routeplanner

tomh...@gmail.com

to Ligfiets
Hallo allemaal,

Heb een nieuwe fietsrouteplanner gevonden. Het is nog een test van
routenet maar op de route's die ik nu geprobeerd heb doet hij het
goed.

www.tripzoom.nl

veel plezier ermee.

tom hospes

Toni Cornelissen

to ligf...@googlegroups.com
Tom,

> Heb een nieuwe fietsrouteplanner gevonden. Het is nog een test van

(...)
Ik had hem al eerder gezien, fietspaden op de Loonse en Drunense
duinen kent hij niet en ik mag wel met m'n fietst over de A59.
Conclusie: Ik ben niet enthousiast.

Toni
--
Toni Cornelissen
http://autopond.technetium.be

Tom en Baukje Hospes

to ligf...@googlegroups.com
Toni,

De route's die tripzoom berekend zijn in iedergeval beter dan die van mapsource van mijn gps. Die laat je nog al veel extra kilometers maken. Maar ik spreek voor Friesland. Misschien dat het daar anders ligt.

vr.gr. tom

Op 21-03-07 heeft Toni Cornelissen <tcorne...@gmail.com> het volgende geschreven:

WFvN

to Ligfiets
On 21 mrt, 20:17, tomhos...@gmail.com wrote:

> Heb een nieuwe fietsrouteplanner gevonden. Het is nog een test van
> routenet maar op de route's die ik nu geprobeerd heb doet hij het
> goed.
>
> www.tripzoom.nl

Hm, inderdaad, je kan de fiets selecteren (doe dat wel even want het
is dus niet een specifieke fietsrouteplanner).
Volgende grapje is dat hij je met de fiets toch rustig over de A28
stuurt. Dus ook even 'snelwegen vermijden' aanvinken onder 'route
opties' dus.

Ik heb de route van huis naar werk maar eens laten uitstippelen.
Een paar fietspaden bij huis kent hij niet, hij stuurt me vanaf m'n
huis een flink eind 'om'. Wel grappig is dat hij een speciale loopbrug
wel kent. Een loopbrug met goten om je fiets door te laten rijden
terwijl je hem aan de hand hebt. Met m'n Versatile zie ik mezelf nog
niet zo snel over die brug gaan :D
Hij pakt wel netjes wat fietstunnels. Vervolgens stuurt hij me op de
terugweg over een stukje route waar ik óf moet spookrijden op het
fietspad óf waar ik illegaal op de rijbaan moet gaan rijden
(Spoolderbergweg) (ja, zelfs met de Versatile omdat het daar volgens
mij expliciet verboden is voor fietsen met het rode bord maar dat zou
ik voor de zekerheid nog even moeten checken)

Mijn fietscomputer zegt me dat 'mijn' route 11,7 kilometer is, volgens
de routeplanner is het 11,5 kilometer. Goed, daarvoor moet ik wel een
onnemelijke brug nemen met m'n Versatile.
Voor de duidelijkheid:
http://tinyurl.com/2qbyws
http://tinyurl.com/2oo5pk

Perfect is het dus nog zeker niet maar het is zeker een grote stap in
de goede richting. Alleen al omdat er duidelijk wel echte fietspaden
in staan (ook al staan ze er niet allemaal in).

Wilfred -gaat hem wel aan z'n favorieten toevoegen- van Norel

Gé Boelders

to ligf...@googlegroups.com
Hmmm, mijn route van Rotterdam Zevenkamp naar het Rivium in Capelle
voert mij over A20 en A16; niet bepaald optimaal.

Grtz,

Gé Boelders

to ligf...@googlegroups.com
On 3/21/07, Gé Boelders <boel...@gmail.com> wrote:
> Hmmm, mijn route van Rotterdam Zevenkamp naar het Rivium in Capelle
> voert mij over A20 en A16; niet bepaald optimaal.
>

> Grtz,
Dat was te snel; ik kan vermijden snelweg aanzetten.

