Projektstatus i början av september

1 view

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla,

Nu har det gått två månader sedan vi drog igång
lagkommenteringsprojektet, och jag tänkte att det kunde vara bra med en
summering av vad som hänt, och ta upp lite allmänna frågor.

Status för kommentarer:
-----------------------
Klara: ÄB, LAS, MBL, RB
På god väg: BrB, OSL, ÄktB, JB, IL
Påbörjade: KöpL, AvtL
Inte påbörjade: FB, URL, KKöpL, SkbrL, SkL, FL

Det kanske ser ut som en oroväckande lång lista "icke påbörjade", men de
flesta av dessa hanteras av personer som är nytillkomna i projektet, så
det är inte så allvarligt som det kanske ser ut. Som jag skrev tidigare
kommer Emelie skriva om skuldebrevslagen, Alexander om
förvaltningslagen, och Jessica om skadeståndslagen.

Med detta sagt vill jag påminna om att deadline är den sista september,
och att det är viktigt att ni som inte är klara har en bra plan för hur
ni ska bli det tills dess.

Gränsen mellan "påbörjad" och "på god väg" i det ovanstående är inte så
exakt, men när jag börjar känna att en viss lagkommentar har kommit en
bit brukar jag gå igenom den paragraf för kommentar och skicka feedback
till dess författare.

Upphovsrättslagkommentaren:
---------------------------
Tyvärr kommer Kalle, som skulle skrivit kommentaren till
upphovsrättslagen, inte att hinna med det (även om han meddelat att han
gärna bidrar med kommentarer i mån av tid), så vi behöver en ny skribent
för den. Är det någon som känner någon som kan ta över den och bli klar
till sista september?

Jag har budgeterat med 60 timmar för den, eftersom jag tycker att det
dels är en viktig lag, dels är en för vilken en bra skriven kommentar
kan bli till stor nytta just i de debatter som förs på nätet -- mängden
missuppfattningar och förvirringar kring vad upphovsrätten egentligen
innebär är skrämmande. Här kan en bra beskrivning lege lata verkligen
göra nytta.

(Du får förstås även föreslå dig själv om du är eller är på väg att bli
klar med din nuvarande uppgift, men det är allmänt bra med nya personer
i projektet).

Media och marknadsföring:
-------------------------
Förra veckan skrev jag att P1-morgon skulle göra ett inslag om lagen.nu
i tisdags. Det har tyvärr blivit omflyttat (det var något om nån
svininfluensa som tydligen hade mer nyhetsvärde...) och kommer köras i
nästa vecka istället. Om inget annat viktigt händer i världen. Jag
kommer även skicka ut en ny pressrelease i samband med detta, ett visst
tjat kan nog löna sig om man vill få medial uppmärksamhet för projektet.
Vilket jag tycker är värt att sträva efter, med tanke på det jobb som vi
alla lagt ner.

Stilguide / Användarhandledning
--------------------------------
Det här skrev jag om redan för en dryg vecka sedan, men jag vill
återigen puffa för den uppdaterade stilguiden och användarhandledningen
- läs gärna igenom dem, även om du läst den tidigare versionen, och kom
med feedback på riktlinjer och annat. En återkommande punkt i den
feedback jag skickat ang kommentarstexterna har rört språk och ordval --
här vill jag särskilt tipsa om handledningarna Svarta listan,
Myndigheternas skrivregler och TT-språket. Om ni undrar över hur ni ska
formulera er är det oftast ett säkert drag att hämta vägledning därifrån.

Flagged revisions:
------------------
En annan fråga som ofta dyker upp är varför ferenda inte uppdateras
efter att ni sparat något på wikin. Oftast är svaret att "Mindre
ändring" har varit ikryssat (ibland beror det på att det finns en bugg i
den kod jag skrivit, men det är så osannolikt att det rent statistiskt
inte kan ha hänt ;-). Det är inte helt intuitivt att det ska funka på
det här sättet, och det kanske vore bättre med en knapp som sa "Nu är
texten i ett bra tillstånd, nu är det dags att lägga ut den på ferenda".

