מה יעלה בגורלו של ארכיון גלי צה"ל?

דודו אמיתי

to israrc...@googlegroups.com

https://m.news1.co.il/Archive/0026-D-149317-00.html?AfterBan=1

המוכ"ז בני עורי

גמלאי רשות השידור

להסיר מרשימת התפוצה

yishai shuster

to israrc...@googlegroups.com
לדעתי הבלתי מלומדה: ארכיון צה"ל/מ,ב/ גנזח המדינה

בתאריך יום א׳, 11 ביולי 2021, 19:15, מאת דודו אמיתי ‏<dud...@givathaviva.org.il>:

להסיר מרשימת התפוצה

--
פורום "הארכיונאי הישראלי" מיועד לדיון ומידע מקצועיים בלבד ואין להעלות בו כל מידע פרסומי או מסחרי, כולל המלצות על ספקים. יש לחתום על כל הודעה או תגובה בפורום בשם מלא ושם הגוף או הסטטוס אליו שייכים.
---

דודו אמיתי

to israrc...@googlegroups.com

מי אתה?

למה אין חתימה?

בברכה - דודו

Benny ohry

to israrc...@googlegroups.com

וגם גימלאי גלי צה"ל במילואים.

בני עורי

Shai Drori

to israrchivist
חברים. הכתבה ישנה ולא מעודכנת. ארכיון גלי צהל עבר דיגיטציה וכולו שמור.

Cheers
Shai Drori
Expert digitization services for Audio Video
3K scanning for film 8mm-35mm
Timeless Recordings Music Label
www.audiovideofilm.com

זהר אלופי

to הארכיונאי הישראלי
מה השאלה? הארכיון צריך לעבור לארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, גם אם לא יסגרו את גלי צה"ל.
זהר

‫בתאריך יום א׳, 11 ביולי 2021 ב-19:15 מאת דודו אמיתי <‪dud...@givathaviva.org.il‬‏>:‬

Yaacov Lozowick

to israrc...@googlegroups.com
ארכיון צה"ל הוא אחד הארכיונם הסגורים והמסוגרם ביותר בארץ, אם לא המסוגר מכולם אם לא נספור את השב"כ והמוסד. אם יעבירו את הארכיון של גלי צה"ל לשם, הוא ייסגר בפני הציבור, אם דה-יורה ואם דה-פקטו. מכל המקומות האפשריים לקלוט בהם את ארכיון גלי צה"ל,ארכיון צה"ל הוא האחרון - אם מתכוונים שהחומרם יעמדו לרשות הציבור.

יעקב לזוביק

Lilik Sachs

to פורום הארכיונאי הישראלי
תודה שי על העדכון המרגיע. טוב לדעת שיש בכל זאת צעדים חשובים שנעשים לטובת הזכרון ההסטורי

Shai Drori

to israrchivist
הי לילי.
יש פה שני נושאים שונים. אחד הוא השימור והשני הוא הנגשה. כרגע יש המון חומרים מארכיון באתר של גלי צהל. מן הסתם לא הכל. יתכן שאם התחנה תיסגר האתר ישאר ויהפוך לאתר היסטורי. מצד שני יש את נושא השימור הפיזי של ההקלטות, וכאן דעתי האישית לחלוטין היא שזה פחות משנה באיזה מוסד הן ישמרו היות ואף אחד לא יגע בהן יותר.
לגבי הקבצים הדיגיטליים, אני מניח שיש המון שאלות של זכויות יוצרים (למשל הקלטות של קונצרטים), וכו. אין לי שום ידע על הנושא אבל אני מנחש שכל הקבצים יושבים על שרתים של משרד הביטחון, ועוד ניחוש שלי, שהם פשוט ישארו שם והגישה אליהם תעבור למשרד הביטחון (אולי ארכיון צה"ל) או משרד ראש הממשלה (ארכיון המדינה).
נדע כמובן רק כאשר הביתה הזאת תיוולד ונעבור את הגשר.
לילה טוב
שי

[...]

זהר אלופי

to הארכיונאי הישראלי
מאחר וגלי צה"ל היא תחנת שידור ששידוריה פתוחים לכל הרי שכל השידורים יהיו גם הם פתוחים לקהל הרחב גם כאשר הם יופקדו בארכיון צה"ל ומערכת הבטחון.
על החומר הארכיוני המינהלי חלות הוראות תקנות העיון שבחוק הארכיונים, ובנוסף לזה יש אפשרות לפתוח חומר ארכיוני למשתמשים גם לפני תום תקופת החסיון.
בברכה
זהר

‫בתאריך יום ב׳, 12 ביולי 2021 ב-12:59 מאת ‪Yaacov Lozowick‬‏ <‪yaacov....@gmail.com‬‏>:‬

Yaacov Lozowick

to israrc...@googlegroups.com
הלוואי, זהר, הלוואי. בינתיים ארכיון המדינה נמצא בהפרה אסטרטגית של חוק הארכיונים בנושאי החשיפה. לא רק זאת, אלא כאשר הקבוצה שאני משתייך אליה הגישה בעניין זה כבר שתי עתירות לבג"ץ, הארכיון והמדינה מתחפרים ומתעקשים שלא יקיימו את החוק גם להבא. (הם מנסחים את זה טיפה אחרת, אבל זאת התוצאה). והמצב בארכיון צה"ל גרוע בהרבה מאשר בארכיון המדינה, אף שלפי החוק ארכיון צה"ל הוא בכלל חלק מארכיון המדינה.

