Recordpoging een uur ongestroomlijnd.

wije...@zonnet.nl

Oct 5, 2008, 1:48:31 PM10/5/08
to Ligfiets
Recordpoging een uur ongestroomlijnd.

Op vrijdag 24 oktober tussen 12:00 en 14:00 uur zal ik een poging doen
het wereldrecord voor ongestroomlijnde ligfietsen te breken. Het
huidige record staat op naam van Sean Costin. De afstand die Sean
heeft afgelegd is 47,9 kilometer. Sean reed op een Velokraft Nocom.
Hier een link naar de WRRA http://www.recumbents.com/wrra/records.asp
, hier staan alle records voor ligfietsen. Van het huidige uurrecord
ongestroomlijnd is een video opname gemaakt: http://www.veoh.com/videos/v1094643zWPmWwJM

Ik ga proberen het record te breken met een M5 Highracer
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/Carbon_High_Racer . Op
zich vind ik zelf het contrast tussen een Nocom en een Highracer erg
grappig.
De Highracer waar ik op ga rijden is eigenlijk het standaard model,
voorzien van schijfwielen. De fiets ziet er met schijfwielen best
stoer uit!

Iedereen die zin heeft om te komen kijken is vrijdag 24 oktober
tussen 12:00 en 14:00 welkom in het sportpaleis van Alkmaar.
http://www.sportpaleis-alkmaar.nl/

Of het gaat lukken?
Ik zit tussen hoop en vrees :-)

Groet Gert-Jan Wijers

Joepiet

Oct 5, 2008, 2:46:51 PM10/5/08
to Ligfiets

On 5 okt, 19:48, wijer...@zonnet.nl wrote:
> Recordpoging een uur ongestroomlijnd.
>
> Op vrijdag 24 oktober tussen 12:00 en 14:00 uur zal ik een poging doen
> het wereldrecord voor ongestroomlijnde ligfietsen te breken.

Succes!

Groet,

Piet

fa...@yahoo.com

Oct 6, 2008, 2:01:15 AM10/6/08
to Ligfiets
Sterk dat je gewoon probeert! Het kan natuurlijk maar het uur is hard,
heel hard...

Veel succes toegewenst!

/Frederik
(ook M5 CHR)

Niels

Oct 6, 2008, 2:43:06 AM10/6/08
to Ligfiets
Hee GJ,

Je zal mij aan de rand van de baan zien staan schreeuwen. Ik wil dit
wel meemaken.
En verder voor wie dit leest; Gert Jan rijdt nogal hard op het moment.
De laatste paar tochten had ik met mijn low met staartpunt toch echt
moeite om hem bij te houden. Dus Gert Jan, als je de juiste bochten op
de baan neemt, dan is dat record van jou!

Succes,

Niels, "come on Gert Jan", van der Wal

Oct 6, 2008, 8:50:05 AM10/6/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 05-10-08 heeft wije...@zonnet.nl<wije...@zonnet.nl> het volgende
geschreven:

> De afstand die Sean
> heeft afgelegd is 47,9 kilometer. Sean reed op een Velokraft Nocom.

Sean heeft het ook gezien en wenst je succes:
http://www.wisil.recumbents.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=2191
Quote Sean: "records are meant to be broken"

> [...]
> http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/Carbon_High_Racer . Op
> zich vind ik zelf het contrast tussen een Nocom en een Highracer erg

Ha, de M5CHR is heel wat praktischer en veelzijdiger. Het zou wel
grappig zijn als het je lukt.

Succes met je poging. Alkmaar is in ieder geval een geschikte baan:
niet zo moeilijk om de ideale lijn te volgen als in Sloten. Als ik me
vrij kan maken kom ik je aanmoedigen en natuurlijk een filmpje maken.

H@rry.

David

Oct 6, 2008, 9:17:54 AM10/6/08
to Ligfiets
Ik ben ook wel heel benieuwd naar het snelheidsverschil tussen de
ultra lage Nocom en de hoge High Racer. Echter zodra je Gertjan erop
zet verpest je de vergelijking want hij kan veel te hard fietsen XD.
De highracer ziet er in ieder geval geil/snel uit met schijfwielen!
Veel succes! Hopelijk kan ik ook vrij krijgen om aan te komen
moedigen...

Gr, David

Oct 6, 2008, 2:10:35 PM10/6/08
to ligf...@googlegroups.com
Voor degene die Gert-Jan niet kennen:
http://www.ligfiets.net/fotoboek/fotoboek.php3?id=2199

Maarten Sneep

Oct 6, 2008, 2:39:07 PM10/6/08
to ligf...@googlegroups.com
On 6 okt 2008, at 20:10, Hans Huijgen wrote:

> Voor degene die Gert-Jan niet kennen:
> http://www.ligfiets.net/fotoboek/fotoboek.php3?id=2199

of hier:
http://www.xs4all.nl/~msneep/cv2008/indoor/content/CycleVision2008_4115_large.html

;-)

Maarten

Chris Hayes

Oct 6, 2008, 5:26:01 PM10/6/08
to Ligfiets

> of hier:http://www.xs4all.nl/~msneep/cv2008/indoor/content/CycleVision2008_41...

haha die foto is gaaf, nou weet ik nog niet hoe hij er er uit ziet bij
stilstand :)

Veel succes met de poging!

