Re: [Ligfiets] Ligfietser krijgt tijdelijk ligfietsverbod?

Bob Vroegh

Nov 5, 2007, 3:44:52 PM11/5/07
to ligf...@googlegroups.com
On Mon, Nov 05, 2007 at 12:10:20PM -0800, WFvN wrote:
> Werkstraf en drie maanden fietsverbod geëist tegen ligfietser
>
> BREDA - Tegen een man uit Alphen is maandag tachtig uur werkstraf
> geëist. Ook mag hij drie maanden niet fietsen, als het aan de officier
> van justitie ligt. De 48-jarige man reed vorig jaar op een ligfiets en
> gaf geen voorrang aan een wielrenner die door de aanrijding een
> gebroken ruggenwervel opliep.
> De botsing was in juni vorig jaar op de kruising Bels Lijntje-Zandeind
> in Riel. De ligfietser had door de heggen en struiken op de kruising
> de wielrenner niet aan zien komen.

hmm dat is echt wel heel vervelend.
Dat ze zulke verbieden op kunnen leggen joh, stel je voor dat die
ligfietser gezondheids problemen krijgt en dit komt door het verbod.
Of dat die nu heel veel OV-kosten heeft.

zijn dit soort verboden vaker uitgedeelt?

Wielrenner had vast geen vlaggetje, dat vind ik niet kunnen hoor. je
ziet die gevaarlijke mensen echt bijna niet.

Bob Vroegh

JeroenE

De reacties zijn ook niet van de lucht. De kwaliteit van de argumenten
gaan er niet op vooruit...

http://www.omroepbrabant.nl/forum.aspx?topic=3083

Jeroen - kent de klachten al

B.J. Zwaan

> De reacties zijn ook niet van de lucht. De kwaliteit van de argumenten
> gaan er niet op vooruit...
>
> http://www.omroepbrabant.nl/forum.aspx?topic=3083

Let wel, het zijn Brabanders....

Bas

Mark-Jan Bastian

Wees blij, bij de meeste fora is 80% niet de moeite waard. Ik heb het idee
dat het hier beter gesteld is...
Bovendien spelen ook jaloezie en het buiten de/een groep vallen een rol
natuurlijk.

Mark-Jan

Maas

Valt niemand iets op een de omschrijving van het ongeluk? Er wordt
gesproken over heggen en struiken _op_ het kruispunt. Kent iemand de
situatie daar? Het lijkt me wel een beetje vreemd als dat echt het
geval is.

Via google maps lijkt het wel of het klopt. Zie hier:

http://maps.google.nl/maps?q=Riel,+Goirle+(Noord-Brabant)+(Noord-Brabant)&hl=nl&ie=UTF8&ll=51.529201,5.022216&spn=0.000858,0.001454&t=h&z=19&om=1

Wens de wielrenner een voorspoedig herstel toe, en ben benieuwd wat de
uitspraak zal zijn.

Maas

Martijn Posthuma

On Tue, 06 Nov 2007 01:08:32 -0800
Maas <mmze...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> gesproken over heggen en struiken _op_ het kruispunt. Kent iemand de
> situatie daar? Het lijkt me wel een beetje vreemd als dat echt het

Het is een rotpunt ja. Ik ben er zelf op zijn minst 10 keer
langsgefietst (op het zandeind) zonder te zien dat daar ook nog een
fietspad loopt. Aan de andere kant is het fietspad "bels lijntje" een
lekkere racebaan. Vroeger lag er daar een trein verbinding van Tilburg
naar Turnhout. het is dus allemaal heerlijk horizontaal en rechtdoor.
De paar plekken waar je een andere weg kruist zijn idd erg link.

