ligfietsomkijkreflex

Reinier

Nov 7, 2007, 1:45:58 PM11/7/07
to Ligfiets
Iemand net als ik al eens opgevallen, kijkend in je spiegeltje(s), dat
als je op je ligfiets/velomobiel een voetganger van achter naar voren
gepasseerd bent, dat deze dan vervolgens reflexmatig omkijken ?

Iemand een idee wat daar de diepere oorzaak van is? Angst dat er nog
zo'n ding aankomt, en dat je die dan nooit te zien krijgt omdat die je
gaat blijven schaduwen? (Die kans is toch duidelijk minder groot dan
dat na een bukfietser nóg een bukfietser volgt...)
Je "ineens" bewust worden dat er een fietspad of een weg is waar je
langsloopt? (Och ja, verhip, een weg!)

Reinier - vindt het een raar verschijnsel - van Rij

Bob Vroegh

Nov 7, 2007, 1:54:06 PM11/7/07
to ligf...@googlegroups.com
On Wed, Nov 07, 2007 at 10:45:58AM -0800, Reinier wrote:

> Iemand net als ik al eens opgevallen, kijkend in je spiegeltje(s), dat
> als je op je ligfiets/velomobiel een voetganger van achter naar voren
> gepasseerd bent, dat deze dan vervolgens reflexmatig omkijken ?

Grappig dat je dat op de lijst zet, ik heb daar namelijk ook wel eens
aan gedacht.
Dit 'verschijnsel' is mij zelf ook al erg vaak opgevallen.

Maar waar dit vandaan komt? Geen idee.
Zelf herken ik het ook niet bij mezelf ergens van.

Groeten,

Bob Vroegh

ErikEngerd

Nov 7, 2007, 2:57:44 PM11/7/07
to Ligfiets

De volgende keer dat het gebeurt afstappen, terugrijden, en vragen.
Dit is in het belang van de wetenschap!!! :-)

> Groeten,
>
> Bob Vroegh

Duckman

Nov 7, 2007, 4:14:21 PM11/7/07
to Ligfiets
Het is een natuurlijke reflex. Als je iets ziet wat je niet verwacht
schik je. Je wil weten waar het vandaan komt en of er nog meer gevaar
komt. Vb'tje je loopt ergens bv een berg en in eens komt er een steen
langs je rollen dan is het wel zo slim om even te kijken of er nog een
steen aan komt. Of je loopt over de prairie en er komt een buffel van
achteren. Goede kans dat er nog een paar komen. Dus even kijken van
waar ze komen kan jij snel de andere kant op :-).

Conclusie:
Men zien VM's als Buffels op de prairie. Ze stormen je voorbij met een
bulderend geluid en misschien zijn ze wel met een hele kudde.

Tot slot
Mensen die niet om kijken zijn levens moe of hebben zelf een VM

Sander - Reflexen help je te overleven in de oer tijd

WFvN

On 7 nov, 19:45, Reinier <reiniervan...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> gepasseerd bent, dat deze dan vervolgens reflexmatig omkijken ?
>
> Iemand een idee wat daar de diepere oorzaak van is?

Hm, het is mij nooit opgevallen. Wel kijk ik vaak in m'n
achteruitkijkspiegels om verkeer in de gaten te houden maar ook wel om
reacties van mensen te bekijken (zoals die ene keer dat ik een oude
heer op fiets van voren naderde en voorbij reed waarna hij dus ook
achterom keek en al zwalkend over de weg ging). Maar wat jij
beschrijft heb ik nog nooit gezien voor zover ik weet; het is me dus
in ieder geval nooit opgevallen.

Wilfred -gaat daar eens op letten- van Norel

Op 07-11-07 heeft Duckman<halloik...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> Vb'tje je loopt ergens bv een berg en in eens komt er een steen
> langs je rollen dan is het wel zo slim om even te kijken of er nog een
> steen aan komt.

Juist niet, dan krijg je hem in je gezicht! Het slimst is naar voren
of beneden blijven kijken en je tegen de bergwand aan drukken. Het is
inderdaad je reflex te kijken, maar dat is niet automatisch de juiste
reactie.

