אני שמחה לספר ש"ארכיון היסטורי של העיר נשר" עלה למרשתת

Hana Yariv

to israrc...@googlegroups.com
לחברי הקבוצה שלום.

דודו אמיתי צרף אותי לקבוצה הזאת ב-5 ביולי 2021, לאחר פגישה שהוא השתתף בה ביחד עם מיכל הנקין אצל צחי שומרוני מנכ"ל עיריית נשר, בנושא הקמת ארכיון היסטורי של העיר נשר.

שמי חנה יריב ואני פעילה חברתית בנושא המורשת של נשר. אני גם עורכת פעילה בוויקיפדיה העברית, וייתכן והדרכתי כמה מחברי הקבוצה בנושא תמונות וזכויות יוצרים בקורס ארכיונאים שקיימה ויקימדיה ישראל לפני מספר שנים.

בשנת 2023 נשר תהיה בת 100!!!, ואין בעיר מוזיאון, ועד עתה גם לא היה ארכיון היסטורי.  בשנת 2015 כשאני ביחד עם עוד 2 מתושבי נשר אצרנו תערוכה היסטורית בהיכל התרבות של נשר בשם "נשר בין קישון לכרמל", חלמתי להקים ארכיון היסטורי, כבר אז פניתי למיכל הנקין ושאלתי אותה אם תסייע לי (אני לא ארכיונאית) והיא אמרה שכן. מסיבות שונות, לא הייתה אז המשך לפעילות בנושא מורשת. ב-2018 נבחר ראש העיר הנוכחי רועי לוי, ראש עיר מצוין נמרץ ונפלא. בנובמבר 2020 פניתי לעירייה בהצעה לאצור תערוכת מורשת בשנת 2023, וכן כתיבת ספר ברמה אקדמית על ההיסטוריה של נשר. רועי הרים את הכפפה. מיד נתן תקציב  לכתיבת הספר אותו כותב ההיסטוריון ישראל בן דור  בן נשר במקורו, שעוד ב-2015 שלחתי את הצעתו לראש העיר הקודם. בנוסף רועי פנה אלי בדצמבר 2020 וביקש ממני להקים את הארכיון, ואני נעניתי בשמחה ומיד פניתי שוב למיכל הנקין וחידשתי את בקשתי לעזרה. מסייעת לי גם תמר פיליפ מנהלת ארכיון חיפה.

הארכיון הפיזי כרגע מחולק בין 3 אתרים:
1. כל התמונות של עיריית נשר נמצאות במבנה לשימור "גן דרורה" ברחוב המגינים 26 נשר, ויש המון תמונות. לארכיון זה הכנסתי גם חומר שלקחתי ממפעל נשר בנשר שנסגר. (רוב המסמכים שהצליחו להציל הועברו לארכיון חיפה) וגם אוספים פרטיים שאני אוספת.
2. הארכיון של מחלקת ההנדסה נמצא ברחוב דבורה בנשר. שם גם היו אלבומי התמונות שהעברתי לגן דרורה, מקום שמתאים הרבה יותר מבחינה פיזית.
3. פרוטוקולים של מועצת העיר משנות ה-60, ה-70, ה-80 נמצאים במקלט בתוך המבנה הישן של העיריה שהוקם בשנת 1955.
אני מקווה שבעתיד כל המסמכים יועברו למקום אחד מתאים לארכיון.

במסגרת הפעילות שלי ביקשתי גם שהעירייה תממן אתר אינטרנט לארכיון. בחרתי בתוכנת קיסופט. ב-15 באוגוסט עלה אתר האינטרנט למרשתת. עדיין לא עברתי הדרכה מסודרת, למעט שעה אחת, שבעקבותיה העליתי את כל הקבצים מהתערוכה של 2015 "נשר בין קישון לכרמל" אותם סרקתי בביתי ב-2015, ונמצאים במחשב הביתי שלי.
העיריה הזמינה לארכיון מחשב וסורק אפסון V850 אותו ביקשתי שירכשו. הציוד הגיע ואני מקווה שיותקן בגן דרורה מיד אחרי החגים. בינתיים הכל נעשה מביתי.

אשמח אם תיכנסו לאתר הארכיון בכתובת https://nesher.keysofthost.com/ , במשך הזמן אעלה כמובם תמונות נוספות, ואגייס מתנדבים לעזור לי. אני גמלאית בת 69 וכל הפעילות שלי נעשית בהתנדבות.

אני מתמצאת היטב בנושא זכויות יוצרים, ובנושא תמונות בוויקישיתוף  אתר שיתוף הקבצים של כל הוויקיפדיות בעולם, ובוויקפדיה. אשמח לסייע לכל מי שנזקק לעזרה בנושא.

להלן קישור לפוסט שהעליתי ב-2018 בבלוג של אוניברסיטת חיפה המספר את סיפור שנת ההקמה של נשר. מתי נשר נוסדה - היישוב שנולד במקרה ולא בהחלטה, אתם מוזמנים לקרוא.

שנה טובה וגמר חתימה טובה לכולם

חנה יריב
נשר