Niels

Oct 7, 2008, 8:35:44 AM10/7/08
to Ligfiets
De foto van Cycle vision geeft de plannen van GJ goed weer. Voor een
betere foto kon ik deze nog vinden:De derde man is Gert jan. Deze
zomer geschoten tijdens Flevonice.
Hij rijdt hier op de Razz Fazz van Hans Wessels, die voor de
gelegenheid de M5 low uitprobeerde.

Hier: http://picasaweb.google.com/tcornelissen/0706_ligfietsen_flevonice#5220001423455936290

Tot in Alkmaar,

Niels, M5 CLR, van der Wal

Niels

Oct 11, 2008, 4:06:10 AM10/11/08
to Ligfiets
Voor degene die dit volgen,
Gister heeft Gert Jan 45 minuten proefgereden.
Als je weet dat Alkmaar 250 meter lang is, kun je uit onderstaand
filmpje zijn snelheid berekenen.

Voor diegene die graag een wereldrecord willen bijwonen; dit is je
kans :-)

http://www.youtube.com/watch?v=yOC6tsDVKe0

Tot daar,

Niels, leeft nogal mee, van der Wal

Ps er staat ook een artikeltje in het AD/Utrechts nieuwsblad van
vandaag. Ik lees een andere krant, maar zal m vandaag vast ergens
tegenkomen.

Oct 11, 2008, 4:56:49 AM10/11/08
to Ligfiets
On 11 okt, 10:06, Niels <nvander...@gmail.com> wrote:
> Voor degene die dit volgen,
> Gister heeft Gert Jan 45 minuten proefgereden.
> Als je weet dat Alkmaar 250 meter lang is, kun je uit onderstaand
> filmpje zijn snelheid berekenen.

18:03
17:94
17:95
18:36
17:99
18:03

De variatie zal wel zijn omdat mijn duim geen druklint is.
Dat sommetje kan ik nog wel kraken denk ik.
Makkelijk rekenen is gem.18 sec over een rondje.
3600/18 = 13,8 m/sec
Tot de verbeelding sprekend is 200 rondjes (oef!) moeten draaien in
een uur.
Dan kom ik op een gem. snelheid van 50 km/uur, dat moet voldoende zijn
lijkt me.
Rekenen is één, doen is wat anders, maar ik ga helemaal voor Gert-Jan
hij heeft het in zich.
(wanneer ga jij er voor Niels?)

Gert-Jan past mooi op die High-racer trouwens, grote fiets grote man.
Als ik verlieft zou worden op een racer dan zou ik dat op deze fiets
worden.

Theo - Ik ben oh-zo-bang voor splinters in mijn gatje - van Goor

Oct 11, 2008, 5:02:55 AM10/11/08
to Ligfiets
Terug lezend zie ik dat er iets rammelt aan mijn rekenen. Maar weet
niet wat.
Toch komen het mij redelijk voor, mmmmm......
Moet ik me daar ook maar niet meer aan wagen rekenramp die ik ben.

Ik leef daarom niet minder mee.

Theo

Pinker Perl

Oct 11, 2008, 5:03:31 AM10/11/08
to ligf...@googlegroups.com
2008/10/11 Theo van Goor <tvan...@kpnplanet.nl>:

> De variatie zal wel zijn omdat mijn duim geen druklint is.
> Dat sommetje kan ik nog wel kraken denk ik.
> Makkelijk rekenen is gem.18 sec over een rondje.
> 3600/18 = 13,8 m/sec

49,86 km/h volgens de data.

> Tot de verbeelding sprekend is 200 rondjes (oef!) moeten draaien in
> een uur.
> Dan kom ik op een gem. snelheid van 50 km/uur, dat moet voldoende zijn
> lijkt me.

Dat is nog niet voldoende, het record ongestroomlijnd op een velodrome
staat op 52,77 km. Gelukkig waren dit trainingsrondjes.

/Pinker

--
Pinker ziet liever de standaard opmaak op googlegroups
Pinker gebruikt http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

wije...@zonnet.nl

Oct 11, 2008, 5:55:40 AM10/11/08
to Ligfiets
Pinker is niet helemaal op de hoogte...

het record voor kale ligfietsen staat op 47,9 km. Het record voor
ligfietsen met stroomlijn-hulpmiddelen staat bij de WRRA (zie link
eerste post) op 53.019 van Hans Wessels.

Ik weet niet op welk moment in de training het filmpje is gemaakt:-)

Groet Gert-Jan

David

Oct 11, 2008, 5:56:56 AM10/11/08
to Ligfiets

> 49,86 km/h volgens de data.

> Dat is nog niet voldoende, het record ongestroomlijnd op een velodrome
> staat op 52,77 km. Gelukkig waren dit trainingsrondjes.

http://www.wisil.recumbents.com/home.asp?URL=wisil/main.asp

1 Hour TT - Non Faired: Sean Costin => 47.894 <= kph ADT Center
Velodrome 9/1/2007

Of mis ik hier iets??

Gr, David

Pinker Perl

Oct 11, 2008, 5:58:13 AM10/11/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 11 oktober 2008 11:55 heeft <wije...@zonnet.nl> het volgende geschreven:

> Pinker is niet helemaal op de hoogte...
>

> het record voor kale ligfietsen staat op 47,9 km. Het record voor
> ligfietsen met stroomlijn-hulpmiddelen staat bij de WRRA (zie link
> eerste post) op 53.019 van Hans Wessels.