Dan wordt ik net als door de zuid-hollandse route planner over de
abraham van Rijckevorselweg geleid waar je evengoed niet mag fietsen;)

Kees van Malssen

to Ligfiets
Hoi Tom,

Bedankt voor de tip. Maar....

> [...]
> van mapsource van mijn gps. Die laat je nog al veel extra
> kilometers maken. Maar ik spreek voor Friesland. Misschien dat

Toch sluit ik me ook aan bij Toni's opmerking. Dat je voor de fiets
nog apart aan moet klikken dat je niet op de snelweg mag is een
schoonheidsfoutje. Maar als je om een snelste route vraagt, wil je er
eentje met relatief goed doorfietsende stukken. Van huis (Gouda) naar
werk (Vlaardingen) wordt ik dwars door Capelle, dwars door Rotterdam
en dwars door Schiedam gestuurd. Dat is inderdaad zo'n drie km korter
dan de route die ik neem, maar daarvoor krijg je minimaal 10 minuten
stoplichttijd, plus vertraging van optrekken en afremmen, smalle
fietspaden, klinkerstraatjes etc terug. Beslist niet de snelste, noch
de fijnste route.

Vooruit, een andere route: mijn oude woonwerk route Purmerend-
Amsterdam. Ook hier gaat het niet helemaal goed: je wordt de Piet
Heintunnel doorgestuurd (mag je niet fietsen), de gegeven route is
langer dan nodig en ook hier niet de snelste route.

Het is jammer, maar ook tripzoom.nl is niet de perfecte
fietsrouteplanner.
Ik geef je helemaal gelijk dat ook MapSource het niet ideaal doet. Het
grote probleem blijft voorlopig de topografische data: specifieke
fietsinformatie (eenrichtingsverkeer waar je met de fiets wel twee
kanten op kunt, wegen gesloten voor fietsers, vrijliggende fietspaden)
ontbreken. Ook wordt verkeerslichtinformatie (hinder) niet meegenomen.
En dat geldt tot nu toe voor alle planners die ik ben tegen gekomen.
Ik ga er dan ook vanuit dat een routeplanner (bv mijn MapSource) een
goede startroute kan geven, maar dat je die dan door middel van via-
points kan tweeken tot er een goede fietsroute uitkomt.
De route van Tripzoom brengt je waar je wezen wilt. Maar niet
noodzakelijk via de handigste route.

Groeten,

Kees - maar we blijven enthousiast en optimistisch elke nieuwe planner
proberen en testen. - van Malssen

Toni Cornelissen

to ligf...@googlegroups.com
Kees schreef:

> Toch sluit ik me ook aan bij Toni's opmerking. Dat je voor de fiets
> nog apart aan moet klikken dat je niet op de snelweg mag is een
> schoonheidsfoutje. Maar als je om een snelste route vraagt, wil je er

Ik ben bang dat het ook andere wegen die verboden voor fietsers zijn
(hier in Brabant zijn dat vaak rondwegen bij dorpen) wel onderdeel van
de route zijn.

> Ik geef je helemaal gelijk dat ook MapSource het niet ideaal doet. Het
> grote probleem blijft voorlopig de topografische data: specifieke

Klop, de dataleveranciers proberen uit alle macht fietsdata uit kun
bestanden te halen (geen geintje)

> En dat geldt tot nu toe voor alle planners die ik ben tegen gekomen.

Een als je een planner op fietsen zet betekent dat meestal dat de
snelheiden per wegtype worden aangepast. (snelweg 20 i.p.v. 120 km/h,
provinciale weg 15 i.p.v. 80, bebouwde kom 10 i.p.v. 40) p.s. deze
snelheden komen uit m'n duim, maar geven een idee van wat ik bedoel.

WFvN

to Ligfiets
On 21 mrt, 21:45, "Toni Cornelissen" <tcornelis...@gmail.com> wrote:

> Ik ben bang dat het ook andere wegen die verboden voor fietsers zijn
> (hier in Brabant zijn dat vaak rondwegen bij dorpen) wel onderdeel van
> de route zijn.

