Ketä äänestää EU-vaaleissa?

Patrick Uotinen

to Liberalismi
Terve!

Itselläni oli näissä vaaleissa vaikeuksia päättää, ketä äänestää, ja
tein päätöksen lopulta negatiivisista syistä. Tässä kuitenkin vähän
ajatuksia avuksi niille, jotka vielä pähkäilevät.

Liberaalit putosivat viime eduskuntavaaleissa puoluerekisteristä,
eivätkä ole vielä tähän mennessä onnistuneet keräämään sinne
takaisinpääsyn edellyttämää 5000 nimeä, eikä heillä siis ole myöskään
ehdokkaita.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/61786-kaatuuko-vanhanen-tahan-tulokseen
- Taloustutkimuksen mukaan Kokoomus olisi saamassa 25% kannatuksen eli
378000 ääntä ja 4 paikkaa, Keskusta 17% kannatuksen eli 256000 ääntä
ja 2 paikkaa, SDP 17% kannatuksen eli 253000 ääntä ja 2 paikkaa,
Vihreät 13%kannatuksen eli 196500 ääntä ja 2 paikkaa,
Perussuomalaisten ja Kristillisdemokraattien vaaliliitto 11%
kannatuksen eli 172000 ääntä ja 1 paikan, Vasemmistoliitto 9%
kannatuksen eli 131000 ääntä ja 1 paikan sekä RKP 6% kannatuksen eli
93500 ääntä ja 1 paikan.

Suora lainaus Uuden Suomen artikkelista:

"Taloustutkimuksen mittauksen mukaan 13. paikka menisi RKP:lle, mutta
vain erittäin niukalla 7500 äänen erolla siinä seuraavaksi lähimpänä
kiinni olevaan eli Perussuomalaisten ja Kristillisdemokraattien
vaaliliittoon.

RKP saisi Taloustutkimuksen mukaan paikan 93500 äänellä.

KD-PerSu-vaaliliitto sai tutkimuksen mukaan ensimmäisen meppinsä
yhteensä 172 000 äänellä. Vaaliliiton toista paikkaa varten suhdeluku
olisi puolet siitä eli 86000 ääntä. Se tarkoittaa, että ennen
eurovaalien viimeistä kampanjaviikkoa, puntit ovat käytännössä tasan
vaaliliiton ja RKP:n välillä."

- Tämä tarkoittaa, että tärkein valinta tehdään RKP:n ja toisaalta
Perussuomalaisten/Kristillisdemokraattien vaaliliton välillä. Minulle
on tämän vuoksi selvää, että näissä vaaleissa äänestän RKP:tä.

Hyvän ehdokkaan löytäminen RKP:n riveistä on kuitenkin tuskallista.
Nimekkäimpiä ehdokkaita ovat vapaakaupan kriitikkona profiloitunut
Björn Månsson, entinen taistolainen (ja myös Linuxin kehittäneen Linus
Torvaldsin isä) Nils Torvalds, missiemona kunnostautunut Nina af
Enehjelm sekä Päivi Storgård, joka on tullut tunnetuksi Svenska
Teaternin johtajan Johan Storgårdin ex-vaimona sekä TV:n
muuttumisleikin juontajana.

Päädyin lopulta Carl (Calle) Haglundiin <http://www.callehaglund.fi/>,
joka tuntuu siedettävän liberaalilta, vaikka joitain moitittaviakin
yksityiskohtia mm. maatalouspolitiikan osalta löytyy. Lasken sen
kuitenkin sen piikkiin, että hän pyrkii keräämään myös RKP:n
pohjalaisten maanviljelijäkannattajien ääniä. RKP on myös pyrkinyt
työntämään häntä aktiivisesti esille mm. valitsemalla hänet
edustajakseen TV:n vaaliväittelyihin, joten hänellä pitäisi olla
realistiset mahdollisuudet turhanpäiväisiä julkkiksia ja vaarallisia
markkinatalouden vastustajia vastaan. Luotan myös siihen, Euroopan
liberaalipuolueen ELDR:n ryhmässä johon RKP kuuluu, hän äänestäisi
pääosin liberaalisti. Siedettäviltä nuorilta ehdokkailta vaikuttivat
myös Axel Hagelstam ja Silja Borgarsdóttir Sandelin, mutta he eivät
ole kovin tunnettuja, eikä heillä ole siksi realistisia
mahdollisuuksia tulla valituksi. Lisäksi riskinä on, että jos äänet
kovasti hajoavat RKP:n semiliberaalien ehdokkaiden välillä, joku vielä
vähemmän liberaali ehdokas tulee valituksi.

