Ontwikkeling van een velomobiel band

Wim Schermer

Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Vredestein in Enschede om te
overleggen over de mogelijkheden om te komen tot de ontwikkeling van
een echte velomobielband. Dit bezoek is positief verlopen, al moet er
nog wel een en ander gebeuren om groen licht te krijgen.
Ik heb, volgens afspraak met Vredestein, een stuk geschreven waarin ik
de argumenten, technische voorwaarden en marktpotentie in beeld breng.
Dit stuk staat op mijn blog. Ik stel me voor dat we hier over dit stuk
discussiëren. Wil je daar een bijdrage aan leveren, kopieer dan een
stuk tekst van dit artikel, geef het de subtitel die er boven staat en
post het op deze lijst. Zo kunnen we mogelijk met elkaar tot een nog
doorwrochter verhaal komen.
Mijn blog kun je vinden op:
http://wimschermer.blogspot.com/
Wim - grip, of is het vastbijten? - Schermer

Mark-Jan Bastian

Hallo Wim,

Prachtig intiatief!
Wel een puntje: Velomobielen zullen uitsluitend op de verharde weg rijden en nimmer als
mountainbike worden gebruikt.

Tijdens het paastreffen waren er gelukkig ook weer wat onverharde weggetjes, waar ook een
specifieke velomobielrijder zich als een vis in het water bevond... Ook voor trikes is
off-road te doen. Maar ik snap heel goed dat de markt voor deze groep ruimschoots bediend
wordt, en daarom niet jouw focus heeft.

Slipeigenschappen:

Is er bij de constructie van de band een verschil te maken tussen zijdelingse en
'aandrijving/remmen' grip ?
Ik begrijp dat 'gecontroleerd slippen' het belangrijkste veiligheidsoogpunt van de velomobiel
is, die het rollen moet voorkomen. Bij gewone auto's heb je ook nog een stabilisatorstang om
de krachten over beide voorbanden te verdelen. Wordt deze ook meegenomen in het concept ?

Interessant te lezen dat de rinkowski band een veel lagere rolweerstand heeft, en dat al in
de jaren 70...
Ik begreep dat latex binnenbanden ook de rolweerstand verlagen, maar al lang niets meer van
vernomen. Of metteen tubeless...

Mark-Jan

Maarten Sneep

On 18 apr 2009, at 17:48, Wim Schermer wrote:

> Zo kunnen we mogelijk met elkaar tot een nog
> doorwrochter verhaal komen.

Over maatvoering:

Marktpotentie.
"Onderstaand een lijst van fabrikanten van velomobielen en trikes die
twee of zelfs drie wielen van 20" inch hebben."

Je meldt nergens dat je ERTRO maat 406 bedoelt. Ook ERTRO maat 451
wordt als 20" bestempeld, maar het gebruik van deze maat is veel
minder wijd verspreid.

Maarten

Wim Schermer

Ik ga uit van 406. Al mijn testwerk heb ik met 406 gedaan. 451 is een
beetje voor M5?
Wim - ziet het zwart voor het oog door alle getallen - Schermer

Maarten Sneep

On 18 apr 2009, at 20:57, Wim Schermer wrote:

> Ik ga uit van 406. Al mijn testwerk heb ik met 406 gedaan. 451 is een
> beetje voor M5?

Volgens mij gebruikt eigenlijk alleen M5 nog maat 451. Waren de oudste
Flevo bikes/trikes niet ook voorzien van deze maat? 406 is de maat van
de Mango/Quest/WAW/Versatile/ en vele andere driewielers. Het is de
BMX maat.

Maarten - ook 24" is in twee varianten leverbaar: 507 en 520. Zullen
we nu vast afspreken met alle nederlandse ligfietsfabrikanten dat er
maar één daarvan gebruikt gaat worden? - Sneep

Wim Schermer

Op 18 apr 2009, om 18:39 heeft Mark-Jan Bastian het volgende geschreven:

> [...]
> wordt, en daarom niet jouw focus heeft.
>
> Slipeigenschappen:
>
> Is er bij de constructie van de band een verschil te maken tussen

Aandrijf krachten zijn bij een fietser heel beperkt. Hoeft nauwelijks
rekening mee gehouden te worden, remkracht wel. Dit houdt in dat de
compound van het loopvlak niet te hard mag zijn. Dat remt niet zo goed.
Je kunt een band maken die alle krachten makkelijk kan opnemen. Die
loopt niet licht meer.

> [...]
> een stabilisatorstang om
> de krachten over beide voorbanden te verdelen. Wordt deze ook

Bij de ontwikkeling van een band moeten de belangrijkste dingen het
zwaarst wegen. Zo moet de band primair licht lopen. Daarnaast moeten
vooral de zijdelingse krachten goed worden opgevangen. De constructie
van de besturing van de verschillende velomobielen verschilt wel, maar
gemeen hebben ze dat ze in de bochten rechtop blijven. De hieldraad en
verloop naar de wang moet sterker worden dan nu het geval is.

> [...]
> rolweerstand heeft, en dat al in
> de jaren 70...
> Ik begreep dat latex binnenbanden ook de rolweerstand verlagen, maar

Latex binnenbanden lopen inderdaad merkbaar lichter. Latex is, in
tegenstelling tot het algemeen gebruikelijke butyl, niet erg gasdicht.
Je moet ongeveer ieder uur bijpompen om de band op een gelijke hoge
druk te houden. Latex is daarnaast heel kwetsbaar en gauw lek.
Wim - autobanden worden volautomatisch gemaakt, fietsbanden met de
hand - Schermer

Mark-Jan Bastian

On Sat, Apr 18, 2009 at 09:36:30PM +0200, Wim Schermer wrote:

> [...]
> compound van het loopvlak niet te hard mag zijn. Dat remt niet zo goed.
> Je kunt een band maken die alle krachten makkelijk kan opnemen. Die

Wat ik eigenlijk wilde vragen of je een band zo kan maken, dat deze
bij zijdelingse (dwars) krachten (bochten) een andere hoeveelheid
wrijving/grip heeft dan als de band gewoon rechtdoor rolt. Remmen en
aandrijven is een derde modus waarin de band misschien weer andere
eigenschappen kan hebben.

Mark-Jan

Maarten Sneep

On 18 apr 2009, at 21:36, Wim Schermer wrote:

> [...]
> gemeen hebben ze dat ze in de bochten rechtop blijven. De hieldraad en
> verloop naar de wang moet sterker worden dan nu het geval is.

Denk aan de scheef staande wielen van een flink aantal velomobielen.
De harde rand mag dus niet te vroeg ophouden. Of je moet de band
asymmetrisch maken, maar dan heeft mijn Trice weer een probleem.
Overigens kantelen de voorwielen van een Trice tot ongeveer 20° uit de
verticaal in een bocht. Dit heeft met de constructie van e besturing
te maken.

