Fundering och förslag SFS/FS

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
Lagen.nu behandlar SFS men det finns ju så mycket annat.

Jag har påbörjat en lista här: https://lagen.nu/wiki/F%C3%B6rfattningssamling
Den består för tillfället av 107 punkter, SFS finns med två gånger
samt även en notering för kungliga brev längst upp.

Men i övrigt finns det specifika sidor för allihopa och varje FS har
sin respektive sida på internet.

Min fundering är följande

Alternativ 1.
De flesta sidor har pdf-filer och om det skulle gå att hämta innehåll
från pdf filerna till lagen.nu genom sökningar?
Vissa av sidorna har en sökdatabas. Kanske man från dem kan göra en
slags standard sök, få fram en svarssida och sedan använda den
svarssidan som utgångspunkt för at implementera de FS i lagen.nu

Alternativ 2.
I praktiken samma slags implementering som i alternativ 1 men istället
för att få alla FS när man gör en vanlig sökning, för jag tror de
flesta besökare är intresserade av SFS. Skulle man antingen kunna
a) Rangordna det som inte är SFS sist i sökningar
b) Ha en avancerad sökning där man kan välja att söka i en viss
specificerad FS
c) En checkruta under/ovan/vid sidan om sökfältet i lagen.nu som säger
"VIll du söka enbart i SFS eller inkludera alla FS. Vad betyder
detta?" eller nåt samt en länk som förklarar vad det innebär. Innan
jag började studera juridik trodde jag att alla svenska lagar fanns i
den blå lagboken och sedan tog universum slut :)

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
Förresten är jag osäker vad sidan skall benämnas, just nu heter den
bara Författningssamling
En liten detalj är att

- Lagrummet har 86 punkter
- Våran lista har för tillfället 107 punkter (Förvisso är existerar
inte vissa av myndigheterna längre, men deras gamla FS är fortfarande
gällande lag.)

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej,

Bra jobbat! Jag tror artikeln bättre platsar under benämningen "Författningssamlingar" eftersom det är en lista över de samlingar som finns. -- på "Författningssamling" är det kanske mer naturligt att läsa en beskrivning av vad en författningssamling är.

Jag har länge velat haft myndigheters författningssamling med i lagen.nu. Problemet med detta är dels att de allra flesta enbart publicerar föreskrifterna i PDF-format. Det är svårt att ta en PDF och konvertera den till den strukturerade text som krävs för att publicera föreskriften på ett snyggt sätt. Men även om man nöjer sig med att publicera PDF:erna rakt upp och ner (vilket är en helt OK interimslösning) kvarstår ett annat problem, nämligen att varje myndighet har sitt eget sätt att publicera föreskrifterna med avseende på innehållsförteckningar/bläddringsgränssnitt och liknande. Det är svårt att skriva ett generellt program som med automatik kan hämta hem alla föreskrifter från alla dessa olika myndigheter. Dessutom villl man ofta hämta hem metadata om föreskrifterna så att man kan lista något mer än bara filnamn på PDF-filerna -- saker som titel, ordningsnummer, huruvida det är en grund- eller ändringsföreskrift och i det senare fallet vilken grundföreskrift den ändras. Inte omöjligt, men såpass svårt att jag hittils inte tyckt det var värt den tid det skulle ta. Speciellt som det kommer kräva mindre eller större anpassningar för varje myndighet.

Egentligen borde man kunna kräva av myndigheterna att de gör tillgängliga sådana föreskrifter som medborgarna har att rätta sig efter på ett enhetligt sätt. Då skulle man kunna hämta hem både text och metadata på ett enkelt sätt. Det behövs bara att någon samordnar myndigheterna kring en teknisk standard. Och sen januari råkar det vara just det som är min huvudsakliga arbetsuppgift :-)

I väntan på att mitt arbete där ska bli klart vet jag inte riktigt vad man ska göra. För egen del finns det andra saker som jag hellre prioriterar, framförallt att få in EG-rätten i tjänsten.

Vad gäller olika sätt att söka kräver det antingen att man bygger en egen sökmotor med bra möjligheter att avgränsa sökningar (inte heller omöjligt, men tar en del tid) eller att man lär sig konfigurera den av Google inlånade sökfunktionen som vi nu använder. Endera vore bra av denana och andra anledningar -- jag får då och då förfrågningar om man kan söka enbart i lagarna, eller enbart bland rättsfall, eller liknande. Jag tror den enklaste vägen här är att byta från den enkla Google-lösning vi har idag till det som kallas anpassad sökmotor (http://www.google.com/cse/). Jag gjorde ett snabbtest för några veckor sedan, men den sabbade layouten helt och hållet. Kanske dags att göra ett nytt försök.

mvh

/Staffan

--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen lagen.nu utveckling i Google Groups.
Om du vill göra ett inlägg i den här gruppen skickar du e-post till lagennu-u...@googlegroups.com.

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
Helt underbart att höra att det är vad ditt jobb går ut på. Du om
någon passar verkligen på den platsen.

EG rätten är oerhört aktuell och intressant om man kunde få in den i
lagen.nu Jag hade gärna sett en koppling till lagen.nu där man kunde
använda sig av ditt program som skapar flödesschema över relevanta
rättsfall. Jag ser det programmet som helt oerhört användbart, om du
behöver en betatestare bara att säga till :)

Jag visste inte att google har olika sökmotorer, jag brukar oftast
köra egna kommandon direkt i browsern vilket jag fått uppfattningen
lagen.nu använder idag som t.ex. "sökord site:lagen.nu". Jag förstår
även dilemmat med myndigheternas siter, 100 olika viljor hos
respektive webmaster leder till 100 olika lösningar förstås, PDF är ju
även smidigt på det sätt att formatteringen bibehålls men samtidigt
inser jag svårigheten med att införliva dem i lagen.nu. Det hade
däremot varit himla coolt om det gick.