Flevonice

Beste mensen
Wie er vandaag niet bij was in Biddinghuizen heeft wat gemist.
Flevonice is een buiten schaatsbaan van 5 km lang.
In de zomermaanden is er uiteraard geen ijs en is deze baan open voor
o.a. skeelers.
Vandaag waren er vele "exotische" sporten te zien en vooral te zelf
doen op deze prachtige baan.
Het weer werkte natuurlijk ontzettend mee. Een lekker temperatuurtje
met een vrolijk zonnetje erbij stemt iedereen gunstig.
Vooral de wind die in de polder nog wel door niets geremt wordt was
ook zeer dragelijk.

De centrale lokatie in het land, de prachtig aangelegde baan en
restaurant met alle faciliteiten. Flevonice heeft gewoon alles in zich
om een succes te worden.
Deze dag was wel heel bijzonder door de aanwezigheid van zoveel
disiplines van sporten.
Zo kon je alles te weten komen over (en vervolgens zelf het geleerde
in de praktijk brengen) over skikke, rolskieen, scaten, skeeleren,
trikke, blowcarten, steppen en natuurlijk alle vormen van ligfietsen.
(kantel)trikes, high en lowracers, velomobielen enz. enz.
Bekende schaatser Rintje Ritsma heeft deze dag alle sporten gedaan. Ik
heb hem zelfs met een geweldige grijs op zijn gezicht met de probeer
Mango van de Velomobielgarage Sinner zien rondscheuren.
Dat vond hij geen straf volgens mij.

Een ruime ovale baan van 400 meter was uitermate geschikt om dit alles
goed uit te proberen. Mocht het goed bevallen of wilde je het beter
testen mocht je ook de 5 km baan op.
De baan heeftheel glad asfalt en is op een bultje je volkomen waterpas
lijkt het.
De bochten zijn ruim en kunnen ook op hoge snelheid uitstekend genomen
worden. Een zeer snelle baan derhalve.
Het ontwerp is ook heel goed gekozen. Zelfs nu de beplanting nog in
pril stadium is, is er veel afwisseling in het landschap aangebracht
met heuvels en doorkijkjes. Er is veel variatie in soorten bochten.
Heel geslaagt allemaal.
Alleen de altijd aanwezige polderwind zal goed merkbaar zijn tot de
beplanting wat groter is geworden.
Vandaag was dit te merken door wat stuifzand op de baan en de iets
toegenomen wind 's middags die de tijden iets drukte en vergelijk met
's morgens.

De opkomst van de winkeliers was groot en divers. Je kon werkelijk de
hele dag overal kijken, praten en proberen bij verschillnde
stalletjes. Er waren zelfs hand- en kruisboog schutters.

We hebben met zijn alle, ieder in zijn eigen dicipline, geprobeerd een
zo scherp mogelijke baanrecord neer te zetten. Dit varieerde van 45
minuten voor snelwandelaars tot 6 minuten (gem 50 km/uur) voor Ymte
Sybrandy.
Hierna volgde nog een trekking van lootje voor de Hartstichting
waarbij we nog heerlijk loom van het mooie weer genoten en de
uitslagen hoorde van de tijdrit. Het Flevonijsje smaakte ook prima.
Daarna ging ieder weer zijns weegs.
Kortom een geweldige dag.

Theo - (brandweer)rood verbrande kop - van Goor

Wim

2008/5/3 Theo van Goor <tvan...@kpnplanet.nl>:
.

> Daarna ging ieder weer zijns weegs.
> Kortom een geweldige dag.

Toen we met ons groepje terug naar Zwolle fietsten waren we het er ook
over eens dat het een hele leuke dag was geweest.

Dat het weer zo goed was, is natuurlijk heel belangrijk, maar het
gladde asfalt van de 400 meter baan en de 5 km baan maakten het
fietsen wel erg leuk. Er waren goede horeca- en sanitaire
voorzieningen. En alles heel overzichtelijk en dicht bijelkaar.

Gr.

Wim

Wil ik hier ook gelijk even mijn commentaar kwijt.
Wie reageren wil die reagere.

Flevonice-Cyclevision?
Komt er natuurlijk de prangende vergelijking met "onze" Cyclevision.
Deze dag had veel weg van een mini-Cyclevision.
Is dit nu de vorm zoals die op Cyclevision zou moeten zijn? Ik hoorde
van diverse kanten stemmen in die richting.
Sommige stelde dat Cyclevision hier in Biddinghuizen gehouden zou
moeten worden.
Zoals de standhouders zich presenteerde: met vele, met veel materiaal,
actief naar de mensen toe, Bij het opstapparcours midden in de
hectiek. Ja dat was goed. Dat was helemaal af.
Hier werd gepraat, gedaan, uitgewisseld, mensen enthousiast gemaakt.
Klanten blij, standhouders blij. Groot feest.

