המרת DVD או העתקה?

heidi efron

to israrc...@googlegroups.com
שלום,
יש לי בארכיון הרבה CD של DVD, ואני רוצה להמיר אותם לקובץ דיגיטלי.
יש שתי אופציות  - להעתיק את מה שעל הDVD כמו שהוא למערכת שלנו, או להמיר את החומר שעל הDVD, אבל אז יש שאלה לאיזה סוג קובץ להמיר.
אשמח לשמוע תובנות בנושא לשני הכיוונים.
היידי גבעת חיים איחוד

--
היידי עפרון
ניהול מידע גח"א

דודו אמיתי

to israrc...@googlegroups.com

היידי שלום,

מה שנמצא על התקליטורים הוא כבר קובץ דיגיטלי.

בכללי:

כמי שמתמודדים עם כמויות גדולות מאוד של תקליטורים שצריך להעתיק לשרת (כי תקליטורים הם לא מדיה ארכיונאית כזכור עקב אורך החיים המוגבל שלהם) אנו מעדיפים להעתיק את הקבצים כמות שהם אלא אם יש צורך בתיקון או המרה של פורמט שעבר זמנו.

בברכה – דודו

יד יערי

--
פורום "הארכיונאי הישראלי" מיועד לדיון ומידע מקצועיים בלבד ואין להעלות בו כל מידע פרסומי או מסחרי, כולל המלצות על ספקים. יש לחתום על כל הודעה או תגובה בפורום בשם מלא ושם הגוף או הסטטוס אליו שייכים.
---

להסיר מרשימת התפוצה

heidi efron

to israrc...@googlegroups.com
תודה דודו.
אכן צודק לגבי ההגדרה.
היידי עפרון
גבעת חיים איחוד

בני דרור

to הארכיונאי הישראלי
מסכימה עם דודו,  רוצה לחדד:
התקיות החשובות שיש להעתיק הן VIDEO_TS, אם זה DVD מלא אז יש כ-4 קבצים עם אותו שם, ואפשר להעתיק את התקיות הללו לתקיה עם שם התוכן שעל הדיסק.
אין צורך בתקיות האודיו.
את הקבצים הללו ניתן לפתוח בנגן VLC (הקונוס הכתום), וכדאי מאוד לבדוק לאחר ההעתקה שכל הקבצים מנוגנים כמו שצריך כי לפעמים יש בעיות אלו ואחרות בהעברה.
בהמשך, ניתן לחתוך את הקטעים באמצעות עורך וידאו באיכות הנדרשת ובהתאם למה שתרצו להציג. בגלל שבקלטות הוידאו היה נהוג לצלם כמה אירועים כדי למלא כמה שניתן - אפשר יהיה להפריד.
בהצלחה!

בת אל
ב-יום רביעי, 30 בנובמבר 2022 בשעה 11:32:46 UTC+2, דודו - יד יערי כתב/ה:

Joav Shdema

to israrc...@googlegroups.com
היידי
דיסקים DVD או CD שנחשבו בעבר כמדיה בטוחה שתלווה אותנו מאה שנים ויותר התגלו כמשענת קנה רצוץ (ואני עוד עדין)
קצב הכישלון של כל המדיות האופטיות הצרובות הוא גבוה מאד ואורך החיים "הבטוח" אינו עולה על 5 שנים. לפעמים פחות לפעמים יותר. מוסכם כבר בכל העולם הארכיונאי כי מדיות אלו אינן בטוחות לשימור כלשהו לא ארוך ולא קצר טווח.
ההמלצה הגורפת לך ולכל מי שיש לו מדיות כאלו בארכיון - להמיר מיידית לקבצים שאפשר לגבות ולהגר על פי הצורך.
סוג ההמרה למדיום הבא תלוי בחומר שנמצא על ה DVD - קבצים ודאטה אפשר פשוט להעתיק בשיטת Copy/Paste המפורסמת משום שקבצים אלו שמורים בצורה דיגיטלית דומה למה שיש במחשב.
דיסקים מסחריים או צרובים של סרטים ומוזיקה יש להגר אל המחשב בצורה מבוקרת באמצעים שלא יפגמו ביכולת לנגן את המידע. אני בפירוש נגד העתקת קבצי TS/VOB מדיסק למחשב - זה מסלול שסופו מר עם אובדן כמעט ודאי של היכולת לטפל בחומרים במורד השנים - ואני מדבר על השנים הקרובות לא הרחוקות!
בעת ההגירה מDVD/CD למחשב רצוי להצמד לפורמטים המומלצים על ידי אירגוני ואיגודי הארכיונאות השונים בארץ ובעולם - יש פורמטים מקובלים לכל סוג של קובץ וידאו או אודיו והגירה כזו תאפשר לארכיון ולארכיונאי/ת שליטה בקרה שימוש קל וסדר הגיוני.
אני כאן אם יש שאלות
ברכות

