Waarom ?

140 views
Skip to first unread message

Ligfietsger

unread,
Jun 27, 2012, 5:25:17 AM6/27/12
to ligf...@googlegroups.com
Net twee duizend km gereden met remblokjes in mijn schijfremmen voor en gisteren naderde ik gelukkig met een rustig gangetje een drukke verkeersweg en kwam er een aanstormende 40 tonner oid. uitklikken en remmen tergelijkertijd, maar gewoon niet remmen !!! Gelukkig liep de weg wat omhoog en lukte het me om met een blokkerend achterwiel op tijd tot stilstand te komen.

Nu heb ik wel de nodige kms gereden in stromende regen (oa. naar en van Cycle Vision), maar is 2000 km. niet een beetje weinig voor remblokjes ?

Nu komt het volgende probleem, aftermarket remblokjes zijn blijkbaar dikker dan de originele Hayes remblokjes en hou ik ondanks de terug geduwde zuigertjes, ed. iets van 0,05 mm over aan weerszijden van de schijf ..... die loopt dus niet echt lekker vrij ...... okee moet in geremd worden, maar het valt niet mee om een vaartje te maken met remmen die nauwelijks vrij lopen ....

Effe 0,2 mm van de blokjes afschuren is niet zo'n probleem (wel zonde natuurlijk) ..... maar zijn er ook aftermarket blokjes die wel gewoon de normale dikte hebben.

Waarom gaan schijfrem blokjes zo kort mee (gevalletje van pech ?), want in een auto gaan ze met gemak 20 keer zolang mee ?

Jeroen Bezemer

unread,
Jun 27, 2012, 6:18:08 AM6/27/12
to ligf...@googlegroups.com

Autoblokken zijn over het algemeen kuis versleten als ze net zo dik zijn als nieuwe fiets blokjes.
Laagdikte van auto blokken is nieuw normaal een 6mm.

--

Mvrgr,
Jeroen T. Bezemer

verzonden met de telefoon

Op 27 jun. 2012 11:25 schreef "Ligfietsger" <gfs...@gmail.com> het volgende:
--
--
Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net: http://ligfiets.net
 
 
 

Quemo

unread,
Jun 27, 2012, 6:20:22 AM6/27/12
to ligf...@googlegroups.com
Je hebt verschillende hardheden. Ik heb het ook gepresteerd om in no-time de boel kaal te rijden. Hoewel ik eigenlijk meer het idee had dat bij mij het remblokgedeelte van de plaatjes gebroken waren.

Maar goed, de hardheid maakt dus ook uit voor de levensduur
Verder: kan je de hele houders van de remblokjes niet wat verder uit elkaar zetten? Of heb je niet een schroefdingetje aan de remhendel zodat je de olie meer ruimte geeft?

Quemo -doet maar een gooi- 

--voorheen-- rowingvictor

unread,
Jun 27, 2012, 7:13:09 AM6/27/12
to Ligfiets
Verder: kan je de hele houders van de remblokjes niet wat verder uit
elkaar
> zetten? Of heb je niet een schroefdingetje aan de remhendel zodat je de
> olie meer ruimte geeft?


Hoi Quemo,

Ligfietsger rijdt rond met Hayes Nine remmen.
Daar is niets aan af te stellen. Voor zover ik weet zijn ze wél
zelfstellend.

Als de pistons bij het terugduwen voorbij of hélemaal in de behuizing
kunnen worden geduwd,
kan het remblokje idd niet verder naar buiten.
Zit niets anders op dan óf een origineel setje te bestellen, óf met
een stukjeschuurpapier aan de gang te gaan.

Toen ik nog in de tandtechniek werkte hield ik de remplokjes een
tijdje tegen de diamantschijf aan. Werkte prima.

Victor.

Peter&Iris

unread,
Jun 27, 2012, 1:04:55 PM6/27/12
to ligf...@googlegroups.com

Op woensdag 27 juni 2012 11:25:17 UTC+2 schreef Ligfietsger het volgende:
.

Nu heb ik wel de nodige kms gereden in stromende regen (oa. naar en van Cycle Vision), maar is 2000 km. niet een beetje weinig voor remblokjes ?

 
 
Dat is een redelijk gemiddelde.
Ik moet zeggen dat ik in de zomermaanden ca 3000 km met de blokjes doe (avid).
Echter, in de wintermaanden was ik met de achterrem (die veel minder wordt belast) er met 800 km door heen.
De (natte) wintermaanden in combi met zout en of veel zand vreten de blokjes op.
Achter gaat het harder omdat het vuil van het voorwiel precies in de achterrem  terecht komt.
 
Inmiddels is de achterrem vervangen voor een keramische trommel.
Groot voordeel er kan geen vuil in en een nog groter voordeel de rembalans is stukken beter.
Zo'n trommel heeft wat minder remkracht maar voor achter is dit juist beter.
Alleen weet ik niet of die op iedere ligger zo maar om te bouwen is .
Op de greenmachine is het inmiddels leverbaar.
 
Groet
Peter
 
 

Ligfietsger

unread,
Jun 27, 2012, 2:08:15 PM6/27/12
to ligf...@googlegroups.com
Rondrijden ..... Nou vanmiddag had ik niet alleen de wind tegen -;)))))), maar ze remmen geweldig !!!

In de remhendels zitten overigens wel kleine inbusboutjes ..... Geen idee of dat een extra verstelling is ?

Wat olie er uit laten lopen zou kunnen ....., maar is geen lange termijn oplossing.....

Message has been deleted

--voorheen-- rowingvictor

unread,
Jun 28, 2012, 7:12:56 AM6/28/12
to Ligfiets
Gerald,

met die inbusboutjes kan je de afstand van de hendels tov de
handgrepen op je stuur inkorten.

Victor.
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages