Kvalitetsverktyg för fördjupning. Mest besökta/länkade paragrafer i en lag

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
Hej,

Ett verktyg jag skulle vilja ha vore att se vilka paragraflänkar i
t.ex. BrB som länkas in till lagen.nu . För att förtydliga mig så vad
jag skulle vilja ha, är en lista i stil med https://lagen.nu/wiki/Special:%C3%96nskade_sidor
men anpassad för brottsbalken och för vilken statistiken baseras på
vilken länk en inkommande besökare följde.

exempel lista inkommande länkar
https://lagen.nu/1962:700#K4P1a ‎(7 länkar)
https://lagen.nu/1962:700#K15P13S ‎(6 länkar)
https://lagen.nu/1962:700#K3P‎1 (4 länkar)
https://lagen.nu/1962:700#K5P1 ‎(3 länkar)
https://lagen.nu/1962:700#K6P14 ‎(2 länkar)
https://lagen.nu/1962:700#K8P8 ‎(1 länkar)

Syftet är att jag skulle vilja veta vilka paragrafer i BrB som är mest
besökta så att en lagförfattare kan lägga upp en prioriteringslista
för vilka paragrafer som är mest intressanta att kommentera djupare.

Peter Krantz

to lagennu-u...@googlegroups.com
2011/1/14 jalexan...@gmail.com <jalexan...@gmail.com>:

> Ett verktyg jag skulle vilja ha vore att se vilka paragraflänkar i
> t.ex. BrB som länkas in till lagen.nu .

På samma tema hade det varit intressant att s om det gick att plocka
in pingbacks och inlänkar från bloggar och sociala medier. Skulle
kanske kunna presenteras i ett fliksystem?

Flik 1: Lagtexten + nuvarande kortreferenser
Flik 2: Sammanställning av relaterade rättsfall och andra lagar
(kanske med en snygg graf med den aktuella lagen i mitten)
Flik 3: Inlänkar från Sociala medier, tidningar, Flashback och bloggar
("folkets referenser")

Syftet med den tredje flikens information är att få en överblick över
hur folk tolkar en lag och hur man tror att den används i
argumentation mm. Skulle kunna lösas genom koppling till
http://www.backtype.com/ och funktionalitet för att ta emot pingbacks.

Mvh,

Peter

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
"få en överblick över hur folk tolkar en lag och hur man tror att den
används i argumentation mm"

Mycket intressant. Detta skulle vara ett smidigt hjälpmedel då
kommentaren kunde kompletteras till att undanröja eventuella felaktiga
tolkningar.