatile. De prijs, ach.... veel geld is het toch, of je nou een
Mango of Versatile neemt. De Versatile is iets wendbaarder. Optrekken
gaat met de Versatile goed genoeg. De Mango is volgens mij maar weinig
sneller dan de Verastile (de test uit Ligfiets& zegt andere dingen
maar die zegt ook dat de Versatile trager is dan de FAW en dát is een
uitslag waar ik totaal geen vertrouwen in heb; ik heb 3,5 jaar FAW
gereden die ik goed onderhouden heb, nu heb ik bijna 2 jaar Versatile
gereden, ik durf te beweren dat de Versatile fors wat sneller is dan
de FAW; zeg 32 à 33 km/h tegenover 30 km/h voor de FAW). De Mango ligt
volgens mij ook daar in de buurt qua snelheid. De Versatile en Mango
zijn op zich redelijk vergelijkbaar qua type/gebruik alleen die
twintex onderbak, de openslaande klep, de eenvoudigere montage van de
trekhaak, de stuurknupperls, het uiterlijk zijn allemaal in het
voordeel van de Versatile.
Meningen en smaken verschillen. De Mango heeft nooit op m'n lijstje
gestaan.

> Met Quest en Mango heb ik verreweg de meeste ritten gedaan omdat ik dan
> gemakkelijk spullen mee kan nemen.

Hier hetzelfde. Fototas e.d. mee gaat met de velomobiel gewoon veel
praktischer. Bij kans op regen is de keuze ook snel gemaakt.

Wilfred -vandaag retourtje Zwolle-Wezep-Zwolle gereden met 30
gemiddeld waarbij de heenweg 28,5 gemiddeld was dus de terugweg flink
hoger- van Norel

Kees van Malssen

Apr 23, 2007, 2:11:22 PM4/23/07
to Ligfiets
Wilfred heeft een beperkt blikveld:
[...]

> Meningen en smaken verschillen. De Mango heeft nooit op m'n lijstje
> gestaan.

En waarom heb je de WAW niet overwogen? Bijna zo snel als een Quest,
zo wendbaar als een Mango en leverbaar als een V14?

Groeten,

Kees - en de test lees je later deze week in ons lijfblad, van Malssen

Quest106

Apr 23, 2007, 2:35:26 PM4/23/07
to Ligfiets

Nou rooie, Zorg jij eerst maar eens voor een goeie ketting ;-)
(grapje)
Q106

Apr 23, 2007, 2:42:08 PM4/23/07
to ligf...@googlegroups.com

> Nou rooie, Zorg jij eerst maar eens voor een goeie ketting ;-)

3x raden wat ik nu heb... maar dat wist je natuurlijk al want je hebt de
eerste helft van het verhaal ook al gelezen.

Natuurlijk moet het uberhaupt wel rijden :)

WFvN

Apr 23, 2007, 4:21:04 PM4/23/07
to Ligfiets
On 23 apr, 20:11, Kees van Malssen <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:

> En waarom heb je de WAW niet overwogen? Bijna zo snel als een Quest,
> zo wendbaar als een Mango en leverbaar als een V14?

Was de WAW uitgevoerd geweest met achtervering, dan had ik hem zeker
beter bekeken. Met de Versatile ben ik een ervaring rijker geworden
toen m'n achtervering totaal niets meer deed. Zéér onaangenaam was
dat. 1+1=2 dus daarom geen WAW.
Verder twijfel ik over de bagageruimte maar dat zou ik dan beter
moeten bekijken (had ik dan ook wel gedaan als de WAW wél achtervering
had gehad)
Verder vraag ik me af hoe goed de aandrijving is weggewerkt in
vergelijking met Quest en Mango. Volgens mij is dat wat minder luxe en
wordt de ketting van de WAW alsnog blootgesteld aan vuil en water maar
ook dat zou ik dan moeten checken.
Maar goed, de WAW valt daarom dus af.

De WAW vond ik afgrijselijk in prototypestadium maar dat is helemaal
bijgesteld; ik vind het nu een mooie machine (niet verwonderlijk
trouwens dat ik hem eerst lelijk vond; het ding was nog niet af, had
geen fatsoenlijke laklaag; je zag de lagen koolstof en glasvezel
overal zitten, lelijke stickers erop; gewoon geen gezicht)

Wilfred -vandaag 32,5km/h gemiddeld gereden op 11,68 km en 30,2km/h
gemiddeld over de hele dag met 46,49 kilometer totaal- van Norel

Kees van Malssen

Apr 23, 2007, 6:36:01 PM4/23/07
to Ligfiets
Wilfred maakt te snel zijn keuze:

> [...]
> vergelijking met Quest en Mango. Volgens mij is dat wat minder luxe en
> wordt de ketting van de WAW alsnog blootgesteld aan vuil en water maar

Mooi. Heb jij extra reden om Ligfiets& 2007-2 te lezen.

