Ansvarsfriskrivningar

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla,

En inte helt oviktig bit i lagkommentarspusslet är hur man ska meddela
läsaren om vad kommentarerna egentligen är, vem som skriver dem,
vilken status de har och hur mycket man ska lita på dem. Den ena
extremen är att man invid varje kommentar sätter upp en rödgul blaffa
som informerar om att inget här är att lita på och att vi inte tar
något ansvar för något nånsin. Den andra är att man inte säger nånting
alls och förlitar sig på läsarens källkritiska förmåga.

Ett mellanting skulle kunna vara att intill den kommentarsruta som
gäller för lagen som helhet skriva en kort notis om vad det här med
kommentarer är för något, och länka vidare till en utförligare
förklaring/ansvarsfriskrivning. Man får försöka göra en avvägning
mellan en bra initial användarupplevelse och att ge användaren bra
möjligheter att bedöma källan.

Jag har gjort ett utkast som kan ses på exv IDL-kommentaren:
http://ferenda.lagen.nu/1937:81 (och på alla andra kommentarer när ni
väl sparar om dem). Synpunkter på själva informationslänken och den
ansvarsfriskrivning man kommer till om man följer den? Hur är det
spontana intrycket, ska det vara mer eller mindre iögonfallande?

mvh

/Staffan

Peter Krantz

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej!

Borde man inte kunna nöja sig med att i en sidfot för hela webbplatsen
friskriva sig från eventuella fel och brister istället för att
förstöra användarupplevelsen? Det blir väl relevant först när någon
känner sig vilseledd? Lite sunt förnuft får man kanske kräva av
läsaren som ramlar in på lagen.nu?

Mvh,

Peter

Ellinor Nilsson

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej
Jag håller med Peter. Bättre att ha någonting i sidfoten. Har du inte det redan förresten och skulle du inte kunna lägga till kommentarerna?

Sedan tycker jag att ansvarsfriskrivningen kanske är lite lång och krånglig. Hade inte någon professor skrivit något smart för lawline som man kanske skulle kunna modifiera eller hämta inspiration ifrån??
/ Ellinor
--
070 299 59 39

helena andersson

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla flitiga!

Apropå ansvarsfriskrivning funderar jag just nu på om jag inte behöver en alldeles egen till kommentarerna till TF!! :):)

Har insett att det är en knepig lag att skriva en begriplig kommentar till - för att kommentarerna i början av lagen ska bli begripliga känns det som att jag måste förklara ganska mycket av vad som sägs senare i lagen. Men kommentarerna blir alldeles för långa om jag ska försöka göra så. Jag tar mycket tacksamt emot all hjälp jag kan få med att korrekturläsa och rätta ev fel i mina kommentarer!! Om någon har tid över vill jag gärna få feedback på om det är möjligt att begripa mina kommentarer eller om det jag skriver blir rörigt.

Staffan, jag vet att du har mycket att göra men jag är naturligtvis särskilt intresserad av dina synpunkter.

Maila gärna mig helena.a...@mail.om eller ring 070-2604909.

Hälsn Helena Andersson

--
An Excellent Credit Score is 750
See Yours in Just 2 Easy Steps!

annemar...@ownit.nu

to lagennu-u...@googlegroups.com

Hej!

Jag tycker att ansvarsfriskrivningen som sådan är bra. Men jag tror inte
att den syns tillräckligt högst upp i lagen för jag tror att ickejurister
hoppar direkt till de paragrafer de är intresserade av så jag skulle tycka
att en länk vid varje kommentar vore bra. Bara ett blått i-tecken och så
kommer man till förklaringen om lagen.nu uppbyggnad. För att friskriva sig
från ansvar måste man ju göra det tydligt.
Mvh
Ami

. Hej alla flitiga! Apropå ansvarsfriskrivning funderar jag just nu på om

Aimée Kreuger

to lagen.nu utveckling
Jag håller helt med Ami.

Även om det förstör läsupplevelsen något är det viktigt, både för oss
och användaren, att bakgrunden är lätttillgänglig. Jag håller med om
att det är läsarens ansvar att vara källkritisk, men det vore
jättetråkigt om vi hamnade en situation där förutsättningarna för
kommentarerna missats, och något gått fel pga det. Många av de som
söker information för att tillämpa den praktiskt kommer vara inne i
ett stadie av overload på informationsbiten. Ansvarsfriskrivningar
kommer ligga långt ned på deras lista, även om de vanligen skulle läsa
sådana.

