Hij schiet mijn kop eraf DEEL II

Carl de Hond

Sep 18, 2006, 3:05:53 PM9/18/06
to ligf...@googlegroups.com
beste medeliggers

Zoals een aantal van jullie weten heb ik een aantal weken geleden aangifte gedaan van bedreiging door een automobilist.
Dat gebeurde in Waalwijk nabij het RKC-stadion. Deze man probeerde me van mijn ligfiets te rijden toen ik overstak en daarbij gewoon voorrang had maar volgens hem veel te hard reed. Niet dus.
Even kort samenvatten wat me allemaal zou overkomen:
1 :Hij zou mijn kop eraf schieten, toen dat niet lukte:
2: Hij zou me in elkaar slaan, toen ook dat niet lukte:
3: Hij zou me de volgende keer hardstikke plat rijden.
Welnu, de aangifte heeft ertoe geleid dat onze held in zijn zwarte Citroën Xantia met kenteken GX-XT-18 voor de rechter moet verschijnen. En wel op 4 oktober dit jaar om 12.45 uur.
Dit zal plaatsvinden in het gerechtsgebouw aan de Sluissingel 20 in Breda. De sympatieke man schijnt gedeeltelijk bekend te hebben en ik ben uitgenodigd om zijn tegensputteren vanaf de tribune te volgen Ik voel me natuurlijk gevleid om daar toe te mogen kijken.
Dus, mocht je de niet te bedwingen behoefte hebben om daar aanwezig te zijn dan hou ik je niet tegen.
Of beter gezegd: ik zal je niet bedreigen.

groet
Carl

Kees Schouten

Sep 18, 2006, 3:18:58 PM9/18/06
to Ligfiets
Carl de Hond schreef:

Misschien maakt een flinke groep ligfietsers op de tribune (natuurlijk
in ligfietskleding, en misschien wel met oranje vlaggetjes) zoveel
indruk op deze blije rijder dat hij verder zijn mond houdt tegen jou.
Helaas ligt Waalwijk niet op mijn dagelijkse route dus zul je het
zonder mijn fysieke (en toch niet indrukwekkende) steun moeten doen.

Kees

paul

Sep 18, 2006, 5:24:40 PM9/18/06
to Ligfiets

Kees Schouten schreef:

> [...]

Beste Kees,

Als een automobilist mij willens en wetens overhoop wil rijden, mits ik
niet hard in de remmen knijp terwijl ik voorrang had, bedenk ik mij ook
wel eens: ik zou nu aangifte moeten doen. Eigenlijk was dit een aanslag
op mijn leven. Ik ben dus blij verrast dat zo'n *&%kel voor de rechter
moet komen. Maar ik ben benieuwd wat daar allemaal aan vooraf ging. Had
je getuigen ? Ik neem aan dat je naar de politie geweest bent met een
verhaal dat je bedreigd bent, maar wat toen? Graag je antwoord.

Succes,

Paul Dijs

Roel van Dijk Azn

Sep 18, 2006, 5:36:07 PM9/18/06
to ligf...@googlegroups.com

Kees Schouten schreef:

> [...]
> Helaas ligt Waalwijk niet op mijn dagelijkse route dus zul je het
> zonder mijn fysieke (en toch niet indrukwekkende) steun moeten doen.

Als je wilt dat je vanaf de tribune serieus genomen wordt, kun je je beter
serieus kleden en je serieus gedragen.
Krakers, antiglobalisten en milieu-activisten worden mede hierdoor vaak niet
serieus genomen.

Roel van Dijk

Arnold Ligtvoet

Sep 18, 2006, 5:47:04 PM9/18/06
to ligf...@googlegroups.com
paul wrote:

> [...]
> niet hard in de remmen knijp terwijl ik voorrang had, bedenk ik mij ook
> wel eens: ik zou nu aangifte moeten doen. Eigenlijk was dit een aanslag

Ik had zaterdag exact dezelfde gedachte. Situatie: vanuit Leiden
richting Voorschoten rijdend. Net Voorschoten binnen (dus bebouwde kom,
dus 50 km/u). Het fietspad is weer eens overhoop getrokken en fietsers
moeten afstappen. Meestal fiets ik hier even 'omheen' door een stukje
weg mee te nemen. Ik rijd meestal rond de 45 km/u, dus ook geen absurd
snelheidsverschil met de auto's. Komt er een Renault Espace al toeterend
wijzend en 'duwend' richting stoep naast me rijden. Raam open en brullen
dat ik naar het fietspad moet. Ik roep nog terug dat dat opgebroken is.
Meneer gaat voor me rijden en geeft wat remproefjes.