Best grappig om jezelf bewust te zijn van je reflexen (en die van
anderen), en vervolgens anders te handelen... :)

grtz
henk

Bert Rook

> Iemand net als ik al eens opgevallen, kijkend in je spiegeltje(s), dat
> als je op je ligfiets/velomobiel een voetganger van achter naar voren
> gepasseerd bent, dat deze dan vervolgens reflexmatig omkijken ?

Ik denk dat het niet zoveel te maken heeft met de ligfiets: ook bij
andere fietsen of passerende skaters, joggers etc. wordt omgekeken.
Zelf doe ik dat ook, zowel als voetganger als als fietser. Sterker
nog, als we met 2 of meer mensen achter elkaar rijden en een fietser
inhalen dan ga je er als tweede en volgende fietser bijna vanuit dat
er min-of-meer wordt omgekeken zodat de ingehaalde fietser ziet dat er
nog meer inhalers aankomen. En je houdt er rekening mee dat de fietser
bij dat omkijken naar links komt....
Omdat je op je ligfiets een spiegeltje hebt en dus de reacties achter
je kunt zien valt het op.

Bert -die soms juist niet belt om naar links komen te vermijden- Rook

Bob Vroegh

On Wed, Nov 07, 2007 at 11:57:25PM -0800, Bert Rook wrote:
> [...]
> er min-of-meer wordt omgekeken zodat de ingehaalde fietser ziet dat er
> nog meer inhalers aankomen. En je houdt er rekening mee dat de fietser

Ik weet in hoever dit klopt Bert. Zelf merk ik namelijk erg vaak als ik
achter een scooter fiets, om zo langs een groep scholieren te komen.
De scholieren gelijk weer op de verkeerde weghelft rijden als de scooter
gepasseerd is. En dan moet ik er ook nog langs zien te komen.

Dus ook dat werkt niet altijd even lekker.

Groeten,

Bob -ook nog scholier -Vroegh

jan van osch

Bob schreef als antwoord op een bericht van Bert:

> [...]
> gepasseerd is. En dan moet ik er ook nog langs zien te komen.
>
> Dus ook dat werkt niet altijd even lekker.

Dat is het gevaar van alleen/ te veel op je oren aan het verkeer deelnemen.
Als meerdere gemotoriseerde verkeersdeelnemers achter elkaar een groep
fietsers passeert, gebeurt dat vaak: zo gauw de eerste auto/scooter (op een
smalle weg)voorbij is, gaan de fietsers weer naar links; de 2e passeerder
wordt vooraf niet gehoord, omdat zijn geluid afgedekt wordt door de 1e en
zeker niet op een fietspad, zoals Bob beschrijft, als de 1e een scooter is
en de 2e een fietser.
Vaak rijden die passerende auto's ook nog erg kort achter elkaar, zodat het
geluid sowieso op 1 en geen 2 auto's lijkt.

Groet,
Jan - pas nog in een soortgelijke situatie betoeterd door de 3e
auto.>

Johan De Paepe

Ach! maar dat herken ik.
Van te zien gebeuren, maar mezelf ook eens betrapt op dergelijke move...
Hier een paar straten verder woont een kerel die een soort van
Moto-velomobiel heeft (2 eigenlijk). Knalgeel. Precies de duikboot van
Robbedoes (strip : schuilhol van het zeemonster). Maar dan wat uitgerokken
in de hoogte.

Zo van :
Hmm, en wat was dat juist ? Wat moet ik daar nu van denken ? Komt er nog
eentje ? Dan kan ik eens degelijk bekijken wat dat is...
Hmm, nee, ik heb het gemist, toch eens rap terug kijken wat het was...
(ondertussen zie je nog 'n stip).

Van de gelegenheid maak ik even gebruik om mezelf te introduceren :
Hoi Dus ;) !
Nieuwe ligfietser onder de mensen, in Merksem (Antwerpen, België)
Nazca Fuego in bestelling.

Johan De Paepe

Op 08-11-07 heeft jan van osch<janva...@home.nl> het volgende geschreven:

> Vaak rijden die passerende auto's ook nog erg kort achter elkaar, zodat het
> geluid sowieso op 1 en geen 2 auto's lijkt.