Kokoomuksen ehdokkaiden joukossa on suhteellisen liberaalina tunnettu
Risto E. J. Penttilä. Muistan hänet kuitenkin Nuorsuomalaisesta
klubista, joka edelsi Nuorsuomalaista puoluetta, ja hän mm. kannatti
asevelvollisuutta (kuten todennäköisesti muutkin tässä kirjoituksessa
mainitut ehdokkaat, mutta tämä vain merkkinä siitä, ettei hän ole
mitenkään puhdasoppinen liberaali tai muita parempi), ja torjui
liikkeen alkuaikoina vuonna 1994 monet kokoomuksesta loikkausta
suunnitelleet pakolaiset (ehkä siksi että pelkäsi, että olisi itse
jäänyt heidän varjoonsa), mikä osaltaan pilasi parhaan mahdollisuuden
vuosikymmeniin saada Suomeen uskottava liberaalipuolue. Lisäksi
kokoomuksen viimeisessä paikassa saattaa hyvin olla kiinni melkoisen
epäliberaali Sirpa Pietikäinen, joten jopa REJPille annettu ääni
saattaa auttaa Pietikäisen valintaa.

Vihreiden ehdokkaana on melko liberaali Jyrki Kasvi, joka oli
aikoinaan myös Nuorsuomalaissa, mutta Vihreillä on mahdollisuus
kahteen MEPpiin, eikä tunnu todennäköiseltä, että Kasvi olisi noiden
kahden joukossa. Ilmeisesti paikoista kisaavat lähinnä Satu Hassi,
Heidi Hautala ja Tarja Cronberg.

Keskustan ehdokkaista ei ole tiedossani yhtään edes semiliberaalia.
SDP:llä on ehdokkaina oikeistodemari Liisa Jaakonsaari ja suhteellisen
siedettäväksi mainittu Pilvi Torsti.

Toivottavasti näistä ajatuksista on jotain apua tällä kertaa
poikkeuksellisen vaikealta tuntuvaa valintaa ajatellen.

Patrick

Mikko Särelä

to Liberalismi
On Sun, 31 May 2009, Patrick Uotinen wrote:
> [...]
> eikä tunnu todennäköiseltä, että Kasvi olisi noiden kahden joukossa.
> Ilmeisesti paikoista kisaavat lähinnä Satu Hassi, Heidi Hautala ja Tarja

En unohtaisi Jyrkiä ihan näin nopeasti. Jyrki ratsastaa EU-vaaleissa
samalla äänestäjäkunnalla kuin Piratpartiet Ruotsissa (jolle povataan
mielipidemittauksisas 8% kannatusta). Saattaa jopa olla, että tuo
Vihreiden normaaliin kannatukseen nähden +3-4% johtuu puhtaasti Jyrkin
listalla olemisesta.

Jyrki Kasvi on ainoa ehdokas, jolle Internet-kysymykset, sanavapaus ja
yksityisyydensuoja on uskottavasti korkealla ja voi kerätä paljon enemmän
ääniä kuin kuvittelet. Oma ääneni menee Jyrkille juuri siksi, että
mielestäni on erityisen tärkeää, että EU-parlamentissa on noihin asioihin
keskittyvä mies.

Lisäksi Vihreiden perinteiset äänet jakautunevat tehokkaasti tasan
mainitsemiesi kolmen välillä, kun taas Jyrki tuonee runsaasti uusia
äänestäjiä, eikä joudu kilpailemaan niin paljoa Vihreiden sisäisistä
äänistä.

--
Mikko Särelä
"It is through exchange that difference becomes a blessing, not a

Patrick Uotinen

to liber...@googlegroups.com
1.6.2009 Mikko Särelä <msa...@cc.hut.fi> kirjoitti:

> [...]
> mielipidemittauksisas 8% kannatusta). Saattaa jopa olla, että tuo
> Vihreiden normaaliin kannatukseen nähden +3-4% johtuu puhtaasti Jyrkin

Täytyy kuitenkin muistaa, että Piratpartiet Ruotsissa sai melkoista
työntöapua tuomiosta, jolla The Pirate Bay -piraattipalvelimen takana
olleet henkilöt tuomittiin vuoden vankeustuomioihin. Tuomiota
pidettiin kohtuuttomana, ja lisäksi sen langettanutta tuomaria
epäillään jääviydestä, koska hän toimi aktiivisesti
tekijänoikeusyhdistyksissä.

Suomessa tällaista kohua ei ole ollut, enkä sitäpaitsi pitäisi
piraattien kantaa ilman muuta liberaalina. Yleensä liberalismissa
lähdetään siitä, että ihminen omistaa sen, minkä on omalla työllään
tehnyt, tai minkä joku on vapaaehtoisesti hänelle luovuttanut.
Esimerkiksi äänite on jonkun työn tulos, ja oikeus siihen kuuluu
nähdäkseni tekijälle vielä enemmän kuin vaikkapa jossain veistoksessa,
jossa materiaali kuitenkin on alunperin vallattu luonnosta, ja jonka
omistusta joku muukin olisi saattanut sillä perusteella vaatia. Vaikka
minäkään en kannata kovia rangaistuksia, mielestäni tekijänoikeuksien
hylkääminen sinänsä on melko sosialistinen ajatus. Lisäksi piraatit
ovat jo onnettomalla nimivalinnallaan osoittaneet, ettei heidän
mielestään tarvitse kunnioittaa muiden omistusoikeutta, alkuperäiset
piraatit eli suomeksi merirosvot olivat toki tunnettuja siitä, että he
anastivat muiden omaisuutta ja usein myös hengen kyselemättä näiden
oikeuksia.