Maarten

Wim Schermer

Op 18 apr 2009, om 21:45 heeft Mark-Jan Bastian het volgende geschreven:

> Wat ik eigenlijk wilde vragen of je een band zo kan maken, dat deze
> bij zijdelingse (dwars) krachten (bochten) een andere hoeveelheid
> wrijving/grip heeft dan als de band gewoon rechtdoor rolt.

Ja, dat kan, maar is wel een moeilijke ontwerp opgave. In principe kan
het harde gedeelte van loopvlak van een band voor een velomobiel heel
smal zijn, zeg 1,5 tot 2 cm breed. Daarnaast kan er links en rechts
een zachte compound worden toegepast. Dit wordt voor motorfietsbanden
zo gedaan.
Motorfietsen hebben in een bocht meer grip nodig dan rechtop rijdend.
Ze rijden dan op de schouder van de band die een zachtere compound
heeft.
Bij velomobielen is dit juist ongewenst. Als de band vervormt tijdens
een bocht en er komt dan plotseling een zachte compound met de weg in
contact, krijg je precies wat je niet wilt, een plotseling toenemende
grip in de bocht en als gevolg daarvan een neiging tot omslaan.
Wim - wel eens op twee wielen, maar nog nooit omgeslagen - Schermer

Wim Schermer

Op 18 apr 2009, om 22:00 heeft Maarten Sneep het volgende geschreven:

> Denk aan de scheef staande wielen van een flink aantal velomobielen.
> De harde rand mag dus niet te vroeg ophouden.

Inderdaad een zeer belangrijk aspect. Er zal zeker rekening moeten
worden gehouden met de hellinghoek van de wielen van velomobielen en
trikes.
In de praktijk zal het harde gedeelte van het loopvlak wel smaller
kunnen worden dan voor gewone (lig)fietsen, maar als je de hellinghoek
van sommige velomobielen en trikes optelt bij bijv. een schuin lopende
weg, heb je toch weer een hellinghoek van zo'n 30 graden.

> [...]
> Overigens kantelen de voorwielen van een Trice tot ongeveer 20° uit de
> verticaal in een bocht. Dit heeft met de constructie van e besturing

Ik denk niet dat er overwogen zal worden om asymmetrische banden te
maken. Het gaat per saldo toch om relatief kleine aantallen.

Wim - blij met de eerste, ook off-list, commentaren - Schermer

Bastiaan Welmers

Hoi Wim,

Mooi werk! Alvast even wat aanmerkingen:

| Dit resulteert er soms in dat een hieldraad scheurt en een klapband het
| gevolg is. Een klapband bij een velomobiel op hoge snelheid resulteert
| meestal in een onbestuurbare fiets en soms letsel. Een velomobiel band moet
| op dit punt speciaal versterkt worden.
| Dit resulteert erin dat soms hieldraden breken met een klapband tot
| gevolg. Sterkere hieldraden en een goede krachtoverbrenging vanuit de hiel
| naar de wangen moeten deze grotere krachten opvangen.

Is dit momenteel een groot probleem? Volgens mij zijn er maar een paar
banden geweest die hier problemen mee hadden, zoals de Monte Carlo.
En dan alleen nog als ze op te lage druk werden gebruikt.

| Radiale constructie
| Bij automobielen worden de dwarskrachten opgevangen door ....
| radiaalbanden.

Ik vind het appart om steeds te lezen dat radiaalbanden per definitie beter
geschikt zijn voor zijdelingse krachten.
Wat ik er over gelezen heb op o.a. wikipedia is dat radiaalbanden per
definitie zwakker zijn dan diagonaalbanden. Men moest in de
automobielindustrie de overstap wel maken omdat diagonaalbanden te veel
energieverlies gaven en dus te snel oververhit raakten.

Om de zwakkere constructie van de radiaalband te compenseren moest men met
materialen als staal in het carcas gaan werken (wat ik bij jou ook lees in
het stukje over Paul Rinkowsky).
Verder geeft een radiaalband meer en makkelijker vervorming, wat tot
ongunstiger (maar mss ook wel gunstiger) stuurgedrag kan leiden.
Denk verder ook aan de schuinstand bij velomobielen zoals de quest en zeker
de mango.

Lees meer hierover op http://en.wikipedia.org/wiki/Radial_tire en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Radiaalband

| Een velomobiel heeft, overigens net als alle andere fietsen, geen enkel
| voordeel van een geprofileerde band. Velomobielen zullen uitsluitend op de

| verharde weg rijden en nimmer als mountainbike worden gebruikt.

Nou ja, alleen verhard vind ik wel wat overdreven. Ik vind het helemaal
niet erg om over schelpenpaden of bospaatjes te fietsen af en toe. Ook op
vakantie, bv in zweden, rijd je regelmatig 10tallen kilometers over
gravelwegen. De band hoeft er niet voor gemaakt te zijn, maar moet niet
ook spontaan stuk gaan op dit soort wegen.

| Een velomobiel weegt tussen 30 en 40 kg en heeft door zijn 3 banden een
| 50% grotere rolweerstand dan een twee-wielige ligfiets.

Volgens mij is dit niet zo. De enige rolweerstand die je extra hebt zijn de
lagers. Het gewicht op de banden blijft hetzelfde onafhanklijk van het
aantal. Wel zorgt het extra gewicht van de VM voor meer rolweerstand, maar
dat is maar 15% van het totaalgewicht.

| Er moet een redelijke anti-lek bescherming aanwezig zijn. Maar dit mag de
| lichte loop van de band niet te negatief beīnvloeden. Door de enkelzijdige
| wielophanging is het verwisselen van een band heel gemakkelijk.

Mee eens dat de banden er niet te zwaar van moeten lopen, maar te zwakke
lekbescherming is toch niet fijn. Denk aan:
- in de winter rijden met regen en sneeuw, en dan op tijd op je bestemming
(werk, afspraak) willen zijn
- een lek kan voor gevaarlijke situaties zorgen, zelfs al loopt ie niet
heel snel leeg zoals bij klapband. Een fiets kan ineens onverwacht slecht
gaan sturen als je de lekkage niet op tijd door hebt
- een lekke band zorgt in veel gevallen voor verzwakking, beschadiging
van de binnenband. Ik kan in na schatting 1/3 van de lekgevallen de
binnenband gelijk weggooien, bv omdat het lek op een naad zit of omdat ik
de lek te laat heb gemerkt en de boel al stukgereden is

Al met al vind ik lekke banden helemaal niet fijn, dus lekbescherming ala
Tioga zou ik geen aanbeveler vinden.

| Een profiel levert vervorming op die weerstand oplevert die een lichte loop
| en optimale grip tegenwerkt. Vergelijk bijv. een 35 mm Perfect Moiree en
| een even brede Schwalbe Kojak. De Kojak is een volledige slick en loopt 10%
| lichter dan de Perfect Moiree.