> [...]
>
> Wilfred -vandaag 32,5km/h gemiddeld gereden op 11,68 km en 30,2km/h
> gemiddeld over de hele dag met 46,49 kilometer totaal- van Norel

Daar zetten we dan even Quest-cijfers naast:
Vanmiddag 38,9 km/h gemiddeld gereden op 42.62 km en over de hele dag
35,1 km/h bij 82 km.

Groeten,

Kees - moet tegenwoordig gaan hardlopen om aan voldoende beweging te
komen - van Malssen

WFvN

Apr 24, 2007, 1:28:55 AM4/24/07
to Ligfiets
On 24 apr, 00:36, Kees van Malssen <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:

> Mooi. Heb jij extra reden om Ligfiets& 2007-2 te lezen.

Ik ben razend benieuwd. Ik neem aan dat je doelt op het
achterveringgebeuren? Of doel je meer op de andere punten zoals
bagageruimte en wegwerking van de ketting?
Als het om de ontbrekende achtervering gaat in combinatie met comfort,
dan ben ik razend benieuwd. Ik wacht zoals altijd ongeduldig af ;-)

> Daar zetten we dan even Quest-cijfers naast:
> Vanmiddag 38,9 km/h gemiddeld gereden op 42.62 km en over de hele dag
> 35,1 km/h bij 82 km.

Wilfred -dat zijn de betere getallen ja maar desondanks niet
ontevreden met z'n eigen score van gisteren- van Norel

Schaik, TR van - SPLCC

Apr 24, 2007, 3:12:10 AM4/24/07
to ligf...@googlegroups.com
Kees van Malssen schreef:
> Mooi. Heb jij extra reden om Ligfiets& 2007-2 te lezen.

Ik ben benieuwd Kees. Heb jij de test gedaan en geschreven?

Het grootste nadeel van de WAW vind ik dat ik er niet in pas 8-(

> Daar zetten we dan even Quest-cijfers naast:
> Vanmiddag 38,9 km/h gemiddeld gereden op 42.62 km en over de hele dag
> 35,1 km/h bij 82 km.

Afgelopen weekend rondje Haarlemmermeer op de "Vintage" Baron:
Alleen het rondje 59.8 km in 1:46 uur.
Totaal met opwarm en afkoel stukje: 72,86 km in 2:04 uur.

In de aanloop naar CV toe, ben ik ook bezig om mij wat serieuzer voor te
bereiden en specifiek te trainen dmv elk weekend een trainingsrondje
naast het dagelijkse woonwerkverkeer.

Om die rondjes niet te saai te maken en een goede motivatie te hebben en
te houden ben ik op zoek naar een trainingsmaatje (m/v) die ook serieus
aan de bak wil om te trainen.

Mijn huidige trainingsrondje Haarlemmermeer, kruissnelheid 40-45 km/h,
gemiddeld 35-40 km/h.

Wie oh wie heeft interesse?

Groet,

Thomas - Adrenaline junkie - van Schaik

For information, services and offers, please visit our web site:
http://www.klm.com. This e-mail and any attachment may contain
confidential and privileged material intended for the addressee
only. If you are not the addressee, you are notified that no part
of the e-mail or any attachment may be disclosed, copied or
distributed, and that any other action related to this e-mail or
attachment is strictly prohibited, and may be unlawful. If you have
received this e-mail by error, please notify the sender immediately
by return e-mail, and delete this message. Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij NV (KLM), its subsidiaries and/or its employees shall
not be liable for the incorrect or incomplete transmission of this
e-mail or any attachments, nor responsible for any delay in
receipt.
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. (also known as KLM Royal
Dutch Airlines) is registered in Amstelveen, The Netherlands, with
registered number 33014286

WFvN

Apr 24, 2007, 3:23:18 AM4/24/07
to Ligfiets
On 24 apr, 09:12, "Schaik, TR van - SPLCC" <TR-van.Sch...@td.klm.com>
wrote:

> Het grootste nadeel van de WAW vind ik dat ik er niet in pas 8-(

Dat is iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken met mijn 1,78
meter lengte en zeker niet brede postuur. Passen in de WAW zal ik
ongetwijfeld.
Mocht ik een keer in de gelegenheid zijn een WAW te proberen, dan zal
ik die kans zeker niet afslaan.

