ligfiets op fietsendrager...

ErikEngerd

Nov 29, 2007, 2:50:46 PM11/29/07
to Ligfiets
Ik zit erover te denken om een fietsendrager te kopen voor op de auto
voor het meenemen van mijn ligfiets (M5 Shockproof 559).

Heeft iemand van jullie hier al ervaringen mee?

Groeten
Erik

WFvN

Nov 29, 2007, 2:57:50 PM11/29/07
to Ligfiets
Niet met een Schockproof 559 maar wel met een Challenge Hurricane,
Challenge Fujin en Optima Baron.

Ik heb van Spinder een drager gekocht met framebevestiging. Die past
nèt om de framebuizen van onze fietsen.

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=93

Ik kan alles nog een keer typen maar zie het project.

Groet,

Wilfred -gebruikt de fietsendrager niet zo gek vaak meer; hij fietst
liever- van Norel

Nov 29, 2007, 2:59:45 PM11/29/07
to ligf...@googlegroups.com
> Ik zit erover te denken om een fietsendrager te kopen voor op de auto
> voor het meenemen van mijn ligfiets (M5 Shockproof 559).
>
> Heeft iemand van jullie hier al ervaringen mee?
Mijn Rode Pioneer is al succesvol mee geweest op verschillende types van
spindler en op staat ook regelmatig op een twinnyload.

Johan De Paepe

Ik ben momenteel in afwachting van de Thule
http://www.thule.com/Thule/ProductPage____45906.aspx (Thule BackPac 973)
normaal kan ik hem volgende week effe uittesten met m'n Nazca Fuego.
Dit zou in principe moeten lukken heb ik gehoord.

Groet

Johan (De Paepe)

Pieter Jan

Ik maak gebruik van een goedkope dakdrager:

http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductDetail.htm?productId=218844

Mijn M5 28/20 paste met wat passen en meten in de klem.
Voor mijn Baron heb ik de drager omgedraaid, de bevestiging van de
armen verplaatst en de frameklem verwijderd. De zitting van de Baron
haal ik er toch af voor transport, en dan passen de bevestigingsgaten
van de klem precies op de bevestigingsgaten van het stoeltje.

Pieter Jan - Misschien ook maar eens aan de zelfbouwhoek toevoegen.

sjef...@gmail.com

> Pieter Jan - Misschien ook maar eens aan de zelfbouwhoek toevoegen.

Of aan de "accesoires", daar staan een paar fietsendragers.

Sjef -in een passat stationcar passen 2 lowracers naast elkaar- Buiks

Bart

Voor het vervoeren van onze tandem heb ik iets geïmproviseerd dat op
veel auto's ook voor een ligfiets bruikbaar is en vrijwel niks kost.
Uitgaande van een auto met dakrails - zo'n opstaande reling aan beide
kanten - zet ik de fiets aan één kant binnen tegen de rail aan, en zet
beide wielen aan de rail vast met een bandje. Vanaf de andere rail
komt een aluminium pijp die met één uiteinde op die rail steunt, en
met het andere aan een buis van het frame vastzit. Aanvankelijk had ik
dit met zelfgemaakte U-vormige alu plaatjes gemaakt, met een
sjorbandje.
Dit beviel redelijk maar niet super; kortgeleden heb ik de constructie
verbeterd, op Marktplaats.nl heb ik voor bijna niks een onderdeel
gekocht voor een Fiamma fietsendrager, een gebogen stukje pijp met aan
beide uiteinden een goeie kunststof klem; (nieuw zijn ze een euro of
30) de bocht heb ik er tussenuit gezaagd en mijn oude alu pijp past
keurig in de pijpjes van de klemmen. Boutje erdoorheen en het zit.
De lengte van de pijp is zodanig dat de fiets lichtjes op de buis
leunt. Om de fiets op de auto te zetten helpt het nogal om eerst het
voorwiel met een bandje zó vast te zetten dat het niet meer draait en
ook het stuur niet meer heen en weer kan; de fiets heeft nu niet meer
de neiging om naar voren of achteren het dak af te rijden terwijl je
bezig bent de steunbuis vast te maken. Uiteindelijk maak je de bandjes
om de wielen vast en dan zit het als een huis.

