Varfor?

Ugis Berzins

to Lettland sidan

Senaste ljudklippen

Varför blir man radikal islamist?Varför blir man radikal islamist? (10:12)
I lördags inträffade Sveriges första självmordsattack? Mannen som utförde dådet hade vuxit upp i den lilla orten Tranås. Vad var det som fick honom att vilja bomba svenska julklappsköpare till döds? Vad fick denne trebarnsfar att offra livet i Islams namn? Ahmed Gholam, doktorand islamologi, Lunds universitet och Pernilla Ouis, biträdande lektor vid Malmö Högskola, forskar om sociala frågor inom Islam medverkar. Studio Ett. 20101213.

Vad har hānt med Sverige och Europa?
Vad har hänt med vår stolthet att vara svensk och kristen?
Vad har föranlet Europas medgivenhet när det gäller
extrema uppfattningar och kriminella handlingar från andra
religiones medlemmar, istället att försvara det som inte så
länge sen var vår stolthet och säkrade Europas överlevnad!
Ugis Berzins

Sonny Gullberg

to lettlan...@googlegroups.com
VarfīŋŊr kan maninte konvetera till ateist i stīŋŊllet sīŋŊ slipper religionen vara inblandad ,sagor tror alltfīŋŊr mīŋŊnga pīŋŊ.

Date: Tue, 14 Dec 2010 01:21:02 +0100
Subject: [Lettland.sidan.nu] Varfor?
From: ugis.g....@gmail.com
To: Lettlan...@googlegroups.com

Senaste ljudklippen

VarfīŋŊr blir man radikal islamist?VarfīŋŊr blir man radikal islamist? (10:12)
I līŋŊrdags intrīŋŊffade Sveriges fīŋŊrsta sjīŋŊlvmordsattack? Mannen som utfīŋŊrde dīŋŊdet hade vuxit upp i den lilla orten TranīŋŊs. Vad var det som fick honom att vilja bomba svenska julklappskīŋŊpare till dīŋŊds? Vad fick denne trebarnsfar att offra livet i Islams namn? Ahmed Gholam, doktorand islamologi, Lunds universitet och Pernilla Ouis, bitrīŋŊdande lektor vid MalmīŋŊ HīŋŊgskola, forskar om sociala frīŋŊgor inom Islam medverkar. Studio Ett. 20101213.

Vad har hīŋŊnt med Sverige och Europa?
Vad har hīŋŊnt med vīŋŊr stolthet att vara svensk och kristen?
Vad har fīŋŊranlet Europas medgivenhet nīŋŊr det gīŋŊller
extrema uppfattningar och kriminella handlingar frīŋŊn andra
religiones medlemmar, istīŋŊllet att fīŋŊrsvara det som inte sīŋŊ
līŋŊnge sen var vīŋŊr stolthet och sīŋŊkrade Europas īŋŊverlevnad!
Ugis Berzins

--
Det hīŋŊr meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar pīŋŊ gruppen Lettland.sidan.nu i Google Groups.
Om du vill gīŋŊra ett inlīŋŊgg i den hīŋŊr gruppen skickar du e-post till Lettlan...@googlegroups.com.

Janis Vikmanis

to lettlan...@googlegroups.com
Rätt talat, Ugi! Jag tror islamolog Jan Järpe och dito måste börja vara ärliga och erkänna islams rätta ansikte.

Man behöver inte tro på Gud bara för att man har kristendomsundervisning som obligat ämne i skolan. Anledning till att ändå lära ut kristendomen i svensk skola (och lettisk, som det görs), är att hela lagkodexet bygger på Bibeln i Europa.

Du skall icke stjäla, döda, ljuga, begå äktenskapsbrott eller för ha begär efter dylikt. Det finns ingen "kristen maträtt", som kosher eller hallal. Kvinnans lika värde med mannen mm. Allt det där kommer från kristendomen. Vill man inte tro på de kristnas Gud, så är det OK. Men det är INTE alls OK att vägra i muslimska länder, att tro på Allah.

Anledning till att lära ut kristendom i skolan, är att man skall följa lagen. Den svenska lagen (och lettiska). Den skall följas av muslimen i Sverige också. Förstår muslimen kristendomen, så kan han följa lagen. Muslimen äger rätt att tro på sin Allah. I Sverige även rätt att konvertera eller som förslaget, avsäga sig all religion och bli ateist.

Märk väl, att i muslimska eller ateistiska länder äger folk INTE rätt att tro vad de vill.

Varför det small i Stockholm är inte svårt att förstå. Man skall INTE vifta med svensk flagga i Afghanistan. Det drar elden hitåt. Dom skulle trätt på sig amerikansk uniform, di svenske soldaterne. USA har skydd mot terrorism. Det har inte Sverige.