Er zit trouwens een nieuwe WAW aan te komen; 1 met 16" voorwielen en
de keuze óf 26" achterwiel zonder vering óf 20" met vering, tenminste,
dat zijn de huidige plannen.

Wilfred -liever niet nog kleinere wielen- van Norel

Apr 24, 2007, 3:37:03 AM4/24/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 24-04-07 heeft WFvN<ligfi...@home.nl> het volgende geschreven:

> Er zit trouwens een nieuwe WAW aan te komen; 1 met 16" voorwielen en
> de keuze óf 26" achterwiel zonder vering óf 20" met vering, tenminste,
> dat zijn de huidige plannen.

Die heet Bries en wordt mede ontwikkeld door Brecht van der Putte.
http://www.asiledenuit.be/Machines/bries6.htm

WFvN

Apr 26, 2007, 10:41:39 AM4/26/07
to Ligfiets
On 24 apr, 00:36, Kees van Malssen <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:

> Mooi. Heb jij extra reden om Ligfiets& 2007-2 te lezen.

En gedaan. Tenminste, als eerste je stukje over de WAW. (Leuk stukje
overigens)

Je beschrijving over de WAW bevestigt m'n verhaal alleen maar. Goed,
om het écht te weten zou ik natuurlijk zelf een WAW moeten proberen
als het gaat om de ontbrekende achtervering maar ontbrekende
achtervering met harde banden was voor mij zo'n onaangename ervaring
dat ik zelfs met 75% vermindering van die hinder nog blijf bij mijn
mening.
Op veel plekken zal je het niet zo gek veel merken. Je schrijft (denk
ik terecht) de klinkerwegen. Asfalt zal verder niet uitmaken. Alleen
rijd ik niet alleen asfalt. Op de fietsroute naar de lokale supermarkt
loopt het fietspad over een soort trottoir met schuine stoepranden
(dus niet eens 'afritstenen' maar echt stoepranden met een hoek van 45
graden). Daar overheen gaan met een Versatile zonder vering gaat door
merg en been, een WAW zal daar niet veel aan veranderen, ook niet met
banden op 4 bar.

Ik mis dus eigenlijk een beetje je punt uit je eerdere bericht hier op
de lijst.

De bagageruimte was me al een beetje duidelijk. Maar vergelijk die
ruimte eens met de Quest. Beetje lastig omdat jij een 20" hebt
(waarvan ik weet dat die fors meer ruimte heeft dan de WAW maar ik ben
dus benieuwd naar de vergelijking met de 26" Q)

Wat ik in dit draadje berichten vergeten te melden was, kom jij wel
mee aanzetten in je verslag over de WAW: de hoogte van de neus. In
onze 'vinexwijk' barst het van de drempels en uitritconstructies. Met
de Versatile (welke een vrij korte, schuin omhoog lopende neus heeft)
zit ik zelfs al regelmatig aan de grond, je kan je dus voorstellen wat
dat met de WAW gaat betekenen.

WAW?

Mooie fiets, leuke fiets, snelle fiets maar nog altijd niet voor mij.

Wilfred -en nu de rest van Ligfiets& lezen- van Norel

May 1, 2007, 9:11:49 AM5/1/07
to ligf...@googlegroups.com

Op 23-04-07 heeft WFvN <ligfi...@home.nl> het volgende geschreven:

On 23 apr, 16:01, "Harry Lieben" <harrylie...@gmail.com> wrote:

> Om de zaken ingewikkelder te maken: waarom is het geen Versatile-Quest-Mango
> afweging geweest Wilfred?

Knip

Wilfred:

ik durf te beweren dat de Versatile fors wat sneller is dan
de FAW; zeg 32 à 33 km/h tegenover 30 km/h voor de FAW). De Mango ligt
volgens mij ook daar in de buurt qua snelheid.

In Ligfiets& 200-5 stond die test met de wat merkwaardige uitslag in het Velodroom van Alkmaar. Daar komt de Versatile wel erg slecht weg idd. als zijnde de traagste velomobiel, mogelijk door de hoge rolweerstand in de bochten. Maar de auteur heeft daarna ook een praktijktest in de open lucht gedaan met 4 van de velomobielen en daar was de Mango nog steeds duidelijk sneller dan de Versatile.