Joav Shdema
CEO
Digital Projects Ltd
Expert Film-Video-Audio Restoration

chairperson דודו אמיתי AIA

to israrc...@googlegroups.com
בהמשך ליואב:
כפי שכבר ציינתי השבוע, המלצות לשימור אודיו כבר קיימות במסמך של הספרייה הלאומית שמצוי באתר האיגוד.
המלצות לוידיו עדיין לא.
אולי זה הזמן שהספרייה או ארכיון המדינה ישלימו את המלאכה.
אולי גם ועדת מחשוב וחדשנות של האיגוד יכולה להרים את הכפפה יחד עם ועדת השימור.

בברכה - דודו
יו"ר האיגוד

‫בתאריך יום ד׳, 30 בנוב׳ 2022 ב-14:09 מאת ‪Joav Shdema‬‏ <‪jo...@dbdigital.co.il‬‏>:‬

Maya Gan-Zvi

to israrc...@googlegroups.com

היי היידי,

לגבי העברת קבצים מ-CD ו-DVD, אנחנו משתמשים במס' כלים חינמיים לשימור דיגיטלי: מרגע העתקת המידע והמטהדאטה ועד שימור הקבצים לטווח הארוך.

אני מצרפת תהליך מומלץ של הארכיון הלאומי הבריטי.

אם מעניין, יש מקורות נוספים שאוכל לשלוח.

בהצלחה,

מיה

Link
מיה גן-צבי  מנהלת ארכיון המוזיאון
מוזיאון תל אביב לאמנות
טל'  03-6077081  נייד  0549576356
tamuseum.org.il Link Link

Link

Guidance for Digital Preservation Workflows_UK ARCHIVES.pdf

Rahan Archive

to israrc...@googlegroups.com
יעקב,
איך ולמה ממירים קבצי VOB ?

אורית ש.
ארכיון ראש הנקרה, מרכז תיעוד ומורשת
Rahan Archive | WebSite  |  Facebook

‫בתאריך יום ד׳, 30 בנוב׳ 2022 ב-14:09 מאת ‪Joav Shdema‬‏ <‪jo...@dbdigital.co.il‬‏>:‬

Rahan Archive

to israrc...@googlegroups.com
סליחה, השאלה ליואב

אורית ש.
ארכיון ראש הנקרה, מרכז תיעוד ומורשת
Rahan Archive | WebSite  |  Facebook

‫בתאריך יום ד׳, 30 בנוב׳ 2022 ב-14:45 מאת ‪Rahan Archive‬‏ <‪rahana...@gmail.com‬‏>:‬

yishai shuster

to israrc...@googlegroups.com
הדבר הכי טוב להמיר את תכולת הdvd לקובץ AVI וקובץ הנגשה MP4
אם את צריכה עוד עזרה אשמח לעזור תתקשרי אלי
ישי שוסטר - יד חנה

בתאריך יום ד׳, 30 בנוב׳ 2022, 11:24, מאת heidi efron ‏<heidi...@gmail.com>:

Joav Shdema

to israrc...@googlegroups.com
דבר ראשון, יעקב זה יופי של שם - הייתי מדבר עם אמא שלי לגבי הבחירות שלה לו רק הייתי יכול :-)
קובץ עם סיומת vob. מקורו ב99% מהמקרים בדיסק DVD VIDEO ויכול להכיל מידע כולל על הסרט - גם אודיו, גם וידאו, והרבה פעמים גם טקסט/תרגום ותוכן ענינים.
היות ויש מערכות שונות שמקודדות ומסתירות חלק מהמידע לא כל התוכנות קוראות או מאפשרות עריכה של קבצי vobוכאן מתחילה סאגה מייאשת לכל מי שאינו טכני דיו ו/או אין לו עוד זמן חיים מיותר לבזבז על פתיחה-שמירה-פתיחה-עריכה וחוזר חלילה בתהליך שאפשר למנוע מראש. עדיף לחזור הביתה בערב ולשבת עם כוס קוקטייל ומטריה קטנה בתוכה במקום לשבת בארכיון
את הקבצים הללו תמצאי לרוב בספרית השורש VIDEO_TS וההמרה היא לפורמט שהחלטת שעימו את בונה את הארכיון... יכול להיות כל דבר משלל האפשרויות וזה מוגדר על פי מערכת המיחשוב אצלך - יש פורמטים מומלצים שונים למק או לפיסי/חלונות ויש פורמטים מומלצים שונים לסטרימיניג או לאחסון.