Pinker stands corrected. De 52,77 km/h is voor de 1 km op de baan.

wije...@zonnet.nl

Oct 11, 2008, 6:01:57 AM10/11/08
to Ligfiets
EEEuuuh Pinker,

Het gaat om een uur....

Gr GJ

wije...@zonnet.nl

Oct 11, 2008, 6:04:16 AM10/11/08
to Ligfiets
Pinker,

MMMmmmm ik was iets te snel. je had het zelf ook gezien

sorry GJ

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
Message has been deleted

wije...@zonnet.nl

Oct 22, 2008, 3:19:14 AM10/22/08
to Ligfiets
Hallo Dick,

Ik ga met vast verzet rijden waarschijnlijk 53*12. Er zit wel een
freewheel op, d.w.z. als de fiets rolt kan ik gewoon mijn benen stil
houden. Tijdens de testruns liep de ketting er niet af....

groet Gert-Jan

Koen Van den Bergh

Oct 22, 2008, 5:55:22 AM10/22/08
to ligf...@googlegroups.com
2008/10/22 <wije...@zonnet.nl>:

> Ik ga met vast verzet rijden waarschijnlijk 53*12. Er zit wel een

Ik heb ooit eens in mijn kop gestoken dat je onder de 16 tandjes veel
meer verlies krijgt, misschien dat dus een andere verhouding met iets
grotere tandwielen iets voordeliger is.

Koen -het is maar een gedacht-

bengroen

Oct 22, 2008, 6:52:26 AM10/22/08
to Ligfiets
Hallo Gert-Jan,

Ik zie verschillende starttijden voor je recordpoging, is het nu om 12
uur of om 14 uur te doen?
Dit in verband met mijn voornemen om te komen kijken/aanmoedigen.

Op naar de 50 km grens! Dr'op en Dr'over

G-roets,

Ben

Oct 22, 2008, 7:14:48 AM10/22/08
to ligf...@googlegroups.com
bengroen wrote:
> Ik zie verschillende starttijden voor je recordpoging, is het nu om 12
> uur of om 14 uur te doen?
> Dit in verband met mijn voornemen om te komen kijken/aanmoedigen.

Het begint om 12:00 en is afgelopen om 14:00. Op ligfiets.net stond het
fout. Dat is inmiddels gecorrigeerd.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

EuroQuest

Oct 22, 2008, 11:33:45 AM10/22/08
to Ligfiets
Gert-Jan schreef

> Ik ga met vast verzet rijden waarschijnlijk 53*12. Er zit wel een

Is het uurrecord met een staande start of een vliegende start?
Wegrijden vanuit stilstand zonder schakelmogelijkheden lijkt me niet
gemakkelijk.

groet
Theo - zelfs in een Quest niet 50 km in een uur - van Soest

grollie

Oct 22, 2008, 12:41:10 PM10/22/08
to Ligfiets

> Ik heb ooit eens in mijn kop gestoken dat je onder de 16 tandjes veel
> meer verlies krijgt, misschien dat dus een andere verhouding met iets
> grotere tandwielen iets voordeliger is.
>
> Koen -het is maar een gedacht-

Heb ik ook gedacht. Niet dat het nu (nog) relevant is, maar zeker op
een ligger vraag ik me af hoeveel verschil een groooot kettingblad en
groter kransje zou maken. Evengoed: Trap ze van je af! (oh nee, dat
gaat nou net niet).

Gerold -rijdt altijd 60 min/uur- Ormel

Oct 22, 2008, 12:51:26 PM10/22/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 22-10-08 heeft Koen Van den Bergh<koen.l...@gmail.com> het
volgende geschreven:

Dit is op zich waar Koen, er is iets meer verlies maar niet dramatisch
veel. Een paar dagen voor de recordpoging moet je eigenlijk niets meer
wijzigen. Grote kans dat je de kettinglijn niet goed op orde krijgt en
de ketting er na een half uur afloopt. Laat je niet gek maken
Gert-Jan.

H@rry.

fa...@yahoo.com

Oct 22, 2008, 11:53:20 PM10/22/08
to Ligfiets
Hoi GJ,

Voor de duidelijkheid, ik bedoelde dus niet dat je niet "hard" kan
fietsen, ik bedoelde dat het uur als nummer mentaal heel hard = zwaar
is (ik kan daar toch een beetje van meespreken). Trek je echter niks
aan van mijn pessimisme, de motivatie zit redelijk goed lijkt het!
Toch een last minute tip just in case: je kunt je inbeelden dat er een
sliert bukfietsers voor je uit rijden met elk 500m ertussen die net op
recordsnelheid rijden en die je steeds moet inhalen... de lege piste
zuigt anders dat laatste beetje motivatie eruit. Nu ja, ik weet niet
of je er wat aan hebt of of het nodig is.
Ik herhaal,

Veel succes toegewenst!

/Frederik - houdt van snelle highracers - Van De Walle

Pieter Jan

Oct 23, 2008, 8:27:32 AM10/23/08
to Ligfiets
Gert-Jan,

Dit weekend heb ik al andere plannen, dus ik wens je bij deze
electronisch succes.
Je kwam me zondag met een rotgang voorbij, dus ik heb er alle
vertrouwen in.

