10 jaar mocht hij worden

Fred

Sep 18, 2006, 4:42:50 PM9/18/06
to Ligfiets
Jesper, 10 jaar mocht hij maar worden.
Vandaag ruw weggerukt uit mijn leven, het was en is de zoon van een
echte vriend van mij.
En door wat ..............door zo'n kl#te auto die niet oplette en te
hard reed, wat een verdriet en, Ik weet dat dit niets met ligfietsen te
maken heeft maar Jesper zo stoer als hij was, keek met bewondering naar
de meiden van mij als zij wel op de ligfiets konden wegfietsen, en hij
ach hij niet. Nooit meer

Fred

paul

Sep 18, 2006, 5:15:10 PM9/18/06
to Ligfiets
Afgelopen zondag hebben we de sterfdag van mijn schoonmoeder herdacht.
Nooit heeft ze haar kleinkinderen kunnen zien fietsen omdat ze
doodgereden werd.....door zo'n kl#te auto !
Als ik een mooie droom heb, komt daar geen auto in voor.

Gerrit Schotman

Sep 19, 2006, 4:26:26 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
--- paul <paul...@hetnet.nl> wrote:

Afgelopen week een fantastische vakantieweek gehad, diep in de
Vogezen.
Dank zij de "kl#te auto" was de bestemming in redelijke tijd te
bereiken en konden we volop genieten.

Ik begrijp dat er zaken zijn die sommigen kunnen frustreren,
maar ventileer dat daar waar dat zin heeft.

Groeten,
20000 km per jaar mert de fiets,
35000 km per jaar met de auto
en gelukkig
Gerrit

http://mail.yahoo.com

Zwaluw

Sep 19, 2006, 7:18:09 AM9/19/06
to Ligfiets

paul schreef:

> Als ik een mooie droom heb, komt daar geen auto in voor.

AMEN!

Maarten Heckman

Sep 19, 2006, 7:31:36 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
Gerrit Schotman schreef:
--- paul <paul...@hetnet.nl> wrote:

[...]

Ik word even niet goed van de reactie van Gerrit Schotman. Misschien gaat het kilometers maken een beetje ten koste van je invoelend vermogen, maar je schopt wel twee mensen die in zeer nabije kring een dode hebben te betreuren tegen de schenen. Volgende keer even tot 10 tellen (of 100 of 1000 al naar gelang de tijd die het kost om tot enige mate van invoeling te komen) voordat je mensen terecht gaat wijzen over wat wel en niet op de lijst hoort?

Maarten - wenst Gerrit veel genot en weinig onderbreking door trieste berichten op de lijst - Heckman

M.

Sep 19, 2006, 7:40:05 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 19-9-06 heeft Maarten Heckman<m.he...@zonnet.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> gelang de tijd die het kost om tot enige mate van invoeling te komen)
> voordat je mensen terecht gaat wijzen over wat wel en niet op de lijst

Het is af en toe ook goed te beseffen dat dit een mailinglijst is met
800 lezers en geen persoonlijk onderonsje. Ik voel mee met mensen in
mijn omgeving als het gaat om persoonlijk leed, maar ik kan niet goed
begrijpen dat je dit leed met een groot aantal onbekenden wilt delen.
In die zin kan ik me de reactie van Gerrit dus heel goed voorstellen.
Als morgen mijn beste vriend onder een auto zou komen, ga ik dat niet
hier melden.

/M

Maarten Heckman

Sep 19, 2006, 7:46:57 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
M. schreef:
Dat is terecht jouw keuze, maar heb een beetje begrip voor mensen die anders reageren dan jijzelf en ga niet te gauw mensen terecht wijzen, zeker bij zo'n onderwerp...

M.

Sep 19, 2006, 7:52:16 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
2006/9/19, Maarten Heckman <m.he...@zonnet.nl>:

> Dat is terecht jouw keuze, maar heb een beetje begrip voor mensen die
> anders reageren dan jijzelf en ga niet te gauw mensen terecht wijzen, zeker
> bij zo'n onderwerp...