Onderstaande URL is de lokatie van een pagina op de site
vijftigplusser.nl waar je de steun (in de eerste versie, zonder Fiamma
klemmen) kan zien, met de tandem erop (voor mijn Challenge Cirrus past
hij ook, ik was van plan de lengte verstelbaar te maken maar dat was
niet nodig). Ik weet niet helemaal zeker of de pagina toegankelijk is
voor niet-geregistreerden, maar omdat mijn pc net in reparatie is moet
ik me behelpen met een andere en heb even geen andere afbeelding ter
beschikking...

http://www.vijftigplusser.nl/forum/userpix/1969_transportklein_2.jpg

Bart

Elvin Haak

Dec 1, 2007, 6:03:00 AM12/1/07
to Ligfiets

> [...]
> voor niet-geregistreerden, maar omdat mijn pc net in reparatie is moet
> ik me behelpen met een andere en heb even geen andere afbeelding ter

Mooi, hij doet het prima.

Een andere oplossing die vaak gebruikt wordt is eenvoudigweg op een
fietsendrager 1 of 2 balkjes/buizen te klemmen en daaraanvast te
sjorren.
Eenvoudig op een eenvoudige fietsendrager achterop of op een
dakdrager.
In de plaats waar normaal de pedalen worden geklemd dus een balkje met
voldoende lengte, de ligger staat dan in de gootjes met de wielen en
tegen dat pijpje of balkje aan.
Wel opletten dat de fiets niet te ver buiten de auto uitsteekt
natuurlijk.

Groet,

Elvin

> Bart

Marnix

Dec 1, 2007, 12:46:01 PM12/1/07
to Ligfiets

On 29 nov, 20:50, ErikEngerd <erik.brak...@gmail.com> wrote:
Vele fietsdragers kun je gebruiken. Ik zelf gebruik een twinny load
> [...]
> trapper/crankstel komt zet je een stuk hout of alluminium vierkante
> pijp die iets langer is als je zadel hoog is, meestal zo'n 60 cm. Deze
> pijp of houten balk zet je vast met de vleugel moer om het crankstel
> vast te zetten. Je plaats de fiets op de drager en doet 1 of 2 ty
> ribes om je buis die onder of achter je zadel loop en maakt deze vast
> aan de pijp of balk die je in de cranckstel steun gedaan hebt. Of ipv
> ty ribes kun je een oud riempje gebruiken van je toeclips of zoiets
> dergelijks. Rijden maar. Deze oplossing gebruik ik al vele jaren op

jan van osch

Dec 2, 2007, 5:45:51 AM12/2/07

> Wel opletten dat de fiets niet te ver buiten de auto uitsteekt
> natuurlijk

Schreef Elvin.
En dat is bij mij het probleem: aan beide kanten 20 cm.
Had ik maar niet zo'n slagschip van een fiets moeten kopen (Seiran SL) :)
Ieder voordeel (hij rijdt als een grote amerikaanse slee) hep z'n nadeel
(erg lang).
De oplossing zou kunnen zijn: het achterwiel er uit en een van de
uitschuifbare stangen voorzien van een opzetstuk met een snelspanner, waar
de achtervork klemvast in kan.
Nu nog realiseren!

Groet,

Jan - zoekt een lasser.

ErikEngerd

Dec 2, 2007, 9:54:12 AM12/2/07
to Ligfiets
On Dec 1, 6:46 pm, Marnix <m.tielb...@chello.nl> wrote

> Vele fietsdragers kun je gebruiken. Ik zelf gebruik een twinny load

Ik begrijp het niet helemaal. Net even gekeken op de site en ik zie
daar
alleen maar van die fietsendragers waarbij je de fiets met de crank
vast zet.
Hoe moet dit nu werken voor een ligfiets?

Heb je een foto/uitleg?

Groeten
Erik - die geen twinny load wil omdat zijn mountainbike er niet op
past (te brede cranks)

WFvN

Dec 2, 2007, 10:34:10 AM12/2/07
to Ligfiets
On 2 dec, 15:54, ErikEngerd <erik.brak...@gmail.com> wrote:

> [...]
> alleen maar van die fietsendragers waarbij je defietsmet de crank
> vast zet.
> Hoe moet dit nu werken voor een ligfiets?

Geen ervaring op die manier maar wel een idee: gewoon een houten
balkje in de houder voor de crank zetten. Die steekt dan een mooi eind
omhoog, daar kan je dan je fiets aan vast sjorren.