Groeten,
Pieter Jan

On Oct 5, 6:48 pm, wijer...@zonnet.nl wrote:
> [...]
> stoer uit!
>
> Iedereen die zin heeft om te komen kijken is vrijdag 24  oktober

Oct 24, 2008, 7:56:27 AM10/24/08
to ligf...@googlegroups.com
wije...@zonnet.nl wrote:
> Ik ga proberen het record te breken met een M5 Highracer

Ik heb zoeven uit Alkmaar vernomen dat het Gert-Jan gelukt is: 50,389 km
in een uur.

Mooi record Gert-Jan, gefeliciteerd!

Nu wordt het tijd om te gaan trainen. Kijken hoe snel ik het kan.

Jaap-Andre

Oct 24, 2008, 8:11:10 AM10/24/08
to ligf...@googlegroups.com

> Ik heb zoeven uit Alkmaar vernomen dat het Gert-Jan gelukt is: 50,389 km
> in een uur.

WAUW (is zo ongeveer twee keer zo hard als mijn gemiddelde)

> Nu wordt het tijd om te gaan trainen. Kijken hoe snel ik het kan.

uhm en dat trainingsschema dat je laatst dan mailde ;-)

Groets,

Jaap-Andre - vraagt zich nog steeds af of hij 's ochtends nou
ochtendbenen heeft of dat de wind- en heuvelrichting hem tegenwerkt.

Wout Ruijter

Oct 24, 2008, 8:17:20 AM10/24/08
to ligf...@googlegroups.com
Fantastisch, gefeliciteerd!!

Ful Valstar

Oct 24, 2008, 8:29:58 AM10/24/08
to Ligfiets
Prettig(!) weekend Gert-Jan

Ful

Kindt

Oct 24, 2008, 10:06:40 AM10/24/08
to Ligfiets
> Ik heb zoeven uit Alkmaar vernomen dat het Gert-Jan gelukt is: 50,389 km
> in een uur.

Hulde, mooie prestatie! Waarom telt de 56.375 van Chris Boardman niet
mee? Vanwege zijn blitse helmpie?

Peter - grote waardering voor het doorzettingsvermogen dat nodig is de
saaie rondjes af te werken - Kindt

Kindt

Oct 24, 2008, 10:12:27 AM10/24/08
to Ligfiets
na iets verder zoeken: helm is het probleem niet.

Unfaired Recumbent:
An unfaired recumbent has any number of wheels in any configuration or
length.

The vehicle construction shall be such that its shape does not overtly
direct airflow around the rider's body, nor attempt to reattach the
airflow behind the rider by use of tail fairing devices. The only
exception being the use of an aerodynamic shaped helmet. The vehicle
can incorporate aerodynamic
fairings to make its structure and components more aerodynamic.
Allowed fairings are: rotating wheel covers, wheel enclosures, and
splitter plates.

Het zal hem wel zitten in het feit dat de hakken vooruit moeten
steken:

Body Position
The heels of the rider must be at a minimum 45 degrees forward from a
vertical line running through the rider's hip. The rider must face
forward. The upper body may be at any angle. (Davinci-like
illustration needed)

Oct 24, 2008, 10:12:05 AM10/24/08
to ligf...@googlegroups.com
Kindt wrote:

> Hulde, mooie prestatie! Waarom telt de 56.375 van Chris Boardman niet
> mee? Vanwege zijn blitse helmpie?

Nee, de WRRA heeft slimme regels gemaakt waarmee gewone wielrenfietsen
worden uitgesloten. Het is dus een ligfiets record. Tot we Chris hebben
ingehaald moeten we het met ligfiets records doen.

Maar je hebt gelijk: de snelste ongestroomlijnde fietser is nog steeds
Chris Boardman.

Maarten Sneep

Oct 24, 2008, 10:36:46 AM10/24/08
to ligf...@googlegroups.com

On 24 okt 2008, at 16:12, H. Wessels wrote:

> [...]
> ingehaald moeten we het met ligfiets records doen.
>
> Maar je hebt gelijk: de snelste ongestroomlijnde fietser is nog steeds

Dat uur-record ("De Deen Fredrich Ørsted heeft het uurrecord
verbroken, hij deed over het uur precies 59 minuten en 60 seconden",
Hans Dorrestijn, ca. 1990) is een mooie pijnhoop als ik hier Wikipedia
mag geloven, en al helemaal nadat de UCI zich er ook nog eens tegenaan
heeft bemoeid. Op de site van de UCI zijn de uurrecord niet te vinden,
dus dan maar deze lijst: http://en.wikipedia.org/wiki/Hour_record

Na Chris Boardman lijkt het erop dat de UCI de regels heeft aangepast:
er is nu een "UCI hour record" (op een "gewone" fiets, 49.700 km), een
"UCI best human effort" (Chris Boardman, 56,375 km) en een "IHPVA hour
record" (Damjan Zabovnik, 87,123 km). Daarnaast nog een WRRA record
dat Gert-Jan scherper heeft gezet. Sneller dan "Best Human Effort" kan
dus best, met wat stroomlijn. De UCI heeft nog steeds de kop stevig in
het zand, Damjan is blijkbaar geen mens…

Maarten - zolang het uur maar hetzelfde blijft - Sneep

Oct 24, 2008, 10:51:25 AM10/24/08
to ligf...@googlegroups.com

www.uci.ch -> track -> records

> [...]
> "UCI best human effort" (Chris Boardman, 56,375 km) en een "IHPVA hour
> record" (Damjan Zabovnik, 87,123 km). Daarnaast nog een WRRA record

En nog een WRRA record voor tail faired recumbents (= met
stroomlijnpuntje), (Hans Wessels 53.019 km).

