Ny testversion av lagen.nu

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla,

Det var några år sedan den här utskickslistan användes. Om ni har glömt, så har ni någon gång gått med för att ni använt webbtjänsten lagen.nu och har velat delta i diskussioner om vidareutveckling av tjänsten, framförallt de lagkommentarer som skrevs under ett projekt 2009.

Utåt sett har det inte hänt mycket med tjänsten sedan dess. Uppdaterade lagar och nya rättsfall har strömmat in, men i övrigt har den sett ut och funkat likadant hela tiden. Den största förändringen var kanske när den anpassades 2015 så att den är någotsånär användbar från en mobiltelefon eller surfplatta.

Men bakom kulisserna har jag jobbat på i några år med att göra en nästa version. Pga heltidsarbete och småbarnsförälderliv har det tagit sin tid. Men nu finns den tillgänglig i en första testversion.

Det är mycket nytt, men framförallt finns många fler typer av rättsinformation. Alla förarbeten som finns allmänt tillgängliga (propar tillbaks till 1971, SOU:er till 1922, Ds:ar och kommittédirektiv i lite mindre utsträckning) finns nu i tjänsten. All myndighetspraxis från ARN, JO och JK som finns tillgänglig från respektive myndighets webbplats. Ca 5 000 notisfall från HD och HFD. Ca 20 författningssamlingar från olika myndigheter.

Den ökade informationsmängden gör det nödvändigt med bättre sökmöjligheter. Det finns en inbyggd sökmotor med grundläggande funktioner för att förfina sökningar på dokumenttyp eller år.

Med fler informationstyper finns också möjligheter till fler kopplingar mellan information. Bredvid varje paragraf finns nu ett utdrag från författningskommentaren från den proposition som ligger till grund för bestämmelsen. Åtminstone så långt jag lyckats automatiskt känna igen vilken text i en proposition som är författningskommentar för vilken paragraf.

Testversionen finns, som tidigare, på http://ferenda.lagen.nu/. Länken är inte hemlig, men jag ser helst att den inte sprids just nu.

Om ni fortfarande har ett intresse av tjänsten så får ni gärna testa er runt på den. Jag är särskilt intresserade av ert allmänna intryck. Är det enkelt/snabbt att hitta det ni vill, när ni vet vad ni vill? Är det bekvämt att läsa och hoppa mellan olika dokument? Är nya funktioner, som sökmotorn, begripliga?

Det finns många buggar och skavanker, till allra största delen pga att koden för att automatiskt hantera förarbeten och andra nya informationstyper inte klarar den ordentliga variation som finns i alla nytillkomna dokument. Mycket känner jag till (och fixar i ordning efter hur mycket de irriterar mig mest) men vill gärna veta om fel ni hittar.

Feedback kan ges antingen på den här listan, direkt i mail till mig eller (särskilt om det rör direkta buggar i funktioner) på https://github.com/staffanm/lagen.nu/issues (skapa ett konto och använd knappen "New issue").

För de tekniskt intresserade är ramverket bakom släppt som öppen källkod, vilket kan användas för att bygga andra webbtjänster som hanterar liknande informationssamlingar, fast kanske på helt andra områden (se http://ferenda.readthedocs.io/en/stable/ och https://github.com/staffanm/ferenda/). Det finns även ett REST-API till vilket man kan ställa frågor om vilka dokument som finns inom vissa kriterier, och få svar i JSON-format. Det är mestadels odokumenterat, men följer i stort API:t för det offentliga rättsinformationssystemet (se http://dev.lagrummet.se/dokumentation/#intro-vidareutnyttjare)

Lagkommentarerna då? De är, till den allra största delen, oredigerade sedan 2009. Här och var har jag rättat felaktigheter eller föråldrade saker, särskilt om jag blivit uppmärksammad på dem, men de behöver en generell uppfräschning. Men framförallt behövs ett löpande arbete med att skriva vidare på dem. Här vet jag inte riktigt hur man ska locka folk (er?) att börja skriva. Förslag och erbjudanden om hjälp emottages tacksamt!

mvh

Staffan

P.S: Jag har ändrat inställningarna för den här utskickslistan så att era svar by default går direkt till mig, för att undvika att de av er som inte längre är intresserade av tjänsten får en anstormning av epostmeddelanden. Om några veckor ändrar jag tillbaka så att svar går till hela gruppen. Om ni innan dess vill nå hela gruppen (ca 60 personer) kan ni skicka direkt till adressen lagennu-u...@googlegroups.com -- men med omdöme. D.S.