Bij het stoplicht was hij me vergeten. Ik heb hem terug betaald met een
flinke dreun op de ruit. Bedacht me achteraf dat ik dus inderdaad gewoon
aangifte moet gaan doen. Toegegeven : ik mocht officieel niet op de weg
rijden, maar dat geeft deze meneer geen grond tot het spelen van eigen
rechter. Ik heb alleen het kenteken niet geregistreerd.

Was overigens wel voor het eerst dat ik zoiets meemaakte...

[off-topic rant]
Op de terug weg ook nog weer zo'n leuke grap. Op het fietspad door het
centrum van Voorschoten. Ik kom door groen een kruispunt over en ben op
het verkeer en voetgangers aan het letten. Zie wel een hobbeltje
(drempel) aankomen en denk nog 'ah dat zijn van die lekkere ronde' waar
je als fietser eigenlijk geen last van hebt. Op 10 meter ervoor zie ik
opeens dat het om een vierkante (of bijna vierkante) gaat en ga vol
onderuit. Gelukkig weinig schade aan de fiets en berijder, maar toch. Er
komt een mevrouw naar buiten uit het huis. Ze vraagt of alles goed is en
zegt 'ach ja dat gebeurd vaker'. De gemeente heeft natuurlijk op de plek
een bord gezet met afstappen.... dus niet aansprakelijk...
[/off-topic rant]

Arnold - soms denk ik weleens dat de weg prettiger fietst (meestal
gladder en overzichtelijker) dan het fietspad - Ligtvoet.

Wilfred van Norel

Sep 19, 2006, 1:00:19 AM9/19/06
to Ligfiets
Arnold Ligtvoet wrote:

> [...]
> rijden, maar dat geeft deze meneer geen grond tot het spelen van eigen
> rechter. Ik heb alleen het kenteken niet geregistreerd.

Pardon? Jij mag de rijbaan niet gebruiken?
In de wet staat zoiets als dat een fietser het verplichte fietspad MOET
gebruiken. Echter als deze ontbreekt, mag de fietser ook de rijbaan
gebruiken. Niet om het één of ander maar als het verlpichte fietspad
open ligt, kán je hem niet gebruiken. Volgens mij is het volledig
legaal om dan de rijbaan te gebruiken (als tweewieler en smalle
driewieler)

Wilfred -gaat het even dubbelchecken op een forum vol met blauw- van
Norel

jan van osch

Sep 19, 2006, 3:24:43 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
<knip>

Arnold - soms denk ik weleens dat de weg prettiger fietst (meestal
gladder en overzichtelijker) dan het fietspad - Ligtvoet.

Soms?.....Bijna altijd ligt de weg er beter bij dan het fietspad.
Het onderhoud aan 's lands fietspaden blijft mijlenver achter bij dat aan de
wegen.
Jammer, dat er zoveel auto's op die wegen rijden!

mvrgr. Jan van Osch

Kees Schouten

Sep 19, 2006, 5:56:34 AM9/19/06
to Ligfiets

Roel van Dijk Azn schreef:

<knip>

> [...]
> serieus kleden en je serieus gedragen.
> Krakers, antiglobalisten en milieu-activisten worden mede hierdoor vaak niet

Mijn bedoeling was niet om de rechter te imponeren maar de blije
rijder. Als hij alleen Carl op de tribune ziet dan is hij misschien
geneigd om weer te gaan schelden, als hij een groep duidelijk
herkenbare ligfietsers ziet dan houdt hij misschien zijn mond.
Maar nu ik er over nadenk is het misschien wel beter als hij weer gaat
schelden. Dan levert hij ter plekke het bewijs dat hij agressief is.

Kees

Carl de Hond

Sep 19, 2006, 12:59:11 PM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
Paul schreef als reactie op mijn mailtje:

[...]