Volgens mij is dit geen bewijs hiervoor, de PM en Kojak verschillen op meer
punten van elkaar. Het is een hypothese waar ik me in kan vinden, mss
gevoed door statistisch bewijs uit een heel scala aan verschillende banden
met of zonder profiel.

| Veel grip, iets dat voor tweewielers een voorwaarde is, kan voor een
| velomobiel juist verkeerd uitpakken. Te snel insturen voor een bocht kan
| een velomobiel op twee wielen doen rijden of zelfs laten omslaan. Iets
| minder grip zou de velomobiel, vlak voor het omslaan, bij voorkeur over de
| voorwielen, laten slippen. Dit is een minder gevaarlijke situatie dan
| omslaan, zeker als dat op een moment gebeurt dat een lantaarnpaal of ander
| straatmeubilair in de weg staat.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik zeg: meer grip is altijd beter dan minder
grip. Het enige dat je niet wil bij een quest, is dat de achterband minder
grip heeft dan de voorband. En dan alleen maar bij een quest, of andere
trike met beperkte stuuruitslag waardoor je overstuur lastiger kan corrigeren.
(met een alleweder ervoer ik overstuur zelden als gevaarlijk)

Ik vind onderstuur, dus gebrek aan grip, bijna altijd onprettiger dan het
gevaar op omslaan. Vooral omdat het gebrek aan grip afhangt van
omstandigheden (nat wegdek, soort wegdek) en dus niet te voorspellen valt,
en het kantelmoment wel. Als je wegslipt in een bocht kan je net zo goed in
de problemen komen doordat je tegen iemand of iets aanrijd en zo alsnog
verongelukt. Als je op 2 wielen komt te rijden en echt dreigt om te slaan, wat
niet snel zal gebeuren als je goed oplet en je fiets goed kent, kan je dat
in veel gevallen direct corrigeren door hard te remmen (dat kan in een
slip niet), je valt dan gelijk weer terug door de lagere bochtensnelheid.

Dat was het voor nu even :)

Succes,

Groeten, Bastiaan

Mark-Jan Bastian

On Sat, Apr 18, 2009 at 10:52:59PM +0200, Bastiaan Welmers wrote:
> [...]
> lagers. Het gewicht op de banden blijft hetzelfde onafhanklijk van het
> aantal. Wel zorgt het extra gewicht van de VM voor meer rolweerstand, maar

Het zijn wel drie banden die vervormen ipv twee. En je hebt meer
draaiende en stuiterende massa, bij elke hobbel wordt er meer massa
versneld, vertraagd, en verticaal verplaatst.

> [...]
> lekbescherming is toch niet fijn. Denk aan:
> - in de winter rijden met regen en sneeuw, en dan op tijd op je bestemming

Misschien af te wegen met een getal dat het tijdverlies dat een
bandenwissel kost, vs de tijdwinst die het niet lekrijden uitdrukt.

> [...]
> trike met beperkte stuuruitslag waardoor je overstuur lastiger kan corrigeren.
> (met een alleweder ervoer ik overstuur zelden als gevaarlijk)

Waarin zit dit verschil tussen quest en alleweder precies ? Is het de
plaats van het achterwiel, de drukverdeling voor/achter, of
puur de stuuruitslag ?
Constructietechnisch is het lastig een lichte, soepele stroomlijn te
combineren met een brede spoorbreedte en grote stuuruitslag.
Wielkasten maken van elastisch doek, aan de binnenzijde sterk genoeg dat
niet snel door de banden wordt doorgesleten ?
Doek dat zo fijnmazig is dat het zeer glad is, en naadloos in de
stroomlijn verwerkt kan worden ?

Mark-Jan

Bastiaan Welmers

On Sat, Apr 18, 2009 at 11:23:00PM +0200, Mark-Jan Bastian wrote:

> Het zijn wel drie banden die vervormen ipv twee.

De banden vervormen naar gelang de normaalkracht, en de Frol is nagelang
de normaalkracht (nl Frol = Crol*Fnormaal ). Als je op 3 ipv 2 banden
rijdt wordt elke band maar voor 2/3 vervormt.

> En je hebt meer
> draaiende en stuiterende massa

Je komt idd wel meer hobbels tegen, maar ook hier vraag ik me af of bovenstaande
gedachtegang ook niet hier geldt voor het effect van de hobbels qua
energieverlies en kans. (oei, hier komen vast enge normaalverdelingen om de hoek
kijken)

>, bij elke hobbel wordt er meer massa
> versneld, vertraagd, en verticaal verplaatst.

> Misschien af te wegen met een getal dat het tijdverlies dat een
> bandenwissel kost, vs de tijdwinst die het niet lekrijden uitdrukt.

Is ergenis ook in seconden uit te drukken? Seconden korter leven? ;)

> Waarin zit dit verschil tussen quest en alleweder precies ? Is het de
> plaats van het achterwiel, de drukverdeling voor/achter, of
> puur de stuuruitslag ?

Stuuruitslag. Een allewder kan veel scherper sturen, dus ook veel scherper tegensturen
om overstuur te corrigeren.
Het is een feest om in de sneeuw te gaan driften met een alleweder, met een quest moet
je dat niet proberen, als je hem heel wilt houden.
Nog een nadeel van de Q in de sneeuw is dat de wielkasten snel vollopen met sneeuw,
en dan kan je al helemaal niet meer sturen.

/Bastiaan

Wim Schermer

Op 18 apr 2009, om 22:52 heeft Bastiaan Welmers het volgende geschreven:

> [...]
> banden geweest die hier problemen mee hadden, zoals de Monte Carlo.
> En dan alleen nog als ze op te lage druk werden gebruikt.

Er zijn wel degelijk problemen al worden ze niet altijd gerapporteerd.
De Perfect Moiree, een heerlijke band, scheurt toch zo nu en dan van
zijn hieldraad af. Vorige week Tom Hospes nog, met schade aan zijn arm
tot gevolg.

> [...]
> veel
> energieverlies gaven en dus te snel oververhit raakten.

Om diezelfde reden wil ik ook dat een nieuwe velomobielband radiaal
wordt gemaakt. De grote wrijving die in een diagonaal band door het
tegen elkaar aanschuren van de koordlagen in de wangen optreedt,
levert een hoge rolweerstand op.

> [...]
> men met
> materialen als staal in het carcas gaan werken (wat ik bij jou ook

Staal wordt niet meer gebruikt. Dyneema en andere supersterke
kunststoffen hebben die rol overgenomen.

> Verder geeft een radiaalband meer en makkelijker vervorming, wat tot
> ongunstiger (maar mss ook wel gunstiger) stuurgedrag kan leiden.

Dit heeft een sterke relatie met de bandenspanning. Ik pleit voor een
uitgangsspanning van 6 bar.

> Denk verder ook aan de schuinstand bij velomobielen zoals de quest
> en zeker
> de mango.

Duidelijk, zeker als je ook nog een rekening moet houden met schuine
wegdekken.

> [...]
> gravelwegen. De band hoeft er niet voor gemaakt te zijn, maar moet
> niet
> ook spontaan stuk gaan op dit soort wegen.