Ett sätt att göra det är med en funktion i Mediawiki som kallas "Flagged
revisions", med vilken man säger (flaggar) att en viss version av texten
är granskad och är den som ska synas utåt. Den används idag på tyska
wikipedia, men inte den svenska (och det har varit tal om att använda
den på vissa delar av engelska wikipedia).

För den som skriver (och alla andra som är inloggade på wikin) syns den
senaste versionen på wikin, men utåt, på ferenda, syns istället den
flaggade versionen.

Att införa detta på wiki.lagen.nu skulle kanske göra relationen mellan
wiki och ferenda mer intuitiv, genom att det kräver en separat, aktiv
handling för att publicera på ferenda. Eller så blir det ytterligare en
teknisk knepighet. Vad tror ni?

Jag har själv aldrig använt flagged revisions-funktionaliteten på någon
wiki, så jag vet inte riktigt hur den ser ut och funkar i verkligheten.
Men innan jag går vidare och börjar undersöka idéen kan det vara bra om
jag får ett klart JA eller NEJ på om det överhuvudtaget är en bra idé.

Den tekniska plattformen:
-------------------------
Den tekniska utvecklingen av plattformen för lagen.nu går vidare. För
den som är intresserad har jag skrivit en lång postning om diverse
intrikateter på min blogg
(http://blog.tomtebo.org/2009/09/03/mer-om-semweb-utveckling-och-nya-features-pa-lagennu/),
och jag har en halvlång lista av funktioner som jag gärna skulle vilja
få till innan vi lanserar den nya versionen i början av oktober. En
lista över saker jag vill få till finns på
http://trac.lagen.nu/query?status=assigned&status=new&status=reopened&max=200&order=id&col=id&col=summary&col=status&col=owner&col=type&col=priority&milestone=1.6&type=enhancement

Ni får gärna säga till om det är någon av dessa ni skulle vilja
prioritera upp.

Avslutande workshop
-------------------
Som tidigare nämnts kommer projektet avslutas med en workshop i oktober,
då vi summerar erfarenheter från skrivprocessen. Den kommer äga rum i
Stockholm, förmodligen lördagen den 10:e eller lördagen den 17:e. Är det
någon som absolut inte kan någon av de dagarna?

Jag har även tänkt att vi ska kunna brainstorma kring framtida
utveckling av tjänsten/skrivandet/projektet. Ni på listan som inte
deltar i skrivandet, men ändå är intresserade av lagen.nu i stort är
välkomna att delta.

Ok, det var allt för nu. Hoppas ni orkade läsa ända hit! :-)

mvh

/Staffan

annemar...@ownit.nu

to lagennu-u...@googlegroups.com
> Hej Staffan!

Jag kan tyvärr inte delta i det avslutande seminariet den 10 okt men den
17 går bra! :-)

Mvh Ami

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
10:e går bra för mig men inte den 17:e då jag går utbildning för
vittnestödjare hela den helgen

> - Visa citerad text -

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
äsch, såg nu att jag svarade på en gammal sak som inte var aktuell :)
Den låg först av alla så jag svarade bara utan att tänka

On 15 Sep, 08:48, "jalexander.k...@gmail.com"

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Jepp, som sagt är det nu spikat den 10:e mellan kl 14:30 och (ca)
17:00. Men jag påminner gärna att jag behöver veta från samtliga
projektmedlemmar om ni kan eller inte, så jag vet hur många vi har att
vänta. Eftersom det inte blir så mycket hands-on-prova-på-övningar
utan mer diskussioner behöver ni inte ha med er laptop (men ni får om
ni vill).

mvh

/Staffan

Helena

to lagen.nu utveckling
Jag kan komma den 10 okt.

Hälsn Helena Andersson

annemar...@ownit.nu

to lagennu-u...@googlegroups.com
> Hej!

Jag tänkte försöka hinna komma en liten stund om det går bra, jag ska vara
borta kl 16 men kan ju komma ca en timme från 14.30 om det är ok för dig
Staffan? / Ami