Inför lördagens workshop

1 view

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla,

På lördag har vi som sagt en avslutande workshop för projektet. Den
äger rum mellan 14:30 och 17:00 hos Thomson Reuters, på Hälsingegatan
43 (http://osm.org/go/0bC2H7i3). Syftet med workshoppen är att vi ska
utbyta och skriva ner erfarenheterna från sommaren och höstens arbete.
Vi kommer fokusera ganska mycket på vad som gått mindre bra och
projektets största brister, i syfte att ta reda på vad vi kan
förbättra - men vi kommer också ta upp vad som har gått bra och vilka
förtjänster projektet har. Vi ska även fundera kring hur vi kan
utveckla lagen.nu i framtiden.

Inför workshoppen får ni gärna fundera igenom några frågor:

* Hur har projektet gått? Är du nöjd med din insats?
* Var det tydligt innan projektet startade vad det var som du skulle
göra och vad som förväntades av dig?
* När projektet satte igång, hur svårt var det att komma igång? Hur
kan man göra det lättare?
* När du började bli klar, hur säker kände du dig på ditt material?
* Hur realistiska tyckte du tidsramarna var?
* Ville du ha högre ersättning, var du nöjd med den som gavs eller
kunde du tänkt dig att jobba gratis?
* Skulle du rekommendera andra att jobba med att skriva lagkommentarer?
* Det lutar åt att det kommer finnas möjlighet för juriststudenter att
göra uppsatspraktik på lagen.nu. Har du några förslag om en lämplig
uppgift för en sådan praktik (tio veckors heltidsarbete)?
* Rekrytering: Hur kan vi nå ut till nya skribenter - dvs hur talar vi
om att projektet finns? Vad kan vi göra för att potentiella skribenter
ska vilja börja skriva?
* Kvalité: Vad är de största kvalitetsmässiga problemen med
materialet? Vad kan vi göra för att förbättra detta?
* Användbarhet: Hur bra uppfyller materialet målsättningen att göra
det möjlig för allmänheten att ta reda på vad lagen säger? Vad kan vi
göra för att förbättra detta?

Ni får även gärna, om ni inte redan gjort det, kolla igenom några av
de kommentarer som du själv inte skrivit, gärna inom ett område som du
är väl bekant med.

* Hade du skrivit på samma sätt?
* Hade du prioriterat samma paragrafer?
* Skulle skribenten, rent stilmässigt, kunna lära sig något av dig?
* Får du några idéer om hur din egen text skulle kunna förbättras?

De allra flesta av er har sagt att ni kan vara med, vilket är
jättebra. Ni som inte har möjlighet att vara med får gärna fundera
igenom ovanstående och maila mig med era tankar. Ni som inte deltagit
i skrivandet, men på ett eller annat sätt är intresserade av lagen.nu
får också gärna delta (meddela mig i sådana fall, om ni inte redan
gjort det).

Förhoppningsvis är det inga problem att komma in i byggnaden på
lördag, men om det är det, ring mig på 0733 118 506. Det kan ni
förstås göra även om ni har några andra frågor. På lördag förmiddag
(kl tio till senast kl 14) har jag dock mobilen avstängd eftersom jag
skriver en tenta då...

mvh

/Staffan

helena andersson

[...]

Skriv om offentlighetsprincipen ur dels ett rättutredningsperspektiv - vad är det mydigheter ska leva upp till? - dels ur ett undersökande perspektiv - kan myndigheter redogöra för hur de tillämpar OSL, hur funkar det att begära ut handlingar i prktiken, vad är det som sekretessbeläggs? Men det kanske inte tillför lagen.nu något eftersom jag redan skrivit de kommentarerna....

Skadeståndsansvar för myndigheter är ett intressant ämne. Hur tillämpas reglerna om tjänsteffel - är det en "prydnadspragraf" eller tillämpas den?

Myndigheter och avtalslagen. Hur ser myndigheters avtal ut? Finns det någon vettig kontroll av vilka avtal olika myndigheter ingår?
* Rekrytering: Hur kan vi nå ut till nya skribenter - dvs hur talar vi
om att projektet finns? Vad kan vi göra för att potentiella skribenter
ska vilja börja skriva?
Strategisk lobbyverksamhet. Om det finns pengar kvar i budgeten kan man kanske ge en journalist i uppdrag att skriva om lagen.nu. Jag känner en journalist som jobbar i "egen låda" och alltså inte är bunden till någon särskild tidining. Jag skulle kunna höra med henne hur det funkar om man ger en journalist ett specifikt uppdrag och lite vad man kan räkna med att det kostar om du vill. Hon kanske själv är sugen på att skriva en artikel och hon har förmodligen kontakter så hon kan sälja in det i någon tidning. Jag vet att hon fick sin senaste artikel publicerad i Metro.
Hälsn Helena
--
Be Yourself @ mail.com
Choose From 200+ Email Addresses