התייעצות בקשר לסריקת ספרי מחשב

Hanan Cohen

to israrc...@googlegroups.com
שלום,

במסגרת פרויקט שימור תולדות הדיגיטל הישראלי אני מקבל הרבה ספרי הדרכה בנושאי מחשב שונים. חלקם ספרים עם מאות עמודים, חלקם ספרים בנושאים חופפים מהוצאות שונות, או מהדורות שונות של אותו ספר.

חשבתי שאסרוק ואעלה את כל הספרים שאקבל אבל אני רואה שזו עומדת להיות מטלה שאני לא בטוח שיש בה יחס ראוי של מאמץ/תועלת.

חשבתי לסרוק רק את הפתיחה של הספרים ואת החלקים האחרונים, כולל העלאת תוכן הדיסק/דיסקט אם הם מצורפים.

כך אענה על המטרה המקורית של הפרוייקט לתעד את ההיסטוריה, בלי כל הפרטים שאני לא חושב שעשויים להביא תועלת.

הנה דוגמת סריקה של ספר תיכנות בן 1000 עמודים שממנו סרקתי "רק" 130 עמודים. גודל הקובץ 62Mb.

מצד אחד אני מרגיש שזה המעשה הנכון כי זהו פרויקט של ספרנות רדיקלית ואני לא מחוייב לדיוק היסטורי מקסימלי.

מצד שני אני חושש שהשמטת מידע עלולה לפגוע בשימושיות העתידית של סריקות כאלה וגם עלולה לפגוע בדימוי המקצועי שלי ושל הפרויקט.

אין צורך להתייחס לשאלת זכויות היוצרים כי קיבלתי רשות מההוצאות לפרסם את הספרים.

אשמח לשמוע את דעתכן.

תודה,

חנן כהן

chairperson דודו אמיתי AIA

to הארכיונאי הישראלי
חנן שלום,

האם הספרים האלו לא קיימים כבר בפורמט דיגיטלי?
אם כן זה פותר את הבעייה.
אם לא אז אולי אפשר באמת לשמור רק את עטיפתם, דפי השער והקרדיטים ותוכן העניינים ולשמור את הספר הפיזי עצמו במלואו עבור מי שירצה לעיין בו בעתיד.
זה ידע חשוב שאולי יהיה לו שימוש בעתיד עבור חומרים שיכולים להיקרא רק באמצעות התוכנות הספציפיות האלו. לכן חשוב לשמור אותו בשלימותו.

בברכה - דודו
יו"ר האיגוד

‫בתאריך יום ו׳, 26 בנוב׳ 2021 ב-12:22 מאת ‪Hanan Cohen‬‏ <‪hanan...@gmail.com‬‏>:‬
--
פורום "הארכיונאי הישראלי" מיועד לדיון ומידע מקצועיים בלבד ואין להעלות בו כל מידע פרסומי או מסחרי, כולל המלצות על ספקים. יש לחתום על כל הודעה או תגובה בפורום בשם מלא ושם הגוף או הסטטוס אליו שייכים.
---