پیش نیاز ورود به دنیای اجایل و اسکرام؟

Mehrdad Heidary

to iran-agile...@googlegroups.com

دوستان سلام عرض شد، وقتتون بخیر

بنده کارشناسی نرم افزار گرفتم و یه سری اطلاعات مختصر و گاها اشتباهی از اصول مهندسی نرم افزار یعنی همون چیزهایی که در دانشگاه ها گفته میشه دارم. حالا می خواستم اصول مهندسی نرم افزار و سپس نحوه اجایل و اسکرام کار کردن رو یاد بگیرم، یعنی در حقیقت آمادگی کافی هم برای فهم کامل مطالب ذکر شده در دوره ها و آمادگی امتحانات پیدا کنم. الان هیچگونه اطلاعات منظم و منسجمی در رابطه با توسعه نرم افزار ندارم. همچنین به دلیل اقامت در شهرستان یک سری محدودیت ها در حضور در جلسات و .. دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید

با تشکر فراوان :)

Ruhollah Delpak

to iran-agile...@googlegroups.com

سلام.
شاید تا پنج شش ماه پیش "ورود به دنیای اجایل و اسکرام" نیازمند مطالعه ی مطالب جسته و گریخته ای بود که دوستان اجایل ما در وبلاگها و انجمن ها منتشر میکردند. بدون اینکه بخوام ذره ای از ارزش کار این بزرگان کم کنم، میتونم بگم که دوستانی که تازه میخوان با اسکرام آشنا بشن، میتونن منبع موثق و جامعی از اصول و روش کاربرد اسکرام رو در کتابی فوق العاده خواندنی که اسفند پارسال ترجمه و متشر شده است، پیدا کنند.
عنوان کتاب: اصول و روش کاربردی اسکرام
انتشارات صفار
امیدوارم خوندن این کتاب از سردرگمی های شما کم کنه.
موفق باشید.

mahmood asadi

to iran-agile...@googlegroups.com
سلام

من حدود یک سال هست که از چارچوب اسکرام استفاده می کنم. منم خوندن کتاب اصول و روش کاربردی اسکرام رو بهتون پیشنهاد می کنم. اما قبل از اون پیشنهاد می کنم مروری کلی بر تمامی روش ها و چارچوب ها داشته باشید و باهاشون بصورت سطحی آشنا بشید . بدلیل اینکه تمام این روش ها و چارچوب ها مناسب مکان و شرایط خاص خودش هست که شما باید تشخیص بدید که کدوم یکی مناسب شماست.

موفق باشید
--

Thanks
-------------

Mehrdad Heidary

to iran-agile...@googlegroups.com
با تشکر از راهنمایی دوستان ، انشالله کتاب گفته شده رو تهیه می کنم. همونطور که گفتم فرض کنید کسی که می خواد شروع کنه اطلاعاتش از روش ها ، چهارچوب ها ، و... برابر صفر هستش. کتاب اسکرام و اکس پی ساده شده رو دارم. حقیقتا می خوام بدونم اگر فردا در تیم نرم افزاری مشغول به کار شدم ، پشتوانه علمی کافی رو داشته باشم. به عنوان مثال روش های ابتدایی مهندسی نرم افزار و روش های نوین مثلا خواندن کل یا خلاصه کتاب پرس من نیاز هستش؟ با اینکه میدونم روش های نوین بهترند و روش های قبلی شاید بهینه نباشند. ممنون میشم اگر جزئی تر هدایت کرده و یا سرفصل و مباحث مورد نیاز در گام اول نفاهیم توسعه نرم افزار رو پیشنهاد کنید.

بازهم از راهنمایی دوستان ممنون

morteza rashidi

to iran-agile...@googlegroups.com
سلام

من فکر میکنم شما باید ابتدا یه مطالعه در مورد موضوعات مطرح شده داشته باشید . تو کتاب پرسمن در مورد متدولوژی های توسعه نرم افزار و زبانهای مدلسازی مثل uml صحبت شده .

متدولوژی های موجود و روز نرم افزار که مشخص هستند . ولی نکته ای که وجود داره اینه که اسکرام یه متدولوژی توسعه نرم افزار نیست بلکه یه چارچوب ( طبق تعریف ) برای توسعه نرم افزار هستش و شما میتونید از متدولوژی های مختلف توسعه نرم افزار و یا از معماری مختلف و زبانهای مدلسازی متفاوت در قالب (در داخل) این چارچوب استفاده کنید . پس اسکرام یه متدولوژی توسعه نیست .

در واقع اسکرام برای شما مسیر رو مشخص میکنه با دستور کارهای مشخص و البته منعطف بسته به شرایطی که میخواید نرم افزار توسعه بدید مثل محدودیتهای سازمانی و ....