Helder. Ook ik rij graag over de schelpenpaden in de duinen van Bergen
tot Schoorl.

> [...]
> lagers. Het gewicht op de banden blijft hetzelfde onafhanklijk van het
> aantal. Wel zorgt het extra gewicht van de VM voor meer

Je hebt gelijk. Wel is het zo dat een velomobiel als bijv. de 26 inch
Quest wel 11 lagers aan boord heeft. Da's 5 meer dan een racefiets.

> mag de

Ik spreek hier Vredestein na. Zij maken, net als alle andere
bandenfabrikanten, een mooi profiel omdat de klanten dat willen, niet
omdat het zinvol is.
Ook Vredestein erkent dat profiel meer weerstand oplevert dan een slick.

Je onderschat het gevaar om om te slaan. De grote meerderheid van
Questen is al eens omgeslagen. Omslaan in de buurt van straatmeubilair
is niet fijn. Informeer maar eens bij Kees van Malssen.

Dank voor opmerkingen Bastiaan.

Wim - heeft het er maar druk mee - Schermer

JML

On 18 apr, 17:48, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> stuk tekst van dit artikel, geef het de subtitel die er boven staat en
> post het op deze lijst. Zo kunnen we mogelijk met elkaar tot een nog

Mijn twee centen:

[quote]
Waarom een velomobielband?
Een velomobiel is een snelle (1) driewielige (2) ligfiets voorzien van
een stroomlijn (3).

Opm:
Om maar even met de deur in huis te vallen :) , dat lijkt me een te
beperkte en geen algemene, open definitie van wat een velomobiel is en/
of kán zijn:
(1) Dat een velomobiel ‘snel’ is, is geen feit of eis, maar een
optionele eigenschap en bovendien iets relatiefs.
(2) Een velomobiel kan ook meer dan drie wielen hebben. Sterker:
Mochets eerste Velocar, het oermodel, dat ik beschouw als de ‘Mother
of all Velomobiles’, had vier wielen!
(3) Een velomobiel heeft weliswaar de een of andere carrosserievorm,
maar die carrosserie hoeft niet per definitie primair de vorm of de
functie van een stroomlijn te hebben. Dat dit laatste wel grote
voordelen heeft is natuurlijk duidelijk, maar hoort m.i. niet tot de
gronddefinitie.

Een Quest is wel een velomobiel, maar een (willekeurige of
toekomstige) velomobiel is niet per se een ‘Quest’. Mijns inziens is
het het simpelst, om het concept velomobiel te zien als een op fietsen
gefocuste, lichte ‘trapmobiel’, oneerbiedig geformuleerd. Als het ware
een ULV (Ultra Light Vehicle) automobiel dus, maar dan zonder het
‘auto’-gedeelte - de motoraandrijving – maar in plaats daarvan een
pedaalaandrijving. En verder optioneel met vrijwel alle andere
kenmerken en variaties die (auto)mobielen op hun manier ook kunnen
hebben. Dat is misschien vloeken in de HPV-kerk voor sommigen, maar de
Velomobiel en ook de ligfiets is, als je Mochet als de Godfather of
recumbents mag beschouwen, historisch, technisch of Darwinistisch
gezien, een derivaat van de automobiel. Mochet bouwde namelijk eerst
lichtgewicht automobielen. Vervolgens bouwde hij er eentje zonder
motor – maar nog steeds met vier wielen - voor zijn zoontje, omdat
zijn vrouw een tweewielige rechtopfiets voor het jochie te gevaarlijk
vond. De Velocar was daarmee geboren. Deze werd een succes, ook onder
volwassenen en Mochet bouwde er veel varianten van (ook driewielers,
maar dat bleek geen verbetering). Later zaagde hij een Velocar in de
lengte als het ware dóór en zo ontstond de Velo-velocar, de eerste
(LWB) recumbent. De rest is geschiedenis.

Mijn voorstel-definitie van een VM:
Een velomobiel is een door menskracht via pedalen aangedreven voertuig
op drie of meer wielen, bedoeld voor persoonlijk vervoer op de
openbare weg/fietspad, waarbij de bestuurder(s) en/of inzittende(n) in
een al dan niet volledig gesloten carrosserie zit(ten) en waarbij deze
carrosserie de inzittende(n) en/of bagage een bepaalde mate van
comfort en bescherming biedt tegen weers-, wind- en/of andere externe
invloeden (aanrijdingen bijvoorbeeld).

Ik snap echter ook dat een dergelijk uitputtende definitie voor het
Vredestein-project niet zo verschrikkelijk relevant is. Je zou hier
ook kunnen volstaan met iets als: Een velomobiel is een (lig)fiets op
drie of meer wielen, (bedoeld voor persoonlijk vervoer in het
dagelijkse verkeer,) voorzien van een carrosserie die het comfort en/
of de efficiency onder verschillende weersomstandigheden kan
vergroten.

[quote]
Eigenschappen en voorwaarden voor een velomobiel band
- radiale constructie
- opbouw van de band
- lichte loop
- maximaal 42 mm breed
- volledige slick
- anti-lek bescherming
- veiligheid
- balans grip versus slipeigenschappen
- levensduur
- montage
- marktpotentie
[/quote]

Opm:
De maximale bandenbreedte van 42mm lijkt me sterk gericht op de
afwijkend ontworpen Quest en niet zozeer op velomobielen in het
algemeen. Dat is namelijk typisch een punt dat de Quest parten speelt
en dan specifiek bij voorwielen, vanwege de ondiepe, gesloten
wielkasten. Andere velomobielen en achterwielen hoeven helemaal geen
last te hebben van een dergelijke handicap.
Bredere fietsbanden kunnen in theorie makkelijker comfort bieden dan
smallere banden.
Ik neem aan dat Vredestein niet alleen een band voor de reeds
bestaande Quests wil ontwikkelen, maar ook voor de komende tien jaar,
voor velomobielen wereldwijd en ook voor nog niet op de markt zijnde
velomobielen. Het zou de ontwikkeling en inzetbaarheid van VM’s ten
goede komen, als er meerdere breedtes (en diameters) leverbaar zouden
zijn.
Qua veiligheid wil je als bestuurder dat de voorwielen eerder gaan
glijden dan de achterwielen. Monteer je bij een driewieler echter drie
keer dezelfde band, loop je kans dat het achterwiel als eerste
wegschuift en je achterstevoren komt te staan, of dat je eerder
omslaat. Als het om een band voor voorwielen gaat, zou deze omwille
van veiligheidsredenen relatief weinig grip moeten hebben, een
achterband juist niet.
Wil je velomobielen ooit aantrekkelijk maken voor een groter publiek,
om ze uit de auto te krijgen bijvoorbeeld, en niet alleen voor een
kleine groep ligfietsliefhebbers, dan is m.i. anti-lek bescherming een
belangrijk punt. Lek rijden onderweg en een band moeten verwisselen of
plakken is vervelend en vies en bevordert ook de veiligheid niet.
Vaker banden moeten plakken is geen reiscomfortverhogende factor en
gooit ook wat roet in het eten voor de gemiddelde reissnelheid en -
tijd.
Uiteraard is een lage rolweerstand altijd zéér begeerlijk, dus dat
wordt zoeken naar een leef- en houdbaar compromis, of men zou
varianten moeten maken qua eigenschappen, zodat de klanten zelf voor
een bepaalde mix kunnen kiezen.