Het lijkt er wel op inderdaad maar ook niet overal.
Ik heb bijvoorbeeld even een stukje waarvan ik zéker weet dat daar
geen fietsers mogen komen opgenomen in een stukje route. Zet ik de
route op 'fiets' dan gaat hij daar niet langs, zet ik hem op 'auto'
dan neemt hij dat stuk wel. Hij zal het op diverse plekken níet goed
doen maar op diverse andere plekken dus duidelijk ook wél. De boel zal
nog wel flink getuned moeten worden maar ik ben echt van mening dat
dit best wat moois kan worden en dat men op de goede weg is.

> Klop, de dataleveranciers proberen uit alle macht fietsdata uit kun
> bestanden te halen (geen geintje)

Ik geloof je op je woord maar hoe kom je aan deze wetenschap?

Hoe het zit met die data weet ik dus niet maar wel weet ik dat de data
die in tripzoom gebruikt wordt écht andere data is dan die
bijvoorbeeld Tomtom gebruikt (door de voetgangersbrug met fietsgoten,
door de fietstunnels etc.)

> [...]
> provinciale weg 15 i.p.v. 80, bebouwde kom 10 i.p.v. 40) p.s. deze
> snelheden komen uit m'n duim, maar geven een idee van wat ik bedoel.

Dat is hier dus níet het geval; tenminste: er is méér gedaan dan
alleen snelheden aanpassen.

Wat Kees trouwens zegt over soorten wegen (klinkers/asfalt etc),
verkeerslichten en nog meer kan dan wel waar zijn maar niet elke fiets
is hetzelfde. Ook ik heb een schurfthekel aan klinkerwegen maar als je
op een fiets rijdt met grotere wielen bij lagere snelheden dan maken
die klinkers heel wat minder uit. Dus dat dat soort dingen een planner
slechter maakt (of minder goed), ben ik het niet geheel mee eens.
Optrekken en afremmen is met een racefiets ook wat anders dan met een
velomobiel die een veelvoud weegt. Zo zijn er nog wel meer dingen te
verzinnen die van belang kunnen zijn bij het wel/niet prettig vinden
van een route. Ik heb ook duidelijke voorkeur voor bepaalde routes.
Die voetgangersbrug die ik noemde, zal je mij dus echt nóóit zien
nemen met m'n Versatile. Toch zijn er genoeg fietsers die wél gebruik
maken van dat ding.

Wilfred -fietsrouteplanner met daarin opties voor 1 of
meersporenfiets, breedte, gewichten fiets, draaicirkel fiets etc.- van
Norel

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
tomh...@gmail.com schreef:

> Heb een nieuwe fietsrouteplanner gevonden. Het is nog een test van
> routenet maar op de route's die ik nu geprobeerd heb doet hij het
> goed.
>
> www.tripzoom.nl

Zoals al geschreven is, de meeste routeplanners zijn gemaakt voor auto's
en met de fiets is het behelpen. Mijn ervaring is dat een routeplanner
buiten de allerdrukste gebieden (steden en agglomeraties) heel redelijk
bruikbaar is.
Ik vermoed dat routeplanners speciaal worden ingeregeld op het vinden
van goede autoroutes, bijvoorbeeld door het doorknippen van doorgaande
kleine wegen. Dat is prima voor een automobilist en ook voor mensen die
aan die wegen wonen maar voor fietsers is het een handicap. Speciale
fietsvoorzieningen als vrijliggende paden en veerponten staan niet op de
kaart en dat is vooral in Nederland een nadeel.
De fietsrouteplanner voor Amsterdam doet het overigens heel goed.
Stoplichten staan er dacht ik niet op Kees, dat is verspilde moeite (-:

Tripzoom vindt een groot gedeelte van mijn woon-werkroute als ik me
voordoe als voetganger, dat is weer leuk.

--
Groet van Theo, die ook per fiets de rechte weg bewandelt, Mol.

Kees van Malssen

to Ligfiets
Wilfred blijft aartsoptimist (goedzo!)

> De boel zal
> nog wel flink getuned moeten worden maar ik ben echt van mening dat
> dit best wat moois kan worden en dat men op de goede weg is.