אז אני עומד על דעתי: כל חומר ארכיוני שנמצא במקומות אחרים, עדיף שלא יגיע לארכיון המדינה ושלוחותיו. זאת היתה גם עמדתי בשנים האחרונות שלי כגנז המדינה, כלומר כשהייתי מנהל ארכיון המדינה, כאשר הבנתי עד כמה המנגנון מחוייב לא לקיים את החוק ולא לפתוח את החומר הארכיוני כמתחייב.

אולי ביום מן הימים המצב ישתנה, אבל אינני רואה לזה בדל של סיכוי כרגע. מצב החשיפה של החומר הארכיוני הרשמי של המדינה הוא מביש ואיננו ראוי למדינה דמוקרטית. וגם את זה אמרתי, בצורה רשמית וציבורית, עוד כשהייתי הגנז, כולל בכמה דיונים בכנסת.

יעקב לזוביק.

זהר אלופי

to הארכיונאי הישראלי
יעקב שלום,
אני מציעה שנסכים לא להסכים.
בברכה
זהר

‫בתאריך יום ג׳, 13 ביולי 2021 ב-17:54 מאת ‪Yaacov Lozowick‬‏ <‪yaacov....@gmail.com‬‏>:‬

lily yudinsky

to הארכיונאי הישראלי

שלום לכולם/ן,

שני הסנט שלי בדיון על ארכיון גלי צה"ל.
אני מכירה את ארכיון גלי צה"ל לפני ולפנים כמשתמשת קבועה בשירותיו בתחקיריי השונים.
זהו ארכיון מצוין שעבר דיגיטציה (ברובו) וקטלוג, מנוהל היטב על ידי רותם בן-חמו וצוות חיילים בסדיר (יש תחלופה די גבוהה שזו הנקודה הבעייתית העיקרית).
רק חלקיק זעיר מהארכיון ההיבטורי נמצא אונליין - כל השאר בשרתים ובמערכת חיפוש מיוחדת שמאחזרת קבצים.
הארכיון מצטיין בשירותיות גבוהה, פתיחות, עזרה לחוקרים ותחקירנים. אפשר בתיאום פגישה להגיע להאזין לקטעים, לקבל רפרנס ולרכוש קטעים - הכול באופן מהיר ויעיל.
באמת תענוג.
אני לא רוצה לחשוב בכלל על תסריט שבו הארכיון יעבור לארכיון המדינה.
שלשום קיבלתי תייק לאחר שהזמנתי אותו לפני שנה וחצי. סתם תיק. זה הקצב של ארכיון המדינה. הפרויקט כבר הסתיים וזה היה מאוחר מדי.
למרבה הצער אין לארכיון המדינה שום אינטרס אודיו-ויזואלי והכול תקוע. אוספי תצלומים לא מונגשים, אוסף האודיו לא מתממשק באתר ואוספי הווידאו עולים בלי שום מידע וקטלוג מינימלי.
האתר ששפכו בו מיליונים לא עובד ונתקע כל הזמן.
להפקיד אוסף ענקי כזה בארכיון צה"ל - מה שאמר יעקב לזוביק. כל מילה. מה שנכנס לשם לא יוצא משם ומיד נסגר.
הפתרון היחיד להמשיך לתפעל את ארכיון גלי צה"ל כארכיון עצמאי תחת המטרייה הניהולית של כאן 11 (רדיו - רשת ב).

לילי יודינסקי
תחקירנית ויזואלית

ב-יום חמישי, 15 ביולי 2021 בשעה 17:26:28 UTC+3, זהר כתב/ה:

chairperson דודו אמיתי AIA

to הארכיונאי הישראלי
תודה רבה לילי על העדות מהשטח.
אכן המציאות המורכבת יוצרת מתח בין הצורך למלא אחר החוק לבין הרצון לשרת את הציבור ולממש את זכותו לגשת לחומריו, זכות שהיא בבסיס כל דמוקרטיה מתוקנת.
המתח הזה הוא שמצמיח כאן את הדיון הפורה והמעשיר הנוכחי ואשמח שיהיה לו המשך הן מצד מוסדות המדינה והן מצד השטח (חברות וחברי הפורום).
כפי שאמר יו"ר אחר :) "1,000 פרחים יפרחו, 100 אסכולות יצוצו!"

בברכה - דודו
יו"ר האיגוד

‫בתאריך שבת, 17 ביולי 2021 ב-12:40 מאת ‪lily yudinsky‬‏ <‪lily.y...@gmail.com‬‏>:‬