Joka tapauksessa mainitsemani kolme ehdokasta ovat jokainen
huomattavasti tunnetumpia kuin Jyrki Kasvi. Kasvin ainoa mahdollisuus
on tosiaan siinä, että Hautala, Hassi ja Cronberg hajottavat toistensa
ääniä, mutta tämä ei takaa Kasvin läpipääsyä, ja pahimmassa
tapauksessa Kasville annettu ääni auttaa esimerkiksi Hassia tulemaan
valituksi.

Patrick

Mikko Särelä

to liber...@googlegroups.com
On Mon, 1 Jun 2009, Patrick Uotinen wrote:
> Täytyy kuitenkin muistaa, että Piratpartiet Ruotsissa sai melkoista
> työntöapua tuomiosta, jolla The Pirate Bay -piraattipalvelimen takana
> olleet henkilöt tuomittiin vuoden vankeustuomioihin.

Ja niin saa Suomikin. Nuoret ovat havainneet sen asian, että maailma on
globaali ja politiikkakin on globalisoitumassa...

> Suomessa tällaista kohua ei ole ollut, enkä sitäpaitsi pitäisi
> piraattien kantaa ilman muuta liberaalina.

Tästä olemme tapelleet ennenkin ja sinun on kohtuutonta väittää, että oma
kantasi olisi mitenkään virallinen liberaali "kaanon". Todellisuus on se,
että tekijänoikeudet ja patentit ovat jakaneet liberaaleja liikkeen
alkuajoista asti.

Itse henkilökohtaisesti pidän niitä valtion jakamina monopolioikeuksina ja
merkantilismin ajan jäänteinä. Merkantilismihan oli valtion taloudenpidon
aate, jota liberalismi nousi vastustamaan.

Mutta eipä enempää tästä tällä kertaa.

Patrick Uotinen

to liber...@googlegroups.com

> Ja niin saa Suomikin. Nuoret ovat havainneet sen asian, että maailma on
> globaali ja politiikkakin on globalisoitumassa...

Saapa nähdä.

> Tästä olemme tapelleet ennenkin ja sinun on kohtuutonta väittää, että oma
> kantasi olisi mitenkään virallinen liberaali "kaanon".

En niin väittänytkään, vaan kritisoin sitä, että sinä pidät omaa
kantaasi virallisen kaanonina, ja tunnut pitävän jotenkin itsestään
selvänä, että kaikki liberaalisti ajattelevat suhtautuvat piraatteihin
myönteisesti. Siksi kirjoitinkin, kuten kuka tahansa voi lukea
edellisestä kirjoituksestani "...enkä sitäpaitsi pitäisi piraattien
[...]

Ja samoin joku perinteinen sosialisti voi väittää, että maanomistus on
kuninkaan jakama monopolioikeus ja feodalismin ajan jäänne, ja että
maanviljelijän avukseen palkkaamilla työläisillä on siksi oikeus
anastaa itselleen tämän tila. Mutta tästä voimme keskustella joskus
toiste lisää, sillä tämä ei ole kovin oleellista EU-vaalien kannalta.

Patrick

Kalle Mikkola

to liber...@googlegroups.com
Gallupien, etenkin Patrickin siteeraaman gallupin mukaan viimeisestä
paikasta kamppailevat kaikki paitsi Vasemmistoliitto
(joka saisi varmasti tasan yhden paikan). Tiukimmin kamppailisivat
Rkp, Kristillisdemokraatit ja Kokoomus mutta myös
Keskusta, Sdp ja Vihreät.

Perussuomalaisilla ei olisi mitään mahdollisuuksia toiseen
paikkaan ja ensimmäinen olisi varma
(OK, oletan, että Soini on ykkönen ja Essayah kakkonen,
mutta olen heti valmis lyömään vetoa, en ihan vannomaan).