Helemaal mee eens. Maar als de gebruikers (wij dus) niet aangeven waar
de verbetering te halen valt, komt ie er zeker niet.

> Ik geloof je op je woord maar hoe kom je aan deze wetenschap?

Je kent Toni's CV toch? Geloof me, hij kan het inderdaad weten.

[...]

> [...]
> snelheden dan maken die klinkers heel wat minder uit. Dus dat dat
> soort dingen een planner slechter maakt (of minder goed), ben ik

Waarom nemen ze dat soort dingen dan wel mee in de Fietsbalans van de
fietsersbond? Juist: omdat het voor alle fietsers aangenamer (en
vlotter!) is om over goed wegdek te rijden. Voor autoplanners wordt
ook voorkeur gegeven aan een verharde weg boven een halfverharde weg
en die weer boven een onverharde weg. Dus zo gek is het helemaal niet.

> Optrekken en afremmen is met een racefiets ook wat anders dan met
> een velomobiel die een veelvoud weegt.

Maar als je een gewone "sportfiets" neemt, of een "degelijke" fiets,
dan is het verschil opeens een heel stuk kleiner. En op geen enkele
fiets is het prettig om om de haverklap te moeten remmen en weer
optrekken. En dat is nou net wat je wel krijgt als je dwars door een
stadscentrum wordt geleid.
Opnieuw: niet voor niets wordt ook dat meegenomen in de fietsbalans
van de fietsersbond. Vooruit, laten we de verkeerslichten even voor
wat ze zijn. Maar aantallen zijstraten en oversteken per km is heel
goed direct uit de data te halen. Daarvoor hoeft niets toegevoegd te
worden. Maar je kunt er wel meteen wat over zeggen over hoe groot de
kans is dat je moet stoppen. Je kunt er ook nog een weegfactor
inzetten, want als je over een minder belangrijke weg rijdt en een
belangrijkere weg kruist, is de kans nog groter dat je stoppen moet.

> [...]
> Die voetgangersbrug die ik noemde, zal je mij dus echt nóóit zien
> nemen met m'n Versatile. Toch zijn er genoeg fietsers die wél

Doe dan mee en _noem_ die dingen die van belang zijn. Zal ik er nog
een paar noemen? Hekjes die fietspaden "afsluiten voor autoverkeer",
minimale padbreedte, helling van het wegdek (zo filter je die voetbrug
eruit). Allemaal gegevens die opgenomen _kunnen_ worden en dan dus ook
bij het berekenen meegenomen _kunnen_ worden. Als er maar iemand is
die de makers erop attent maakt en als er maar genoeg mensen zijn die
laten weten dat ze daarin belang stellen.

> Wilfred -fietsrouteplanner met daarin opties voor 1 of
> meersporenfiets, breedte, gewichten fiets, draaicirkel fiets etc.-
> van Norel

Kijk, dat bedoel ik nou! Ga nog maar even door met mogelijke punten
verzinnen en noemen!

Groeten,

Kees - die zondag van Eindhoven naar Gouda geen planner nodig had, met
dank aan Toni en Bastiaan - van Malssen

H. Wessels Picardi

to ligf...@googlegroups.com
tomh...@gmail.com wrote:
> Heb een nieuwe fietsrouteplanner gevonden. Het is nog een test van
> routenet maar op de route's die ik nu geprobeerd heb doet hij het
> [...]

Weinig lol van gehad. Van Vroomshoop naar Rotterdam met de auto is geen
probleem. Maar op de fiets krijg ik een foutmelding:
The server method 'Route' failed with the following error:
System.Exception.......

Hans Wessels

Kees van Malssen

to Ligfiets
Hans moet zelf zijn weg zoeken:

> [...]
> geen probleem. Maar op de fiets krijg ik een foutmelding:
> The server method 'Route' failed with the following error:

Kennelijk wil de planner geen routes boven de 100 km uitrekenen. Gouda
- Best (90) gaat goed, Amsterdam - best (ca 130) geeft dezelfde
foutmelding.
Verder nog even gekeken naar wat belangrijke fietsverbindingen:
Amsterdam-Rijn kanaal tussen Breukelen en Amsterdam: een groot stuk
staat niet op de kaart en is toch echt een belangrijke routeschakel
die al heel wat jaren bestaat.
Over de Rotte zijn bijna alle bruggen verdwenen, ook belangrijke
schakels. De A4 oversteek tussen Vlaardingen en Schiedam ontbreekt
ook.