På samma spår kan man lyfta upp information i ansvarsfriskrivningen.
Jag föreslår att vi inleder den med "Lagen.nu är ett ideellt
projekt.".

//Aimée

Peter Krantz

2009/9/24 Aimée Kreuger <aimee....@gmail.com>:

> Även om det förstör läsupplevelsen något är det viktigt, både för oss
> och användaren, att bakgrunden är lätttillgänglig.

Jag vill nog ändå hävda att detta är en juridisk reaktion på
osäkerheten om hur materialet kommer att användas. Observera att
texterna är under en fri licens och det är troligt att de kommer att
dyka upp lite var stans utan någon text om ansvarsfriskrivning.

Om målgruppen är rättsokunniga medborgare är det rimligt att anta att
en nerpeppring med ansvarsfriskrivningslänkar inte tillför någonting
(de flesta läser den inte och förstår eventuellt inte innebörden av
den heller).

Många kommer att tro att hela webbplatsen är gjord av staten oavsett
vad det står. På lagrummet.se får vi nästan dagligen inblick i hur
lite de flesta bryr sig om avsändaren (inklusive praktiserande
jurister!).

Mvh,

Peter

Aimée Kreuger

to lagen.nu utveckling
Javisst är det en juridisk reaktion, och jag håller med om att de
flesta inte kommer läsa ansvarsfriskrivningen. Människor och skriven
information, ibland en omöjlig kombination.

Däremot tycker jag att vi bör utgå ifrån att folk någorlunda gör vad
de ska. Ett (i) vid varje kommentar är inte så påträngande, och om de
klickar på den länken och möts av "Det här är ett ideellt projekt"
tror jag att majoriteten hamnar på ungefär rätt nivå i
förväntningarna.

Inte helt relaterat angående människor och skriven information:
http://notalwaysright.com/on-the-futility-of-signs/146

//Aimée

On 24 Sep, 14:28, Peter Krantz <peter.kra...@gmail.com> wrote:

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Bra diskussion!

Som synes har vi förslag på att göra informationen/varningarna både
mer och mindre iögonfallande. Jag tror inte en ansvarsfriskrivning som
bara hänvisas till i sidfoten blir läst av den som faktiskt skulle
behöva läsa den, och särskilt med tanke på att lagtext och kommentarer
presenteras sida vid sida så finns det ett behov att göra det mer
tydligt vad de här kommentarerna egentligen är och inte är. Jag har nu
ändrat texten i inledningen av varje kommentar till "Var kommer de här
kommentarerna från? Läs mer..." som förhoppningsvis är kort och och
koncis nog att väcka intresset hos den läsare som har minsta lilla
intresse av källgranskning. Jag har också inlett själva
ansvarsfriskrivningen med texten "Lagen.nu är ett ideellt projekt".

Men eftersom alla inte läser från början utan kanske hoppar in på en
enskild paragraf (kanske genom en länk från en annan webbplats) kan
det vara bra att även vid varje kommentar markera att det finns mer
information. Det blir dock för mycket med en återupprepning av den
inledande texten -- ett diskret informations-i på varje kommentarsbox
borde bli tillräckligt.

Ett exempel på den nya utformningen finns på http://ferenda.lagen.nu/1962:700

En ytterligare variant, som jag inte implementerat än, skulle vara att
för nya användare visa en ganska iögonfallande inledande
ansvarsfriskrivning, som sedan användaren kan klicka bort (och detta
sparas sedan i en cookie så man slipper se eländet igen) -- så gjorde
jag på den första versionen av lagen.nu (exempelvis
http://old.lagen.nu/1974:152)

mvh

/Staffan

annemar...@ownit.nu

to lagennu-u...@googlegroups.com

Hej!

jag tittade på hur det ser ut och jag tycker det är bra, dock tycker jag
att det lilla gråa i:et i högerkanten är väldigt osynligt...går det att få
den i samma blå färg som den översta, (skulle var mera synlig)? / Ami