Inoled in quest [Ligfiets] (was: welke lamp bij son)

Op 13-11-07 heeft Henk de Leeuw<cruisi...@gmail.com> het volgende geschreven:
> Ikzelf heb een zelfbouwlamp (gemaakt op een workshop bij Rode Pionier)
> met één Seoul P4 LED.
> Lichtopbrengst bij 500 mA (dynamo): ca. 120 lumen.
> Dat is dus wat Rode Pionier nog 'normaal licht' noemt.
> Ter vergelijking: een Inolight 20+ geeft 43 lumen, een Inolight
> Extreme 100 lumen.

Zijn er mensen die zelf een Inoled in de quest hebben gebouwd?
Zit eraan te denken dit ook te doen, maar vraag me af of de lamp
verstelbaar gemaakt kan worden. De standaard halogeen lamp is dit bij
mij in ieder geval niet - zit vastgelijmd.

Ik vraag me ook af hoeveel stroom de verschillende inoleds gebruiken,
en zijn er nog methoden voor groot licht ofzo?

grtz
Henk

Henk de Leeuw

On Nov 14, 2007 9:05 AM, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:

> [...]
> verstelbaar gemaakt kan worden. De standaard halogeen lamp is dit bij
> mij in ieder geval niet - zit vastgelijmd.

Ik weet dat Hans Wessels verstelbare halogeenverlichting in zijn Quest heeft.
Twee afzonderlijke spotjes, een voor dichtbij, een als verstraler.

Henk de Leeuw.

Wim Schermer

Op 14 nov 2007, om 9:05 heeft hyz het volgende geschreven:

> Op 13-11-07 heeft Henk de Leeuw<cruisi...@gmail.com> het
> volgende geschreven:
>
> Zijn er mensen die zelf een Inoled in de quest hebben gebouwd?

Nou, niet zelf, wel door Velomobiel.nl.

> Zit eraan te denken dit ook te doen, maar vraag me af of de lamp
> verstelbaar gemaakt kan worden. De standaard halogeen lamp is dit bij
> mij in ieder geval niet - zit vastgelijmd.

Kijk maar eens op:
http://wimschermer.blogspot.com/search?q=inoled

> Ik vraag me ook af hoeveel stroom de verschillende inoleds gebruiken,
> en zijn er nog methoden voor groot licht ofzo?

Inoled gebruikt 3 Watt. Er zijn veel meer mogelijkheden voor groot
licht. De Inoled 20+ en de nieuwe Inoled Extreme 30 zijn relatief
goedkoop en geven veel licht dat niet verblindt.
Wim - Inoled niet meer dan 16 Volt voeren, anders -
ervaringsdeskundige - krijgt ie een burn-out - Schermer

Op 14-11-07 heeft Wim Schermer<aer...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

Dat is een erg sjieke oplossing!

> Inoled gebruikt 3 Watt. Er zijn veel meer mogelijkheden voor groot
> licht. De Inoled 20+ en de nieuwe Inoled Extreme 30 zijn relatief
> goedkoop en geven veel licht dat niet verblindt.

Weet niet erg veel van elektriciteit, maar hoe meer licht, hoe meer ie
gebruikt toch? Op de site van inoled kan ik er niets over vinden. Als
het nou niet veel verbruikt, en het toch niet verblind, dan is de
Extreme een erg goede optie, anders is de 20+ wellicht voldoende voor
me. WW-route is max 4 uur per week, dat red ik met de halogeen net
niet (als je tussendoor wel eens toetert en knipperlicht veel
gebruikt).

> Wim - Inoled niet meer dan 16 Volt voeren, anders -
> ervaringsdeskundige - krijgt ie een burn-out - Schermer

Heb nog steeds de ouderwetse 6V aan boord :)

grtz
Henk

Bert

Er zit ook nog een Inolight Extreme 60 aan te komen. Weet iemand
wanneer die beschikbaar komt ?

