Slutspurten

1 view

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla,

idag är det nio dagar kvar till den första oktober, och avslutningen
av den här fasen i pilotprojektet.

Inför helgen kommer jag ringa runt till var och en av er som
fortfarande skriver för att kolla hur det går. Jag ser mycket
aktivitet på wikin, och även om det finns orosmoment här och var
verkar det som vi kommer gå i mål med ungefär det som vi föresatte oss
att göra.

Det har skrivits mycket. 782 paragrafer i 15 lagar har kommenterats,
och 423 begrepp har beskrivits. Sammanlagt 111936 ord som utskrivna
blir ca 350 sidor.

Det har skrivits bra. Inför P1-morgons inslag hade exempelvis
tjänstemännen på justitiedepartementet kollat upp lagkommentarerna och
blivit mycket imponerade. Jag vet inte om ni har kollat runt på vad
era medarbetare skrivit, men rekommenderar att ni gör det. Det är
otroligt inspirerande att se hur mycket kunskap ni har och hur ni har
gripit er an paragraferna.

Det här projektet väcker uppmärksamhet. I måndags höll jag en kort
20-minuterspresentation på leverantörsdagen för de juridiska
biblioteken i Sverige
(http://www.sub.su.se/omsub/visaevenemanget.aspx?eid=91) och fick
många intresserade frågor samt lovord till projektet. Jag hör fler och
fler positiva reaktioner nu när det inte bara är en idé om något som
borde finnas. Det vi har redan idag visar att att ett litet gäng
personer med kunskap och entusiasm kan med enkla medel bygga något som
faktiskt motsvarar de högtflyende visionerna.

På bok- och biblioteksmässan i helgen ställer Wikimedia Sverige ut,
och vi kommer få ha en affisch i deras monter. Jag har gjort ett
utkast på http://www.tomtebo.org/tmp/affisch-biblioteksmassan.pdf - om
någon kan göra en bättre version innan torsdag så säg till!

Men nu gäller det först och främst att komma imål med
lagkommentarerna. Den första oktober kommer jag skicka ut en enkät
till ett antal icke-jurister, som kommer få utvärdera det som har
skrivits, både i allmänna termer och utifrån ett antal konkreta
juridiska frågor. Deras uppgift är att se om de kan hitta svaret i
lagarna, med kommentarernas hjälp.

Det är viktigt att ni har skrivit färdigt tills dess. Hör av er så
fort ni kan om ni inte känner er säkra på att ni blir klara.

mvh

/Staffan