CD וDVD

Shai Drori

to israrchivist
שלום לכולם.
 אחרי שקראתי את מה שכולם כתבו אני חש שיש צורך לעשות קצת סדר במונחים ובסוגי הקבצים, כי חלק מן המידע שניתן היה לא נכון. זה קצת ארוך אבל אני חושב שידע זה כח לעשות החלטות נכונות.
קודם כל ה-CD וה-DVD הם מדיות אופטיות שהדבר היחידי שיש להן במשותף זה הגודל הפיזי.
ה-CD יצא לשוק ב-1982 על ידי סוני ופיליפס, והוא מכיל אודיו שמקודד 44.1KHZ ו-16 ביט. המרה של מדיה זו נעשית על ידי תוכנה שנקראת RIPPER לקובץ WAV. יש כל מיני תוכנות ברמות איכות שונות שלא אפרט כי זו לא המטרה הפעם. ההמרה צריכה להיות בדיוק לפי הנתונים האלה על מנת לשמור על האיכות המקורית של ההקלטה.

במהלך השנים נוספו "אחים" לדיסק האודיו, כמו CD-ROM ב-1984, וכו. כולם היו תוספות לדיסק המקורי שבנויות עליו (כמו דיסק עם אפשרות למילות השירים, דיסק לצריבה, דיסק עם וידאו באיכות "כמעט ביתית", וכו).

כאשר ישבו הייצרנים לפתי את הדור הבא הם למדו מהטעות שעשו ב-CD והחליטו לבנות דיסק שיכול להתאים את עצמו למידע שהוא אמור לשמור. לכן גם השם הנכון של הפורמט הוא DIGITAL VERSATILE DISC. מצד אחד, אכן הדיסק החדש מאפשר המון תכנים שונים עליו והמון אפשרויות שימוש; אודיו, וידאו, משחקים, מידע, והכל כולל תפריטים מאוד מפורטים.

וכאן מתחילה הבעיה שלכם בתור ארכיונאים, איך לשמר את המידע על הדיסק. דבר ראשון אתקן טעות שנכתבה על ידי אחד העונים. במקרה של וידאו, לא מקודדים מחדש לקבצי AVI ו-MP4. הוידאו כבר מקודד לפורמט MPEG 2 שהיה אז מאוד נחשב. היום הוא לא בשימוש אבל זה מה יש ועל זה יש לשמור. כל שימור לפורמט אחר בעצם מוריד מאיכות הוידאו המקורית. גם כאן יש תוכנות שמסוגלות לעשות RIP לוידאו, אבל לא לתפריטים. חלקן יודעות לטפל בנעילות של הקבצים (במקור כדי שלא יועתקו) וחלקן לא. חלקן יוצרות קובץ ראי של הדיסק כולו, ויש תוכנות מחשב שמפעילות נגן דיסקים וירטואלי, שנותן לצופה חווית משתמש כמו שהיה במקור למי שהכניס את הדיסק לנגן רגיל.

אז במה בוחרים? אין תשובה אחת נכונה. לכל ארכיון צרכים משלו וסדר חשיבות משלו. ובמסגרת הגילוי הנאות אומר שאני אמנם ממיר חומרים כאלה, אבל אני לא היחיד, ואני חושב שעדיף לכם לקבל עצה ממי שאתם סומכים עליו. ה-DVD הוא פורמט מסובך, והחלטה לא נכונה שלכם עלולה להיות בעלת משמעויות לעתיד המידע שעל המדיות.

בברכה,
שי דרורי

Cheers
Shai Drori
Expert digitization services for Audio Video
3K scanning for film 8mm-35mm
Timeless Recordings Music Label
www.audiovideofilm.com

Bnei Dror בְּנֵי דְּרוֹר

to israrc...@googlegroups.com
ערב טוב.
אני 'אחת העונות' שכתבה שהקידוד מחדש נעשה לפורמט קובץ AVI  או  MP4.
אבל אני רוצה לחדד: לא כתבתי את הפורמטים כהמלצה, השיחה היתה על מיקור חוץ להמרות ואלו סוגי הפורמטים עליהם העסקים הממירים נוטים להשתמש ברוב המכריע. ואם אני לא טועה גם הבעתי סלידה מפורמט AVI.
ועבודתי הרבה עם עריכת וידאו עוד בשלב האנלוגי, לשלב הDVD שהיה שיא החדות דאז, לDVD ועכשיו 4K ויותר - ניתן לייצא כהלכה ובאיכות מירבית ואפילו לחדד ולייצב וידאו, כשיודעים את העבודה. DV ו-DVD כדאי להעביר לדיגיטל ולגבות גם אם זה 'כמוש שזה' ע"י גרירת קבצים לכונן חיצוני לגיבוי.

בת אל

‫בתאריך יום ה׳, 1 בדצמ׳ 2022 ב-17:14 מאת ‪Shai Drori‬‏ <‪shay...@gmail.com‬‏>:‬
--
פורום "הארכיונאי הישראלי" מיועד לדיון ומידע מקצועיים בלבד ואין להעלות בו כל מידע פרסומי או מסחרי, כולל המלצות על ספקים. יש לחתום על כל הודעה או תגובה בפורום בשם מלא ושם הגוף או הסטטוס אליו שייכים.
---

--

   logo3

בת אל (דובה) - בקרת איכות (צוות HACCP)

פירות בני דרור בע"מ - דינוג ושיווק פרי הדר

טלפון: 050-9296669  |  פקס: 09-7967867

Archive

to israrc...@googlegroups.com

אני המרתי כבר כמה מאות קלטות dvd, mii dv ודיסקים – כולם לקבצים. המעוניין בפרטים – לפרטי 054-7767324

גידי – ארכיון גן-שמואל