remlicht

Theo Mol

to ligfiets mailinglijst
Tsja, de remmen van de Quest. Ze doen het prima ook al missen ze het "bijterige" van schijfremmen.
Vanmiddag riep een motorrijder me toe dat ik wel eens een remlicht mocht monteren ... kennelijk een beetje geschrokken toen ik remde voor een fietser met voorrang.
--
Groet van Theo - een remlicht, nooit bij stilgestaan - Mol.

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Een remlicht zou eigenlijk standaard moeten zijn op een Velomobiel.
Tijdens trips met meerdere Velomobielen lopen Velomobielen soms
schade op door een aanrijding van achter hen rijdende collega's.
Tijdens de reis naar Giessen is dit ook weer gebeurd. Bij een gewone
fietser zie je aan de lichaamstaal dat ie - gaat - remmen, bij een
Velomobiel zie je niks.
Ik kijk met één oog en heb dus een extra handicap tijdens het rijden
in een groep. Om die reden rij ik bijv. tijdens een rit naar Giessen
bij voorkeur achter Paulus den Boer of Bastiaan Welmers. Beiden
hebben een remlicht van sterke rode LEDs, ideaal.
Wim - met een remlicht perspectief zonder zichtbaar perspectief -
Schermer

H. Wessels Picardi

to ligf...@googlegroups.com
Theo Mol wrote:
> [...]
> Vanmiddag riep een motorrijder me toe dat ik wel eens een remlicht mocht
> monteren ... kennelijk een beetje geschrokken toen ik remde voor een

Ik ben het met de motorrijder eens. Als je achter een Quest rijdt is het
erg moeilijk om te zien wanneer deze gaat remmen. Een remlicht op een
velomobiel is denk ik een van de beste uitbreidingen die er zijn. Ik heb
er helaas geen een maar een remlicht had een maal op mijn kant gaan en
het kraken van mijn achterkant kunnen voorkomen.

Hans Wessels

WFvN

to Ligfiets
On 10 okt, 23:21, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> hebben een remlicht van sterke rode LEDs, ideaal.
> Wim - met een remlicht perspectief zonder zichtbaar perspectief -

Wat Bastiaan heeft, weet ik zo niet. Het zal vast iets 'fancy' zijn.
Van Paulus heb ik gemaakt. Niet super-fancy maar wel betrouwbaar èn
betrekkelijk goedkoop en eenvoudig om te maken.
Ik heb bij hem hetzelfde toegepast als de koplampen met 'grootlicht'
en 'dimlicht'-functie zoals beschreven in de zelfbouwhoek. Kleine
verschillen zijn de rode Luxeons bij Paulus tegenover de witte bij
mij. Ook heeft Paulus 1W Luxeons als achterlicht, ik heb 3W Luxeons in
de neus. Daarmee zijn ook de gebruikte weerstanden anders maar dat mag
de pret niet drukken.

Volgende week wil ik mijn Versatile ook voorzien van remlichtfunctie,
zelfde opstelling als ik bij de Quest van Paulus heb toegepast.

Wilfred -volgende week vakantie en dus weer lekker knutselen- van Norel

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com
On Wed, Oct 10, 2007 at 02:52:42PM -0700, WFvN wrote:

> Wat Bastiaan heeft, weet ik zo niet. Het zal vast iets 'fancy' zijn.

Ik heb het naar mijn mening redelijk simpel gehouden:

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=460

Samengevat: 2x3 "standaard" 5mm ultra bright LED's door de reflector van
het standaard quest achterlicht. Bediend met microswitch bij de
remhendel.

/Bastiaan

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 11-10-07 heeft Bastiaan Welmers<haa...@welmers.net> het volgende geschreven:

Mooi simpele oplossing. Ik snap het nut wel van remlicht, maar
eigenlijk betekent het gewoon dat je te dicht op elkaar rijdt. 2 sec.
afstand houden geldt ook voor fietsers. In een groep hou ik me er ook
niet aan trouwens...

Grappig dat je de schakelaar voor de toeter precies andersom hebt dan
bij mij. De remafstelling verliep bij mij telkens, dus een keer bij
een noodstop begon de toeter ook mee te doen :) De moertjes van de
remafstelling heb ik nu maar met locktight vastgezet.

grtz
Henk

Pinker Perl

to ligf...@googlegroups.com
Op 11-10-07 heeft hyz<hyz...@gmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> eigenlijk betekent het gewoon dat je te dicht op elkaar rijdt. 2 sec.
> afstand houden geldt ook voor fietsers. In een groep hou ik me er ook

En dat is dan ook precies het probleem.