Sen, mitä puoluetta tai ehdokasta kannattaa äänestää,
tietää erittäin paljon paremmin vaalipäivän exit pollien jälkeen
kuin nyt, mutta nyt äänestäisin Risto Penttilää, Jyrki Kasvia
tai Carl Haglundia. Jos jakaa Patrickin antipatiat Ristoa kohtaan,
tämän kansainvälisen politiikan tohtorin, tutkijan, johtajan,
liikkeenjohdon konsultin, moninkertaisen NGO-johtajan ym. tilalle
voinee asettaa tekn. lis. Eija-Riitta Korholan. Korholan linja
vaikuttaa hyvin liberaalilta, ja ympäristökysymyksissä
hänellä on alan professorimiehen osaaminen. Mies näyttää
olevan tiukka ympäristön puolustaja ja ympäristöhuuhaan vastustaja.

Haglund tosiaan vahvistaisi liberaaliryhmää. Toisaalta
hän näyttää olevan hyvin keskihakuinen. Ehkä tavoittelee
uraa Rkp:ssä tai sitten on muuten Rkp-konsensuksen
ohjaama ja siis tuskin tulisi äänestämään ELDR:n
mukana tiukimmissa liberaalikysymyksissä, mutta
ei edes Ristosta tai Jyrkistä ole vastaavia takeita.
Haglundin tosin tunnen heikoimmin.

Saatamme saada pian toisen gallupin (tai pari), joka
taas "osoittaa", että Rkp:llä ei ole "mitään" mahdollisuuksia,
mutta minusta silti on. Edes viimekertainen
Henrik Lax -vahvistettu äänipotti ei nyt riitä paikkaan,
mutta tuo Rkp:n itsensä tilaama gallup osoitti,
että voi se silti tulla (joskin ehkä laitos ja
uusintakysellyt piirit oli tarkoituksella valittu; toisaalta
gallupin eurovaaliluonne lisää sen todistusarvoa
verrattuna kaikkiin muihin julkistettuihin).

Paljon on kiinni myös äänestysaktiivisuudesta;
tosin nyt se näyttäisi tulevan viimekertaista korkeammaksi
mutta ruotsinkieliset saattavat entistäkin enemmän
rynnätä omiensa tueksi. Nyt nuo 6 puoluetta aivan
selkeästi kisaavat viimeisestä paikasta. Luulen,
että ennen vaalipäivää korkeintaan 1-2 niistä osoittautuu
selvästi kisan ulkopuoliseksi (ts. paikkaluku varmistuu
80 %:n todennäköisyydellä gallup-luvuista).
Niissäkin voi silti olla kisaa paikoista enemmän
ja vähemmän liberaalien välillä.

Vaalipäivänä tilanne voi olla, että ääni Kokoomukselle on
ääni Pietikäiselle. Tilanne voi myös olla, että
Risto E.J. Penttilä kilpailee Sirpa Pietikäisen kanssa
viimeisestä paikasta. Vielä ei voi tietää, mikä on paras
tapa äänestää.

Jos kuitenkin haluaa äänestää ehdokasta, jonka
äänimäärää ei voi tulkita äänisaaliiksi markkinatalouden
vastustajille, Penttilä on yksiselitteisin vaihtoehto.
Hänen kampanjansa on yksiselitteinen ja
historiansakin lienee vähiten huono ehdokkaista.
Jos minun pitäisi veikata, kuka äänestäisi EP:ssä
markkinatalousmyönteisimmin, veikkaisin Penttilää.
Hän kutsuu itseään klassiseksi liberaaliksi
(vaikka tietenkään ei oikeasti ole yhtä radikaali, saattaa
silti olla muita enemmän) ja saattaa äänestää
arvoliberaalimminkin kuin muut tulevat suomalaismepit,
mutta tässä on useita kilpailijoita. Penttilä on
vuosia puhunut chydeniuslaisuuden puolesta
ja nytkin sanoo olevansa valistusfilosofimme linjoilla
snellmanilaisuutta vastaan. Puhe on halpaa - mutta
kyllä se sitoo käsiä jonkin verran, ja teotkin
ovat vähiten huonoja tai ainakin lähellä.

Husarin Björn Månsson viittaa Chydeniukseen
mutta on kuulemma vastustanut liberalismia
koko talven kirjoituksissaan.

En kuitenkaan välttämättä äänestä Ristoa. Vaalipäivän
kyselyissä hän voi näyttää varmalta ja
Kokoomuksen neljäs ehdokas voi näyttää
sosialistilta. Toisaalta 3-4 Kok-paikalle
pyrkii 5 meppiä ja Risto kuudentena,
joten vielä nyt Riston äänestämistä ei voi
pitää tarpeettomana.

Äänestänen siedettävintä puoluetta, joka vaalipäivänä
kilpailee viimeisestä sijasta Kristillisten
kepulien tai demareiden kanssa, ja
se puolue lienee Rkp, Kokoomus tai Vihreät.

