Safety blackbox camera/dashcam op fiets

J C

to ligf...@googlegroups.com

Hallo ligfietsers

Heeft een van jullie ervaringen met het continu filmen onderweg, zeg loop recording met een camera voor je eigen passieve veiligheid en gemoedsrust in het geval van een ongeval of zeer gevaarlijke verkeerssituatie. We zijn zelf al diverse malen betrokken geraakt bij aanrijdingen of bijna aanrijdingen/asociaal weggedrag, waarbij er geen videobewijs was, danwel de dader door is gereden of op andere wijze probeert onder een aansprakelijkheidsstelling uit te komen. Ik constateer zelf ook steeds meer drukte, agressie en ongeduld in het verkeer en ook wellicht onbewust slecht rijdende mensen. En uiteraard ook veel mensen die iets anders aan het doen zijn, met name sinds de smartphone gemeengoed is geworden.

Zelf rij ik 3-4 daags in een DF en soms racefiets (zoals nu, te warm voor DF) naar het werk en mijn partner op een hybride fiets met rohloff en riemaandrijving.
Vanaf een zeker moment ben ik gaan experimenteren met zowel zichtbare als onzichtbaar filmen terwijl ik onderweg was, hetzij met een camera pontificaal op mijn helm, racekap, voorop DF. Of meer verstopt hangend onderaan stuur tussen kabels of onder zadel. Zowel soms voor als achterwaarts filmend. Mijn ervaringen:

  1. als de camera goed zichtbaar is, registreer ik heel ander, veel socialer weggedrag van veel weggebruikers
  2. als de camera minder goed zichtbaar is wordt ik geconfronteerd met het gebruikelijke weggedrag
  3. achterwaarts filmen werkt zeer preventief tegen drukken/inhalen/toeteren of combinaties bij rijden op de rijbaan in bebouwde kom of landwegen

Kennelijk is de camera goed zichtbaar, maar een fietser of lage velomobiel niet... opmerkelijk... of zou het ergens anders aan liggen, wat ik zeer verontrustend vindt. Namelijk dat men bewust asociaal rijdt en geen rekening houdt met andere weggebruikers, tenzij er een vorm van registratie (shit mn kenteken/auto of ik ben herkenbaar en mijn ik in mijn veilige cocon gaat niet meer op) of handhaving aanwezig is.

Wat zijn jullie ervaringen? Eventueel ook met bewijslast in schadezaken.

Al met al wel wat geëxperimenteerd, vooral met gewone action camera's en meestal ook goedkoop, maar wel FullHD. Waar ik dan tegenaan loop is:

  1. beperkte accuduur, vaak opladen, gedoe
  2. vaak zonder extra behuizing niet waterdicht
  3. slechte beeldkwaliteit in schemer/donker en bij straatverlichting
  4. verblinding beeld door autolampen
  5. geen gestroomlijnd design, veel extra luchtweerstand op de DF, zeker bij camera op neus en achterwaarts filmend op racekap
  6. op helm voel je hem zitten
  7. op gewone fiets meer schokkende beelden (niet afgeveerd)
  8. op gewone fiets bulky op of onder stuur
  9. bij stallen gewone fiets of velomobiel moet ik telkens de camera's verwijderen van de fiets of hun waterdichte behuizing

Nu weet ik dat er oplossingen zijn zoals de Rideye (volgens mij niet meer in productie) en de Cycliq Fly12 (waarvan onlangs nieuw model is verschenen en de op de Cycliq gelijkende maar helft goedkopere Braun Bike Cam (o.a. verkrijgbaar bij Conrad en exemplaar besteld) en mogelijk is de onlangs uitgekomen Drift GhostX ook nog wat, want goedkoper en lange accuduur of de Yuntab warrior G1S, wat in essentie een vette 18650 batterij is met een camera in een waterdichte behuizing, die goed filmt in donker en zonder poespas (dat is wat je nodig hebt) alleen zijn de reviews daar erg wisselend van en mogelijk slechte aftersales. Ook kwam ik nog een speciale camera voor achterwaarts tegen de dnt Bike Cam HD, die beelden naar je smartphone verzendt en kan opnemen en dus ook als achteruitkijkspiegel kan fungeren met je foon op het  stuur.