Farfar min var stridande officer i Lettiska Legionen. Han sade "Visa aldrig varifrån elden kommer, om du skjuter". Du får svarseld.

Janis

-- originalmedd. --
Ämne: RE: [Lettland.sidan.nu] Varfor?
Från: Sonny Gullberg <zzo...@hotmail.com>
Datum: 2010-12-14 16.45

Varför kan maninte konvetera till ateist i stället så slipper religionen vara inblandad ,sagor tror alltför många på.

Date: Tue, 14 Dec 2010 01:21:02 +0100
From: ugis.g....@gmail.com
To: Lettlan...@googlegroups.com

Senaste ljudklippenVarför blir man radikal islamist?Varför blir man radikal islamist? (10:12)

--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen Lettland.sidan.nu i Google Groups.
Om du vill göra ett inlägg i den här gruppen skickar du e-post till Lettlan...@googlegroups.com.

[...]

Egil

to Lettland.sidan.nu
Varför blir man självmordsbombare?
Det finns inget enkelt svar på den frågan. Idag har min lokaltidning
en som jag tycker intressant ledarartikel kring
problematiken - http://www.smp.se/ledare/tintin-och-den-europeiska-arvssynden(2209930).gm;

Se också - http://www.smp.se/ledare/integration-genom-religion(2212420).gm

On 14 Dec, 21:02, "Janis Vikmanis" <janis.vikma...@crossnet.se> wrote:
> [...]
>
> --
> Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen Lettland.sidan.nu i Google Groups.

Wilma Teness

to google-lettland Lettland
En snīŋŊfylld december mīŋŊnad... JAg īŋŊr kristen med all den glīŋŊdje det ger, med alla de privilegier det ger, jag kommer inte att konvertera. VīŋŊrt liv, vīŋŊra dagar har i 2000 īŋŊr byggts pīŋŊ denna vīŋŊrdegrund, som ocksīŋŊ innefattar att vara īŋŊdmjuk mot andra vīŋŊrderingar. Jag kan och har accepterat att inte kīŋŊra bil i Saud Arabien, att inte vara klīŋŊdd i līŋŊngbyxor i de muslimska līŋŊnderna, att
ha huvudbonad i de katolska kyrkorna och ser att īŋŊntligen īŋŊr PīŋŊven pīŋŊ rīŋŊtt vīŋŊg vad som gīŋŊller preventivmedel, fast īŋŊn īŋŊr vīŋŊgen līŋŊng till slutet.
Men jag fīŋŊrvīŋŊntar mig att de muslimska trosfrīŋŊnderna skall leva hīŋŊr i Sverige, Lettland och Europa, som vi resp. jag i Saud Arabien och det īŋŊr det som inte sker. Jag vill inte bli pīŋŊtvingad en icke vald tro. Jag vill ha en skolavslutning i den svenska kyrkan, i det svenska kyrkorummet gīŋŊrna utan tros- anknytning.
Den blomstertid nu kommer klingar bedrīŋŊvligt i en handbolls sal, men underbart klingar Du gamla Du fria efter en vunnen mach.
Om en vecka firas Jul.... en saga, ja, men helst utan julklappshysterin.

Jag fick inte svar pīŋŊ frīŋŊgan, varfīŋŊr blir man radikal islamist?  Kan nīŋŊgon fīŋŊrklara  fīŋŊr mig med andra ord?

Wilma T.

From: zzo...@hotmail.com
To: lettlan...@googlegroups.com
Subject: RE: [Lettland.sidan.nu] Varfor?
Date: Tue, 14 Dec 2010 17:48:25 +0100

valdis svarans

to lettlandssidan
Inte sīŋŊ svīŋŊrt .
SīŋŊger man till en grupp mīŋŊnniskor att dom stīŋŊr hīŋŊgre īŋŊn dom andra , sīŋŊ svīŋŊljs det med hull och hīŋŊr.
Exempelvis VI - ARIER , VI SOVJETMīŋŊNNISKOR, eller vi - det utvalda folket . Vi īŋŊr īŋŊverlīŋŊgsna dom andra pīŋŊ livets samtliga omrīŋŊden . Dom andra īŋŊr ju inga mīŋŊnniskor egentligen .
 Dom behīŋŊver inte tillhīŋŊra en annan ras
( Nej fīŋŊrlīŋŊt det finns ju bara hīŋŊst och hundraser! ) . Jmfr Nord/Syd Korea  . Eller kom ihīŋŊg īŋŊst och WīŋŊst Tyskland. Att ta livet av dom andra - det īŋŊr en god gīŋŊrning .
FīŋŊrresten! En līŋŊrarinna i USA gjorde en omtalat experiment med blīŋŊīŋŊgda och brunīŋŊgda barn .Som stīŋŊdjer denna teori..

Valle

From: ten...@hotmail.com
Date: Wed, 15 Dec 2010 14:24:45 +0000