[quote]
Radiale constructie

*knip*
In de praktijk zal deze extreem lage rolweerstand niet gehaald worden.
Wat het effect van het gebruik van Rinkowski banden zou zijn is in
Kreuzotter.de, nu niet meer online, te berekenen.
[/quote]

Opm:
Dankzij het webarchief, kan Kreuzotter nog steeds gebruikt worden:
http://web.archive.org/web/20070715181009/http://kreuzotter.de/deutsch/speed.htm
Daarnaast zijn er ook nog andere sites, met soortgelijke
rekenpagina’s.

[quote]
*knip*
Schwalbe is inmiddels begonnen met de productie van radiaalbanden voor
racefietsen
[/quote]

Opm:
Misschien is het handig als ook iemand eens met Schwalbe gaat praten
dan ;) . Hoe meer keuze en hoe meer concurrentie, hoe beter voor de
consument.

[quote]
Volledige slick
[...]

Op onverharde wegen en in sneeuw rijden, moet je m.i. niet bij
voorbaat uitsluiten voor alle velomobielen. In de meeste gevallen heb
je het bij een VM over achterwielaandrijving en voor de aangedreven
wielen kunnen profielbanden in dergelijke omstandigheden wel een
voordeel bieden.

[quote]
Veiligheid
*knip*
[/quote]

Opm:
Toevoegen: Zijreflectie op de band.

[quote]
[...]

Open deur toevoegen en intrappen: niet vermeld zijn mogelijke
toekomstige velomobielen. Je kunt gevoeglijk aannemen dat het aanbod
de komende x-aantal jaar (wat is de product life cycle van een HPV
band?) niet tot de huidge VM’s beperkt zal blijven.

N.B:
Ik formuleer misschien het e.e.a. wat stellig, maar waar ik onzin
verkoop, hoor ik het graag :) .

JML

René Voorburg

Hoi Wim en anderen,

Geweldig initiatief!

Het valt me op de mensen die in deze draad reageren vooral gericht
zijn op het stuk beter aan te laten sluiten bij de subtiele finesses
van de werkelijkheid. Dat lijkt me in deze context niet geheel
verstandig. Ik denk dat er een verhaal moet staan dat in hoofdlijnen
klopt met de werkelijkheid zodat bijvoorbeeld mensen bij Vredestein
een beeld krijgen van de beleving van de wereld van velomobilisten /
trike-rijders. Het verhaal moet dan ook niet alleen 'waar' zijn maar
vooral ook wervend, enthousiasmerend end overtuigend van stijl zijn.
Dit zowel om de ingenieurs enthousiast te maken als ook de potentiele
consumenten.

Dat is het verhaal mi. nu zeker maar pas dus op, te veel subtiliteit
zal dat teniet doen.

Groet!
René - had ook enige twijfel bij de vergelijking tussen de Kojak en de
PM - Voorburg

pjotr320

> [...]
> Wim - grip, of is het vastbijten? - Schermer

>Balans grip en slipeigenschappen
>Ter vergelijking kiezen we als vertrekpunt de Avocet Fasgrip, een band die zoals bekend licht loopt, precies de goede diameter heeft en >zeker 15.000 kilometer meegaat. De loopvlak compound is hard waarmee de lange levensduur is verklaard. De grip bij nat weer is redelijk >tot goed, maar in ieder geval minder dan van bijv de Perfect Moiree. Toch blijken vele fietsers ook in de winter voor de Avocet Fasgrip >te kiezen. Ze slippen liever dan op twee wielen te rijden of om te slaan.

De levensduur van de Avocet is erg goed, bij mij 12000km. Maar ik
lever daar graag iets van in om tot meer grip te komen onder niet
droge omstandigheden. Op koud en vochtig, nog niet eens nat, wegdek is
het onderstuur van de Avocet heel tricky. De grip van de eveneens zeer
slijtvaste Marathon vind ik genoeg.

Ik heb de rest van je stuk ook gelezen, onze mening over banden komt
behoorlijk overeen. Een eenvoudige montage is inderdaad van groot
belang. Koude vingers hebben ook nog eens minder kracht dan warme.

Peter - rem niet, ga er goed voor zitten, pak de goede lijn en kom zo
snel mogelijk de bocht uit - Haan

Wim Schermer

Hi René,

Op 19 apr 2009, om 08:10 heeft René Voorburg het volgende geschreven:

> [...]
> consumenten.
>
> Dat is het verhaal mi. nu zeker maar pas dus op, te veel subtiliteit

Je hebt gelijk dat er niet tot in de uiterste details moet worden
gegaan. Off-list kreeg ik al dezelfde adviezen. Wel kreeg ik off-list
heel nuttige informatie over marktomvang. Dat maakt het stuk wel veel
waardevoller.

> Groet!
> René - had ook enige twijfel bij de vergelijking tussen de Kojak en de
> PM - Voorburg

Kojak en PM zijn ook niet te vergelijken. Kojak weegt maar de helft
met mooi dunne wangetjes tegen de degelijke PM 35 die voorzien is van
profiel.
Het is wel goed naar Vredestein dat zij een band maken die even breed
is en 10% meer rolweerstand oplevert. Bijzonder is dat de 26" Kojak,
die is ook lichter, weer minder licht loopt dan de PM 54.
Wim - zal eind komende week het definitieve stuk online zetten zodat
eenieder kan zien of 'zijn' inbreng is meegenomen - Schermer

Wim Schermer

Je hebt gelijk, maar ik probeer niet teveel in details te verzinken.
Het stuk is een informatie om Vredestein te bewegen die band te gaan
maken. Veel tekst, die voor de internationale ontwikkelaars ook nog
eens in het Engels vertaald moet worden, levert geen beter resultaat op.

> [...]
> een ULV (Ultra Light Vehicle) automobiel dus, maar dan zonder het
> ‘auto’-gedeelte - de motoraandrijving – maar in plaats daarvan een

Vergeet niet dat er ook steeds meer elektrisch ondersteunde
velomobielen en trikes bijkomen.

> [...]
> lengte als het ware dóór en zo ontstond de Velo-velocar, de eerste
> (LWB) recumbent. De rest is geschiedenis.

Ik noem in mijn stuk dan ook duidelijk dat een velomobiel en een trike
sturen en zich m.b.t. de banden gedragen als een auto.
Dit is een belangrijk argument. Autobanden moesten van diagonaal naar
radiaal omdat er door de interne weerstand in een diagonale band te
veel warmte ontstond. Dit is bij een fietsband natuurlijk ook zo. Dat
is gek, want auto's worden aangedreven door een - sterke - motor,
terwijl wij het met de beentjes moeten doen. Als ik een dag aan het
fietsen ben, zet ik gemiddeld tussen 100 en 150 Watt op de pedalen.
Reden dus om de energie verslindende diagonaal band ter discussie te
stellen.