Jyrki Kasvia kannatti 26 % vihreiden äänestäjistä
(hyväksymisvaalissa). Vihreiden toiseen paikkaan
riittänee selvästi alhaisempi osuus, mutta
silti Jyrkin mahikset ovat alle puolet.
Vaalipäivänä tiedetään paremmin. Jyrkistä
tulisi Riston jälkeen liberaalein meppi,
ehkä jopa liberaalimpi, jos arvostaa
lähinnä tiettyjä arvoasioita. Kasvi myös mm.
ymmärtää hyvin markkinatalouden hyödyt
sekä vapaakaupan edut kehitysmaille.

Voi silti olla, että vaalipäivän alla nähdään,
että Jyrki onkin ulkona kisasta. Jos äänestäisin
tänään, Jyrki olisi kuitenkin eräs järkevä vaihtoehto.
Ääritapauksessa saattaisin äänestää jopa
muuta ihmisoikeusvihreää pudottaakseni
jonkun järjestelmävihreän pois, mikäli
muut puolueet näyttäisivät fiksatuilta
ja Jyrki selvästi pudonneelta, mutta tuskin
näyttävät.

Rkp:ssä nykytiedoilla äänestäisin Carl Haglundia
Patrickin esittämin argumentein (ja häntäkin
voisin äänestää jopa tänään mutta mieluiten vasta
vaalipäivän tiedoista riippuen). Hän tosin
kannattaisi maataloustukia siinä missä
Risto leikkaisi niitä, ja ehkä hän olisi jonkin
verran keskustahakuinen, mutta uskoakseni
olisi silti noin 3 liberaaleimman mepin joukossa
ja paljon parempi kuin kukaan kesk/sdp/krist.

Lisäksi hän tuskin lobbaisi liberaaliryhmässä
muita äänestämään maataloustukien puolesta
(no, en vanno tätä).

Jos taas haluaisin äänestää vain symbolisesti,
siis antaakseni ihmisille viestin, että kannatan
liberalismia, enkä välittäisi siitä, että ehkä seurauksena
EP:hen tulee illiberaaleja meppejä (esim.
kristillisistä), jotka äänestävät meille pahemman maailman,
äänestäisin Ristoa yksiselitteisimpänä tai Jyrkiä,
jos hänen sydämenasiansa olisivat minulle erityisen tärkeitä.

PIRAATTIKYSYMYS: _libertaristisin_ kanta olisi, että
IPR-lainsäädäntö lakkautettaisiin mutta yksityisin
sopimuksin voitaisiin ylläpitää joissain tapauksissa
jopa nykyistä kireämpää rajoitusta ("saat ostaa
tämän vain jos sitoudut huikeisiin korvauksiin,
mikäli kopioit sen eteenpäin"). Minusta on epäselvää,
mikä on _liberaalein_ kanta. (No, tuskin ainakaan
pitkät IPR-suoja-ajat, ehkä ei lainkaan.) Ymmärrän, että
piraatti-termin koetaan viittaavan omistusoikeuden
loukkaamiseen, mutta koska se on ulkoa
puoliväkisin pakotettu termi ja piraattipuolueen
tiedetään tarkoittavan muuta, on epäselvää,
haluaako mikä on tiukkapipoisuutta ja mikä
taas viestin selkeyden kannattamista.

Itse en osaa ottaa kantaa nimivalinnan laatuun
mutta pidän piraatteja keskimäärin tavallista kohtalaisesti
liberaalimpina ihmisinä ja siksi katson piraattien
menestystä ilolla. Ylipäänsä nuoret ovat
liberaalimpia kuin vanhat, vaikka kehitys välillä
poukkoileekin trendin ympärillä ja yksilölliset
erot ovat suurempia.

Piraattipuolue, joka nyt saatiin rekisteriin,
saattaa ikävästi pilkkoa liberaalien ääniä.
Toisaalta vuoden 2015 vaaleista alkaen
se ongelma vaikuttaa enää keskimäärin 0,5
kansanedustajapaikkaa/puolue/vaali,
siihen asti 0,5 / puolue / relevantti vaalipiiri,
ellei s-demokraattinen puolue torppaa
demokraattisempaa vaalijärjestelmää.
3 %:n äänikynnys ja vaaliliittojen kielto
kuitenkin sortavat pieniä niin paljon, että
Kok & Kesk suostuvat siihen, mutta
Sdp kaipaisi vielä lisää epädemokratiaa.

Äänten hajautuminen liberaalien ehdokkaiden
kesken on ongelma puolueiden määrästä
riippuen. Siksi liberaalien pitäisi osata keskittää
äänensä niille melko liberaaleille tai muuten
hyville ehdokkaille, jotka ovat läpipääsyrajalla.

Kyselyissä voi sanoa kannattavansa
toivottomiakin, mutta jos kyselyissä
niin vastaa kovin harva, vaalipäivänä kannattaa
äänestää sellaista, joka voi oikeasti
pudottaa huonomman ehdokkaan pois.

Äänestää voi tänään ja huomenna useimmissa
posteissa, sunnuntaina vain ilmoitetulla
"omalla paikalla".

