Re: anskaffarskydd vs anskaffarfrihet

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla,

Jag har inga starka åsikter i frågan om det ska vara anskaffarskydd
eller anskaffarfrihet, men om båda uttrycken används som synonymer bör
det finnas en sida för vart och ett av dessa båda begrepp, där den ena
sidan enbart är en hänvisning till den andra. I övrigt är situationen
lite samma som frågan om man ska använda legalitetsgrundsatsen eller
legalitetsprincipen. I första hand skulle jag gå på vad som används
oftast i doktrin, och om underlaget där är för litet, vad som får
flest träffar på en googlesökning.

Halvrelaterat: När jag skriver kommentarer eller begreppsbeskrivningar
undrar jag ofta om det finns en sida om ett visst begrepp och i så
fall vilken ordform som använts. Man kan ju söka, och ordformen ska
oftast vara substantiv obestämd form, men det tar tid och finns
undantag. Men så visade det sig att Mediawiki har en funktion för att
automatföreslå befintliga sidor när man börjar skriva i sökrutan (den
i navigationsmenyn till vänster) så nu har jag slagit på det.

Om man skriver in "leg" dyker det alltså upp en lista med "Legal
acceptfrist", "Legalitetsgrundsatsen", "Legalitetsprincipen", "Legat"
och "Legetarie". Supersmutt! Dock visar den enbart sidor som börjar på
den söksträng man skrivit. Sidan "De lege ferenda" dyker alltså inte
upp - det hade varit ännu smuttare. Ska se om det går att fixa, men
det här gör förhoppningsvis visst redigerande lite smidigare.

mvh

/Staffan