De plek Flevonice Biddinghuizen? Jawel, maar meer nee wat mij betreft.
Het is geweldig mooi en professioneel opgezet. Maar niet intiem genoeg
vind ik. Essentieel voor ons ligfietsfeesje met camping op het terrein
in Sloten.
Ook de beschutte, bossige omranding van Sloten is een sterk punt wil
je de spectaculaire gestroomlijnde 2-wielers een kans geven.
Ook het weer heeft te veel vrijspel in Flevonice. Vandaag was het
ideaal weer en maakte het verblijf daar een feest.
Maar wat als het waait, koud en nat is? Dan willen de standhouders
toch echt binnen staan.
Een tent huren is geen optie heeft Jack ons al vele malen duidelijk
gemaakt.
Nog een laatste punt vind ik het winkelcentrum in Sloten om de hoek is
ideaal. In Biddinghuizen is niet zo veel te halen.
Het restaurant op Flevonice is ruim, mooi ingericht en goed gesorteerd
maar niet iedereen kan en wil daar een weekeind lang daar zijn eten
betrekken.

Kort en goed.
Flevonice was een bijzonder geslaagde dag vandaag. Een wedstrijd hier
houden? Zeker doen!
Maar Cyclevision lekker in Sloten houden en het probeerparcour daar
meer ruimte geven.
Ik zie Cyclevision als ligfietsgebeuren met andere sporten als gast.
Niet primair om heel Nederland aan het ligfietsen te krijgen.
Flevonice was zo'n multi cultureel sport uitwisseling zoals
Cyclevision al een beetje is maar nog meer zou kunnen zijn.

Theo - wie roept? - van Goor

Quesjer

On 3 mei, 22:45, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:

> Flevonice-Cyclevision?
> Komt er natuurlijk de prangende vergelijking met "onze" Cyclevision.
KNIPS
> [...]
> Flevonice was zo'n  multi cultureel sport uitwisseling zoals
> Cyclevision al een beetje is maar nog meer zou kunnen zijn.

Hear Hear

Ook mijn idee: jammer genoeg ligt deze heel mooie baan net te ver af
van de bewoonde wereld, trek je hierdoor te weinig bezoekers die NIET
uit het ligfietswereldje komen, en blijft het hierdoor net teveel een
incrowd-feestje. Niet dat daar iets mis mee is, maar gezien de wens om
met het evenement mensen enthousiast te maken (kijk maar naar de keuze
voor een grote advertentiecampagne) zou je hiermee de plank misslaan.
Sloten ligt dan toch veel bereikbaarder. Zowel voor het aantal mensen
wat er redelijk dichtbij woont, als de bereikbaarheid per openbaar
vervoer.

Nog een reden: 5 km. is wel erg lang voor wedstrijden. Het publiek
ziet maar af en toe een rijder langs komen, rijders zien maar af en
toe publiek. Dat vond ik al in Lelystad, met 2800 meter (?) Het kan
wel zo zijn dat de baan in twee delen te splitsen is?, met dan een
krappere bocht, maar dat weet ik niet.

Voor puur snelheidsrecords lijkt deze baan wel goed geschikt bij de
juiste windcondities. Daarbij is publiek toch al minder relevant.

Groet van Quesjer

Bastiaan Welmers

On Sun, May 04, 2008 at 05:45:34AM -0700, Quesjer wrote:

> [...]
>
> Voor puur snelheidsrecords lijkt deze baan wel goed geschikt bij de
> juiste windcondities. Daarbij is publiek toch al minder relevant.

Ik vind de baan toch wel vrij bochtig voor echte races met hoge snelheid.
De bochten zijn vrij scherp, met de quest moet je afremmen tot 32km/h, de meest
ideale lijn volgend (niet mogenlijk bij veel deelnemers). Ik weet niet hoe
het met een 2 wieler zit maar daarmee kan je er volgens mij ook niet vol
doorheen. Je kan natuurlijk betwisten of dit juist wel of niet leuk is voor
een 1, 3 of 6 uursrace... (bandenwisselstops kan je leuk vinden)
Volgens mij is de buitenbaan in Sloten fijner en haal je er betere records
mee omdat je daar vrijwel overal vol door kan stampen. Jammer dat het
voortbestaan van die baan op de tocht staat.