Kalle

Patrick Uotinen

to liber...@googlegroups.com
1.6.2009 Kalle Mikkola <kalle....@iki.fi> kirjoitti:
> [...]
> (OK, oletan, että Soini on ykkönen ja Essayah kakkonen,
> mutta olen heti valmis lyömään vetoa, en ihan vannomaan).

Muistaakseni HS:n Nyt-liitteen (vai oliko se jokin muu?) tekemän
tutkimuksen mukaan Pertti "Veltto" Virtanen olisi suositumpi kuin
Essayah. Tosin en tiedä, millä menetelmällä tutkimus tehtiin, jos
hyväksymisvaalilla, Virtasen äänet saattavat paljolti mennä
päällekkäin Soinin kanssa. Tosin asialla ei minusta ole suuremmin
väliä, sillä Perussuomalaiset ja Kristillisdemokraatit, jotka ovat
vaaliliitossa, ovat minun näkökulmastani suunnilleen yhtä pahoja, ja
on melko samantekevää kumpi niistä kamppailee RKP:n kanssa viimeisestä
paikasta. RKP on joka tapauksessa pienempi paha.

> Sen, mitä puoluetta tai ehdokasta kannattaa äänestää,
> tietää erittäin paljon paremmin vaalipäivän exit pollien jälkeen

> kuin nyt...

Julkaistaanko exit polleja ennen kuin äänestysaika päättyy?
Muistaakseni ne yleensä julkaistaan vasta sitten, kun
äänestyshuoneistot ovat jo sulkeutuneet, jotta taktikoinnille (jota
toki haluaisimme harrastaa) ei jäisi aikaa. Toisaalta, jos ne
julkaistaisiin etukäteen, myös vastapuoli saattaisi yrittää
taktikoida, jolloin lopputulos saattaisi silti olla erilainen kuin
mitä arvioimme exit pollien perusteella.

Aiempien vaalitulosten yms. perusteella oma veikkaukseni muuten olisi,
että kokoomuksen sisällä viimeisestä paikasta kisaisivat Sirpa
Pietikäinen ja Eva-Riitta Siitonen. Jos siis haluaa äänestää
kokoomusta mutta ei Pietikäistä, voisi kannattaa harkita Siitosen
taktista äänestämistä.

Aikani keskiviikkoon asti on kortilla, enkä haluaisi eksyä
harhapoluille ennen eurovaaleja sunnuntaina, mutta sunnuntain jälkeen
voisimme palata tekijänoikeus- ja piraattikysymykseen uudella
otsikolla, jos tähän löytyy kiinnostusta.

Patrick

Jussi Laakso

to liber...@googlegroups.com
.

Hyvän ehdokkaan löytäminen RKP:n riveistä on kuitenkin tuskallista.

Miksei tämä kaimasi kelpaa?

http://www.wingren.fi/patrick/2009/05/liberalismi-ja-rkpn-tulevaisuus/

 Tulee saamaan mun ääneni jo pelkästään tuon tekstin perusteella. En tosin ole uskaltananut hirveesti kaverin talouspolliittisiin teeseihin edes tutustua ettei illuusio särkyisi ja työlääksikäynyt ehdokkaan valintaprosessi menis taas uusiksi.

Olli J. Ojanen

to liber...@googlegroups.com
Hyvän ehdokkaan löytäminen on suorastaan tolkuttoman vaikeaa,
siedettävänkin ehdokkaan löytäminen pistää miettimään.
Katselkaas muuten ajatuksella vihreiden ehdokkaita....
ojo

Patrick Uotinen

to liber...@googlegroups.com
RKP:ssä sanaa "liberalismi" käytetään mitä moninaisimmissa
merkityksissä, mm. Eva Biaudet, joka halusi peruspalveluministerinä
poistaa keskioluen kaupoista ja kriminalisoida prostituution, pitää
itseään "liberaalina". Sen takia erityisesti kun on kyse rkp:läisestä
(vaikka miksei muunkin puolueen edustajasta) joka kutsuu itseään
"liberaaliksi", olisi syytä suhtautua siihen varauksella ja tutkia,
mitä hän "liberalismilla" tarkoittaa.

Tuosta Patrick Wingrenin tekstistä ei hänen käsitykselleen
liberalismista löydy muuta tarkennusta kuin se, että hän katsoo (aivan
oikein) liberalismin vastustavan erilaisten vähemmistöjen syrjintää.
Jos tämä ehdokas kiinnostaa, hänen vastauksiinsa voi tutustua vaikkapa
YLEn vaalikoneessa,
http://yle.fi/vaalikone09/vaalikone.php?emp=l-0.rt-1.ri-23225.s-5.q-1.ps-1
, mutta suosittelen myös vertailua muihin ehdokkaisiin ruksaamalla
kaksi ehdokasta osoitteessa
http://yle.fi/vaalikone09/vaalikone.php?emp=l-.s-3.q-1.ps-1 ja
klikkaamalla "Vertaile valittuja".