Wilfred -ziet daar verder geen problemen in- van Norel

ErikEngerd

Dec 2, 2007, 12:20:06 PM12/2/07
to Ligfiets
Ok, ik dacht dat je zelf een twinnyload gebruikte voor je ligfiets. Ik
heb in elk
geval alvast mijn zinnen gezet op een spinder hawk zoals iemand hier
al eerder noemde.
Die spinder ziet er erg configureerbaar uit t.a.v. frame hoogte,
wielbasis, etc.
Binnenkort eerst eens met de fiets naar de winkel en passen.

WFvN

Dec 2, 2007, 12:44:18 PM12/2/07
to Ligfiets
On 2 dec, 18:20, ErikEngerd <erik.brak...@gmail.com> wrote:

> Ok, ik dacht dat je zelf een twinnyload gebruikte voor je ligfiets. Ik
> heb in elk
> geval alvast mijn zinnen gezet op een spinder hawk zoals iemand hier
> al eerder noemde.

Heel wijs. Let er alleen wel op, Spinder heeft modellen onder
verschillende namen. De Hawk is in wezen hetzelfde ding als mijn
Spinder Condor alleen de mijne heeft wat meer aluminium dan de Hawk.

> Die spinder ziet er erg configureerbaar uit t.a.v. frame hoogte

Klopt. En ook qua plek waar je de fiets vast zet ben je behoorlijk
flexibel Onze Fujin en Hurricane zet ik net achter het balhoofd vast
aan de hoofdframebuis. De 'grijpers' kan je een behoorlijk eind
uitrekken.

> wielbasis,

Verwacht daar geen wonderen van. Bij liggers kan het ongunstig
uitpakken als je de standaard buizen gebruikt. Ik heb niet voor niets
de middelste buizen vervangen zodat het achterwiel wat verder van de
drager af kan en het voorwiel juist wat dichter bij de drager. Qua
evenwicht natuurlijk niet echt gunstig maar qua lengte links en rechts
van de auto wel. Die buis vervangen kost maar een paar euro en
eventjes werk. Stelt gelukkig weinig voor.

> Binnenkort eerst eens met defietsnaar de winkel en passen.

Wilfred -fiets gaat bijna alleen nog maar op de drager als de auto
voor een beurt naar de garage moet- van Norel

ErikEngerd

Dec 2, 2007, 1:26:52 PM12/2/07
to Ligfiets
On Dec 2, 6:44 pm, WFvN <ligfiet...@home.nl> wrote:

> Heel wijs. Let er alleen wel op, Spinder heeft modellen onder
> verschillende namen. De Hawk is in wezen hetzelfde ding als mijn
> Spinder Condor alleen de mijne heeft wat meer aluminium dan de Hawk.

Ik zit zo te googelen en naar de handleiding te kijken van de hawk en
falcon en het lijkt
erop dat er meer verschillen zijn dan alleen het materiaal. De hawk
heeft imbusmoeren en de
de falcon heeft vleugelmoeren. Geen flauw idee waar je die dingen voor
nodig hebt. Vleugelmoeren
kan je waarschijnlijk zonder gereedschap aandraaien maar imbusmoeren
kan je misschien juist weer
met gereedschap wat strakker aandraaien. Enfin, iets om mee te nemen
in de winkel.

> [...]
> flexibel Onze Fujin en Hurricane zet ik net achter het balhoofd vast
> aan de hoofdframebuis. De 'grijpers' kan je een behoorlijk eind

Dat is in elk geval goed nieuws, ook de hoek waaronder je die grijpers
kan bewegen
is vrijwel onbeperkt.

> [...]
> van de auto wel. Die buis vervangen kost maar een paar euro en
> eventjes werk. Stelt gelukkig weinig voor.

Ik heb een wielbasis van 119cm en heb al wat lopen meten. Bij mijn
fiets steekt de
voorkant een stuk verder uit dan het voorwiel, net als bij jou, dus ik
ben ook
wel geinteresseerd in hoe je zo'n buis kan vervangen. Kan je gewoon
ergens
een langere buis kopen of moet je daarvoor zelf gaan klussen?

Voor wat betreft evenwicht maak ik me geen zorgen. Het zwaartepunt van
mijn fiets
ligt duidelijk dichter bij mijn voorwiel dan bij het achterwiel, zo
ongeveer onder
het diepste punt van de stoel. Het is dus zelfs goed om de boel een
beetje te
verschuiven.