En daar heb ik een ongelooflijke hekel aan. Ben meerdere keren bijna
van de weg gereden door tegemoetkomende auto's die te kort op elkaar
iets inhalen. Het nut van afstandhouden is al voor veel mensen niet
echt duidelijk, maar als er wordt ingehaald al helemaal niet, zo lijkt
het.

grtz
Henk

Reinier

Nov 10, 2007, 7:28:51 PM11/10/07
to Ligfiets

On 8 nov, 08:34, Johan De Paepe <wallofdiffus...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Hoi Dus ;) !
> Nieuwe ligfietser onder de mensen, in Merksem (Antwerpen, België)

Join the club!
Veel fietsplezier met de Nazca! Mooie fiets, gaat vast goed
bevallen...

Reinier - overweegt ook een Fuego als hij toch besluit om naast de
Mango een zomerfiets te gaan kopen, maar spaart er nog niet voor - van
Rij

Laidback

Nov 17, 2007, 1:48:37 PM11/17/07
to Ligfiets
Hallo Johan,

Bedankt nog voor je mailtje, ongetwijfelt je gaat er geen spijt van
krijgen.
Dit is mijn tweede lage racer na mijn Fujin, De Fuego heeft mijn
voorkeur.
Maar ik ben ook erg benieuwd naar die nieuwe Gaucho en naar de hoge
racer van Raptobike.
Ze komen beide eind 1ste kwartaal op de markt als het meezit, in de
tussentijd wil ik de Optima Cougar proberen want ik wil toch over naar
een hoge racer, totdan doe ik het met de Fuego.
Relax laidback en supersnel, toch redeljk wendbaar in de stad, meer
dan de Fujin.
Maar op de langestukken ben je de man geen wielrenner die je inhaalt
heerlijk gewoon.
Wanneer krijg jij je fiets? Ga je 'm ophalen? ik hoor je ervaringen
wel.

Groeten Paul

Elvin Haak

> Tot slot
> Mensen die niet om kijken zijn levens moe of hebben zelf een VM

Of een spiegeltje...

Elvin

Johan De Paepe

Hey Paul

Eerst en vooral : ik ben eigenlijk niet zeker dat dit materiaal is om
gestuurd te worden naar de mailinglist, maar iedereen is welkom om zijn
visie te geven natuurlijk (graag zelfs). (Ik kan er alleen maar wijzer van
worden)
Anders lees ik het wel.

Ik ga mijn fiets ophalen bij Henk (Nazca) normaal nu donderdag of vrijdag.
Tenminste als ie dan klaar is, zoals beloofd (hij heeft speciaal voor mij
een extra korte regeltermijn geregeld, met toedoen van Manu van ligfiets.be,
waarvoor mijn dank). Maar heu, krijgen is er niet bij ;-)
Spijt ga ik er zowiso niet van hebben, 't is een geweldig fietsje !
Druk bezig nu met alles te volgen over lichten, bagage, fietscomputers en
kleding.
Ook ben ik al bezig met het ontwerpen van een belettering.

Licht : momenteel zegt waarempel (ik sta er zelf van versteld) de sigma
powerled black me we iets
(http://www.sigmasport.com/en/produkte/beleuchtung/ ) samen met de kleinere
Karma als helmlicht. (Met de
Vroegere Evo (zware batterij voor in drinkbushouder) ben ik stevig
teleurgesteld, in de batterij en lader, dit ligt hier nu al een paar jaar in
de garage, wie hem wil, kom maar halen, je krijgt het, ik kan het alleen
niet wegwerpen)
Ik weet van Inoled en dergelijke, maar die dingen zijn precies niet
makkelijk te krijgen hier in belgië, en m'n duits is ook niet alles.
NiteRider word niet meer echt ondersteund (belgische invoerder vind de
servicetijd niet te doen) en Lupine en concurenten, dat word al snel een
kostelijke grap voor een ietwat basisset. (voorzien budget : rond de 200,
250 eurokes, minder als kan)

Computer : Wel Sigma BC1606L is een makkelijk basiscomputertje, én Sigma
heeft me verzekerd dat beide draadjes zeker verlengd mogen worden met een
meter (eentje voor de snelheid, eentje voor de cadance) Ben van zin m'n
snelheidsmeter op m'n achterwiel te zetten, da's leuk om ook eens op de
rollen te rijden, met 'n filmke voor m'n neus :-) )
Wel geen hartslagmeter, maar na ingewikkelde CS200 Polar gehad te hebben
(met véél connectiviteitsproblemen, zelfs op m'n MTB) ga ik voor een strikt
basis hartslagtellertje, met maxhartslag alarm en that's it.