Wat zijn jullie ervaringen of tips?

Op internet veel gezocht voor met name een oplossing voor bovenstaande problemen, maar eigenlijk niks goed gevonden. Veelal wordt een bestaande action cam aangesloten aan een externe accu , wat onhandig is, maar vaak ook problemen oplevert voor de waterdichte behuizing en het usb poortje wat op den duur lostrilt van zn printplaatje of draadbreuk etc.. Je moet geschroefde stekkerverbindingen hebben die geen mechanische belasting uitoefenen en een waterdichte verbinding oplevert. Daarnaast is het allemaal gedoe, je wilt gewoon de boel aanzetten en fietsen, niet teveel laden en geen omkijken naar hebben of last van hebben, tenzij er wat is gebeurd.

 Voor de DF zou ik ook willen kijken naar een oplossing die meer in de motorwereld wordt  gebruikt die zonder de stroomlijn aan te tasten is te monteren op of weg te werken in de fiets. Mede omdat je ruimte hebt voor een losse recorder en/of accu, danwel kan aansluiten op boordsysteem onder de aan/uit knop. Op de gewone fiets zou een dergelijke recorder (mits enigzins waterbestendig) in een zadeltas weggewerkt kunnen worden. Zoiets als dit (met beeldscherm hoeft niet perse): https://nl.aliexpress.com/item/Blueskysea-DV188-Action-Sports-Camera-Video-DVR-Bike-Motorcycle-Car-Vehicle-Cam-1080P-Waterproof-Dual-Lens/32828160187.html
Op Amazon vindt je ze ook en er zijn websites (ook NL) die tot professionele kits aan toe voor motorrijscholen aanbieden. Veelal hebben die kits ook mogelijkheden voor aansluiten op boordnet/accu motor achter het contact.

Echter hier ben ik zeker benieuwd naar ervaringen! En waarom er geen enkele velomobieldealer is die dit verkoopt/installeert of aanbiedt als optie bij een nieuwe fiets!?

Groet,

Joost Christiaans

JoostC

to Ligfiets
Niemand ervaringen of tips?

Marcel Dix

to ligf...@googlegroups.com
Misschien een minder drukke route kiezen en dan lekker gaan liggen en genieten?

Groeten Marcel

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

> On 28 Jul 2018, at 13:18, JoostC <joost...@gmail.com> wrote:
>
> Niemand ervaringen of tips?

Nee, niet echt. Wel een interessante observatie van het veranderde gedrag bij een zichtbare camera. Nu is het publiceren van video in Ligfiets& niet echt makkelijk, maar ik heb wel interesse in een artikel, ben benieuwd of je er iets over kunt opschrijven, wellicht met stills.

Als je naar het buitenland gaat wel even opletten wat er wel en niet mag met dashcams.

https://www.ed.nl/nieuws/enlsquo-genaaidenrsquo-door-dashcam-van-buurman-na-door-rood-rijden-in-eindhoven~a830570c/ (zie naschrift).

Wim Schermer had een bericht over wat hij gebruikt: een Full HD Sony actioncam, met goede beeldstabilisatie. http://wimschermer.blogspot.com/search/label/Sony%20AS200v%20action%20cam

Voor montage heb ik geen echt idee. De Sony camera lijkt niet heel beroerd wat dat betreft, maar een goede positie blijft lastig. Beeldstabilisatie is naar wat ik heb gezien noodzakelijk, anders blijft het lastig nummerplaten te lezen.

In een DF is bij de koplamp misschien nog ruimte voor een camera, maar of je vanuit die positie veel ziet weet ik niet.