" Inoled <http://www.inoled.com/> met onder andere de Inolight Extreme
30 (en in de toekomst de Extreme 60) met een nieuwere generatie 3 Watt
LED, betere elektronica en veel beter en helderder lichtbeeld. Het
verschil tussen de 20+ en een Extreem 30 werd gedemonstreerd in een
donkere kamer en was zeer duidelijk! "

Bron: Eurobike verslag op ligfiets.net.
<http://ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=2324&volledig=1>

Groeten, Bert.

Wim Schermer

Nov 14, 2007, 12:26:03 PM11/14/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 14 nov 2007, om 15:35 heeft hyz het volgende geschreven:

> [...]
> geschreven:
>
> Dat is een erg sjieke oplossing!

> Weet niet erg veel van elektriciteit, maar hoe meer licht, hoe meer ie

3 Watt is niet veel als je ziet hoeveel licht je er voor krijgt. Ik
heb eerder een Lupine Wilma LED lamp gehad, extreem duur en veel
licht, maar ook totaal verblindend voor je tegenligger. De Inoled
heeft een perfect verlichtingsbeeld dat niet verblindt.

> [...]
> niet (als je tussendoor wel eens toetert en knipperlicht veel
> gebruikt).

> Heb nog steeds de ouderwetse 6V aan boord :)

Geen probleem, Inoled doet het ook op 6 Volt.

Wim - een Quest met verstelbare Inoled en Luxeon richtingaanwijzers
is inderdaad heel chique - Schermer

Quesjer

Nov 14, 2007, 1:24:07 PM11/14/07
to Ligfiets
Hoi,

Ik heb inmiddels de Inoled extreme in huis. Ook de 20+, dus ik kan wel
wat vergelijken.
In het lichtbeeld zelf zie ik zo direct geen verschil. Zo te zien ook
de reflector. Ook het huis is exact hetzelfde, met ook het wankele
rubberen schakelaardopje achterop. Voor mij niet van belang omdat ik
ergens anders schakel.....

Uit degegevens van ACE (de leverancier.importeur) blijkt dat er
verschillen zijn in het electronische gedeelte. De led is verbeterd,
en het printje is verbeterd. Hierdoor verbuikt de lamp nog steeds drie
watt, maar geeft veel meer licht (en wordt waarschijnlijk minder warm)
Wel is heel goed het verschil in lichtopbrengst te zien. Verder slaat
de extreme veel sneller aan. De 20+ licht pas vol op na een halve
minuut of zo.

Vrijdag a.s. ga ik de lampen wisselen, de extreme komt in de neus, en
de 20+ komt bovenop de tunnel om als bermlicht te functioneren. (In
mijn Woonwerkroute zit een stuk parallelweg waar ik verblind wordt
door auto's, en omdat er geen strepen op mijn weggedeelte staan is het
lastig is het moeilijk het goede spoor te houden.....)

Door een lamp iets zijwaarts/omlaag te richten kan ik de bermrand
links (of rechts natuurlijk) in de gaten houden, en zo blijf ik op de
weg rijden.... Mocht ik een vergelijkbare situatie rechts willen
richten, dan kan ik al rijdend de lamp bijrichten. Volgende week ga ik
hier wel melden of het naar behoren werkt.

In het verleden was ik zeer tevreden over mijn HID-koplamp, maar die
bleek wel erg duur in aanschaf en vooral onderhoud. (beide posten rond
de 300 euro in 2 1/2 jaar) Dus vandaar dat ik weer zoek naar een goede
en enigszins betaalbare oplossing. De ontwikkelingen in LED-
technologie lijken zo veelbelovend te zijn dat HID

Het gerucht gaat dat de extreme 60 bedoeld is voor MTB-gebruik. Dat
zal betekenen dat het licht overal naar toe straalt, en dus niet in
het verkeer bruikbaar is omdat het dan gaat verblinden.
Dat is juist het mooie van de Inoled: die heeft een erg scherp
begrensde bovenkant van de lichtbundel. Hierdoor is die goed af te
stellen zodat hij niet verblindt, maar wel goed zicht geeft.