/Pinker

WFvN

to Ligfiets
On 11 okt, 00:14, Bastiaan Welmers <haa...@welmers.net> wrote:

> [...]
>
> Samengevat: 2x3 "standaard" 5mm ultra bright LED's door de reflector van
> het standaard quest achterlicht. Bediend met microswitch bij de

Het is waarachtig nog eenvoudiger opgesteld dan ik heb :D Dat is dan
ook de eerste keer!
Maar ik heb dus expres die LM317 gebruikt om de stroom te regelen. Dat
bevalt me uitermate goed.

Wilfred -geen aandelen- van Norel

Koen Van den bergh

to ligf...@googlegroups.com
On Wed, 10 Oct 2007 23:52:42 +0200, WFvN <ligfi...@home.nl> wrote:

> Volgende week wil ik mijn Versatile ook voorzien van remlichtfunctie,
> zelfde opstelling als ik bij de Quest van Paulus heb toegepast.

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat met foto's...

Koen -zou ook erg graag een remlicht hebben op zijn versatile-

WFvN

to Ligfiets
On 11 okt, 17:56, "Koen Van den bergh" <koen.ligfi...@gmail.com>
wrote:

> Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat met foto's...

En dat gaat uiteraard ook verschijnen in de zelfbouwhoek als het
gelukt is.
Ik moet nog even kijken hoe ik de 2 Luxeons ga monteren in het
achterlicht; onder een hoek met elkaar of gewoon recht, wel of geen
'side-emitting'-lens ervoor of niet. Ik gok op onder een hoek plaatsen
zonder optiekje ervoor.
Verder zal ik nog de schakelaar moeten monteren, ook dat is nog even
denken hoe ik het ga doen. Ik heb een idee maar nog wel even kijken of
het uitvoerbaar is. Mocht dat niet het geval zijn, dan heb ik nog een
ander idee.

De elektronica valt trouwens vrij gemakkelijk te maken en kost ook
niet zo gek veel; paar euro maar.

Wilfred -morgen schakelaar halen bij de motortoko- van Norel

Piet

to Ligfiets

Quesjer

to Ligfiets

> [...]
> eigenlijk betekent het gewoon dat je te dicht op elkaar rijdt. 2 sec.
> afstand houden geldt ook voor fietsers. In een groep hou ik me er ook

Hallo HYZ,

Ik ben het alleen theoretisch met je eens. In de praktijk is het
gewoon een veiligheid om te zien dat iemand remt of af wil slaan. Of
dat nu ver voor je uit is, of pal onder je neus. Als je niet via een
remlicht geattendeerd wordt op afremmen, dan moet je toevallig in de
gaten hebben dat de snelheid afneemt. Al heb je keurig je twee
seconden afstand in acht genomen, dan nog kun je best afgeleid zijn
door iets waardoor je de remactie mist. Boem! Een remlicht zou
standaard aanwezig moeten zijn bij elke fiets waarvan de trappers niet
zichtbaar zijn!! En niet uitschakelbaar!!

Groet van Paulus -Quesjer met rem- en knipperlichten- den Boer

Quesjer

to Ligfiets
Misschien dit een idee?http://www.fietspunt.nl/shop/showarticle.php/
artid/273019/supid/0/nam...

Hoi Piet,

Er is een lastig probleem op te lossen. Hewt gaat niet alleen om het
remlicht monteren. Bij (bijna) elke Velomobiel is de rem niet alleen
rem, maar ook parkeerrem. Ik ben van mening dat het remlicht niet via
een aparte schakelaar uitgezet mag kunnen worden. Want dan vergeet je
al snel om je remlicht aan te zetten. Het remlicht moet gewoon altijd
werken!! Natuurlijk mag het remlicht juist niet branden als de
parkeerrem aangetrokken is. Dus dit vraagt om een slimme oplossing. Ik
ken er twee, welke allebei al eens door mij zijn toegepast. In Q16 en
Q106 heb ik een zgn. zittingschakelaar ingebouwd. De verlichting kreeg
zo alleen stroom als je op de zitting zat, doordat de zitschaal bij
een beetje belasting iets doorboog kon ik hier een schakelaar onder
plaatsen. Het werkt wel, maar heeft het nadeel dat je bij prutsen aan
de stroom die schakelaar moet kunnen omzeilen. Kan ook wel, maar het
wordt er ingewikkelder van. Met meer kans dat er wat mis gaat.