> Sneller dan "Best Human Effort" kan
> dus best, met wat stroomlijn. De UCI heeft nog steeds de kop stevig in
> het zand, Damjan is blijkbaar geen mens…

Voor het evenaren van Chris' record is zelfs een Quest al voldoende.

fa...@yahoo.com

Oct 24, 2008, 2:31:10 PM10/24/08
to Ligfiets

On 24 okt, 13:56, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:
> Ik heb zoeven uit Alkmaar vernomen dat het Gert-Jan gelukt is: 50,389 km
> in een uur.

Wow, fantastisch goed! Zomaar eventjes 2,4km/h sneller en dat op een
"langzame fiets"! RESPECT!

Overigens, Chris Boardman zijn recordfiets mag dan wel een "bukker"
zijn, zou me niet verbazen als die even snel of sneller is dan een
CHR.
En ongeloofelijk oncomfortabel!

/Frederik

Diquest

Oct 24, 2008, 4:24:20 PM10/24/08
to ligf...@googlegroups.com

Op 24 oktober 2008 13:56 schreef H. Wessels <H.We...@picardi.nl> het volgende:

wije...@zonnet.nl wrote:
> [...]

in een uur.

Mooi record Gert-Jan, gefeliciteerd!

Nu wordt het tijd om te gaan trainen. Kijken hoe snel ik het kan.

Heel erg goed van Gert-Jan. Van harte geluk gewenst.
Als ik achteraf een opmerking mag maken over de omstandigheden: buiten is er sprake van een heel hoge luchtvochtigheid hetgeen de weerstand nogal doet toenemen. Ik weet niet hoe het in Alkmaar binnen was, maar omdat de luchtvochtigheid in de herst ook bij droog zonnig weer nogal hoog is, kan ik mij voorstellen dat het ook binnen nogal vochtig is. Of wordt er binnen zo hard gestookt dat de luchtvochtigheid veel minder is dan buiten?
Als het binnen ook vrij vochtig was, maak dit het record nog spectaculairder!

Roel van Dijk
Message has been deleted

wije...@zonnet.nl

Oct 25, 2008, 7:33:21 AM10/25/08
to Ligfiets
Het zit erop!
Nou dat was het dan gisteren in Alkmaar.
Zo’n dag begint al vroeg. Als je opstaat weet je dat je goed moet
letten op eten en drinken. Ik mocht van mezelf tot 09:30 eten. Ook
meteen goed beginnen met drinken. De laatste spulletjes bij elkaar
rapen. Even in de auto laden. En naar Alkmaar.
We hebben om 11:00 afgesproken. En inderdaad om 11 uur zijn Bram en
Bjorn er met de baanfiets. Niels is er, Niels heeft de taak van
waarnemer. Gerard (tijdwaarneming) maakt het nog even spannend want
hij rijdt een extra rondje in Alkmaar.
Alle noodzakelijke ingrediënten zijn dan aanwezig.
Los van de noodzakelijke ingrediënten zijn er toch nog aardig wat
toeschouwers voor een doordeweekse vrijdag. Bij deze heel fijn dat
jullie zijn gekomen!

De race zelf was leuk. Een nieuwe ervaring voor mij, nu moet het
gebeuren! De start was op de 53*12 dat is toch even aardig aanzetten.
De tweede ronde zat ik al goed op snelheid. En daarna maar hopen dat
je een goed ritme kunt vinden. Ik doe dit soort zaken op gevoel. Op de
fiets zit geen snelheidsmeter en ik gebruik ook geen hartslagmeter.
Maar eeeuuh vandaag is het moeilijk een “flow” te creëren waarin het
fietsen vanzelf gaat. Ik ben waarschijnlijk toch iets te gespannen. Na
een half uur kom ik op het idee dat het misschien wel slim is het
stuurtje iets minder krampachtig vast te houden. Als ik de grip iets
ontspan merk ik dat ik van geluk mag spreken de buis niet onder die
hoge druk gesmolten is :-)
Nou ja, het bleek dus een beetje een grillige race te worden. Tegen
het einde kon ik nog een keer versnellen. De snelste ronde was de
laatste….
Twee weken geleden met de testruns ging het zoveel gemakkelijker!
Met het eindresultaat 50.3XX km ben ik echter toch zeer tevreden. Het
was erg leuk om te doen. Met het breken van de 50 km is er toch een
soort “magische grens” overschreden.
Ik denk dat het sneller kan, maar om sneller te gaan zal er wel
serieus moeten worden gewerkt. Wie weet waar de grenzen liggen voor
ongestroomlijnde ligfietsen?
De M5 highracer is een heel aangename, snelle, comfortabele en fijne
fiets. De afgelopen maanden heb ik er (heel) veel fijne kilometers op
gemaakt. In het dagelijks gebruik rolt het erg lekker! De keuze aan
banden is enorm en de Swalbe Stelvio’s op de trainingsfiets zijn niet
een keer lek geweest. De M5 highracer is echter niet speciaal
ontworpen als tijdritfiets voor op de baan.

Het zou mooi zijn als een combinatie van een sterkere rijder en een
custom-designed tijdritfiets de grenzen gaat verleggen!