/Bastiaan

> Groet van Quesjer

Bastiaan Welmers

Leuk trouwens, zo'n tijdrit ploegen door het weiland:

http://maps.google.nl/maps?q=http://www.welmers.net/~bastiaan/tracks/flevonice_20080503.kml

/Bastiaan, GPS had het achteraf toch nauwkeurig bij het rechte eind qua
tijd (6:27) en gemiddelde snelheid (46,5)

Quesjer

On 4 mei, 15:00, Bastiaan Welmers <haa...@welmers.net> wrote:
> [...]
>
> /Bastiaan, GPS had het achteraf toch nauwkeurig bij het rechte eind qua
> tijd (6:27) en gemiddelde snelheid (46,5)

Het schijnt dat te Apeldoorn ook nog een mooie baan vrijwel af is. Een
compleet nieuw sportcomplex, te openen medio september w.o. een 400-
meter (skeeler/schaats)buitenbaan, en een 250 meter houten binnenbaan.
Verder vele andere faciliteiten als kleed- vergader- juryruimtes,
V.I.P.-lounge etc. Eventueel een opvolger van Sloten? tot het ontwerp
horen ook woningen en winkels overigens.

http://www.omnisportapeldoorn.nl/

Het wordt geexploiteerd door LiBeMa, dus dan zal het wel duur worden???

Erik Wannee

Paulus schreef:

> [...]
> V.I.P.-lounge etc. Eventueel een opvolger van Sloten? Tot het ontwerp

> horen ook woningen en winkels overigens.

Ik woon er 4 minuten fietsen vandaan en ik kan de bouw goed volgen.
Juist is het enorme dak af gekomen.
Ik heb begrepen dat een deel van het centrum (atletiek) alweer een
aantal maanden in gebruik is.
Het wordt inderdaad een heel interessante locatie, vooral voor
wedstrijden denk ik. Zeker omdat de binnenbaan de grootste van Nederland
is en er ook nog een 400 m. buitenbaan is. En het is uitstekend
bereikbaar per fiets, trein en auto.
Of het ook voor Cycle Vision wat is, weet ik nog niet, want er is voor
zover ik weet geen kampeermogelijkheid in de direkte omgeving. En dat is
nou net zo aardig van Sloten. Rondom Apeldoorn zijn een aantal (mooie
maar kleine) campings, maar ze liggen allemaal op zo'n 8-10 km afstand.
Tenzij het lukt om ergens een weiland te mogen gebruiken, bv. met een
tijdelijke vergunning.

Mocht ik interessante nieuwtjes over het Omnisportcentrum lezen of horen
dan zal ik dat melden.

Erik - nu alweer een paar uur bezig om zelf 540 nieuwe tanden aan het
blad van mijn afkortzaag te slijpen omdat geen enkel slijpbedrijf dat
schijnt te kunnen - Wannee.

Niels

Ik denk niet dat dit een goede plek voor CV is.
Het was nu gezellig, omdat er veel mensen afkwamen op 6 verschillende
sporten. Op alleen ligfietsen krijg je nooit zoveel publiek zo gek om
naar het toch relatief slechter bereikbaarder flevonice te komen. En
ook mis je de houten binnenbaan, wat ik toch ook een mooi spekakel
vind. wel vind ik Sloten erg rommelig voor CV. Ben dus benieuwd naar
Apeldoorn.

Qua snelheid vond ik het als low racer het circuit wel prettig. De 180
graden bocht heb ik met 42 genomen, maar met enig oefenen moet dit
toch een stuk harder kunnen. Het asfalt is echter heerlijk glad, en op
wat steentjes en zand na, goed schoon en veilig.
Wel is het circuit minder competetief voor criteriums, bij gebrek aan
klim of echt scherpe bochten. Ik plijt hierom toch nog voor een
wedstrijdje op de nedereinse berg dit jaar; kan ik m'n thuisvoordeel
uitbuiten :-)

O, en staat er ergens de uitslag van de tijdrit? die is een beetje
langs me heen gegaan. Dito vraag naar een link voor de foto's....

Niels, nog buiten adem, van der Wal.

pjotr320

On 4 mei, 17:28, Niels <nvander...@gmail.com> wrote:

> O, en staat er ergens de uitslag van de tijdrit? die is een beetje
> langs me heen gegaan. Dito vraag naar een link voor de foto's....
>
> Niels, nog buiten adem, van der Wal.