Nu heb ik dit probleem anders opgelost: het stuur wordt niet meer
opgevangen achter een schuimblokje, wat de normale manier is, maar met
een stuurklem. Deze wordt gemaakt door Alligt, en is passend gemaakt
voor mijn fiets. Bij deze klem
heb ik nu een hoofdschakelaar geplaatst. Duw ik het stuur naar voren
(een stand waarin je dus niet fietst) dan gaat al de verlichting uit.
Trek je het stuur weer naar je toe, dan gaat alle verlichting weer
aan. De koplamp en achterlicht kun je met een schakelaar op het
dashboard ook uitzetten. Het remlicht is gewoonweg niet uit te zetten,
behalve door de schakelaar voor de accuvoeding af te zetten. Dat kan
ik overigens ook nog zien doordat dan led-verklikkers niet meer
branden.....

Een andere oplossing is door de zittingschakelaar alleen op het
remlicht aan te sluiten. (zittingschakelaar, remschakelaar, remlicht)

Voor de remschakelaar zelf zijn diverse oplossingen denkbaar. Bij de
Quest- en Mangogrepen kun je simpelweg de stootnok (is inbusboutje)
vervangen door een microswitch. In Q16 zag dat er zo uit:
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/Bm9WbacK.jpg
Ook zijn bij motorzaken speciale schakelaars te koop welke op diverse
plaatsen aan de remkabel gehangen kunnen worden. Ook reed-contacten
kunnen worden gebruikt. Nadeel van een schakelaar aan je stuur is dat
je te maken gaat krijgen -vroeg of laat- met kabelbreuk. Omdat het
stuur, dus het snoer, beweegt. Dat kun je ondervangen door beter draad
te gebruiken, een snoerdeel met stekkers te bevestigen, en dat stukje
snoer te vervangen als het kapot is gegaan. Dit probleem heb je ook
bij een motor-schakelaar, maar dan zit het weer aan het bewegende
wiel..... (en in de nattigheid)

Kortom: alles is op te lossen, maar vereist een pasklaar gemaakte
oplossing. Ik ben bezig om in de zelfbouwhoek een goede zelfbouw-
beschrijving c.q. handleiding te maken. Is nog niet klaar!!

Groet van Paulus -veel vraag naar de oplossing- den Boer

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Quesjer wrote:
> [...]
> werken!! Natuurlijk mag het remlicht juist niet branden als de
> parkeerrem aangetrokken is. Dus dit vraagt om een slimme oplossing.

Ik had gedacht om de remhandel zo te modificeren dat als je er in knijpt
je de schakelaar indrukt voor het remlicht. De simpele oplossing is een
extra handeltje voor de schakelaar monteren die je automatisch indrukt
bij het remmen. De ingewikkelde oplossing is het inbouwen van een extra
schanierpunt in de remhandel bouwen die de schakelaar voor het remlicht
bedient.

Ik heb ook al gedacht aan het gebruik van twee rietschakelaars. Een die
ziet of het palletje van de handrem los is en de tweede voor het remmen
zelf. Groot voordeel van rietschakelaars is dat ze erg waterdicht
gemaakt kunnen worden en lekker lang mee gaan. Alleen is de
schakelstroom beprekt maar met 1A moet je een heel eind kunnen komen.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Kees Schouten

to Ligfiets
On 12 okt, 10:51, Quesjer <quest...@gmail.com> wrote:
> [...]
> parkeerrem aangetrokken is. Dus dit vraagt om een slimme oplossing. Ik
> ken er twee, welke allebei al eens door mij zijn toegepast. In Q16 en

Misschien is het mogelijk een schakelaar te laten werken op de
remvertraging. Je zou een armpje met aan het eind een gewichtje kunnen
monteren die de schakelaar indrukt op het moment dat je remt. Probleem
is misschien dat die ook wel eens gaat als je niet echt remt.

Kees

WFvN

to Ligfiets
On 12 okt, 18:58, Kees Schouten <mang...@hetnet.nl> wrote:

> Misschien is het mogelijk een schakelaar te laten werken op de
> remvertraging. Je zou een armpje met aan het eind een gewichtje kunnen
> monteren die de schakelaar indrukt op het moment dat je remt.