Bij deze wil ik ook graag iedereen bedanken die aan dit project hebben
meegewerkt.
In het bijzonder M5; Bjorn, Martin (?), David en Bram.
En natuurlijk ook Niels, we hebben dit jaar hard gewerkt om beter te
worden.
En mijn gezin, mijn dochtertjes vinden het “normaal” dat papa altijd
maar op die fiets zit :-)

groet
Gert-Jan

Oct 25, 2008, 2:36:53 PM10/25/08
to Ligfiets
Dit ik nou zo geweldig he!
Gert-Jan is altijd zo enorm enthousiast en druk.
Dit verslagje is zo lekker cool en bescheiden.

Kon zijn 'Flow' niet echt vinden....geen SRM-, hardslag- of
snelheidsmeter....op gevoel rijden....aan het einde nog versnellen.
Toch regelmatig als een klok rijden.
Geen woord over vermoeidheid. Geen morning after-extase?
Slechts eenvoud en bescheidenheid.
Dankbaarheid voor de aandacht en medewerking van iedereen. Het gezin
in het bijzonder.
Dat siert je.

Man je hebt een record gereden! Joegeeh!
Ik weet zeker dat je nog veel meer in je mars hebt (btw Niels ook) dit
was nog maar een begin denk ik.
Rustig aan.
Ik geniet hiervan en jij ook denk ik.

Ik was zeker van plan te komen maar maar ik ben echt ongezond druk
bezet de laatste tijd.
Vergeef me. Ik was in gedachte toch in Alkmaar.

Oct 26, 2008, 3:37:48 PM10/26/08
to ligf...@googlegroups.com
2008/10/25 <wije...@zonnet.nl>:

> Het zit erop!

Ik dacht als een echte Hollander dat het niet gered zou worden, maar
het tegendeel blijkt maar te waar. M5 flikt het weer, met een fiets
een record te rijden.

Gefeliciteerd Gert-Jan. WOW.
http://kali.fali.nl

Bert B.

Oct 30, 2008, 11:02:43 AM10/30/08
to Ligfiets

On 24 okt, 15:12, Hans Wessels wrote:

> de WRRA heeft slimme regels gemaakt waarmee gewone wielrenfietsen
> worden uitgesloten.

Wat is er slim aan regels die bepaalde HPV's vanwege de houding van de
rijder uitsluiten?

Groeten, Bert.

Maarten Sneep

Oct 30, 2008, 11:08:02 AM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com

Wat is er slim aan een racefiets? Wat is er slim aan de regels van de
UCI?

Maarten

Oct 30, 2008, 11:15:38 AM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com

Om z'n Twents is dat behoorlijk slim.

Maar goed, doel van de WRRA is het bijhouden van ligfiets records, niet
van HPV records. Daarbij moet je dus regels verzinnen waarmee alleen
ligfietsen voor records in aanmerking komen. Dat heeft de WRRA dus
gedaan. Het verdient geen pluim maar ik kan er mee leven.

Bert B.

Oct 30, 2008, 11:28:59 AM10/30/08
to Ligfiets

On 30 okt, 16:08, Maarten Sneep wrote:

> Wat is er slim aan een racefiets? Wat is er slim aan de regels van de
> UCI?

De stellingen dan een racefiets en dat de regels van de UCI slim zijn
zijn net op dit forum geponeerd. Vanwaaar je vraag hiernaar?

Groeten, Bert.

Maarten Sneep

Oct 30, 2008, 11:41:13 AM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com

Regels van de WRRA zijn m.i. net zo slim als regels van de UCI. Ze
beperken de houding van mogelijke deelnemers. Nu is de ligfietshouding
zelf slimmer dan de racefietshouding, maar het blijven beperkingen. Nu
is het geheel wederkerig - zolang de UCI geen ligfietsen wil (en
daarmee de hele ontwikkeling van de algemeen verkrijgbare fiets
bevriest), willen wij onze eigen categorie.

Maarten - progress, anyone ordered progress? - Sneep

Bert B.

Oct 30, 2008, 11:58:03 AM10/30/08
to Ligfiets

On 30 okt, 16:15, Hans Wessels wrote:

> Het verdient geen pluim

Daar ben ik het mee eens.

Groeten, Bert.

Bert B.

Oct 30, 2008, 1:03:51 PM10/30/08
to Ligfiets

On 30 okt, 16:41, Maarten Sneep wrote:

> [...]
> daarmee de hele ontwikkeling van de algemeen verkrijgbare fiets
> bevriest), willen wij onze eigen categorie.

Maarten, je beschrijft dat de WRRA regels op dit punt een omgekeerde
copie zijn van de UCI regels. Er werd beweerd dat die regels slim
zijn. Mijn vraag was: wat is er slim aan? Die vraag is des te
prangender geworden door jouw bewering "Nu is de ligfietshouding zelf
slimmer dan de racefietshouding". Als dat zo is, wat is er dan slim
aan om de racefietshouding uit te sluiten?

Groeten, Bert.

Kees Bakker

Oct 30, 2008, 1:07:39 PM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com

>Wat is er slim aan een racefiets? Wat is er slim aan de regels van de UCI?
>Maarten

Dat het pelotoneffect lekker groot is. Niet fijn voor de ontwikkeling van de fiets als voertuig. Wel fijn voor de ontwikkeling van de sport (en voor een grote dosis list en bedrog. De tour de france volgen is kijken naar een combi van de gouden kooi en CSI miami).

Kees

Maarten Sneep

Oct 30, 2008, 1:21:53 PM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com

Aan de meeste regels is helemaal niets slims te vinden.