Ik geloof dat jij degene was die Gerrit terecht wees. Er overlijden
dagelijks in Nederland 3 mensen in het verkeer, daar kunnen we wat en
proberen te doen. Iedereen mag hier natuurlijk zijn frustraties over
auto's uitspreken (daar ging het hier namelijk over en ik mag daar af
en toe graag aan meedoen), maar het staat net zo goed iedereen vrij
daarop te reageren. Jezelf verbergen achter een overleden familielid
of bekende vind ik dan eerlijk gezegd emotionele chantage.

/M

Bastiaan Welmers

Sep 19, 2006, 8:03:52 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
On Tue, Sep 19, 2006 at 01:31:36PM +0200, Maarten Heckman wrote:
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
> <head>
> http-equiv="Content-Type">
> </head>
> Gerrit Schotman schreef:
> cite="mid20060919082...@web25008.mail.ukl.yahoo.com"
> type="cite">
> <pre wrap="">--- paul <a class="moz-txt-link-rfc2396E"
> href="mailto:paul...@hetnet.nl">&lt;paul...@hetnet.nl&gt;</a>
> wrote:
>
> </pre>

Ik zou het bijzonder fijn vinden als mailtjes naar deze mailinglijst
tenminste worden voorzien van een leesbaar plain/text deel en dus graag
niet html-only zoals dit.

Groeten, Bastiaan

Maarten Heckman

Sep 19, 2006, 8:04:40 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
M. schreef:
Af en toe tot 10 of verder tellen zou jou misschien ook goed doen. Je laatste zin raakt kant noch wal. Er is niemand die zich verbergt, er is nergens sprake van emotionele chantage. Ik heb alleen aangegeven dat in mijn ogen wat meer invoelingsvermogen gewenst zou zijn.

Maarten - over en sluiten - Heckman

Gerrit Schotman

Sep 19, 2006, 8:06:55 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
--- Maarten Heckman <m.he...@zonnet.nl> wrote:
---------------------------------

Gerrit Schotman schreef:
--- paul <paul...@hetnet.nl> wrote:

[...]

Het is geenszins mijn bedoeling geweest om tegen de schenen te
schoppen. Zeker niet waar het persoonlijk leed betreft.
Ik vind het triest dat dierbaren overlijden. Zelf heb ik dit ook
meerdere malen en ook van nabij meegemaakt.

Waar het in mijn mail om gaat dat ik een grenzeloze, en in dit
geval ontoegelichte, haat tegen de auto ervaar.

Ik weet dat er behoefte is om incidenten waarbij fietsers
betrokken zijn te bediscussieren, maar beschrijf dan (objectief)
de situatie en meldt niet alleen het resultaat.

Ik wil het hierbij laten omdat ik vind dat dit een mailinglijst
over ligfietsen is.

Groeten,

M.

Sep 19, 2006, 8:13:21 AM9/19/06
> [...]

> nergens sprake van emotionele chantage. Ik heb alleen aangegeven dat in mijn
> ogen wat meer invoelingsvermogen gewenst zou zijn.

Je gaat rustig verder met terechtwijzen merk ik. Het is wel degelijk
emotionele chantage als je een pijnlijke gebeurtenis uit je eigen
leven gebruikt om een standpunt dat je hebt kracht bij te zetten en
discussie omtrent het standpunt zelf de kop in te drukken.

/M

Ligfietser uit Nederland

Sep 19, 2006, 8:22:19 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
Ligfietsers en ligfietsters,

Als jullie verder willen discussieren kan dat wel, maar doe dat dan
op de
achtergrond lijst. Dit heeft niks meer met Ligfietsen te maken. En
het is geen
discussie waar er over nuttige lering van deze ongevallen wordt
gesproken.

Nee geen Lijstbeheerder

Ligfietser uit Nederland
ligfietser....@gmail.com

Robert Lammerts

Sep 19, 2006, 8:53:51 AM9/19/06
to ligf...@googlegroups.com
Volgens mij komen we op een [OT] discussie, maar ik ken Gerrit en hij
zal zeker geen opmerking maken om iemand te kwetsen. Maar het is
realiteit, er gebeuren ongelukken en als deze veroorzaker schuldig is
dan moet hij veroordeeld worden. Dan nog blijft er verdriet.

Ik ben een autorijder en ligfietser en voel me niet aangesproken met
de woorden van kl#t#, maar blijf wel reëel.