Theorie is mooi en ongetwijfeld ook uit te voeren. Alleen vraag ik me
af hoe nauwkeurig je dat kan doen voor niet teveel geld.

> Probleem
> is misschien dat die ook wel eens gaat als je niet echt remt.

Daar heb ik persoonlijk geen problemen mee. Bij auto's zie je het ook
trouwens. Je kan best je rempedaal aantikken zonder daadwerkelijk te
remmen. Leuker is het als de intensiteit vna het remlicht groter wordt
bij harder remmen. Ook dat valt wel te realiseren maar dat betekent
meer schakelaars of een ingewikkeldere schakelaar met ingewikkeldere
elektronica als ik gokken mag.

Wilfred -vindt een remlicht die het doet al goed genoeg- van Norel

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 12-10-07 heeft H. Wessels<H.We...@picardi.nl> het volgende geschreven:

> Quesjer wrote:
KNIP

> [...]
> gemaakt kunnen worden en lekker lang mee gaan. Alleen is de
> schakelstroom beprekt maar met 1A moet je een heel eind kunnen komen.

De oplossing met de 2 reedschakelaars staat mij tot nu toe het beste
aan. Ik heb namelijk liever niks aan de handle waar ik 'm aanraak met
de vingers. Die tweede reedschakelaar bij het blokkeerpalletje is slim
bedacht en voegt weinig romslomp toe.

De oplossing van Quesjer is natuurlijk erg mooi, maar ik vind het wat
overbuilt voor mijn Quest. Ik heb mijn stuur al aan een kabeltje
opgehangen omdat ik dat comfortabel vind sturen. Ik hoef daarom niet
het stuur naar boven weg te klappen voor het uitstappen. Een klem die
het stuur vasthoudt en tevens de stroom naar het remlicht uitschakelt
betekent voor mij een extra handeling bij het uitstappen.

H@rry.

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
WFvN schreef:

> Je kan best je rempedaal aantikken zonder daadwerkelijk te
> remmen. Leuker is het als de intensiteit vna het remlicht groter wordt
> bij harder remmen.
Erg leuk zelfs maar dan denk ik eerder aan een vertragingslicht dat
aangaat als je langzamer gaat rijden, of dat nou door de rem komt of
niet. Daarmee los je een paar kwesties op, geen schakelaar aan de
remhendel en geen licht als de handrem wordt gebruikt.

--
Groet van Theo, die het licht nog niet ziet, Mol.

Quesjer

to Ligfiets

Tja, dat komt dan vast omdat je niet achter ons rijdt... ;-)
Groet van Quesjer

Bert B.

to Ligfiets
On 12 okt, 22:56, Theo Mol wrote:

> [...]

> rem komt of niet. Daarmee los je een paar kwesties op,
> geen schakelaar aan de remhendel en geen licht als de

En op het moment dat je zelf ergens tegenaan knalt (en dus vertraagt)
brandt je rem-/vertragingslicht zodat je iets minder kans hebt dat een
ander tegen jou aanknalt ;-)

Volgens mij doet het DIWA (Distance Warning System) rem-/
vertragingslicht van Busch & Müller dat. De sensor in de koplamp
herkent de vertraging en genereert een signaal naar het achterlicht.
Dat signaal wordt zonder extra bedrading doorgegeven naar het achter-/
rem-/vertragingslicht.

http://www.bumm.de/docu/diwa.htm

Groeten,

Bert, waarom zit de vertragingssensor in de koplamp? Is die
vertragingssensor los te koop? Wie heeft er ervaring mee? enz. enz.

WFvN

to Ligfiets
> [...]

> Vanmiddag riep een motorrijder me toe dat ik wel eens een remlicht mocht
> monteren ... kennelijk een beetje geschrokken toen ik remde voor een

Ik heb de boel inmiddels rond. Remlicht gebouwd met 4 functies. Om een
impressie te krijgen:
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/anrt3GYG.gif

De complete beschrijving met zo'n beetje alles erop en eraan kan je
lezen in de zelfbouwhoek:
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=461&sessie=&dummy=zQuYamAq

Mochten er mensen interesse hebben in iets vergelijkbaars:
http://www.ligfiets.net/agenda/evenement.php3?id1=1940&soort=&sessie=

Er zijn 8 plekken waarvan inmiddels 3 bezet.

Wilfred -veel werk maar toch nog redelijk vlot gegaan- van Norel