Mijn antwoorden op zijn vragen:
1: Ik had geen getuigen. Er waren wel mensen in de buurt maar aangezien mijn
prioriteiten lagen bij het zien te voorkomen dat ie daadwerkelijk zou gaan
schieten enerzijds en het onthouden van zijn kenteken anderzijds had het
verzamelen van getuigen niet mijn voorkeur.
2: Eigenlijk een vraag: Wat bedoel je met "en wat toen?" . Hoe de politie
reageerde?

groet
Carl

paul

Sep 19, 2006, 1:10:22 PM9/19/06
to Ligfiets

Carl de Hond schreef:

> [...]
> verzamelen van getuigen niet mijn voorkeur.
> 2: Eigenlijk een vraag: Wat bedoel je met "en wat toen?" . Hoe de politie

Carl,

Zoals je al zei: je had geen getuigen. Met en toen, bedoel ik: wat gaat
de politie doen als jij, of in de toekomst ik dus, met een bericht komt
dat je bedreigd bent. Of dat je geen voorrang kreeg. Nemen ze direct
contact op met die persoon ? Stel dat die persoon zegt: ik weet nergens
van, dat heb ik helemaal niet gedaan. Getuigen zijn er niet. Komt er
dan een gezamenlijk gesprek ? Dus, wat gebeurt er dan ?

Groet,

Paul

Carl de Hond

Sep 19, 2006, 2:25:30 PM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
Paul schreef:

> [...]
> van, dat heb ik helemaal niet gedaan. Getuigen zijn er niet. Komt er
> dan een gezamenlijk gesprek ? Dus, wat gebeurt er dan ?

Mij werd het volgende bij de aangifte gemeld:
Op basis van een aangifte zoals de mijne (waarbij niet daadwerkelijk een
wapen is gebruikt) kan geen sprake zijn van een "spontaan bezoek" van de
politie aan de verdachte, laat staan dat zijn auto wordt doorzocht op
wapens. Daarvoor moet er daadwerkelijk een wapen getoond danwel gebruikt
zijn (met meerdere getuigenverklaringen denk ik). Tenminste zo heb ik het
verhaal begrepen. Bij "toevallige" aanhouding mag de politie de verdachte
wel verzoeken in zijn auto of huis te kijken. Weigert de verdachte dan kan
de politie niets anders doen dan op een bevel tot huiszoeking en/of bevel
tot auto-onderzoek wachten. En dat gaat niet in 3 minuten heb ik begrepen.
In mijn geval:
Mijn aangifte komt bij de off v justitie.
Die bepaalt of de aangifte ernstig genoeg is voor maatregelen (dat lijkt me
wel)
De off. bepaalt ook of de auto evt doorzocht mag worden op wapens danwel een
huiszoeking mag worden verricht dmv een bevel.
De off bepaalt of de verdachte verhoord zal gaan worden.
Bovendien mag de politie het slachtoffer alleen maar "uitkomsten" mededelen.
In mijn geval is de uitkomst dat de verdachte "gedeeltelijk schuld heeft
bekend" en dat de off. op basis daarvan de verdachte voor laat komen.
Voor toekomstige gevallen (met dezelfde verdachte (voor mij: dader) kon de
politie me alleen meedelen dat ik zo snel mogelijk 112 moet bellen als een
herhaling dreigt. Ook dan kunnen ze mij niet "extra beschermen". De politie
is namelijk je beste vriend...........
Als de verdacht niet had bekend was de zaak voorgekomen en had ik ook moeten
verschijnen. Gelukkig hebben ze blijkbaar geen twijfels aan mijn verhaal.
En dat verhaal klopt ook. Ik ben direct na de bedreiging naar huis gefietst
(nog geen km), achter de PC geklommen en heb alles in een Word-bestandje
getikt.
Dat is prettig want ik hoefde alleen maar naar de bijzonder charmante
politie-agente te kijken en hoe ze alles in politie-taal de PC in tikte. Dat
maakte nog iets goed van mijn slechte ervaring.

groet Carl

Arnold Ligtvoet

Sep 21, 2006, 5:07:29 PM9/21/06
to ligf...@googlegroups.com

Nog maar eens gevraagd bij de 'buren' in nl.fiets. Daar is algemene
mening toch ook wel dat fietsers bij het ontbreken van een verplicht
fietspad de rijbaan mogen gebruiken. Dit wordt 'bewezen' aan de bekende
regel over het verplicht gebruik van fietspad bij aanwezigheid daarvan,
wat dan zou moeten leiden tot het dus mogen gebruiken van de rijbaan bij
het ontbreken van een fietspad. Echter het is volgens mij toch nog wel
dubieus hoe het dus zit met opgebroken of anderzinds onbruikbare
fietspaden (bv. sneeuw) zit.

Ik blijf maar gewoon lekker op de weg rijden tot ik de eerste
wegopbreking tegen komen met 'automobilisten uitstappen en lopen' tegen kom.

Arnold - <...> - Ligtvoet