قطعا بنده به شخصه توصیه میکنم که کتاب پرسمن البته ویرایش جدیدش رو حتما مطالعه بکنید . و متدولوژی های مطرح شده در این کتاب رو کاملا درک کنید البته اینترنت هم میتونه به مقایسه بین این متدولوژی ها کمک کنه ، همون طور که یکی از دوستان گفتن شما باید یه شناخت در مورد متدولوژی ها و ابزارها پیدا کنید و بسته به محیط و شرایط از این متد ها و ابزارها استفاده کنید .

و همینطور در مورد اسکرام مطالعه بکنید که البته سایت scrum.org و منابعی که معرفی کرده منابع غنی و مناسبی خواهند بود برای شروع و ادامه .

Yours truly
Morteza Rashidi

Sayyid Ayoub Kokabi

to iran-agile...@googlegroups.com
سلام،

ببینید درسته که روش های جدید بهتره بررسی بشن ولی اینکه دوستان عرض کردند متدولوژی ها و روشهای دیگر هم بررسی بشن به این دلیله که بهتر مفاهیم نو را درک کنید. همانطور که قبل از شروع کار با WPF آشنایی با Win32 و Api های مرتبط در درک اصول زیربنایی WPF بسیار موثره چنین چیزی در یادگیری اسکرام هم موثر خواهد بود.
اگر شما اسکرام رو بدون بررسی چرایی اون یاد بگیرید ممکنه همون مشکلاتی که باعث خلق اجایل و اسکرام شده رو به عنوان ایده های نو در اسکرام به کار بگیرید و شروعی دوباره داشته باشید بر تجربه های اشتباه گذشته و این میشه دوباره کاری، ولی بررسی خوب متدهای دیگر و چه بسا قدیمی این مشکل رو تا حد زیادی حل میکنه.
ضمنا یادگیری تئوریک و کتاب وار اسکرام یک لازم هست ولی کافی نیست مخصوصا این مورد که واقعا به تنهایی هم نمیشه عملی کار کرد! چون بدون حضور عملی در یک تیم بر مبنای اسکرام نمیشه به خوبی بر مفاهیم این متد مسلط شد هر چند در ظاهر بعضی موارد اصولا ساده هستند ولی در عمل ممکنه کوچکترین ها و ساده ترین ها، بزرگترین ها و پیچیده ترین ها باشند و بالعکس!
با اینکه تجربه عملی در اسکرام ندارم و اطلاعات ام اولیه است ولی با توجه به عمومیت مشکل شما، تجربیاتم از یک حوزه تخصصی دیگر رو تطبیق دادم بر این موضوع.

و همچنین دو تا نکته دیگر:

1- اسکرام تا حدودی برای برنامه نویس لازمه و آشنایی عمیق با اون مرتبط با تخصص مدیریت پروژه است لذا اگه هدفتون مدیریت پروژه است علاوه بر این باید برنامه نویس با تجربه خوبی هم باشید!

2- فقط برای مطالب جدبد و فقط برای شروع از کتاب های فارسی استفاده کنید آن هم فقط برای آشنایی با کلیت موضوع و در ادامه حتما از کتاب های زبان اصلی استفاده کنید تا روند یادگیری تسریع پیدا کنه.

موفق باشید.

Mehrdad Heidary

to iran-agile...@googlegroups.com
آقایان دلپاک، اسدی و رشیدی ممنون از راهنمایی های خوبتون
فکر کنم بهتره استارت مطالعه رو از یک سر بزنم و همراه با یادگیری متدولوژی ها و چهارچوب های کاری حالا از منابع مختلف، سعی کنم در جلسات حضوری باشم تا راهنمایی کاملتری بگیرم

اگر دوستان دیگری هم نظری و راهنمایی داشتن خوشحال میشم کمک کنن، تشکر فراوان

Mehrdad Heidary

to iran-agile...@googlegroups.com
آقای کوکبی ممنونم بابت اطلاعاتی که دادین، احتمالا بنده شناخت کلی ام از اسکرام کافی نیست و نیاز به فهم بهتر مفاهیم پایه ای دارم که با راهنمایی شما و دوستان متوجه یک سری مطالب شدم
انشالله بتونم حضور موثر تری داشته باشم و بیشتر از راهنمایی های شما دوستان استفاده کنم

تشکر فراوان

Mehrdad Heidary

to iran-agile...@googlegroups.com
اگر بخواهیم نقشه راهی برای گرفتن مدارک بین المللی مرتبط با اسکرام داشته باشیم ، برای ما که ایران هستیم چه مسیری در دسترس هستش؟
ترتیب آزمون ها به عنوان مثال
SC و PSM
به چه شکلی هستش؟ و اگر نحوه آمادگی مناسب رو هم اشاره کنند دوستان لطف کردند

تشکر

Mos Tafa

to iran-agile...@googlegroups.com
این کتاب عالی هست
کتاب روش کاربردی تحلیل نیازمندیهای نرم افزار هم از ضروریات هست
نویسندگان:یوسف مهرداد بیبالان - پویا شهبازیان - منظفر ایراف