Patrick

Patrick Uotinen

to liber...@googlegroups.com
Palaan vielä aiheeseen uuden tutkimuksen valossa:

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/06/taloustutkimus_suurille_puolueille_kolme_eu-paikkaa_780566.html

Tässä oleellisin sisältö YLEn sivuilta:

"Viimeisestä paikasta kisaavat tiukasti SDP (kolmas paikka,
vertausluku 111 000), perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien
vaaliliitto (toinen paikka, vertausluku 109 750), kokoomus (neljäs
paikka, vertausluku 104 625), vihreät (toinen paikka, vertausluku 103
750) ja RKP (yksi paikka, vertausluku 102 000).

RKP hipoo valintarimaa

Taloustutkimuksen laskelmissa ei ole otettu huomioon Ahvenanmaan
ääniä. Tutkimusjohtaja Jari Pajusen mukaan RKP:lle on viime
eurovaalien perusteella tulossa Ahvenanmaalta noin 4 500 - 5 000
ääntä, jotka nostaisivat RKP:n vertausluvun (noin 107 000) hyvin
lähelle valintarimaa, jolloin vaakalaudalla olisi lähinnä
perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien vaaliliiton toinen
paikka. "

Päätöstä tehdessä myös tällä saattaa olla mielenkiintoa:
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/06/tutkimus_paljastaa_suosituimmat_ehdokkaat_781018.html

"Kokoomuksen suosituimmat ehdokkaat ovat europarlamentaarikko
Eija-Riitta Korhola, Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Risto E.J.
Penttilä, europarlamentaarikot Sirpa Pietikäinen ja Ville Itälä,
EU-neuvonantaja Ukko Metsola ja lapualainen yrittäjä Kai Pöntinen.
Tutkimus povaa kokoomukselle kolmea paikkaa."

- TV-uutisten mukaan näistä suosituin olisi siis Penttilä. Häntä ei
siis ehkä kannata äänestää läpimenon varmistamiseksi, mutta jos haluaa
ehdottomasti rekisteröidä kannatuksensa hänelle, voi sen toki tehdä.
Mielenkiintoista on lähinnä se, valitaanko Pietikäinen. Kolmannesta
paikasta kisaavat siis Pietikäinen ja Itälä. Jos haluaa äänestää
kokoomuksen ehdokasta mutta estää Pietikäisen valinnan, kannattaisi
siis ehkä äänestää Itälää. Toisaalta ongelmana on, että kun kokoomus
on, kuten edellä tuli ilmi, käytännössä vain muutaman tuhannen äänen
päässä neljännestä paikasta, saattaa ääni Itälälle merkitä myös sitä,
että kokoomus saakin myös neljännen paikan, jonka todennäköisesti
veisi Pietikäinen. Toisaalta Penttilän äänestäminen ei luultavasti
vaikuttaisi kokoomuksen ehdokkaiden keskinäiseen järjestykseen
(Pietikäinen edelleen kolmantena), mutta saattaa tuoda kokoomukselle
myös neljännen paikan (joka siinä tapauksessa voisi olla Itälän). Eli
tätä kannattaa miettiä, jos harkitsee äänensä antamista kokoomukselle.

"Vihreiden suosituimmat ehdokkaat ovat kansanedustajat Heidi Hautala
ja Jyrki Kasvi sekä europarlamentaarikko Satu Hassi. Tutkimuksen
mukaan ainoastaan yksi heistä näyttäisi yltävän parlamenttipaikkaan."

- Äänestämällä Kasvia voi siis parantaa hänen mahdollisuuksiaan tulla
valituksi, mutta kannattaa muistaa, että myös Vihreät ovat melko
lähellä toista paikkaa, ja koska nuo kaikki kolme mainittua ehdokasta
hätyyttelevät kärkipaikkoja, voi hyvin olla, että ääni Kasville johtaa
vain siihen, että sekä Hassi että Hautala valitaan, Kasvin itsensä
jäädessä rannalle, kun taas äänestämättä jättäminen siinä tapauksessa
että Kasvi on tulossa kolmanneksi merkitsisi sitä, että vain
jompikumpi kahdesta mainitusta naisehdokkaasta valitaan.

"Mikäli RKP saisi paikan, löytyisi todennäköisin läpimenijä kolmikosta
valtiosihteeri Carl Haglund sekä toimittajat Björn Månsson ja Nils
Torvalds. Tutkimus kuitenkin ennakoi, että RKP olisi jäämässä kokonaan
ilman meppiä."