Net ge-upload, mijn foto's van de opstapdag nabij Biddinghuizen.

http://www.pjotr320.gethost.nl/losdflevonice/

Peter - gisteravond na 210km een sprint met 50+ - Haan (of Maan als ik
slordig schrijf)

Jeroen T. Bezemer

Theo van Goor wrote:
> Beste mensen
> Wie er vandaag niet bij was in Biddinghuizen heeft wat gemist.

Mijn foto's:

http://picasaweb.google.nl/broomer68/OpendagFlevOnice200812
http://picasaweb.google.nl/broomer68/OpendagFlevOnice200822

onbewerkt, alleen verkleind naar 1024 pixels.

F. van Schoot

Peter
Leuke foto's
Het was een geslaagd evenement.
Volgens mij was de succes factor:
- in het mooie weer
- de combinatie van vele sporten.
Waar ik het wel mee eens ben
De baan erg nieuw dat betekend in de polder dat het gras nog niet tot op de
randjes groeit een of twee jaartjes en je hebt geen last meer van zand op de
baan.
In de polder waait het altijd, maar zaterdag viel het enorm mee.
Of CV of WK naar deze baan moet komen laat ik graag aan het CV comité of
WECO over.
Zelf zie ik kansen maar we moeten ook wat dingen oplossen. Camping en
foerage (winkels). Trouwens het Oppertje lag ook niet naast de RWD baan maar
was ook ca 12 km fietsen. Er zijn wel campings in de buurt maar een gespekje
met de commercieel ingestelde baas van het Doorhout Mees complex en de
gemeente Dronten kan veel oplossen. (Zelf heb ik het gevoel dat via het
sportloket Flevoland nog wel dingen te regelen zijn)
Groeten Frans,

Met dank voor de foto's,

Geeft een goed idee van de middag, en van de grote variatie die mensen
kiezen voor voortbewegen.....

Niels, beweegt zich zo lui mogelijk voort, van der Wal

On 4 mei, 20:28, "Jeroen T. Bezemer" <broome...@gmail.com> wrote:

> Mijn foto's:
>
> http://picasaweb.google.nl/broomer68/OpendagFlevOnice200812http://picasaweb.google.nl/broomer68/OpendagFlevOnice200822

Niels

O, hierbij de uitslag; Ymte aan kop :-0

Wielrennen Bert-Jan Kamstra 09.35.19

Ligfietsen Ymte Sybrandy 06.00.81
Ligfietsen Arjen van Dam 06.20.50
Ligfietsen Guus van Schoot 06.25.03
Ligfietsen Bastiaan Welmers 06.27.19
Ligfietsen Harry Lieben 06.32.24
Ligfietsen Niels van de Wal 06.37.57
Ligfietsen Jan Marcel van Dijken 06.37.75
Ligfietsen Suzannette Tempelman 06.45.25
Ligfietsen Dirk van de Broeke 07.01.39
Ligfietsen Meindert Valenteyn 07.04.00
Ligfietsen Boris Berents 07.23.83
Ligfietsen Frans van Schoot 07.24.61
Ligfietsen Peter Fuego Maan 07.34.31
Ligfietsen Theo van Goor 07.35.30
Ligfietsen Michiel Nieuwstraten 07.40.80
Ligfietsen Leo de Rouw 07.49.60
Ligfietsen Jacob van Maanen 08.05.93
Ligfietsen Roland ten Teije 08.11.21
Ligfietsen Corinne van Noordenne 08.29.79
Ligfietsen A. van de Veen 08.30.58
Ligfietsen Marloes Dries 08.43.30
Ligfietsen Oscar Roozen 09.21.31
Ligfietsen Andre Parhan 10.57.23
Ligfietsen Rien Parhan 10.59.58
Ligfietsen Aat de Jonge 12.13.90
Ligfietsen John Bos 12.22.60
Ligfietsen Edgar van de Broek

Op 7 mei 2008 12:16 heeft Niels <nvand...@gmail.com> het volgende geschreven:

O, hierbij de uitslag; Ymte aan kop :-0

Wielrennen      Bert-Jan Kamstra        09.35.19

Bedankt Niels, het was me al niet duidelijk wat mijn klassering uiteindelijk was.

Nog een speciale reden dat  er een wielrenner bijstaat? Er was geloof ik maar 1 wielrenner, dus dat zegt niet veel.

H@rry.

F. van Schoot

Foto's van de AlmereLiggers deze morgen en middag
http://picasaweb.google.com/quest230
Groeten Frans