Martijn Posthuma
--
niets is zo beangstigend als onwetendheid in actie.
(Es ist nichts schrecklicher als eine taetige Unwissenheit - Goethe)

jan van osch

Enige tijd geleden hebben we het Bels Lijntje nog bereden en toen zijn we
enkele zeer onoverzichtelijke kruispunten tegengekomen met o.a. hoge heggen
en dit is er een van.
Onze redenatie was toen:
rustig aan, door die heggen zie je niks. Maar goed ook, want we moesten
abrupt stoppen, omdat er van alles aankwam.
Saillant detail: de heggen lopen door tot op de kruising.
Pikant detail: m'n vrouw en ik reden op een gewone rechtop-toerfiets en
desondanks konden we niet over de heg heen kijken.
Conclusie: dit heeft niets te maken met het feit dat een van de betrokkenen
een ligfietser is. Tussen 2 rechtopfietsers was het ongeval evengoed gebeurd
tengevolge van dezelfde oorzaken:
- onoverzichtelijke kruising vanwege de hoge heggen.
- onaangepast rijgedrag.

Waarom knipt de gemeente die heggen gewoon niet af tot 50 cm vanaf 10 meter
voor de kruising?
Het zijn (denk ik) privé-heggen van mensen, die geen inkijk willen in hun
tuin o.i.d.
Voorlopig prevaleert de privacy nog, maar hoelang nog?

Groet,

Jan.

Bastiaan Welmers

On Tue, Nov 06, 2007 at 10:40:49AM +0100, Martijn Posthuma wrote:

> [...]
> naar Turnhout. het is dus allemaal heerlijk horizontaal en rechtdoor.
> De paar plekken waar je een andere weg kruist zijn idd erg link.

Hoe is de voorangssituatie daar, heeft dat Bels lijntje voorang of
andersom?

/Bastiaan

WFvN

On 6 nov, 12:10, Bastiaan Welmers <haa...@welmers.net> wrote:

> Hoe is de voorangssituatie daar, heeft dat Bels lijntje voorang of
> andersom?

Ik meen te zien dat Bels Lijntje een vracht haaietanden heeft en dus
voorrang moet verlenen aan Zandeind. Dan zou de ligfietser dus op het
Bels Lijntje gereden hebben gok ik.

Wilfred -vanmorgen getoeter gehad van een vrachtwagen omdat ik op de
rijbaan reed- van Norel

Martijn Posthuma

Bastiaan Welmers <haa...@welmers.net> wrote:

[snip]

> Hoe is de voorangssituatie daar, heeft dat Bels lijntje voorang of
> andersom?

Het zandeind heeft de voorrang.

Martijn

Bastiaan Welmers

On Tue, Nov 06, 2007 at 03:19:41AM -0800, WFvN wrote:

> Ik meen te zien dat Bels Lijntje een vracht haaietanden heeft en dus
> voorrang moet verlenen aan Zandeind. Dan zou de ligfietser dus op het
> Bels Lijntje gereden hebben gok ik.

Oke, ik kon het niet duidelijk zien met maps.google.nl, en uit het bericht
van Martijn Posthuma en Jan van Osch lijkt het andersom. Als iemand bekend
is en met zekerheid kan zeggen...

ErikEngerd

Nov 6, 2007, 1:27:16 PM11/6/07
to Ligfiets
> [...]

> De botsing was in juni vorig jaar op de kruising Bels Lijntje-Zandeind
> in Riel. De ligfietser had door de heggen en struiken op de kruising

Tja, volgens de regels is het zo dat je moet kunnen stoppen binnen een
afstand wasrop je de weg kan overzien en deze vrij is. Het is wel
verbazingwekkend dat de strafmaat zo hoog is. Je zou verwachten dat
als je zo'n fout maakt met zulke gevolgen dat je dan bestraft wordt
met een fikse boete en een voorwaardelijke straf. Misschien heeft de
ligfietser in kwestie zich niet handig opgesteld en beweerd dat hij
niet schuldig was of zo.

Verder is de straf op zich ook wel bijzonder. Drie maanden niet
ligfietsen? Wat kunnen we nog meer verwachten? Drie maanden niet meer
met de bus?

Bastiaan Welmers

Nov 6, 2007, 2:01:44 PM11/6/07
to ligf...@googlegroups.com

Het gaat hier om een eis tijdens een lopende zaak, en niet om een
veroordeling. Het zegt dus alles over de officier van justitie en nog
niks over de daadwerkelijke rechtsgang.