Dat zie je niet helemaal goed. De Versatile kan geen bredere banden
dan 40 mm aan. Het is dus niet alleen een Quest probleem.

> [...]
> velomobielen. Het zou de ontwikkeling en inzetbaarheid van VM’s ten
> goede komen, als er meerdere breedtes (en diameters) leverbaar zouden

Eerst maar eens het eerste schaap over de dam zien te krijgen. Een
bandenfabrikant kan zelfs uitstekend beoordelen of een product
aanslaat of niet.
Wordt er voldoende van verkocht, dan worden er natuurlijk andere
varianten, waaronder bijv. een 26" van gemaakt.

> [...]
> omslaat. Als het om een band voor voorwielen gaat, zou deze omwille
> van veiligheidsredenen relatief weinig grip moeten hebben, een

Ik denk dat ik dat heel duidelijk verwoord.

> [...]
> wordt zoeken naar een leef- en houdbaar compromis, of men zou
> varianten moeten maken qua eigenschappen, zodat de klanten zelf voor

Het moet uiteraard een compromis worden. Ik, en met mij veel
veelfietsers, willen een lichtlopende band.
Stel je fietst 8 uur op een dag met een Schwalbe Marathon en je
collega fietst dezelfde dag ook 8 uur met bijv. de Avocet Fasgrip.
De fietser met de Marathon band, zeg dat ie 150 Watt kan trappen,
komt 8 x 35 km = 280 km ver. De collega met De Avocets rijdt bij 150
Watt 2,5 km/u harder en komt 8 x 37,5 km is 300 km ver. Het verschil
is 20 km. Daar fietst de man met de Marathon 34 minuten over. Stel dat
de Avocet rijder die dag lek rijdt, dan is ie in 6 minuten weer
onderweg en boekt die dag een 'winst' van bijna een half uur.
Bij woonwerk verkeer wil je niet uit de fiets en snap ik dat je een
lekbestendige band wil. De Avocets rijden de eerste 5000 km vrijwel
niet lek. Tot 10.000 km rijden ze bij droog weer nog steeds zelden
lek. Regen, sneeuw en een Avocet die al 12.000 km meegaat levert een
lekke band op per 200 km. Ik vind dit nog steeds acceptabel, al had ik
natuurlijk wel een setje nieuwe Avocets willen monteren. Jammer dat ze
niet meer te krijgen zijn.

> [...]
> http://web.archive.org/web/20070715181009/http://kreuzotter.de/deutsch/speed.htm
> Daarnaast zijn er ook nog andere sites, met soortgelijke

Is bekend, maar info voor Vredestein. Verwijzen naar een site die er
niet meer is, is niet verstandig. Overigens doen de bandenfabrikanten
zelfs ook uitvoerig rolweerstand onderzoek. Zij drijven een wiel met
band aan door een wiel op een rol tot een bepaalde snelheid te laten
draaien. Ze zetten de aandrijving uit en meten dan hoe lang het wiel
nog blijft draaien.

> [...]
> Misschien is het handig als ook iemand eens met Schwalbe gaat praten
> dan ;) . Hoe meer keuze en hoe meer concurrentie, hoe beter voor de

Er zijn al contacten geweest. Ik denk dat het verstandig is niet
direct op twee paarden te wedden. De markt is niet extreem groot en
als twee fabrikanten een vergelijkbaar product gaan maken is de koek
misschien te klein.

> [...]
> je het bij een VM over achterwielaandrijving en voor de aangedreven
> wielen kunnen profielbanden in dergelijke omstandigheden wel een

Dat klopt, maar die banden zijn er al voldoende. Het gaat echt om de
406 voorbanden.

> [quote]
> Veiligheid
> *knip*
> [/quote]
>
> Opm:
> Toevoegen: Zijreflectie op de band.

Goede tip. Mij valt wel op dat op slicks meestal geen rijflectie zit.

> [...]
> de komende x-aantal jaar (wat is de product life cycle van een HPV
> band?) niet tot de huidge VM’s beperkt zal blijven.

Ik heb off-list een uitgebreid verhaal gekregen over aantal
velomobielen en trikes in Nederland en daarbuiten.

> N.B:
> Ik formuleer misschien het e.e.a. wat stellig, maar waar ik onzin
> verkoop, hoor ik het graag :) .

Nee, nee, hoe stelliger hoe beter. Ik breng mijn verhaal in de
openbaarheid om er samen een beter stuk van te maken.
Dat is tot nu toe, één dag na publicatie, al heel duidelijk het geval.

Wim - blijft leren - Schermer

Wim Schermer

Op 19 apr 2009, om 10:50 heeft pjotr320 het volgende geschreven:

> [...]
> droge omstandigheden. Op koud en vochtig, nog niet eens nat, wegdek is
> het onderstuur van de Avocet heel tricky. De grip van de eveneens zeer

Zoals je hebt kunnen lezen ga ik ook niet uit van 12.000 km, maar van
8000 km. Dan kan een zachtere compound worden gekozen die meer grip
levert.

Wim - heerlijk die hogere temperaturen - Schermer

Bastiaan Welmers

On Sun, Apr 19, 2009 at 11:35:52AM +0200, Wim Schermer wrote:

> Dat zie je niet helemaal goed. De Versatile kan geen bredere banden
> dan 40 mm aan. Het is dus niet alleen een Quest probleem.

Idd. Er zijn genoeg fietsen met bandbreedte beperking. Ook wil je ws een
bredere velg als je echt met 50mm banden aan de slag wilt, voor optimaal
voordeel. Welke fietsen hebben dat? Verder: denk aan de extra
luchtweerstand van echt brede banden.

Groeten, Bastiaan

Elvin Haak

> [...]
> Je moet ongeveer ieder uur bijpompen om de band op een gelijke hoge
> druk te houden. Latex is daarnaast heel kwetsbaar en gauw lek.

Dat ieder uur lijkt me ook overdreven hoor... maar inderdaad wel
vaker.
Ik heb er ook mee gereden jaren en jaren terug.
Naast dat je ze goed op druk moest houden, had ik er vrij snel een
'bobbel in', zeker bij parkeren bij de temperaturen boven de 30 graden
en plakken is niet (/nauwelijks) mogelijk.

Leuk voordeel is wel dat ze heel mooi knallen als het echt te warm
wordt.

Overigens, ik vond ze niet merkbaar lichter lopen, maar dat heeft
natuurlijk ook te maken met de rest van je fiets, je buitenbanden en
je bagage.

Elvin - weer snel overgegaan naar 'normale binnenbanden'- Haak

Jaap P.