Robert, 12000km met ligfiets en 45000km met auto

Bas en Afke

Sep 19, 2006, 12:32:36 PM9/19/06
to Ligfietslijst NL

Fred de Blok verloor een jonge vriend van 10 die doodgereden werd door een
auto.

Fred, het lijkt me verschrikkelijk om een jochie van 10 van vlakbij te
verliezen. Ik wens jou en zeker ook de ouders heel veel sterkte.

Ik ben het er mee eens dat dit geen zinvol onderwerp is voor deze lijst.
Iemand had dat op een fatsoenlijke manier kunnen aangeven, tegelijkertijd
sterkte wensend want dat kost niets en is o zo welkom. De manier waarop nu
gezegd werd dat je bericht hier niet thuishoort
is op zijn zachtst gezegd weinig verheffend en heeft waarschijnlijk veel
grotere gevolgen dan de schrijver zich ook maar enigszins kan voorstellen.
Ik hoop dat hij het op kan brengen op een wat serieuzere manier zijn excuses
aan te bieden, dat kan ook gewoon prive.

Het is frappant dat juist bij een dergelijk pijnlijk onderwerp enkele mensen
er bovenop zitten om aan te geven dat het geen onderwerp voor deze lijst is.
Er is verschillende malen melding gemaakt van de geboorte van een kindje,
het andere uiterste zeg maar. Toen heb ik dergelijke bezwaren niet gelezen,
maar werd er uitbundig gefeliciteerd en gespeculeerd over waar deze kinderen
op zouden gaan fietsen. Mij lijkt dat die ruimte er is en ook moet blijven.

En wat betreft het vervloeken van een auto: als er een uitgelezen moment is
om de auto te vervloeken dan is het nadat hij een kind heeft doodgereden. Er
word hier wel om minder op auto's gevloekt en getiert, zelden wordt daar
bezwaar tegen gemaakt.

Al met al vind ik de kritiek op het bericht van Fred hypocriet maar
niet helemaal verbazend. Dat een kind dood kan gaan en dat dat ook om
de hoek of in eigen huis kan gebeuren is een van de grote taboe's die onze
maatschappij kent. Er is geen reden waarom dat taboe hier niet zou heersen,
dit is een ligfietslijst, geen rouwverwerkingslijst.

Het taboe maak ik soms bespreekbaar, maar niet hier. Daarom plaats ik geen
toepasselijke links, maar stuur ik
je die persoonlijk.

Bas - ervaringsdeskundig, daardoor zelden gelukkig, maar tenminste geen
Quest voor zijn kop - Dekker

Fred

Sep 19, 2006, 6:54:56 PM9/19/06
to Ligfiets
Hoi daar,
dacht dat wij een ligfiets familie waren maar ik heb mij daar duidelijk
in vergist. Ik heb ook in mijn eerste bericht aan gegeven dat dit niets
met ligfietsen te maken heeft.Was en ben gewoon kwaad. Ik weet dat het
misschien zo overkwam dat ik een overduidelijke haat tegen auto's nou
nee heb er zelf ook 1. Wat ik niet goed kan begrijpen dat er bepaalde
lieden hier zijn die denken dat zij de wijsheid in pacht hebben. Als
iemand emotioneel beschadigd voeld mijn oprechte exuses dat is niet de
bedoeling geweest en nee ik verschuil mij niet achter verdriet, waar ik
wel kwaad om wordt dat er voor mij gedacht wordt.

Bij deze zand erover

Fred

Tiham?r

Sep 20, 2006, 5:58:58 AM9/20/06
to Ligfiets
Ik kan het niet laten om ook even te reageren.
Met verbazing heb ik de verschillende reacties gelezen ....
Tjongejonge, er zitten me wat harde rakkers tussen op deze groep !
Ik vind toch dat van alle reacties die van Bas de meest genuanceerde en
mijn inziens ook meteen het belangrijkste punt aanhaalde : geboortes
blijken hier wel te kunnen ( met felicitaties alom) , maar de dood van
een kind, ho maar .... De dood maakt nu eenmaal deel uit van het leven,
of we dat nu aangenaam vinden of niet. Als iemand laat weten dat in
zijn vriendenkring iemand is overleden, ongeacht door welke oorzaak,
verdient hij/zij nog niet de reacties die ik van sommigen heb gelezen
hier. Woede en onmacht en een hoop andere gevoelens lijken me heel
normale reacties op zulks een gebeurtenis.
Het feit of dat nu wel of niet iets met ligfietsen te maken heeft, doet
niet ter zake (en was trouwens aangekondigd bij de originele post).