ErikEngerd

Nov 6, 2007, 4:06:24 PM11/6/07
to Ligfiets
On Nov 6, 8:01 pm, Bastiaan Welmers <haa...@welmers.net> wrote:
> Het gaat hier om een eis tijdens een lopende zaak, en niet om een
> veroordeling. Het zegt dus alles over de officier van justitie en nog
> niks over de daadwerkelijke rechtsgang.

Dat zag ik zelf ook te laat. Zou in elk geval interessant zijn om te
weten wat hier straks uit komt. De nieuwswaarde van de eis van de
officier van justitie is redelijk groot maar als de uiteindelijke
rechtspraak minder 'interessant' is hoor je er niets meer van.

H. Wessels Picardi

Nov 6, 2007, 4:25:42 PM11/6/07
to ligf...@googlegroups.com
ErikEngerd wrote:

> Verder is de straf op zich ook wel bijzonder. Drie maanden niet
> ligfietsen? Wat kunnen we nog meer verwachten? Drie maanden niet meer
> met de bus?

Ik vind de eis aan de hoge kant. Vandaag heeft de rechtbank van Almelo
een uitspraak gedaan in een geval dood door schuld in het verkeer: 100
uur werkstraf en een halfjaar voorwaardelijke ontzegging van de
rijbevoegdheid met een proeftijd van een jaar.

Een fietser het fietsen verbieden als straf zet ik mijn vraagtekens bij.

Hans Wessels

Maas

Nov 6, 2007, 4:52:44 PM11/6/07
to Ligfiets

> De nieuwswaarde van de eis van de
> officier van justitie is redelijk groot maar als de uiteindelijke
> rechtspraak minder 'interessant' is hoor je er niets meer van.

Als je het interessant vindt kun je dit altijd zelf later opzoeken.
Rechtelijke uitspraken zijn namelijk openbaar. Je kunt ze vinden op
www.rechtspraak.nl.

Maas

WFvN

Nov 6, 2007, 4:54:41 PM11/6/07
to Ligfiets
On 6 nov, 22:25, "H. Wessels Picardi" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:

> [...]
> rijbevoegdheid met een proeftijd van een jaar.
>
> Een fietser het fietsen verbieden als straf zet ik mijn vraagtekens bij.

Euhm.... enerzijds dus een aanrijding waarbij een dode is gevallen met
(vermoedelijk een motorvoertuig) waarbij _voorwaardelijk_ een
ontzegging is van de rijbevoegdheid van een jaar

tegenover anderzijds dus een aanrijding zonder dodelijke afloop (wel
serieuze ellende overigens) met een ding wat in wezen 'iedereen' mag
besturen waarbij de eis dus een _voorwaardelijke_ fietsrijontzegging
van 3 maanden wordt geëist.....

Heel wonderbaarlijk groot contrast inderdaad.

Wilfred -snuggere henkies- van Norel

H. Wessels Picardi

Nov 6, 2007, 5:23:12 PM11/6/07
to ligf...@googlegroups.com

In het archief zijn alleen zaken met media aandacht te vinden.

Hans Wessels

Bert B.

Nov 6, 2007, 7:37:35 PM11/6/07
to Ligfiets
On 6 nov, 22:25, H. Wessels Picardi wrote:

> [...]
> uur werkstraf en een halfjaar voorwaardelijke ontzegging van de
> rijbevoegdheid met een proeftijd van een jaar.

Een politieagente met een politieauto. "minst zware vorm van schuld"
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BB7150&u_ljn=BB7150
Of <http://tinyurl.com/379md3>

> Een fietser het fietsen verbieden als straf zet ik mijn vraagtekens bij.

Mag je dan wel autorijden?

Groeten,

Bert, 2 maten ?

Bert B.

Nov 6, 2007, 8:03:59 PM11/6/07
to Ligfiets
http://www.omroepbrabant.nl/?news/89450582/Werkstraf+en+drie+maanden+fietsverbod+geëist+tegen+ligfietser.aspx
Of <http://tinyurl.com/2vh2nu>

On 6 nov, 22:54, WFvN wrote:

> [...]
> van 3 maanden wordt geëist.....
>
> Heel wonderbaarlijk groot contrast inderdaad.