Maarten

Bert B.

Oct 30, 2008, 1:27:44 PM10/30/08
to Ligfiets

On 30 okt, 18:21, Maarten Sneep wrote:

> Aan de meeste regels is helemaal niets slims te vinden.

Kan je zo ver gaan dat je dat ook op de bedoelde regels van toepassing
kunt verklaren?

Groeten, Bert.

Maarten Sneep

Oct 30, 2008, 1:45:56 PM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com

Voor een deel denk ik wel. Dat je op een HPV/ligfiets/UCIfiets geen
elektro- of benzine-motor mag installeren als je er een record meer
wilt rijden: prima regel. Maar verder?

Bij alle regels moet je in het oog houden wat je er mee wilt. De UCI
wil een wedstrijdsport, met ongeveer gelijke kansen voor alle
deelnemers, en peloton-voordeel. Allemaal op dezelfde inefficiënte
fiets kan dan een legitieme regel zijn. Ligfiets en HPV wereld wil
gewoon hard. Dan heb je veel minder regels nodig, juist ook om ze niet
in de weg te laten zitten.

In conclusie: hoe eenvoudiger de regels, hoe kleiner de kans dat er
iets stoms in staat. En in veel ingewikkelde regels is bar weinig
slims te vinden.

Maarten

Oct 30, 2008, 2:29:27 PM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com
Bert B. wrote:
> [...]
> slimmer dan de racefietshouding". Als dat zo is, wat is er dan slim
> aan om de racefietshouding uit te sluiten?

Als de WRRA de racefiets houding niet zouden uitsluiten dan zouden alle
records op dit moment bij UCI profesionals liggen. En dat is natuurlijk
niet zo slim als je als ligfietsers onder elkaar voor records wilt
strijden. Je moet alleen eerlijk blijven: het gaat om ligfiets records,
de UCI records zijn nog steeds sneller.

Oct 30, 2008, 3:34:58 PM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com
2008/10/30 Maarten Sneep <maarte...@xs4all.nl>:

> In conclusie: hoe eenvoudiger de regels, hoe kleiner de kans dat er
> iets stoms in staat. En in veel ingewikkelde regels is bar weinig
> slims te vinden.
>
> Maarten
Regel 1: ik ben de baas.
Regel 2: in alle andere gevallen waar regel 1 niet van toepassing is,
geldt regel 1

En als je het op de keper beschouwd, zijn de uci regels precies
hetzelfde, alleen een beetje ingewikkeld opgesteld :)
De regels van de UCI (en in veel mindere mate de WRRA) draaien om
macht, geld en ego's.
Het fietsen is ondergeschikt (net als bijvoorbeeld bij formule 1,
FIFA, etc). De personen die de regels maken zijn in weze belangrijker.
Leuk om de discussie in kranten te volgen tussen de UCI, FDA en ASO,
over de zoektocht van "dopingzondaars" . Ieder heeft om zijn eigen
reden belang bij een ander standpunt. Heel boeiend en triest
tegelijkertijd.

Een van de redenen dat ik die gekke ligfietsers en hun wereld zo
interessant vind is het feit dat snelheid op eigen kracht de centrale
vraag is. Het is niet zo zeer een regel, maar een uitdaging. Zodra je
die uitdaging in regels gaat omschrijven, is er altijd een factor die
je moet uitsluiten. Dus ook factoren uitsluit die de snelheid
beïnvloeden.

Hans -tikt meer dan hij fietst, dat is pas triest.
http://kali.fali.nl

Oct 30, 2008, 3:57:10 PM10/30/08
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen wrote:
> [...]
> die uitdaging in regels gaat omschrijven, is er altijd een factor die
> je moet uitsluiten. Dus ook factoren uitsluit die de snelheid

Als je het absolute minimum aan regels wilt hebben ga je voor de IHPVA
records. Bijna alles mag, zolang het maar veilig on op eigen kracht
geschied. Sprint record 132 km/h, uurrecord 87,123 km.

Voor andere records moet je regels hebben ide bepaalde dingen
uitsluiten. En dat is helemaal zo slecht nog niet. Voor de absolute
IHPVA records heb je heel speciale wegen nodig waarop je veilig zo hard
kunt rijden. Voor ongestroomlijnd en met staartpuntje kun je in een
willekeurig velodrome recordpogingen doen. Ook de fietsen voor deze
records zijn niet zo kostbaar als de IHPVA recordfietsen. Het
belangrijkste is dat je hard kunt fietsen.

Dus dankzij de regels kunnen we leuke recordwedstrijden houden en vele
e-mailtjes over en weer sturen over dit onderwerp!

fa...@yahoo.com

Oct 30, 2008, 4:39:34 PM10/30/08
to Ligfiets
> [...]
>
> Hans Wessels
> --
> As sugar dissolves, it spreads happiness.

Helemaal mee eens. Volledig onnodig die afkeer van categorien. Zolang
ieder zijn categorie kan kiezen en zijn plezier ermee kan vinden, dan
is dat toch niets mis mee. Heeft veel te lang geduurd voordat WRRA er
was. Nu heeft de kale ligfiets eindelijk wat prestige gekregen.