Groet van Quesjer

Gele Quest

Nov 14, 2007, 1:56:25 PM11/14/07
to ligf...@googlegroups.com
On Wednesday 14 November 2007, Quesjer wrote:
> Wel is heel goed het verschil in lichtopbrengst te zien. Verder slaat
> de extreme veel sneller aan. De 20+ licht pas vol op na een halve
> minuut of zo.

Gezien dat LEDS gemiddeld een aantijd hebben van nanoseconden (100 of zo)
vroeg ik me af of iemand hiervoor een verklaring zouden kunnen geven?

--

Gele - Solarc en Brightstar type HID's hebben wel 1/2 minuut nodig om op gang
te komen - Quest

Henk de Leeuw

Nov 14, 2007, 2:10:36 PM11/14/07
to ligf...@googlegroups.com
On Nov 14, 2007 7:56 PM, Gele Quest <fmgro...@yahoo.co.uk> wrote:

> Gezien dat LEDS gemiddeld een aantijd hebben van nanoseconden (100 of zo)
> vroeg ik me af of iemand hiervoor een verklaring zouden kunnen geven?
Ik vermoed dat dat de elektronica is die het standlicht verzorgt.
Als ik een gok mag doen werkt die met een supercap die opgeladen
wordt, en duurt het enige tijd tot die vol is.
Bij de nieuwe lamp hebben ze dan de schakeling wat slimmer gemaakt
zodat de led meteen de volle stroom krijgt.

Henk de Leeuw

vierenveertig

Nov 16, 2007, 5:33:50 PM11/16/07
to Ligfiets
Zie dit nu pas, maar wil toch even reageren.

Ik heb twee inoled 20s in mijn Quest. Twee omdat ik ze zo een heel
klein beetje uit het midden kon richten (met hetzelfde effect als wat
Quesjer beoogt), omdat ik zo meen aan te geven aan tegenliggers dat ik
breder ben dan een enkelspoorsvoertuig én omdat het mooi vind.
Ze staan momenteel parallel geschakeld op mijn 6V accu, komen
binnenkort parallel aan 12V. Serie aan 12V vinden ze bij Inoled geen
goed idee. Ben erg tevreden over het lichtbeeld en de hoeveelheid
licht op de weg.
Ik ben van mening dat het voor een goed bruikbaar lichtbeeld op de weg
erg belangrijk is je verlichting zo hoog mogelijk in (op?) je fiets te
hebben. Om daarenboven de stroomlijn niet teveel te verstoren zitten
ze nu direct voor het overdwarse steunbuisje voor de carrosserie. Daar
hangen ze ook aan.

Groeten,

Kees Jan

On 14 nov, 09:05, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
> Op 13-11-07 heeft Henk de Leeuw<cruisingl...@gmail.com> het volgende geschreven:

Zwaluw

Foto!

Groet,
Koendert-

Op 16-11-07 heeft vierenveertig<rmgb...@chello.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> hebben. Om daarenboven de stroomlijn niet teveel te verstoren zitten
> ze nu direct voor het overdwarse steunbuisje voor de carrosserie. Daar

Zou graag wat foto's willen zien. Heb je ze naast elkaar of boven
elkaar gemonteerd? Wat bedoel je met het overdwarse steunbusje voor de
carrosserie?

grtz
henk

vierenveertig

Nov 23, 2007, 4:09:51 PM11/23/07
to Ligfiets
Oeps, dat krijg je als je niet dagelijks tijd hebt/maakt om te kijken.

Foto volgt, heb een duidelijke op het werk. De lampen zitten naast
elkaar, ze zitten in de carrosserie bevestigd aan het buisje waarmee
de carrosserie aan de aluminium ruggegraat hangt (of andersom).

Kees Jan