"voorwaardelijke" zie ik er niet bij staan. Als de journalist het goed
opgeschreven heeft is de eis dus onvoorwaardelijk. Daarmee is het
contrast nog groter.

Groeten, Bert.

WFvN

On 7 nov, 02:03, "Bert B." <bertrap...@gmail.com> wrote:

> "voorwaardelijke" zie ik er niet bij staan. Als de journalist het goed
> opgeschreven heeft is de eis dus onvoorwaardelijk. Daarmee is het
> contrast nog groter.

Dank je, de ON van onvoowrwaardelijk ben ik vergeten bij de
ligfietser, dat bedoelde ik dus wel ja.

Wilfred -hoopt toch dat 'recht' zal zegevieren- van Norel

Auke

Op 06-11-07 heeft WFvN<ligfi...@home.nl> het volgende geschreven:

Dat is in NL een normale uitspraak. In de praktijk hoef je niet echt
op te komen voor je taaktstraf (een fors percentage veroordeelden
voert hem niet uit) en voorwaardelijke straffen worden bijna nooit in
onvoorwaardelijk omgezet, ook niet als je de voorwaarden overtreedt.
De eis die de ligfietser aan zijn broek heeft gekregen is in dat licht
dan ook buiten proportie.

Auke

Jurjen

On [DATE], "[NAME]" <[ADDRESS]> wrote:

> Een fietser het fietsen verbieden als straf zet ik mijn vraagtekens bij.

De officier is kennelijk van oordeel dat de ligfietser uit Alphen zich zo
onverantwoordelijk heeft gedragen dat een forse taakstraf en een rij-verbod
op zijn plaats is, ook gezien de ernstige gevolgen voor de andere partij.

Op basis van wat in de krant staat kan ik niet beoordelen of dat redelijk
is.

Wanneer een automobilist een ongeval met letsel veroorzaakt door roekeloos
rijgedrag vinden we het heel normaal en wenselijk dat hij een rijverbod
krijgt opgelegd. Wanneer één van ons zich onverantwoordelijk gedraagt op de
weg en daar ontstaat een ernstig ongeluk uit, lijkt het mij voor de hand
liggen dat de officier zegt: laat dat ding voorlopig maar even staan.

En inderdaad, wanneer je je in de bus misdraagt zal je 3 maanden moeten gaan
fietsen;-) lijkt mij niks mis mee.

Voor de goede orde, de ligger uit Alphen is nog niet door de rechter
veroordeeld en daarom vooralsnog onschuldig totdat de rechter daar anders
over oordeelt.

Jurjen, is tegen bosjes langs het fietspad.

Mark-Jan Bastian

On Wed, Nov 07, 2007 at 10:53:18AM +0100, Jurjen wrote:

> En inderdaad, wanneer je je in de bus misdraagt zal je 3 maanden moeten gaan
> fietsen;-) lijkt mij niks mis mee.

En als je je als voetganger misdraagt, moet je 3 maanden gaan kruipen ?

Mark-Jan

Pinker Perl

Op 06-11-07 heeft B.J. Zwaan<B.J....@biology.leidenuniv.nl> het
volgende geschreven:

Is dat grappog?

/Pinker

WFvN

On 7 nov, 11:09, Mark-Jan Bastian <mark...@xs4all.nl> wrote:

> En als je je als voetganger misdraagt, moet je 3 maanden gaan kruipen ?

Wat wou je dan? Auto laten rijden terwijl hij mogelijk geen rijbewijs
heeft? :D

Wilfred -of huisarrest natuurlijk- van Norel

Ard van Breemen

Nov 7, 2007, 12:31:51 PM11/7/07
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> krijgt opgelegd. Wanneer ??n van ons zich onverantwoordelijk gedraagt op de

Zo normaal vinden we dat niet.
Veel autoongelukken worden geregeld tussen het slachtoffer en de
verzekering van de dader. Ik heb zelf flinke koppijn overgehouden
aan een kleine aanrijding door een automobilist die geen
overzicht op het fietspad hebben gelijk vond staan aan voorrang
hebben op het onbekende.
Ik heb 1 1/2 jaar mogen wachten op de schadevergoeding (gelukkig
wilde de ligfietswinkel daar wel op wachten), en daarna nog een
paar maanden op smartegeld.
Dat is de realiteit van de autowereld: De dader verwijst naar de
verzekering, de verzekering stalled en regelt, en als slachtoffer
(of je nou fietser of automobilist bent) zit gewoon in de shit.