Fred schreef:

< Hoi daar,
< dacht dat wij een ligfiets familie waren maar ik heb mij daar
duidelijk in vergist. >

Ik snap precies wat je bedoelt ....

Tihamér -zou bijna wensen dat sommigen het ook eerst zelf zou moeten
overkomen, maar zit zo niet elkaar

Arjan Vrielink

Sep 20, 2006, 5:59:35 AM9/20/06
to ligf...@googlegroups.com
Ik wil ook graag reageren.
Er mag wel steeds gereageerd worden op de ligfietser uit Assen, maar
hierop niet.
Wat zijn sommige mensen hard zeg.
Veel sterkte met alles.

Groeten Jolande Vrielink.

Renaat Van Hoof

Sep 20, 2006, 10:59:50 AM9/20/06
to Ligfiets

Tiham?r schreef:

> [...]
> Het feit of dat nu wel of niet iets met ligfietsen te maken heeft, doet
> niet ter zake (en was trouwens aangekondigd bij de originele post).

Hier wil ik me graag helemaal bij aansluiten. Ook ik begrijp niet hoe
sommigen er bij komen om iemand die met pijn in het hart verteld over
het overlijden van een dierbare zomaar 'onder de voeten' te geven.
Zelf als je het om een of andere reden niet eens bent met de post, dan
is er nog een gepastere tijd en plaats om dat te laten weten. De
reactie van sommigen was volkomen ongepast.

Fred, ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen in deze moeilijke
perioden.

Renaat Van Hoof

Marc N Agnes

Sep 20, 2006, 11:39:45 AM9/20/06
to Ligfietsforum
Het is niet typisch ligfiets, maar het gaat ons liggers zeker ook aan.

Een kind verliezen is altijd een droevige gebeurtenis. Het vraagt tijd,
veel begrip en vaak psychohulp om het verdriet haar plaats te geven en
verder een normaal leven te kunnen volgen.
Het grootst aantal verkeersslachtoffers zijn kinderen. Onze infrastructuur,
onze verplaatstingen, ons denken aan het stuur zijn (nog) niet aangepast aan
een kindmilieu.
Ouders van verongelukte kinderen is een organisatie die zich hiervoor inzet,
die de taboe doorbreekt, die zich verzet tegen het minimaliseren van
verkeersslachtoffers, die een luisterend oor heeft naar ouders die een kind
verliezen in het verkeer. zie http://www.ovk.be/

Ook ik wil bij deze de familie sterkte wensen, en hoop dat we samen tegen
2010 zoals onze federale overheid graag wil, het aantal verkeersslachtoffers
met de helft zien dalen EN liefst nog met 100%.

Maar de wereld kan hard zijn, intussen lees ik in de krant dat onbekenden in
Lennik twee flitspalen in brand staken, een zware klap in het gezicht van de
duizenden ouders, families waarvan een kind de dood vond of in de rolstoel
is beland na een verkeersongeval.

Marc

paul

Sep 21, 2006, 6:49:10 AM9/21/06
to Ligfiets
Hoi,

Ik kan me goed vinden in de reactie van Fred. Ik las zijn bericht net
nadat wij een sterfgeval herdacht hadden (mijn schoonmoeder
is tijdens een fietsvakantie in Frankrijk verongelukt na een botsing
met een auto). Vandaar mijn bericht. Wat mij betereft had daar verder
niet op gereageerd te worden (en zeker niet zo fel) Had het maar gewoon
zo laten staan; 2 berichtjes: meer dan genoeg. Het is goed om af en toe
stil te staan bij het feit dat we zeer kwetsbaar zijn en dat de
krachten van een auto zeer groot zijn. Iedere keer dat je op je fiets
rijdt zijn dat relatief minder veilige kilometers dan dat je met de
auto rijdt (las ik pas in Trouw). Het is allemaal heel dubbel: fietsen
is gezond, spaart het milieu, maar is minder veilig dan autorijden.
Dus, ligfietsfamilie: we zijn een moedig volkje.

Groeten,

Paul Dijs