On Apr 19, 11:40 am, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

>De Versatile kan geen bredere banden
>dan 40 mm aan. Het is dus niet alleen een Quest probleem.
>
> Wim - heerlijk die hogere temperaturen - Schermer

Weinig nog aan toe te voegen Wim,
behalve dan de opmerking over de Versatile. Het is niet de breedte die
zo zeer belemmerend is, want een draaicirkel van 8 m ipv 6 m is goed
mee te leven. Het is echter de hoogte van de band, die bepaalt of ik
de band kan monteren. Een omtrek van 150cm gaat heel goed, maar ik
schat dan een omtrek van meer dan 155cm echt niet meer past.
Wellicht kan je dat als randvoorwaarde meenemen in je programma van
eisen (lees: wensen).

Nog een persoonlijke noot over lekbestendigheid. In het
woonwerkverkeer doe ik er liever 2 minuten langer over, dan minimaal
elke week (rij per week >200km ww)te moeten gaan plakken.(en dan zijn
er geen hoge temperaturen, maar is het nat en windering).

Jaap - V66 -P.

paul...@hetnet.nl

Wim schreef:

> [...]
> Je moet ongeveer ieder uur bijpompen om de band op een gelijke hoge
> druk te houden. Latex is daarnaast heel kwetsbaar en gauw lek.

Wat mij betreft is er geen betere binnenband dan een latex-binnenband.
Ik heb ze om al mijn 28inch wielen liggen (racefiets en low racer).
Als er eentje zou bestaan voor een 406 band zou ik direct verkocht
zijn. Waarom? Omdat ze super lekdicht zijn en heerlijk licht rijden.
Ik ben eens thuis gekomen met een punaise in het loopvlak van mijn
racebandje: niet lek! Latex is veel elastischer dan butyl (een condoom
wordt niet van butyl gemaakt) en is daardoor bijna niet lek te
krijgen. Nadelen: als hij eenmaal lek is dan moet je hem
weggooien,plakken kan niet. En de band is inderdaad minder gasdicht.
Hij verliest ongeveer 0,2 bar per dag. Racebanden pomp ik op tot 8,2
bar, aan het eind van de dag staat hij op 8 bar: dat vind ik
acceptabel. Momenteel vervang ik eens per jaar mijn binnenbanden omdat
ze verdrogen. De afgelopen 3 jaar heb ik 0 lekke banden gehad. Het is
bewezen dat de rolweerstand van een band lager wordt. En je kunt dus
een mooie snelle buitenband gebruiken met veel minder kans op
lekrijden.

Wat betreft de lekdichtheid van een velomobielband vind ik dat het een
all-weather-band moet zijn. Goed lekdicht dus en geen antilekstrook
zoals raceguard welke schwalbe gebruikt. Ik heb eens op ligfietsplaza
een verhaal gelezen van de marathon racer: een snelle band, maar
tijdens een (oliebollen??)tocht met regen ging de één na de ander lek.
Ook de Kojak heeft raceguard. Voor mij onacceptabel. Wim maakt er
geen geheim van dat hij een mooi (droog) weer-rijder is maar er zijn
toch veel velomobilisten die hun velomobiel juist gebruiken omdat je
redelijk (met een dakje helemaal) droog blijft. En in de stromende
regen banden verwisselen is echt geen pretje. Gelukkig heeft
Vredestein al een acceptabele antilekstrook ontwikkeld: die van de
Perfect Moiree. Althans.. ik heb er goede ervaringen mee.

Succes Wim, wordt nog lastig met al die verschillende meningen ;-)

Groeten,

Paul - veel te snel zijn velomobiel verkocht - Dijs

Maarten Sneep

Zijreflectie levert meestal een zwakke plek op in de band, zeker voor
wat betreft dwarskrachten. Liever: losse setjes om je velg te voorzien
van reflectie (zie bijvoorbeeld: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=544
er zijn er meer). Je zit dan verder van de grond, en de reflectie
blijft daarmee schoner en beter zichtbaar. Voor zover ik weet rijdt
geen enkele trike/velomobiel met velgremmen.

Maarten

Frank Cornelese

Maarten Sneep schreef:

> [...]
> Flevo bikes/trikes niet ook voorzien van deze maat? 406 is de maat van
> de Mango/Quest/WAW/Versatile/ en vele andere driewielers. Het is de

De oudere flevo's rijden op 438. Er zijn heel veel 20" maten: 451, 445,
440, 438, 432, 428, 419, 406, 404, 400.
De maten 400 en 404 zijn ook door ligfietsbouwers gebruikt. De andere
ben ik nog nooit tegengekomen.

> Maarten - ook 24" is in twee varianten leverbaar: 507 en 520. Zullen
> we nu vast afspreken met alle nederlandse ligfietsfabrikanten dat er
> maar één daarvan gebruikt gaat worden? - Sneep

24": 531, 521, 520, 508, 507 en 503.
Vooral de amerikanen en zweden blijken in het verleden nogal wat
afwijkende maten te hebben gebruikt. En natuurlijk zijn er ook vele 26"
en 28" maten. Triathlonfietsen, ATB's en nederlandse kinderfieten hebben
26" wielen met verschillende diameters, resp. 571, 559 en 590. Alle drie
worden gebruikt op ligfietsen.
En ondanks de afspraken die er zijn gemaakt (ETRTO) noemen de
ATB-producenten hun 622 modellen toch 29" terwijl deze maat de meest
gebruikte 28" is.

Frank

Frank Cornelese

paul...@hetnet.nl schreef:

> [...]
> Ik heb ze om al mijn 28inch wielen liggen (racefiets en low racer).
> Als er eentje zou bestaan voor een 406 band zou ik direct verkocht
Een 20" versie is te maken uit een 28" band. Een latex binnenband wordt
namelijk pas na het vulcaniseren tot een ronde band gelijmd. Hij wordt
als slang gemaakt. Na vulcanisatie wordt het ene uiteinde over de andere
gelijmd met een grote overlap omdat de lijm zeer slecht hecht. Je kan
dus de verbinding losmaken, de band inkorten en weer plakken.

Frank

Wim Schermer

42 mm is n.m.m. echt het maximum. Bij lowracers zit je dan al aardig
richting omslagpunt waar een smallere band, ook al heeft ie wat meer
rolweerstand, het toch wint.
Wim - dat punt bepalen lijkt me leuk - Schermer

Wim Schermer

Op 19 apr 2009, om 12:15 heeft Jaap P. het volgende geschreven:

> [...]
> schat dan een omtrek van meer dan 155cm echt niet meer past.
> Wellicht kan je dat als randvoorwaarde meenemen in je programma van

Ik heb de Avocet Fasgrip gemeten met de schuifmaat. Hij steekt 38,5 mm
boven de velg uit.
In de fietscomputer staat ie op 152 cm omtrek. Ol denk dat het wel lukt.

> [...]
> elke week (rij per week >200km ww)te moeten gaan plakken.(en dan zijn
> er geen hoge temperaturen, maar is het nat en windering).