> weg en daar ontstaat een ernstig ongeluk uit, lijkt het mij voor de hand
> liggen dat de officier zegt: laat dat ding voorlopig maar even staan.

Ik wou dat het voor de hand ligt. Verkeer is niet zo hard
mogelijk rijden. Verkeer is ten allen tijde serieus weten wie er
om je heen zit. Geen tijd voor (handsfree) bellen. Opletten!
Een rijontzegging vind ik geen slechte zaak. Het wordt alleen
nooit toegepast. En al helemaal niet voor diegene die het verkeer
amper serieus neemt (de gemiddelde automobilist dus).

Groetjes,
Ard
(Die ook de eis in geen verhouding vind staan met de reguliere
eis voor de automobilist.)

Reinier

Nov 7, 2007, 1:36:27 PM11/7/07
to Ligfiets

On 5 nov, 21:44, Bob Vroegh <b...@welmers.net> wrote:

> [...]

Wat een belachelijk ongenuanceerde eis. Dat gaat een rechter nooit zo
uitspreken. Maar laat ik er eens iets ongenuanceerds tegenover
stellen: Die ligfietser reed gewoon op een veiliger product. Daardoor
is hij er met minder letsel vanafgekomen. Als de wielrenner ook
geligfietst zou hebben had hij zijn ruggewervel niet gebroken....
Als met dezelfde snelheden als dit ongeluk een dikke Volvo en een 2CV-
tje had betroffen, was er waarschijnlijk een dode gevallen. Iedereen
zou dan waarschijnlijk zeggen dat het tegenwoordig toch niet meer
verantwoord is om in zo'n fragiel autootje te rijden, vanuit de
snelheid zou geconcludeerd worden dat de Volvo-bestuurder voorzichtig
had gereden en dat hem dus geen blaam treft. Wat zou dan de strafeis
moeten zijn voor de "onverantwoordelijke" volvobestuurder?

Reinier - de wereld op zijn kop - van Rij

Mark-Jan Bastian

Nov 7, 2007, 1:49:44 PM11/7/07
to ligf...@googlegroups.com
On Wed, Nov 07, 2007 at 06:31:51PM +0100, Ard van Breemen wrote:
> Dat is de realiteit van de autowereld: De dader verwijst naar de
> verzekering, de verzekering stalled en regelt, en als slachtoffer
> (of je nou fietser of automobilist bent) zit gewoon in de shit.

Een rechtsbijstandverzekering kan hier wellicht helpen.

Mark-Jan

Elvin Haak

> [...]
> op zijn plaats is, ook gezien de ernstige gevolgen voor de andere partij.

Ok, ok... maar dan zijn er toch 2 dingen die gaan meespelen:
- hoe komt die persoon dan wel weg / op zijn werk / activiteiten?
- hoe kan je een verbod als deze in de praktijk zetten en controleren
- Is dit niet een soort van voorwaardelijke vrijheidsbeneming of hoe
dat ook heet?

Je kan er niet vanuit gaan dat deze ligfietser dan met de auto kan/
mag rijden en misschien zijn er wel goede redenen waarom hij (naast de
milieu-bezwaren etc.) om niet met de auto te gaan; misschien zelfs
medische redenen.
Dat zou hij dan wel moeten / kunnen doen zeker als geen OV aanwezig is
ter plekke.
Een fiets is iets wat niet speciaal is, een ligfiets ook niet. Dus
eigenlijk is het een fietsverbod als ik dat goed zie...
Is dat handhaafbaar?