ErikEngerd

Dec 2, 2007, 1:35:57 PM12/2/07
to Ligfiets
Het bedrijf spinder heeft wel wat problemen.

http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2007/10/doorstart_na_fa.html

Gelukkig gaat het bedrijf nog wel in afgeslankte vorm door.

WFvN

Dec 2, 2007, 1:59:39 PM12/2/07
to Ligfiets
On 2 dec, 19:26, ErikEngerd <erik.brak...@gmail.com> wrote:

> [...]
> kan je misschien juist weer
> met gereedschap wat strakker aandraaien. Enfin, iets om mee te nemen

Hm ja. Maarja, daar zou ik m'n keuze niet op baseren. Een moertje/
boutje is snel vervangen.

> [...]
> ergens
> een langere buis kopen of moet je daarvoor zelf gaan klussen?

Jawel, ik meen dat mijn buizen gewoon bij de bouwmarkt (Gamma) vandaan
komen maar kan ook zijn dat ik ze bij de lokale metaalzaak/
gereedschapzaak gekocht heb maa rik meen dus het eerste.

Wat betekent het vervangen?

De dragers voor de wielen eruit schuiven
De 'houder' voor de vleugelbouten/imbusbouten van de buis afschuiven
Onder de drager een moer/bout losdraaien en bout eruit trekken
Buis kan je nu uit de drager schuiven

Dan de nieuwe buis in de juiste lengte maken voor je fiets
Gaten boren in de uiteindes voor de eerder genoemde 'houders'
Buis in de drager schuiven
Houders monteren, idem de dingen waar je wielen in vallen en die ook
vastdraaien
Fiets op de drager zetten
Nu zit de nieuw buis nog los dus kan je je fiets midden achter de auto
positioneren
Dan plek markeren waar de laatste bout in gedraaid moet worden en
gaatje boren en boutje weer plaatsen. Klaaaar

Ohja, misschien heb je nog wel een tiewrap losgeknipt waarmee de
draden naar de verlichting mee vast zitten. Maar dat zie je terplekke
wel.

> [...]
> ongeveer onder
> het diepste punt van de stoel. Het is dus zelfs goed om de boel een

Da's gunstig ja! Bij m'n Fujin is dat wel even anders. Daarbij ligt
het zwaartepunt duidelijkergens achter de helft van de fiets.

Wilfred -even helemaal inspiratieloos- van Norel

Dec 3, 2007, 4:16:17 AM12/3/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 02-12-07 heeft jan van osch<janva...@home.nl> het volgende geschreven:

Of de fiets ín de auto. M'n Zephyr+stroomlijnpunt is 2.26m lang. Dat
past alleen maar achterop een Hummer zonder al te veel uit te steken.
Maar de fiets past zelfs in een Citroen C3, waarbij de achterklep
gewoon dicht kan. De zitplek achter de bestuurder was ook nog
bruikbaar.

grtz
Henk

jan van osch

Dec 3, 2007, 6:07:41 AM12/3/07

Henk

Inderdaad, Henk. Dat is voor mij een hele tijd de oplossing geweest. In mijn
geval was de auto 'n Peugeot Partner-bestelbus. De fiets kon er rechtop in
en de trapbuis schoot tussen de zittingen door, zodat je nog een reisgenoot
kon meenemen.
Door omstandigheden zijn wij, Mariet en ik, teruggegaan van ieder een auto
tot samen een en, aangezien wij graag 4 zitplaatsen hebben en ook enigermate
oog hebben voor het milieu, is dat een kleine auto geworden en niet een
slurpende bus met dubbele cabine o.i.d., waar ik de seiran op een of andere
manier wel in had gekund.
Feit is en blijft, dat ik m'n Peugeot Partner zal missen als het op
fietsvervoer aankomt.
Er gingen 2 (rechtop)fietsen in en zelfs 3 als je bij de middelste het
voorwiel er uit deed.

Groet,
Jan

Ren? Prevo

Dec 4, 2007, 4:39:18 AM12/4/07
to Ligfiets
Ik gebruik een Spindler aluminium drager voor drie fietsen.
De ligfiets (flevobike fifty-fifty het dichtst bij de auto, dan de
andere fietsen, de lichtste aan de buitenkant.
Werkt prima.

groeten,

René

ErikEngerd

Dec 5, 2007, 2:59:58 PM12/5/07
to Ligfiets
Ik ben vandaag even naar de fietsenwinkel geweest en erachter gekomen
dat de fiets net niet past. Verder is, zoals eerder gezegd, moet de
fiets iets verschoven achter de auto komen om te voorkomen dat hij
niet naar 1 kant uitsteekt.

