Textformattering

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla,

Vi använder inte textformattering (kursiv och fet stil) på ett konsekvent sätt genom projektet. En författare kan använda kursiv stil för att markera första förekomsten av ett visst begrepp i en text, medan en annan använder fet stil för samma sak. En författare kan markera särskilt viktiga passager i en mening med fetstil, medan en annan gör motsvarande markering med kursiv stil. Det finns inga riktlinjer för det här i stilguiden, och jag har inte tänkt något kring hur man borde göra.

Problemet är inte så stort -- de flesta använder sparsmakat med textformattering, och formatteringen används i vart fall konsekvent inom samma lagkommentar.

Men det kanske ändå är något vi borde ha några riktlinjer för i stilguiden? Och hur ska i sådana fall riktlinjerna se ut? Ett första förslag:
  • Kursiv stil för citat (tillsammans med citattecken)
  • Kursiv stil för den inledande raden i lagkommentaren, som talar om vem huvudförfattaren är.
  • Kursiv stil för begrepp i löpande text ("...nämligen om synnerliga skäl föranleder det")
  • Fet stil för saker som betonas ("Att tiden räknas från en viss dag innebär...")
  • Aldrig någonsin fet och kursiv stil.
Synpunkter?

mvh

/Staffan

Aimée Kreuger

to lagen.nu utveckling

Angånde begrepp i löpande text, är det inte bättre att länka dem till
en begreppssida, även om den fortfarande är under konstruktion?
Eftersom vissa begrepp är länkade skulle kursivering av de som inte är
det leda till att det finns två olika sätt att markera att det handlar
om ett begrepp.

Personligen föredrar jag kursivering för att betona saker, det är inte
lika påträngande som fet stil utan blir mer en markering som går att
ta till sig i löpande text. Fet stil passar bättre när man ska kunna
orientera sig i en text utan att läsa hela, som en slags primitiv
hyperlänkning.

Stående ovationer för sista punkten...

Mvh
//Aimée