Mag hij dan nog wel op een andere manier weg? Fietsen is
ongemotoriseerd gaan, dus eigenlijk gelijk aan lopen toch? Dus mag hij
zijn deur nog wel uit en zich voortbewegen? Of is dat ook direct
ingeperkt?
Er is geen speicaal fietspapiertje en toestemming, een fiets moet
veilig zijn en over de fietser wordt normaal niets gesteld. Dronken
mag je ook niet lopen over straat, en ook niet fietsen. Van
voetgangers wordt wel meer geaccepteerd dan van fietsers...

het kan wel eens lastig worden voor de ligfietsers in die buurt om
daar langs te rijden lijkt me als die uitspraak werkelijk gedaan
wordt...

> Wanneer een automobilist een ongeval met letsel veroorzaakt door roekeloos
> rijgedrag vinden we het heel normaal en wenselijk dat hij een rijverbod
> krijgt opgelegd.

Daarvoor heeft die persoon ook een opleiding voor gevolgd en een
papiertje voor gehaald.

> Wanneer één van ons zich onverantwoordelijk gedraagt op de
> weg en daar ontstaat een ernstig ongeluk uit, lijkt het mij voor de hand
> liggen dat de officier zegt: laat dat ding voorlopig maar even staan.

Ergens wel. Maar is dat dan algemeen voor de fiets of voor de
ligfiets... wettelijk hetzelfde voertuig waar geen papiertje voor
nodig is.
Als een ongeluk plaatsvind is dat meestal ook geen reden om iemand uit
het verkeer te halen.

> [...]
> over oordeelt.
>
> Jurjen, is tegen bosjes langs het fietspad.

Die moeten ze inderdaad gewoon goed snoeien.
Als iemand anders daar met een 'gewone fiets' gereden had, was het
misschien ook gebeurt.
Eerlijk gezegd vind ik racefietsen gevaarlijke dingen.

Elvin - er komt nog wel ooit een verbod als hij gelijk krijgt op het
lopen met een rollator voor iemand die daarmee een ongeluk veroorzaakt
- Haak

Auke

Op 08-11-07 heeft Elvin Haak<elvi...@gmail.com> het volgende geschreven:

> Elvin - er komt nog wel ooit een verbod als hij gelijk krijgt op het
> lopen met een rollator voor iemand die daarmee een ongeluk veroorzaakt
> - Haak

Van een bejaarde is een scootmobiel in beslag genomen omdat hij
herhaaldelijk was gewaarschuwd niet met gevaarlijke snelheden door een
winkelcentrum te rijden, maar zich daar niets van aantrok.

Auke

Kees van Malssen

Elvin ziet de echte straf:

[...]

> Ok, ok... maar dan zijn er toch 2 dingen die gaan meespelen:
> - hoe komt die persoon dan wel weg / op zijn werk / activiteiten?

Dat is nu juist waarom een fietsontzegging een straf is. Even los van
de vraag of die hier en nu terecht is.
Ik heb samengewerkt met een chauffeur die met drank op aangehouden is.
Die heeft dus een half jaar rijontzegging gekregen. Hij kon dus een
half jaar zijn beroep niet uitoefenen. Gelukkig had zijn baas (een
bakkerij) ander werk voor hem gedurende die tijd. Maar zijn vrouw
heeft hem moeten halen en brengen elke dag.
Tja, als je chauffeur bent moet je extra opletten met wat je doet.

Als deze fietser (let op: _als_ ) een fietsontzegging krijgt, zal hij
dus inderdaad zich op een andere manier moeten verplaatsen. Hoe? Dat
hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe de ontzegging wordt
geformuleerd.
Als dat tot gevolg heeft dat hij zijn vervoer anders moet regelen,
tja, dat is dan deel van de straf.