Zoals ik begrijp heb jij de middenste buis vervangen waarin je aan
beide kanten de wielgoten inschuift. Nu zit ik zelf te denken aan het
vervangen van 1 van de wielgoten door een langere versie. Op deze
manier kan ik ook hetzelfde effect bereiken. Bovendien kan ik dan door
wielgoten om te wisselen eenvoudig de ligfiets op verschillende
posities op de drager monteren, wat evt. handig zou kunnen zijn. Heb
je hier ook aan gedacht of is dit wat je gedaan hebt?

> [...]
>
> Da's gunstig ja! Bij m'n Fujin is dat wel even anders. Daarbij ligt
> het zwaartepunt duidelijkergenps achter de helft van de fiets.

WFvN

Dec 5, 2007, 3:27:46 PM12/5/07
to Ligfiets
On 5 dec, 20:59, ErikEngerd <erik.brak...@gmail.com> wrote:

> [...]
> vervangen van 1 van de wielgoten door een langere versie. Op deze
> manier kan ik ook hetzelfde effect bereiken.

Waarom heb ik daar niet aan gedacht? Ohja... heb ik wel aan gedacht.
Alleen is het met goedkope en eenvoudige middelen gemakkelijker om de
middelste buis te vervangen. Daarbij komt ook nog eens dat de
middelste buis 'groter/dikker' is waarmee hij wat steviger is dan de
buizen waar de goot aan zit.
Ik zag het niet zitten om de 'gootbuizen' te verlengen; gewoon omdat
bij mij de goten en de bijbehorende dunnere buizen uit één stuk
bestaan (gelast). Voor mij was de keuze dus heel simpel.
Nu weet ik dat er ook dragers bestaan met 'kunststof goten' die op één
of andere manier aan de aluminium dunne buizen gemonteerd zijn.
Wellicht dat je daar meer mogelijkheden hebt. Maar alsnog wil ik je
wijzen op de dikte van de buizen en bijbehorende stevigheid.

> [...]
> posities op de drager monteren, wat evt. handig zou kunnen zijn. Heb
> je hier ook aan gedacht of is dit wat je gedaan hebt?

Zie boven.

Wilfred -er is meer dan één weg naar Rome- van Norel

ErikEngerd

Dec 6, 2007, 12:10:12 PM12/6/07
to Ligfiets
On Dec 5, 9:27 pm, WFvN <ligfiet...@home.nl> wrote:

> [...]
> middelste buis te vervangen. Daarbij komt ook nog eens dat de
> middelste buis 'groter/dikker' is waarmee hij wat steviger is dan de

Dat is een goed argument.

> [...]
> Wellicht dat je daar meer mogelijkheden hebt. Maar alsnog wil ik je
> wijzen op de dikte van de buizen en bijbehorende stevigheid.

Overigens, bij Spinder kan je tegenwoordig direct van die verlengde
buizen bestellen en hoef je ze niet meer zelf te maken. Hier is een
antwoord van Spinder:

Wij hebben de buizen waar de wielgoten inschuiven in een verlengde
versie.
Deze naast de fietsendrager los erbij besteld te worden.

Door de extra lange ombuizen (FT-O-HXL of FT-O-CXL) kunnen de
wielgoten aan
beide zijden 10 cm verder uitgeschoven worden

M.a.w. probleem opgelost!

WFvN

Dec 6, 2007, 1:26:15 PM12/6/07
to Ligfiets
On 6 dec, 18:10, ErikEngerd <erik.brak...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Door de extra lange ombuizen (FT-O-HXL of FT-O-CXL) kunnen de
> wielgoten aan
> beide zijden 10 cm verder uitgeschoven worden

Weet je dat wel zeker? Dat zal namelijk verschillen per fiets. Bij de
Hurricane van Marrianne zou het zeker níet de oplossing zijn en voor
mijn Fujin al helemaal niet. Reden? De buis moet aan beide zijden van
de drager niet evenveel uitsteken. De ene kant moet misschien 10 cm
verlengd worden terwijl de andere zijde juist een paar centimeter
korter. In ieder geval kan het bij onze fietsen niet symetrisch. Dat
valt ook héél mooi te zien op:
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/G2PhzTra.jpg

