Nästa steg bortom lagkommentarer

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
Hej,

En fundering bortom lagkommentarer vore om man kunde ha en slags (Vill
du läsa mer?)-länk eller liknande så att man kan utveckla resonemanget
genom att samla ihop praxis på en sida. Anledningen är att målet med
lagkommentaren är ju att de skall vara ungefär lika långa som
lagtexten. I vissa fall är det rentav omöjligt men i de fall det går
finns det möjlighet att utveckla resonemangen väldigt mycket mer,
genom att till exempel sammanfatta praxis på området. I t.ex 29 kap. 1
och 5 §§ BrB https://lagen.nu/1962:700#K29P1 är kommentaren redan
aningen längre än vad lagtexten är. Det kommer nya domar hela tiden
och den 29 november 2010 avgjordes mål B 1720-10. Att finjustera
kommentarer skulle inte fungera då den kan bara växa. Att läsaren till
en början på första sidan kan skapa sig en snabb överblick och
därefter om den vill välja att fördjupa sig genom att söka sig vidare
skulle vara en smidig kommentar. Samtidigt får författaren möjlighet
att skriva mer om sådant den tycker är intressant.

Funktionen skulle kunna implementeras så att den visas

1. På lag-sidan ex.29:4 BrB https://lagen.nu/1962:700#K29P40 kommer
skulle det se ut som följer

Här handlar det dels om hur många brott, hur svåra brott, brottens
sammansättning samt hur lång tid som förflutit mellan brotten.
Liknande brott under en kort tid är mindre allvarligt än olika brott
under en lång tid. Slutligen gör rätten en rimlighetsbedömning, se RH
2006:49. Däremot får inte rätten beakta gärningsmannens
yrkestillhörighet vid straffmätningen, se NJA 1987 s. 459. (Vill du
läsa mer?)

För att förenkla för dig som skapar sidan kunde funktionen
implementeras genom att författaren själv på Wikisidan får välja att
ha den aktiverad på aktuell lag eller inte. På så vis kommer inte
onödigt många extra sidor att skapas så alla lagar får onödiga
kommentarsidor vilka i sin tur bara tar upp en massa utrymme.

Om författaren däremot valde att aktivera "extra kommentar sidan" så
skulle läsaren även få möjlighet att se att det finns mer att läsa
genom att texten (Vill du läsa mer?)
-visas som inaktiverad länk/ren text på lagkommentarssidan som ännu
inte blivit kommenterade
-visas som aktiverade länkar om de har fått text.

Detta skulle även få en ytterligare dimension genom att författaren
lätt kan bilda sig en överblick över vilka paragrafer som blivit extra
kommenterade/uppdaterade och inte.

jalexan...@gmail.com

to lagen.nu utveckling
Jag känner mest att jag vill gå lite längre, skriva lite mer. Frågan
är då om det skulle vara ok att i slutet på valfri kommentar, göra en
egen länk (Vill du läsa mer?) Till en mer detaljerad sida på lagen.nu.
Kanske kommentera alla instansers domar men även JO fall. Här skulle
man iofs gå utanför syftet med lagen.nu, men skulle det vara ok för
din del? Eller blir det för mycket?

Särskilt regleringen kring kriminalvård genom den nya Fängelselag
(2010:610) vilken ersatt Lag (1974:203) om kriminalvård i anstalt har
väldigt mycket JO fall, de är mer eller mindre är det enda vägledande
man kan hitta. Men att sammanfatta JO fall med sin hänvisning blir så
omfattande att det inte får plats på kommentarsfältet.

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej Alexander,

Iden med "Läs mer..."-länkar tycker jag är utmärkt. I vissa fall uttrycker en viss paragraf en etablerad princip eller knyter an till ett visst juridiskt begrepp, och i dessa fall tycker jag det är lämpligt att man skapar en sida för detta begrepp (om det inte redan finns) och skriver det ytterligare materialet där.

Men i många fall finns det inte något sådant begrepp att hänga upp det på. Din föreslagna metod skulle vara användbar i dessa fall. Jag tror att det ska vara valbart för varje enskild paragrafkommentar och att länken "Läs mer..." endast visas när det faktiskt finns någon mer text skriven.

Det finns väl två sätt att göra det idag. Det ena är att man skapar sidor med förklarande namn, typ "Praxis för 1:6 Fängelselag" och länkar till detta på vanligt sätt (dvs "[[Praxis för 1:6 Fängelselag|Läs mer...]" i den vanliga lagtextkommentaren) Detta går att göra idag utan att vi ändrar på något i den tekniska plattformen, men vi går utanför vad vi tidigare använt begreppssidor för.

Det andra är att vi skriver såväl den korta som den längre paragrafkommentaren på samma ställe, men använder någon styrkod för att markera att den korta inledningen är slut och den längre mer djuplodande kommentaren tar vid. Det skulle kunna se ut något i stil med:

== 7 kap. 6 § ==
Reglerna om granskning är av synnerlig vikt då dessa utgör en för intagna anpassad form av det skydd som gäller för varje medborgare enligt 2 kap. 6 § regeringsformen, se JO dnr 2968-2009. I fall granskning sker är det av stor vikt att den intagne underrättas om vilka åtgärder som vidtagits vid denna och dessa ska framgå av granskningsstämpeln, se JO dnr 3962-2009.
<!-- more -->
Det är även viktigt att den intagne får veta vem eller vilka som utfört granskningen av en försändelse och enbart en signatur är otillräckligt utan det bör också finnas någon form av namnförtydligande som exempelvis en namnstämpel, se JO dnr 3962-2009. Granskning av en försändelse från Umeå universitet utan att någon misstanke om oriktig avsändare förelåg förtjänade kritik av JO, se JO dnr 196-2009. Försändelse adresserad till "Kriminalvårdsmyndigheten Tidaholm” på vilken det stod ”att: intagens namn" ansågs vara ställt till myndigheten för att öppnas och sedan eventuellt vidarebefordras till den intagne, se JO dnr 196-2009.

== 7 kap. 7 § ==
[...]

Då skulle texten från och med "Det är även viktigt att den intagne[...]." inte visas vid sidan av lagtexten, utan istället synas när man klickar på den "Läs mer..."-text som automatiskt skulle dyka upp. Fördelen med detta är att man håller ihop lagtextkommentaren till en enhet (en sida) vilket blir mindre administrativt jobb för den som skriver kommentaren. Nackdelen är att det kräver ändring i den tekniska plattformen.

Som kanske har märkts har jag jobbat väldigt lite med lagen.nu det sista året. Det beror främst på att jag nu jobbar heltid och att min examensuppsats har högst prioritet vad gäller fritidsaktiviteter. Förhoppningsvis är den klar inom en inte alltförlång framtid, och då kan det bli mer tid över till lagen.nu igen, vilket verkligen är något jag vill ägna mig åt.

Men för tillfället föreslår jag att den första metoden används. Om vi vill ändra oss senare är det ett relativt litet jobb att strukturera om textkommentarerna.

Bra jobbat med fängelselagkommentaren!

mvh

/Staffan

--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen lagen.nu utveckling i Google Groups.
Om du vill göra ett inlägg i den här gruppen skickar du e-post till lagennu-u...@googlegroups.com.