> - hoe kan je een verbod als deze in de praktijk zetten en
> controleren

Dat is met elke straf in dit genre het probleem. Er zijn ook mensen
die zonder rijbewijs (omdat ze het nooit gehaald hebben of omdat het
al dan niet tijdelijk is ingenomen) gewoon weer gaan autorijden. En
als ze dat dan netjes doen komen ze er mee weg ook, tenzij ze
toevallig in een routinecontrole tegen de lamp lopen.
Echter, op dat moment is er een extra strafbaar feit, namelijk het
besturen van een auto zonder rijbewijs.
Voor een fietsverbod geldt natuurlijk dat eerste: alleen als Oom Agent
deze fietser persoonlijk kent en regelmatig ziet, is er een redelijke
kans dat de straf effectief gemaakt kan worden (tijdelijk inbeslagname
van de fiets helpt ook maar half).
En bij een routinecontrole is de kans al helemaal klein dat hij alsnog
tegen de lamp loopt, want er is geen rijbewijs dat ontbreken kan.
Bovendien zullen weinig agenten alert zijn dat er mogelijk ergens in
Nederland een fietser met fietsverbod is.
De meeste van deze argumenten geeft Elvin zelf al aan. Gezamenlijk
maakt het m.i. onwaarschijnlijk dat de rechter dat deel van de eis zal
honoreren.

> - Is dit niet een soort van voorwaardelijke vrijheidsbeneming of
> hoe dat ook heet?

Neu, lijkt me niet.

[...]

> [...]
> nodig is.
> Als een ongeluk plaatsvind is dat meestal ook geen reden om

Iemand die door roekeloos gedrag een ander verwondt mag daarvoor wat
mij betreft gestraft worden (let op: ik heb geen idee of daar in dit
geval sprake van is). Of dit nu lopend, rollaterend, paardrijdend,
fietsend, skatend of autorijdend is.

In de strafmaat mag echter wel rekening gehouden worden met
omstandigheden als massa, snelheid en vermogen van het voertuig en wat
in vergelijkbare gevallen als strafmaat gebruikelijk is. Opnieuw: ik
heb geen idee wat in dit specifieke geval de situatie is, daarvoor is
het oorspronkelijke bericht veel te summier.

Groeten,

Kees - gelukkig hebben we de rechter nog - van Malssen

WFvN

On 8 nov, 10:29, Auke <pijpta...@gmail.com> wrote:

> Van een bejaarde is een scootmobiel in beslag genomen omdat hij
> herhaaldelijk was gewaarschuwd niet met gevaarlijke snelheden door een
> winkelcentrum te rijden, maar zich daar niets van aantrok.

Ik vind dat soms wel terecht. In winkelstraten mag niet gefietst
worden maar als je kijkt met wat voor noodvaart sommige minder valide
mensen komen aanscheuren dan vraag ik me af wat gevaarlijker is....

Maar goed, ook hier vind ik wel weer wat opmerkelijke dingen. Ik kan
me de waarschuwingen best indenken (ondanks het feit dat ik de
bejaarde en zijn/haar rijgedrag niet ken) maar ik zie hier niets over
een aanrijding die veroorzaakt is. Hoe vaak zijn automobilisten
roekeloos terwijl ze het roze papiertje hebben moeten halen, hoe
brengen automobilisten andere weggebruikers in gevaar, hoe vaak
gebeurt het niet dat er een aanrijding is met een auto waarbij de auto
ook wel eens de oorzaak is.... en dat terwijl het daar vaak een
voorwaardelijke rijontzegging is die het ze oplevert.

Wilfred -wel meer dingen/uitspraken/zaken lijken zich wat vreemd ten
opzichte van elkaar te verhouden- van Norel

Marlous Vogel

WFvN schreef:

> Ik vind dat soms wel terecht. In winkelstraten mag niet gefietst
> worden maar als je kijkt met wat voor noodvaart sommige minder valide
> mensen komen aanscheuren dan vraag ik me af wat gevaarlijker is....

Ik ben het helemaal met je eens! Levensgevaarlijk die invalide medemens!
Nog erger zijn die "Invalidenvoertuigen", die Canta's, die mogen echt
overal rijden, ook op de stoep! En daar heb je niet eens een
bromfietscertificaat voor nodig, daar mag je gewoon instappen en
wegrijden! Maar tis en blijft zo dat waar men ook op rijdt, ieder
persoon een gevaar op de weg kan zijn, zelfs rollators kunnen
gevaarlijke situaties opleveren. Ik vind het dus niet onterrecht dat de
ligfietser tijdelijk niet mag fietsen op zijn fietsje.