Conclusie: het initiatief is goed, maar de allereerste stap die nu
genomen moet worden is zorgen dat de fietsspecifieke data klopt.

Groeten,

Kees - die nu de weg naar zijn bed gaat zoeken, maar daar geen planner
bij nodig heeft - van Malssen

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
Heb ik ook gehad. Ook blijft hij heel hardnekkig steeds terug vallen op
eerdere adressen ook al heb je al 12 keer op "nieuw" adres geklikt.

Grrz
Rode Pioneer

WFvN

to Ligfiets
On 21 mrt, 23:30, "Kees van Malssen" <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:

> Helemaal mee eens. Maar als de gebruikers (wij dus) niet aangeven waar
> de verbetering te halen valt, komt ie er zeker niet.

Massaal aan de bak dus!

> Je kent Toni's CV toch? Geloof me, hij kan het inderdaad weten.

:? Eigenlijk niet maar zoals ik al zei: ik geloof hem op z'n woord
maar 'vroeg' dus in zekere zin om z'n CV.

[knip]
Verhaal over fietsbalans e.d.; een verhaal waar ik me wel in kan
vinden
[/knip]

> [...]
> een paar noemen? Hekjes die fietspaden "afsluiten voor autoverkeer",
> minimale padbreedte, helling van het wegdek (zo filter je die voetbrug

Tja, die voetbrug zou ik er dolgraag uit filteren. Maar gezien het
feit er toch best fietsers zijn die die voetbrug verkiezen boven een
eindje omrijden. Ter illustratie:"
http://tinyurl.com/2adwoj
De voetgangersbrug is de Frankhuisbrug.
Iemand op de Gasthuisdijk die richting het noorden moet op de
Frankhuisweg (aan de linkerkant van het water) neemt dus lang niet
altijd de _fiets_maar_door_route_ langs Katwolderweg, Rieteweg, N331,
Frankhuisweg. Het is nog niet eens een kilometer om (naar schatting is
het 600 meter).

Er zijn dus mensen die de voorkeur geven aan dat ding. Tja, een
persoonlijke routeplanner voor mij zou natuurlijk geweldig zijn maar
tevens een droombeeld waar ik alleen maar van kan dromen.

Ook bij automobilisten zit je natuurlijk 'vast' aan dat soort dingen.
Onverharde wegen e.d. zou ik ook niet graag nemen. Maar met de fiets
hebben kleine verschillen (al is het maar in mening) een grotere
impact dan bij auto's.

> [...]

> verzinnen en noemen!
>
> Groeten,
>
> Kees - die zondag van Eindhoven naar Gouda geen planner nodig had, met

Ik heb direct nog een mooi idee. Laat ze de routeplanner direct
koppelen aan luchtfoto's zodat je de route ook op foto kan zien.
Ik heb afgelopen jaar een keer een route naar Hoogeveen uitgestippeld
met Mapsource maar heb de route wel vantevoren bekeken op luchtfoto's
en heb daarmee m'n route licht bijgesteld. Goed, het verschil tussen
klinkerwegen e.d. is niet altijd duidelijk maar andere informatie kan
je er soms wel uit halen.

Wilfred -wat zijn reële getallen voor breedtes van paden, hellingen
e.d.?- van Norel

Wim Ganseij

to ligf...@googlegroups.com
On 3/22/07, WFvN <ligfi...@home.nl> wrote:

Wilfred -wat zijn reële getallen voor breedtes van paden, hellingen
e.d.?- van Norel

Ontwerpwijzer fiets

Bij de plaatselijke afdeling van de FB kun je hem vast wel een keer lenen :)

Gr.

Wim

Klaas Verzijl

> [...]