De kale ligfiets van mijn ook een officiele categorie worden binnen de
NVHPV wedstrijden, niet zoals tot nu het geval was afhankelijk van de
grillen van de organisatie voor enige erkenning als er goed gefiets
werd. De kale ligger is lekker democratisch en toegankelijk, geen
gedoe met staartstroomlijn en je hoeft geen carbon fiets te hebben om
een record te rijden... en heb je potentieel dan kan je we vast eentje
lenen ergens ook wil je er toch eentje rijden. En de deelnemers zijn
er ook al in grote getale. Dus... waar blijft de klasse??

/Frederik - 3de op het WK in de geschoren ligfiets klasse - Van De
Walle

JM

Oct 31, 2008, 2:46:09 AM10/31/08
to Ligfiets
> [...]
> er ook al in grote getale. Dus... waar blijft de klasse??
>
> /Frederik - 3de op het WK in de geschoren ligfiets klasse - Van De

Ik ben het helemaal met je eens Frederik! Wat mij betreft kan ook voor
de reguliere wedstrijden gelden dat er een aparte klasse is voor
ongestroomlijnde ligfietsen mits er voldoende deelnemers zijn. In
Engeland hebben ze wel een leuke uitwerking bedacht. Zodra er vijf
racers of meer zijn op een bepaald type fiets, dan krijgen die een
aparte klasse.
Dus:
- zijn er 5 of meer staartpunt-racers, dan een staartpuntklasse
- zijn er 5 of meer ongestroomlijnde-racers, dan een
ongestroomlijndeklasse
etc.

JM - die het klasse vindt dat iemand die zo lang niet heeft geraced,
3de wordt bij het WK - vD

Pinker Perl

Oct 31, 2008, 2:57:45 AM10/31/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 30 oktober 2008 21:39 heeft <fa...@yahoo.com> het volgende geschreven:

> [...]
> lenen ergens ook wil je er toch eentje rijden. En de deelnemers zijn
> er ook al in grote getale. Dus... waar blijft de klasse??

Pinker vraagt zich af wat er democratisch is aan een kale ligger. De
snelste kale ligfiets is waarschijnlijn nog steeds een carbon fiets.
En wat is er mis aan een staartstroomlijn om je fiets sneller te
maken: iedereen kan zo'n ding maken. En de deelnemers zijn er ook niet
in grote getalen en met name daarin ligt het probleem; er zijn niet zo
veel wedstrijdsporters onder de ligfietsers.

/Pinker

--
Pinker ziet liever de standaard opmaak op googlegroups
Pinker gebruikt http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

191.861.807

Oct 31, 2008, 8:34:50 AM10/31/08
to Ligfiets
hoihoi,

On 30 okt, 21:39, fa...@yahoo.com wrote:
> [...]
> lenen ergens ook wil je er toch eentje rijden. En de deelnemers zijn
> er ook al in grote getale. Dus... waar blijft de klasse??

Dit zie ik even niet. De snelste ongestroomlijnde fietsen zijn
hartstikke dure koolstof fietsen. Een doorsnee lowracer met staartpunt
kost de helft.

Bovendien denk ik niet dat de kosten zullen dalen door dit soort
regeltjes, het geld zal alleen anders besteed worden, met een kleiner
resultaat. De fietsen van topwielrenners zijn afgrijselijk duur,
alleen is het snelheidsverschil met een gewone racefiets veel kleiner
dan het verschil tussen een gewone lara en een IHPVA-recordfiets.

Bovendien is het onderscheid nogal vaag. De achtervork van een
velokraft nocom lijkt zo sterk op een staartpunt, dat ikzelf hem in de
staartpunt-categorie zou plaatsen.

grtjs 191.861.807 - houdt niet van rustdagen

fa...@yahoo.com

Nov 2, 2008, 2:02:27 PM11/2/08
to Ligfiets
Voor mij is het klinkensklaar dat een kale fiets X per definitie
toegankelijker is dan een kale fiets X + stoomlijnpunt Y. Behoeft toch
geen uitleg?

Wil je liever een staartstroomlijn rijden, ga ja gang, niemand houd je
tegen en de klasse bestaat al. Pinker: daar is dus NIKS mis mee.
Maar geef dan de mensen die liever in een kale categorie rijden ook
een kans. Ik heb 5 jaar competitie gereden met staartpunt, nu wil ik
zonder rijden. Misschien onbegrijpelijk voor mensen als "IP-
adress" (zal ik het even uitleggen?), maar blijkbaar zijn er mensen
die er toch voor kiezen dus laat toch ieder zijn ding doen?

Frederik - kiest bewust voor kaal en wil graag ook op het WK2009 in de
kale klasse meerijden - Van De Walle

Nov 2, 2008, 3:05:14 PM11/2/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 2 november 2008 20:02 heeft <fa...@yahoo.com> het volgende geschreven:

> Voor mij is het klinkensklaar dat een kale fiets X per definitie
> toegankelijker is dan een kale fiets X + stoomlijnpunt Y. Behoeft toch
> geen uitleg?
Nou eh...... al die klassen maken veel winnaars zullen we maar zeggen.
Blijkbaar is er behoefte aan ieder zijn eigen klasse. Ik ben geen
wedstrijdrijder dus of mijn mening nou telt. Slechts toeschouwer. Moet
zeggen dat ik die opwindende snelle 2wielers tijdens de CV's in
Lelystad wil mis. (geen reactie over de nieuwe plek voor cv graag,
spaar Jack).

Wel leuk om te horen dat je met het WK mee gaat doen. En dan zelfs kaal.
Hans -geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
http://kali.fali.nl