De grote meerderheid van de reacties geeft toch het beeld dat een
goede lekweerstand belangrijk is. Wil de band succesvol zijn, dan
begin ik nu het beeld te krijgen dat de anti-lek voorziening toch
richting die van de Perfect Moiree moet gaan.

Wim - wat Wim denkt is nog geen gemeengoed - Schermer

> Wim - wat Wim denkt is nog geen gemeengoed - Schermer

Hmm "Nog".....

Even nieuwsgierig: gaat Wim's gedachtengoed gemeengoed worden of gaat Wim
gemeengoed denken? ;)

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

Wim Schermer

Op 19 apr 2009, om 14:28 heeft paul...@hetnet.nl het volgende
geschreven:

> [...]
> bewezen dat de rolweerstand van een band lager wordt. En je kunt dus
> een mooie snelle buitenband gebruiken met veel minder kans op

Dat is voor mij een nieuw gezichtspunt. Ik zou hier heel goed mee
kunnen leven.
Maar zoals je zegt, er is geen fabrikant die ze maakt.

> [...]
> Perfect Moiree. Althans.. ik heb er goede ervaringen mee.
>
> Succes Wim, wordt nog lastig met al die verschillende meningen ;-)

Alleen een heel goede band die voor vrijwel alle velomobielen en
trikes geschikt is, zal het redden. De band die ik zelf voor ogen heb,
teveel nadruk op snelheid en te weinig op lekweerstand, zal het niet
redden. Daarom is deze 'survey' zinvol.

> Paul - veel te snel zijn velomobiel verkocht - Dijs

Geen nood Paul, maart volgend jaar komt er weer een heel mooie en
snelle Quest beschikbaar :)

Wim - zoveel mensen, zoveel wensen - Schermer

Wim Schermer

Op 19 apr 2009, om 21:15 heeft Rode Pioneer het volgende geschreven:

> Hmm "Nog".....
>
> Even nieuwsgierig: gaat Wim's gedachtengoed gemeengoed worden of
> gaat Wim
> gemeengoed denken? ;)

Ik hoop niet dat mijn gedachtengoed gemeengoed gaat worden. Maar voor
het maken van een goed verkoopbare velomobielband zullen er
compromissen gesloten moeten worden.
Wim - lekbestendigheid is toch voor velen gemeengoed - Schermer

Bastiaan Welmers

On Sun, Apr 19, 2009 at 09:22:08PM +0200, Wim Schermer wrote:
> Dat is voor mij een nieuw gezichtspunt. Ik zou hier heel goed mee
> kunnen leven.
> Maar zoals je zegt, er is geen fabrikant die ze maakt.

Onderschat de invloed van binnenbanden idd niet...

> [...]
> trikes geschikt is, zal het redden. De band die ik zelf voor ogen heb,
> teveel nadruk op snelheid en te weinig op lekweerstand, zal het niet

Volgens mij is de Avocet prima lekbestendig, en kunnen veel
lekhaters er tevreden mee zijn. Jij bent toch ook tevreden
over de snelheid van deze band?
Volgens mij moet het dus theoretisch kunnen. Of het ook
in de praktijk lukt, is 2. Zie de teleurstellend presterende
HPV band.

Groeten, Bastiaan

Quesjer

Nou Wim.....Ga d'r maar aan staan!

Vele wensen, maar veel leidt wel naar een herkenbaar
wensenlijstje.....

Snelle band, die een grip heeft waarbij je kunt kiezen voor een
achterband die meer grip heeft

contactvlak kan wat smaller dan bij tweewieler nodig zou zijn.

soepele wangen

Vrij harde compound, maar ook goede grip bij natte weersomstandigheden

ronde band, zodat vervorming gelijkmatig optreedt

lekbestendigheid goed, niet alleen antilekstripje maar verder rond de
schouder

levensduur min. 8000 km,

geen behoefte aan profiel.

Voor de binnenbanden is er een redelijk alternatief: er worden nl. ook
dunne binnenbanden van butyl gemaakt. Die zijn lichter, geven minder
wrijving, en lopen dus lichter en trekken lichter op. Om het af te
maken kun je de binenn- en buitenband nog met talk inpoederen. Dat
verlaagt de wrijving nog meer. Deze band houdt heel redelijk zijn
druk. Waarschijnlijk komt Latex gunstiger uit de testen, maar dat is
dus niet vast te stellen wegens niet beschikbaar zijn van zo'n band.

Groet van Paulus

Wim Schermer

Op 19 apr 2009, om 21:44 heeft Bastiaan Welmers het volgende geschreven:

> Onderschat de invloed van binnenbanden idd niet...

Ik ben daar goed van op de hoogte. Daarom gebruik ik dunne
binnenbanden die goed in talkpoeder worden gezet.

> Volgens mij is de Avocet prima lekbestendig, en kunnen veel
> lekhaters er tevreden mee zijn. Jij bent toch ook tevreden
> over de snelheid van deze band?

Ik ben heel tevreden over de Avocet, ook in de winter. De snelheid is
voortreffelijk.
Minder voortreffelijk is dat ze niet meer gemaakt worden.

> Volgens mij moet het dus theoretisch kunnen. Of het ook
> in de praktijk lukt, is 2. Zie de teleurstellend presterende
> HPV band.

De HPV is een wat apart verhaal. Kan ik je onder 3 ogen nog wel eens
vertellen :)

Wim - ziet met één oog alleen maar bandenzwart - Schermer

Wim Schermer

Ja Paulus, dat wordt wel ongeveer het wensen lijstje, al moet daar nog
bijstaan dat ie radiaal moet worden geconstrueerd.

Wim - alles wordt duidelijk - Schermer

Frederik

On 19 apr, 22:22, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
> Op 19 apr 2009, om 21:44 heeft Bastiaan Welmers het volgende geschreven:
[knip]

> De HPV is een wat apart verhaal. Kan ik je onder 3 ogen nog wel eens
> vertellen :)
>
> Wim - ziet met één oog alleen maar bandenzwart - Schermer

Hmm, klinkt als een spannende roddel.

Frederik - Hoopt in dit éne specifieke geval op een lek - A.

Wim Schermer

In werkelijkheid is het een morbide grapje. Ik heb op mijn 18de een
staalsplinter door mijn linker oog geslagen. Dat oog van vlees en
bloed is opgevolgd door een mooie prothese. Echter, meer dan
bandenzwart kan ik daar niet mee zien.
Wim - kan er al 43 jaar uitstekend mee leven - Schermer

Frederik

Iets dergelijks had ik al eens gelezen, maar ik doelde met de
spannende roddel eigenlijk op het 'apart[e] verhaal' van de Vredestein
HPV-band.

Frederik - Zag vandaag 2 questen onder werktijd: 1 op de brug van de
N201 over het Amsterdam-Rijnkanaal (kleur vergeten), en 1 blauwe met
bedrijfsbelettering geparkeerd bij een klant op het Westergasfabriek-
terrein - A.