Quest werd op nul gesteld in de tweede test, Mango -8%, Versatile -19% en Flevo Alleweder -22% Nu is een openluchttest onderhevig aan wisselende omstandigheden, maar je gelooft toch niet werkelijk dat Mango en Versatile qua snelheid op hetzelfde niveau liggen? Bovendien verwaarloos je het aanzienlijke verschil in gewicht, wat juist voor iemand die van snel optrekken houdt van groot belang is.

Ik vond een iets ingekorte online versie van het artikel in het Duits.

Meningen en smaken verschillen. De Mango heeft nooit op m'n lijstje
gestaan.

Dat vind ik een heel wat degelijker argumentatie. Ik had ook niet gedacht je over te kunnen halen hoor. Als je de Quest mooier vind dan de Mango, dan zij het zo.

H@rry

WFvN

May 1, 2007, 11:21:15 AM5/1/07
to Ligfiets
On 1 mei, 15:11, "Harry Lieben" <harrylie...@gmail.com> wrote:

> [...]
> gedaan met 4 van de velomobielen en daar was de Mango nog steeds duidelijk

Die meting was ik compleet vergeten maar inderdaad, daar kwamen andere
dingen uit.

> [...]
> omstandigheden, maar je gelooft toch niet werkelijk dat Mango en Versatile
> qua snelheid op hetzelfde niveau liggen?

Op de vlakke weg? Ik denk dat de Versatile het echt niet beroerd veel
slechter zal doen dan de Mango nee.

> Bovendien verwaarloos je het
> aanzienlijke verschil in gewicht, wat juist voor iemand die van snel
> optrekken houdt van groot belang is.

Dat heb ik nooit verwaarloosd. Ik heb er notabene elke dag 6x mee te
maken en dan heb ik het niet over het optrekken maar over bruggetje
op. Elke dag moet ik 6x flink wat meters klimmen waarbij 'uitrollen
tegen de bult op' volledig uitgesloten is.
Als het gaat om dagelijks verkeerd (neem mijn woon-werk-route
bijvoorbeeld) dan zal de Mango op dat punt (optrekken en heuveltje op)
vast een duidelijk verschil gaan maken (afgelopen week weer gemerkt
hoeveel verschil er zit in heuveltje op rijden met Versatile of Fujin,
die laatste 'vliegt' er tegenop in vergelijking met de eerste)

> Ik vond een iets ingekorte online versie van het artikel in het

> Duits<http://wiki21.parsimony.net/cgi-bin/wiki/program/db-view.cgi?wiki3738...>

Ik neem even die tweede test erbij. Puur op basis van ervaringen met
m'n eigen 2 fietsen heb ik nog altijd twijfel bij de resultaten over
de Versatile in vergelijking met de Alleweder. Ik rijd sinds de
Versatile een fors groter verschil dan uit de tweede test blijkt. Uit
de test blijkt de Versatile 3,8% sneller te zijn dan de FAW. Bij 30 km/
h voor de FAW kom je dan uit op 31,2 km/h. De praktijk is nog een stuk
meer dan dat. De Mango rijdt volgens de test dan 35,4 km/h. Dat ga ik
met de Versatile niet doen gok ik in vergelijking met de FAW maar het
komt er wel verdraaid dicht in de buurt. Ja, of m'n beenspieren zijn
op wonderbaarlijke wijze ineens een stuk beter gaan functioneren sinds
m'n Versatile.
Als ik mag gokken zeg ik dat de Versatile zo'n 10% sneller is dan de
FAW. De Mango komt volgens de test uit op zo'n 18% sneller. Dat is nog
redelijk wat meer dan de Versatile maar je spreekt over maar 2,5 km/h
verschil.

Maar goed, boeit ook niet zo gek veel; vlot zijn ze allemaal en nog
belangrijker: comfortabel!

> Dat vind ik een heel wat degelijker argumentatie. Ik had ook niet gedacht je
> over te kunnen halen hoor. Als je de Quest mooier vind dan de Mango, dan zij
> het zo.

:-)

Geen fiets kan tippen aan de Versatile op dit moment (naar mijn
beleving)

Wilfred -heeft eerst gekozen voor 'ultieme luxe' boven 'ultieme
snelheid' en doet nu het omgekeerde- van Norel