האם יש מצוה ללמוד לשון הקודש?

אוריאל פרנק

אפ"ר: בשו"ת דלקמן לא נידונו דברי כמה ראשונים שנראה שתומכים  במסקנתו:

1. חידושי הריטב"א לברכות, מהדורת מוסד הרב קוק, תשנ"ב,עמ' עד, בשם הראב"ד: ואין אדם יוצא ידי 'והגית בו' (יהושע א ח) אלא בלשון הקדש.

2. כתוב בספר חסידים (מהדורת וויסטינעצקי, עמ' 211, סימן שיג, תתתשב;מהדורת מקיצי נרדמים, סימן תתל"ה): "האיש מצווה ללמוד בלשון הקדש". וויסטינעצקי מעיר בהערה ח': "...אבל זה שכתב רבינו כי מצוה שיהיה הלימוד בלשון קדש - לא אדע מנין".

כ"ט,

אפ"ר

האם יש מצוה ללמוד לשון הקודש? / הרב אברהם משה אבידן זצ"ל

הנה הראש והסוף של השו"ת:

האם יש מצוה ללמוד לשון הקודש?

שאלה

אני דובר אנגלית בלבד. בכל זמן פנוי משתדל אני ללמוד תורה, תורה שבכתב, תלמוד, שו"ע, ועוד. נוהג אני ללמוד באנגלית. לאחרונה העיר לי ידיד כי עליי ללמוד לשון קודש. שאלתי היא האם בלימוד לשון הקודש יש מצוה ועליי לעשותה גם על חשבון זמן לימוד התורה, או שעדיף ללמוד תורה ולא ללמוד לשון הקודש?

אמנם, אם קורא בלשון הקודש, ולומד את הפירוש בלעז באופן שיודע לקרוא בלשון קודש אף שאינו מבין, האם גם במקרה זה חייב ללמוד ולהבין את לשון הקודש, לכאורה זה תלוי בהבנות השונות הנ"ל בספרי, שכן אם יש דין לשון קודש הרי שגם צריך להבין לשון קודש, אבל אם העניין של לשון הקודש הוא רק היכי תימצי לקיים מצות לימוד תורה שבכתב, לכאורה כל שיודע לקרוא בלשון הקודש אף שאינו מבין את התיבות הרי הוא מקיים בזה מצות לימוד תורה שבכתב. ואף שמסתבר שכיון שיש גם מצוה של ידיעת התורה בתורה שבכתב, שכל שאינו מבין אינו מקיים אלא את מצות הלימוד והעיסוק אבל אינו מקיים את מצות הלימוד והידיעה בתורה שבכתב, מ"מ כיון שהוא לומד את הפירוש בשפת לעז הרי יש בידו גם את ידיעת התורה. אמנם בספרי משמע שאביו צריך ללמדו גם את הבנת הלשון הקודש, ואפשר שלא שייך לחלק בזה. ועל כל פנים למעשה נראה כי אכן יש מצוה ללמוד לשון הקודש כדי שיוכל לקרוא ולהבין את דברי התורה בלשונם.