Joav Shdema
CEO
Digital Projects Ltd
Expert Film-Video-Audio Restoration

heidi efron

to israrc...@googlegroups.com
אוי ואיה מיה הלכתי לאיבוד במסמך.
מה תכלס אתם עושים? :-)
היידי עפרון ארכיון גחא

heidi efron

to israrc...@googlegroups.com
הי יואב,
לאיזה פורמט אתה ממליץ אז לעשות את ההמרה?

Joav Shdema

to israrc...@googlegroups.com
היידי
בסופו של תהליך אנחנו רוצים ללחוץ על קובץ ושהוא ינגן לנו סרט וידאו... זאת המטרה המשותפת והיחידה בין כל ההמלצות בעולם.
מהלך של דיגיטציה צריך להתחיל באפיון האוספים כדי להבין מה בארכיון. ההמלצה אמורה לכסות מספר נושאים חשובים כמו את יכולתו של ארכיון להתמודד עם סוג פורמט, עם נפח הקובץ, ועם נפח האחסון שיוקצה במחשב או בשרת. לפני שניגש להמלצות טכניות אני סבור כי לבעלי אוסף קטן עדיף להצמד ל"מה שכולם עושים" - או להחלטות של מנהל אוסף גדול שזוכה לאמון - זה לא עד כדי כך קריטי כשיש עשרות בודדות של קלטות וידאו.

כמה מורכב את רוצה לקרוא על כל השאר - צריך להתמודד עם חומר טכני?
Joav Shdema
CEO
Digital Projects Ltd
Expert Film-Video-Audio Restoration

heidi efron

to israrc...@googlegroups.com
הי יואב,
אכן בעיה מורכבת ולקחת בחשבון את הפרמטרים הנכונים.
לא, אני לא רוצה לקרוא חומר טכני. :-)
הייתי רוצה תשובה אחת אבל אין כנראה בשלב זה.
תודה על שאתה עונה בהסבר סבלני.
היידי גבעת חיים איחוד

Joav Shdema

to israrc...@googlegroups.com
מה שלא ניסיתי הטקסט יוצא ארוך ומלא מספרים ושמות באנגלית שלא אומרים כלום לרובנו - לא דרך טובה ללכוד קהל - ובסך הכל רצינו להמיר קלטות וידאו ביתיות שנתרמו לארכיון ולראות אותן במחשב...
אלו הפורמטים העדכניים המומלצים לפלטפורמות השונות על ידי הארגונים המובילים בעולם
הערת פתיחה עם כוכבית*** אני לא מסכים עם חלקן ולכן לא פועל לפיהן - הן מוטות הבאז האחרון ולמרות שעוסקים בזה אנשים רציניים - אנשי מקצוע רבים מגיעים ממקומות שאנחנו לא נמצאים בהם מבחינה טכנית ומי שעוקב אחרי ההמלצות מגלה שהן משתנות עם הזמן... ומה אז? לנו עדיף להצמד רק לחלקים שאינם משתנים כי אין לנו זמן ו/או יכולת להגר מפורמט לפורמט לפורמט לפורמט.
  • לאנשי מערכות חלונות כל פורמטי avi. מתקדמים - 8Bit/10Bit Uncompressed או DPX או MJPEG2K, והאירופאים הוסיפו גם DV-PAL !
  • לאנשי אפל/מק פורמטי ProRes 422HQ או ProRes444 (לשעבר קוויקטיים עם סיומת mov.)
  • מתחילים לקבל הסכמות על H264 עם הגדרות גבוהות מאד שמתאימות לאיחסון ואירכוב. זה פורמט דחוס חכם שאפשר לערוך ממנו
  • יש עדיין איגודים וארכיונים גדולים שממליצים על MPEG2 כפורמט שימור - למשל ספרית הקונגרס האמריקאי - לדעתי הפורמט מיושן למי שנכנס לתחום בשנת 2022
  • אותו הדבר עם קבצים במעטפת MXF שמכילים הרבה מידע נוסף מעבר לוידאו עצמו ומתאימים במיוחד לגופי שידור גדולים או למי שיש לו אנשי מערכות IT בארכיון
  • הבאז האחרון במיוחד בארהב הוא FFV1 במעטפת מטרוסקה עם תמיכה מועטה בתוכנות רגילות ואי יכולת נגינה כפי שכבר הסכמנו שצריך... אם ועד שתתקבל תמיכה רחבה מיצרנים מובילים - צריך להבין בשורות קוד
  • להנגשה לכולם ללא קשר למערכת ההפעלה עליה הם מתבססים - MP4 כלשהו
  • לא להתקרב לפורמטים מבוססי תוכנה ספציפית אלא רק פורמטים פתוחים שישמשו בכל פלטפורמה קיימת או עתידית
  • על נפחי איחסון אפשר שנדבר בהמשך אם צריך 6-300 ג'יגה/שעה זה המנעד לפורמטים למעלה :-)