> Heb een nieuwe fietsrouteplanner gevonden. Het is nog een test van
> routenet maar op de route's die ik nu geprobeerd heb doet hij het

Ik heb ook even gechecked. de routen van de ALV naar mijn huis.
Hij stuurt me op een heleboel punten doodleuk een Nzoveel weg op, waar
je beslist niet mag fietsen.

Ik zou er niets aan gehad hebben, voor deze routen.

WFvN

to Ligfiets
On 21 mrt, 23:30, "Kees van Malssen" <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:

> Doe dan mee en _noem_ die dingen die van belang zijn.

Ik heb een kleine poging gedaan; bovenaan de site staat een linkje
'reageer'. Hier op de lijst staat teveel om in één keer te noemen. Ik
heb wel m'n eigen situaties beschreven waar ik tegenaan liep. Verder
heb ik ze doorverwezen naar dit draadje.

Wilfred -hoopt dat ze er wat mee doen want een goede fietsrouteplanner
zien we allemaal wel zitten denk ik- van Norel

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Op 22-03-07 heeft WFvN<ligfi...@home.nl> het volgende geschreven:

> Wilfred -hoopt dat ze er wat mee doen want een goede fietsrouteplanner
> zien we allemaal wel zitten denk ik- van Norel

De provinciale routeplanners zijn best aardig, je moet even weten hoe
je de voorkeuren moet instellen. Helaas zijn deze planners niet aan
elkaar gekoppeld. Wie weet gaat dit nog geschieden.

Ik werk met veel met MapSource, stel de snelheden van niet gewenste
wegen erg laag in dan gaat het wel goed. Vervolgens gebruik ik de
route om een track te maken.

--
Robert

/|Q...---
-(-)--(-)-'

http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl

Toni Cornelissen

to ligf...@googlegroups.com
Kees scheef:

> Je kent Toni's CV toch? Geloof me, hij kan het inderdaad weten.

Voordat een oudwerkgever van zaken beticht worden die ze niet gedaan
hebben. Dit werd me verteld tijdens een sollicitatiegesprek.

> Doe dan mee en _noem_ die dingen die van belang zijn. Zal ik er nog

Ik kwam er vanochtend achter dat het ook wel handig om te weten is dat
rioleringswerkzaamheden een stuk weg veranderd hadden in drijfzand
8-(.

Op de terug weg ging het een stuk beter helaas waren de batterijen
van m'n GPS op op het moment dat ik de bebouwde kom van Rijen in reed.
Totdan waren de statistieken: 34 km in 1 uur en twee minuten. De
volgende keer eens kijken of dwars door Kaatsheuvel een optie is.

Toni

Reinier

to Ligfiets

On 21 mrt, 23:48, "Kees van Malssen" <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:
> Hans moet zelf zijn weg zoeken:

> Kennelijk wil de planner geen routes boven de 100 km uitrekenen.

Dat idee had ik ook al, zat al een tijdje te puzzelen omdat ik "eens"
een rondje Nederland: van Leiden naar Heerlen (ouders), naar Apeldoorn
(zus), naar Groningen (oom) en terug naar Leiden wil fietsen, maar de
planner bakt al niets van de eerste etappe naar Zuid Limburg. Hoop dat
het mij t.z.t. beter afgaat. Ook als ik vraag om een route Leiden
Dronten komt hij er voor fietsers niet uit. (nou kan je in de
flevopolder moeilijk verdwalen, dus dat stuk kan goed zonder planner
en Leiden-->Muiden daar komt ie vast wel uit...)

> Kees - die nu de weg naar zijn bed gaat zoeken, maar daar geen planner
> bij nodig heeft - van Malssen

Ja precies, maar toch jammer van zo'n planner, want voor de kortere
trajectjes ( naar bed / woonwerkverkeerroute's die je dagelijks
fietst) heb je ook wat mij betreft geen planner nodig.Het gaat er
juist om dat je die incidentelere ritten die je niet vaak rijdt goed
kan plannen.
Reinier - Voor kortere trajecten kan je net zo goed op Google earth
kijken, even inzoomen en je ziet precies waar je kan fietsen