Groet,

Maarten

Harry Lieben

to ligfietslijst
Ik kan je waarschijnlijk niet veel nieuws vertellen JoostC. Ik gebruik de camera namelijk vooral om leuke filmpjes te maken van wedstrijden, evenementen enzovoorts. Mijn ervaring met goedkopere camera's is in ieder geval teleurstellend. Vaak niet bestendig tegen vocht en ondersteuning kun je wel vergeten. Sowieso heb je een goede beeldstabilisatie nodig anders wordt het lezen van nummerplaten een kwestie van puur geluk. Maar jij wilt daarnaast ook in het donker kunnen filmen, voor/achter en met loop. Dat is een heftige lijst wensen om in 1 camera te vinden.

Ik heb zelf een Garmin Virb waar ik heel tevreden over ben en heb even opgezocht dat ik die al bijna 5 jaar heb! Dat is een record want meestal ging er met al de camera's die ik in de loop der tijd heb gehad al snel iets mis: kapot gevallen, gebrikt doordat een update mis loopt, lens bekrast, uit focus geraakt, rammel in de kast waardoor audio in beweging een hel is, geen onderdelen verkrijgbaar. Bovendien zijn veel camera's vaak te lastig en langzaam om te bedienen en in te stellen als je haast hebt. De GoProHero3 vond ik qua bediening een regelrechte ramp en ook crashte die veel te vaak. En daar merk je niks van, grrr. Veel potentieel aardige filmpjes zijn hierdoor helemaal in de soep gelopen. Het beeld en de beeldstabilisatie was daarentegen wel heel erg goed.

Mijn "oude" Garmin Virb is een doordouwer, updates van Garmin zijn altijd goed verlopen, een harde val vanaf de racekap overleeft. Wel daarbij de lens bekrast, maar die kon ik gewoon nabestellen en was makkelijk te vervangen. Helaas bij de val wel iets gaan rammelen in de kast wat ratelende geluiden bij slecht wegdek oplevert. De beeldstabilisatie is super goed, maar het is wel belangrijk om de camera zo stevig mogelijk te bevestigen aan een deel van de body die zelf ook stevig is. Dit om snelle trillingen te voorkomen die ook de beeldstabilisatie niet meer aan kan.  Het hoogste punt van de velomobiel is doorgaans het meest stevige deel door de gebogen vorm en geeft ook een mooi beeld met de velomobiel zelf er ook op. Ik bevestig simpelweg met duct tape (maar dan wel heel stevig volgens een vast protocol) en zeker ik tegen vallen met een touwtje. Het kleine beetje extra luchtweerstand neem ik op de koop toe. Gelukkig is de vorm wel vrij goed met een klein frontaal opppervlak. De camera is super makkelijk te bedienen met een schuifknop. Naar voren schuiven en de camera start op en begint met filmen. Geen omkijken meer naar en crasht ook nooit. 3uur filmen op een acculading en een 32GB SD kaart. Kou en nattigheid allemaal geen probleem. Beslaan van de lens is zeldzaam. Maar filmen in het donker wordt niets en je zou twee moeten hebben om voor en achter te kunnen filmen.

De nieuwe Virb360 ziet er wel verlokkelijk uit, maar ik schrik terug voor de enorm grote bestanden. Dat kan mijn computer sowieso niet aan en is niet handig bij bewerken en uploaden. Uiteraard afhankelijk van internetverbinding en computer. Maar dit is voor jou niet zo van belang als ik het goed begrijp. De rondom zicht is fenomenaal maar wederom geen nachtzicht.

Kortom, ik denk dat je eerder wijzer wordt op de motor fora dan hier.

