İsmet İnönü Mazlum Kayalar kapışması ve İnönü'nün " ben de sizi kurtaramam..." deyişi..

Eyüp Sabri KARTAL

to kai...@googlegroups.com
18 Nisan 1960 :

DP Bursa Milletvekili Mazlum Kayalar ve Denizli Milletvekili Baha Akşit'in,

'CHP'nin yıkıcı, gayri meşru ve kanun dışı faaliyetlerinin memleket sathında cereyan tarzı ve bunların mahiyetlerinin nelerden ibaret olduğunu tahrik, tespit ve memleketin her tarafında yaygın bir halde görülen kanun dışı siyasi faaliyetlerin muhtelif sebeplerine intikal etmek, matbuat meseleleriyle adli ve idari mevzuatın ne suretle tatbik edilmekte olduğunu tetkik eylemek üzere Meclis tahkikatı açılmasını isteyen önergeleri'

kabul edildi.

Önergenin görüşülmesi esnasında Mecliste sert tartışmalar yaşandı.

İnönü Mazlum Kayalar'a hitaben:

"... Biz demokratik rejimi kurduk. Bu demokratik rejimi, istikametinden ayırıp baskı rejimi haline getirmek tehlikeli bir şeydir. Bu yolda devam ederseniz, ben de sizi kurtaramam..."

dedi.

27 Nisan 1960 : Tahkikat Encümeni Salahiyet Kanunu, uzun ve çetin tartışmalardan sonra kabul edildi. 12 CHP Milletvekili 3-6 celse çıkarma cezası aldı. CHP Lideri İnönü, 12 celse çıkarma cezasına çarptırıldı. Meclis görüşmelerinin yayınlanması yasaklandı.