- RKP:n todennäköisimmistä läpimenijöistä on Haglund liberaalein,
mutta luonnollisesti on aina olemassa riski, että hänelle annettu ääni
hyödyttää vähemmän liberaalia Månssonia tai Torvaldsia. Koska RKP
kuitenkin YLEn arvion mukaan kisaa kovimmin Perussuomalaisten ja
Kristillisdemokraattien kanssa viimeisestä paikasta, on tämä riski
mielestäni ottamisen arvoinen, sillä sekä Månsson että Torvalds ovat
kuitenkin pienempiä pahoja kuin Timo Soini ja Sari Essayah, jotka YLEn
tutkimuksen mukaan ovat Perussuomalaisten ja Kristillisdemokraattien
vaaliliiton suosituimmat ehdokkaat.:

"Perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien vaaliliiton kärkiparin
muodostavat perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ja
kristillisdemokraattien puoluesihteeri Sari Essayah. Tutkimuksen
mukaan vaaliliitto on saamassa paikat molemmille."

Patrick

Kalle Mikkola

to liber...@googlegroups.com
Kuten Patrickin viestistäkin näkee: riippumatta siitä,
ketä äänestää, ei voi tietää, vaikuttaako se liberaaliin
vai epäliberaaliin suuntaan. Luultavasti kuitenkin liberaaliin,
jos hyvin valitsee.

Järkevä ääni aiheuttaa todennäköisemmin hyvää
kuin pahaa jopa meppivalikoiman näkökulmasta,
ja päälle tulee symbolinen hyöty.

Symbolinen hyöty (kannustus, näkyvyys, vaikutus
uran jatkoon, ...) on siitäkin hyvä, että tulee
hyvä mieli, vaikkei ehdokas menisi läpi.

Kun huomaa, että Kristillisten Sari Essayah
on lähimpänä viimeistä paikkaa, hyöty
meppivalikoimankin näkökulmasta on
odotusarvoista (Patrickin argumenttit pätevät,
mutten pidä Penttilääkään vielä satavarmana).

Vihreät: Jyrki Kasvi (kyselyssä Satu Hassin
edellä, mikä on tässä vaiheessa hyvin epävarmaa;
Heidi Hautala on saamassa 1. sijan),
Rkp: Carl Haglund - tai symbolista vaikutusta
korostaen liberaali Axel Hagelstam (sit.);
Kok: Risto E.J. Penttilä, Ukko Metsola tai jopa taktisesti Ville Itälä.
Sdp: Pilvi Torsti ei ollut edes 6 parhaan joukossa,
ja Sdp saa 2-3 paikkaa, joten tuskin mitään toivoa.
Kesk: en ole kuullut liberaaleista ehdokkaista,
mutten ole varma.

Noista Itälän kohdalla symbolinen arvo olisi matala,
Haglundin kohdallakin ehkä vain keskinkertainen, mutta
taktinen hyöty olisi kai vähintään yhtä suuri kuin
liberaalimpien kohdalla. Itälän äänestäminen voisi
kyllä harmittaa eniten jälkeenpäin, ehkä siis
kannattaa painottaa symboliikkaa valitsemalla joku
muista (no, Torstia en näissä taktisissa oloissa äänestäisi).

Kuulemma Ukko Metsolan kotisivuilla lukee
"klassinen liberaali"; tosin google löysi vain tämän:
http://www.ukkometsola.fi/blog/74/
On siis selkeästi ei-arvokonservatiivi.
Häntä on muutenkin kehuttu minulle viime aikoina
kannoiltaan. Osaisi ilmeisesti hyvin EP:ssä
tärkeän suhdetoiminnan alan lobbarina.
Itse tulkitsen tämänkin sivun poikkeuksellisen
markkinatalousmyönteiseksi vaikkei selvästikään
ole yhtä myönteinen kuin Penttilän kampanja:
http://www.ukkometsola.fi/agenda/3/

Jos taas uskoo tähän tänäiseen artikkeliin
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/62562-heihin-uskotaan-komeetta-ja-12-muuta
Penttilän valinta on hyvin epävarmaa ja häntä
siis kannattaa äänestää. Itse olisin toiveikkaampi
Penttilän suhteen, joskin kuvan lista
näyttää raadista huolimatta aivan oikealta
lukuunottamatta sitä, että Ylen kyselyssä keskustasta
tuli 2 eri meppiä ja että Itälän ja/tai Essayahin
paikka saattaa mennä Vasemmistoliitolle (Annika Lapintie),
Rkp:lle ja/tai vihreille (kyselyssä Itälän paikka meni Vasemmistoliitolle).

Sitäkin voi miettiä, haluaako tukea EP:ssä
liberaalien (Rkp), Kansanpuolueen (Kok)
vai vihreiden ryhmää - toisaalta, minkä
ryhmän kantoja haluaa mepillään muuttaa.

En ole vielä ihan varma, mitä päätän huomenna,
mutta selvästi kannattaa äänestää.

Kalle