BTW: je ervaring dat autorijders zich beter gedragen als je zichbaar een camera mee voert kan ik bevestigen. Toen ik voor het eerst ging forenzen van Groningen naar Stadskanaal had ik nog weleens te maken met ongeduldige bestuurders die niet gelukkig waren met mijn aanwezigheid op de rijbaan. Twee keer kwam het zelfs tot klemrijden. Ik was echter niet van plan me te laten intimideren en kwam op het idee een camera zichtbaar mee te voeren. De camera leek idd. veel verschil te maken. Na verloop van tijd was ik het echter zat om telkens de camera weer vast te tapen, maar het bleek toen ook niet meer nodig. Kennelijk was men inmiddels gewend. Dat is denk ik het voordeel van een vaste forensroute op vaste tijden: je komt steeds dezelfde mensen tegen op de weg en die kennen je na verloop van tijd. Maar ik denk wel dat er wederkerigheid moet zijn in het tonen van respect. Als ik bijvoorbeeld eens om wat voor reden dan ook flink minder hard fiets, ik daarom niet redelijk mee kom in het verkeer en het is druk op de weg, dan vind ik mezelf een te grote hinderpaal en dan neem ik veel eerder het fietspad.

JoostC

to ligf...@googlegroups.com
Iedereen alvast bedankt voor de reacties! De beperkingen liggen inderdaad op het vlak van accuduur en levensduur camera i.c.m. bedienings-/oplaadgemak.

Mijn partner gaat de komende tijd testen met de Braun (vergelijkbaar met de Cyclic Fly) camera, waarvoor 6-10 uur accuduur wordt opgegeven en tevens een lamp in zit, die je dan weer niet nodig hebt, maar goed dat voegt weinig gewicht toe en de behuizing moet toch al zo groot zijn voor de batterijen. Benieuwd hoe dat uitpakt.

Ik sluit niet uit dat ik zelf ook die Braun koop, danwel ga experimenteren met een dual camera setje met recorder in de DF. Echter dan vervalt het preventieve voordeel van de zichtbare camera ten faveure van 1-2 km/h snelheidswinst.

Mijn route is al vrij rustig, maar ik wordt soms niet alleen onheus bejegend door automobilisten en landbouwverkeer, maar heb ook te maken met schooljeugd en de nieuwe categorie automobilisten én fietsers die vooral met hun telefoon bezig zijn...

Tja een objectief artikel (zonder een merk of product voor te trekken) voor Ligfiets& is natuurlijk lastig, je zou dan een test moeten gaan doen met een selectie aan camera’s  die scoort op verschillnde criteria. Je hebt denk ik een categorie die vooral geschikt is voor verkeersveiligheidsdoeleinden met een afdoende hoge resolutie maar niet te gek, stabiel beeld, loop functie, lange accuduur, bedieningsgemak en waterdicht liefst zonder behuizing en enigzins gestroomlijnd of weg te werken, je wilt er niet naar om hoeven kijken, set and forget! De andere categorie camera’s is denk ik voor de mensen die vooral hele mooie beelden willen maken van hun avonturen en daar mooie videocompilaties van willen maken en daardoor vooral belang hebben bij een hoge resolutie en beeldkwaliteit en waarbij de andere eigenschappen meer ondergeschikt zijn.

Beetje verschil tussen de digitale compact camera en een digitale spiegelreflex voor de liefhebber en omdat die markt groot is zie je dat de compact camera’s ook al heel goede kwaliteit bieden! Echter de markt specifiek voor veiligheidsdoeleinden is volgens mij een stuk kleiner en grote actie camera fabrikanten (GoPro, Garmin, Sony, etc.) komen gewoon niet op de markt met een puur daarvoor gemaakt model. Op motorfora komt men er ook niet echt uit.

Een artikel over de voor- en nadelen, nut en noodzaak en ervaringen met filmen op de fiets voor de verkeersveiligheid zou in mijn ogen wel interessant zijn. Wil ik best aan meewerken. Daarnaast zou ik ook wel de mening van de NL velomobielfabrikanten willen weten in hoeverre zij brood zouden zien om een betrouwbare recorder met twee camera’s als optie/accesoire ingebouwd aan te bieden op hun fietsen. Alleen de ingebouwde variant, gezien dit in het productieproces kan worden meegenomen en wellicht ook gelijk aangesloten kan worden op het boordnet (set and forget, knopje op dashboard als camerasysteem aan moet).

Ondertussen hobby ik nog even verder...

Mvg,

Joost, filmt wat af, Christiaans