Marlous -Krijgt maandag haar eigen moordwagen voor de deur- Vogel

André Vrielink

Marlous Vogel schreef:
Mocht het zo zijn (ik ga er niet van uit) dat deze meneer een gevaar op
de weg is op zijn ligfiets, dan lijkt het me niet slim om deze zelfde
meneer te dwingen de auto te nemen door hem te verbieden op zijn
ligfiets te rijden.....
Ik vind het dus een hele domme eis die van weinig inschattingsvermogen
bij de eiser getuigd.

André

Elvin Haak

> [...]
> wegrijden! Maar tis en blijft zo dat waar men ook op rijdt, ieder
> persoon een gevaar op de weg kan zijn, zelfs rollators kunnen

Hoi,
er zijn invalidevoertuigen en er zijn brommobiels...
Brommobiels zijn brommers op 4 wielen, dus bromfietscertificaat voor
nodig om te mogen rijden.
Invalide-voertuigen mag je officieel alleen besturen als je invalide
bent.
Nu krijg je die meestal via de gemeente (WMO) als je daar behoefte aan
hebt en dan wordt je eerst uitgebreid gekeurd.
Als je dan niet in staat bent om op een goede manier dat vehicle te
besturen, dan krijg je hem dus ook niet mee.

We hebben in Nederland geen speciaal bewijs om een invalide aan te
duiden dus controle of je dat bent is wel wat moeilijk.
Een scootmobiel heb je ook overdekt... daarvoor geldt hetzelfde.
Je moet hem ook verzekeren en dat doe je dus ook als invalide-
voertuig.
In het buitenland moet je vaak aankunnentonen dat je invalide bent en
dus gerechtigd om ermee te rijden.
Ik hoop maar dat er in Nederland niet al te veel misbruik gemaakt
wordt en daardoor weer meer controles o.i.d. gaan komen want door die
misbruikers maak je het de mensen die er behoefte aan hebben wel erg
moeilijk.

Groetjes,

Elvin

Quesjer

Ik kan het me niet precies meer voor de geest halen, ik heb het Bels
Lijntje in mei nog heen en terug gereden, de kruisingen zijn wel met
rood/witte borden aangegeven, maar niet superduidelijk meen ik.

Bij de tocht naar Giessen, (Velomobieltreffen) hebben we ook een
dergelijk traject gereden. Alle bruggen waren er uitgehaald, waardoor
ter plaatse een vrij steile af- en oprit overbleven. Door alle
fietsers te dwingen een bochtje tussen borden heen te slalommen was
alle snelheid er uit. Het werkte volgens mij heel aardig.

Groet van Paulus -Quesjer- den Boer

On 6 nov, 10:40, Martijn Posthuma <goo...@stickytapesolutions.com>
wrote:

> [...]
> niets is zo beangstigend als onwetendheid in actie.
> (Es ist nichts schrecklicher als eine taetige Unwissenheit - Goethe)

Marlous Vogel

Nov 10, 2007, 2:41:57 PM11/10/07
to ligf...@googlegroups.com

Elvin Haak schreef:

Via de WMO krijg je die dingen nog maar in weinig gemeentes, mijn
gemeente doet er niet aan (vind je het gek, ze hebben ze jaren als warme
broodjes uitgedeeld, er is gewoon geen budget meer voor). Dus ik heb die
van mij zelf moeten kopen. Krijg wel een uitgebreide rij-instructie hoor
en zal de eerste weken niet alleen rijden, dat durf ik gewoon niet. Het
zal eens tijd worden dat we iets krijgen waarmee je kan aantonen dat je
invalide ben. Ik ben een jonge vrouw waar je niet direct aan zal zien
dat ik toch een lastige handicap heb, dus vaak zeggen mensen, "Je hebt
toch twee gezonde benen, je kan best staan/lopen". Tsja, dat kán ik wel,
vraag me alleen niet hoe.
Het is gewoon best gevaarlijk om in een Canta te rijden, zeker als je
geen rijervaring hebt in een auto. Maar aan de andere kant, de eerste
rit in Q1 klopte mijn hart ook in mijn keel, en toen reed ik dus wel
gewoon midden in het verkeer, de tweede rit ging een stuk soepeler. Het
rijden in de Canta is net zo spannend!

Marlous -Nog 2 nachtjes slapen!- Vogel