Bagage : Hmm heb al eens voor op m'n MTB topeak materiaal gehad met dat
schuifsysteem, da's verdraaid makkelijk en goed, weet niet of dat systeem
enigzins te monteren valt op de bagagedrager van de Fuego. (ik ga bij tim.be
er eens voor langsgaan, die kunnen nogal wat speciale dingen)
Dat aangevuld met Radical (lowracer of small) bananen als nodig lijkt me
geweldig.
Enkel dan nog een drankoplossing vinden, maar dat zal een
camelbagsysteemding worden denk ik.

Kleding : Wel da's nog een donker hoekje, Maar ik zal eens in een stevige
outdoorwinkel gaan kijken...
Bij kleding neem ik ook de HP streamer in gedachten, het blijkt een geweldig
middel te zijn om regen en koude wind te omzeilen.

Belettering :
Wel m'n Nazca is een zwarte TopSport, maar dan wel met een 105 2007 op,
Marathon Racers ipv Stelivio's (nostalgische belgische fietspaden, en winter
overwegingen) en bijgeleverde tasafhouders, spatborden(zelfde overwegingen,
kunnen er nog altijd af) en standaard (voor in geval ik het toch wel leuk
vind om hem op een pootje te zetten, al is het niet mooi)
Wel om nu aan de belettering toe te komen, ik zit zelf in de beletteringen
en heb hier een mooie rol reflecterend grijs materiaal liggen, ben nu aan
het bedenken wat voor reflecterende striping ik op zo'n mooi fietsje kan
aanbrengen zonder afbraak te doen aan zijn lijn, en niet zoals ik al wel
eens ergens gezien heb met "plakbandstrookjes" te zitten.
En het mag best een beetje een vrolijke vorm hebben in de nacht.
Misschien wel een soort tribal of dergelijke...

Ik denk er wel over het stuur van de Nazca te vervangen door een stuur zoals
dat van de optima stinger, dat stuur word dikwijls zo geplaatst dat je er
meer tegen duwt vanop de zijkant dan dat het bewogen word vanuit je centrum.
Dat geeft me een rustiger gevoel bij het bochtenwerk en is meer ontspannend
bij lijnwerk.
Ik weet dat er ook een aero stuur op te zetten is, maar daar wou ik me nog
niet op vastpinnen.

Over de Highracers : Ik voelde me toch niet zo comfortabel, liggend op die
hoogte, het ruisen van de banden op het asfalt met al eens een wegspringend
steentje is iets wat ik graag dicht bij m'n oor hou :-) Maar wil het altijd
nog eens proberen, misschien dat een andere fiets me er wél toe kan
verleiden.

De nieuwe Gaucho belooft inderdaad ook een mooi ding te worden, die wil ik
ook wel eens proberen, raptobike, daar kan ik niet over meespreken, enkel
van een foto, maar dat zegt niet veel hé.

Ik hoor je graag vertellen : geen wielrenner die je inhaalt :-) I hope so,
tenminste éénmaal er een beetje conditie is.
Mijn broer doet een bukker, en die wil graag samen wat toertjes gaan doen,
hij heeft al schrik niet te kunnen volgen, ikzelf ben al blij dat k me niet
zal moeten doodrijden om hem te volgen (hij is toch al iets of wat gewoon)
Maar dat zeg ik hem niet natuurlijk ;-)
En wie weet zeg ik bij aankomst : "Wat is't ? Nog eens ?"

Allez
Nu heb ik m'n gedachten ook weer eens geordend :-)
Waar een mail al wel niet goed voor is.

Groetjes

Johan