De rechterkant is dus juist korter dan standaard terwijl de linker
kant langer is. Dat is voor de Hurricane. Bij m'n Fujin pakt het nog
weer anders uit (die buis zit er nog niet op op de foto)

Groet,

Wilfred -zelf een buisje kopen, zagen en boren zal vast véél goedkoper
zijn dan een buis bestellen- van Norel

ErikEngerd

Dec 6, 2007, 2:52:42 PM12/6/07
to Ligfiets
Ik heb net even opgemeten en de voorkant van de fiets steekt ongeveer
15cm voor het voorwiel uit. Met die verlenging kan ik de fiets
waarschijnlijk wel zo'n 7-8 cm links van het midden plaatsen en zou ik
de fiets symmetrisch achter de auto moeten kunnen plaatsen.

> Groet,
>
> Wilfred -zelf een buisje kopen, zagen en boren zal vast véél goedkoper
> zijn dan een buis bestellen- van Norel

Mocht het toch niet passen dan ga ik alsnog voor de verlengde
wielgoot.

Erik - die ook wel ziet dat het goedkoper is om het zelf te doen, maar
die liever een buisje koopt omdat het zelf zagen en boren
waarschijnlijk een bittere ellende zou worden (twee linker handen, is
ook al lastig met fietsen :-))

ErikEngerd

Dec 15, 2007, 9:28:43 AM12/15/07
to Ligfiets
En, hier is-tie dan:

http://brakkee.org/ligfiets/fietsendrager.jpg

Op de foto zie je de grijper onder het frame. Het is echter mogelijk
om de grijper wat verder nog uit te trekken en dan wat hoger via de
bovenkant van het frame aan te grijpen. Dit is iets makkelijker en
iets stabieler en dat gebruik ik dus nu. De fiets past er met gemak
op, inclusief tailbag.

Een Spinder Hawk met een verlengde wielgoot. Ik ben toch maar voor de
verlengde wielgoot (uiteinde) gegaan i.p.v. de verlengde ombuis
(middenstuk). Een verlengde wielgoot was de eenvoudigste oplossing.
Gezien de sterkte van het materiaal (vierkante stalen buis) maak ik me
geen zorgen over de sterkte van de constructie.

Het bleek dat Spinder de ombuis pas kan leveren zo ergens in februarie
i.v.m. een reorganisatie, dus heb ik het zelf moeten maken. Mijn
aanpak was als volgt:
* ga naar de Gamma
- haal stalen vierkante buis van zelfde dikte (Gamma)
- haal zwarte verf voor metaal (Hammerite Zijdeglans Zwart)
* verf de buis over de lengte die je wilt gebruiken
* ga naar het metaalbewerkingsbedrijf om de hoek en laat hen de buis
afzagen op
de standaard wielgootlengte + 20cm en laat ze de wielgoten
overzetten (popnagels)

En voila, je hebt een wielgoot die niet van een standaard wielgoot te
onderscheiden is (behalve dan qua lengte).

PS. Ik hoorde trouwens vandaag bij M5 dat zo'n Spinder Falcom
(aluminium) versie niet aan te bevelen is omdat die fietsendrager
makkelijk schijnt te torderen.

WFvN

Dec 16, 2007, 6:37:19 AM12/16/07
to Ligfiets
On 15 dec, 15:28, ErikEngerd <erik.brak...@gmail.com> wrote:
> En, hier is-tie dan:
>
> http://brakkee.org/ligfiets/fietsendrager.jpg

Ziet er goed uit :-)

> [...]
>
> En voila, je hebt een wielgoot die niet van een standaard wielgoot te
> onderscheiden is (behalve dan qua lengte).

Je hebt het dus een tikkie anders aangepakt dan ik maar het resultaat
mag er wezen.

> PS. Ik hoorde trouwens vandaag bij M5 dat zo'n Spinder Falcom
> (aluminium) versie niet aan te bevelen is omdat die fietsendrager
> makkelijk schijnt te torderen.

Ik heb de Condor. Daar zit redelijk wat aluminium aan waaronder de
achterste 'plaat' waar de kentekenplaat op zit, de buizen en de
wielhouders. De bak zelf is geloof ik niet van aluminium.
Van torderen heb ik nog niets gezien.

Wat nou het verschil is tussen de Falcon en de Condor, is mij niet
duidelijk.

Wilfred -veel plezier met je drager- van Norel