Hamont-Achel

Lex Peeters

to insect...@googlegroups.com
Vrijdag en zaterdag actief geweest in het grensgebied tussen Achel en Hamont. Leuk waren o.a. de vele vlinders op de bloemrijke akkers (o.a. honderden Citroenvlinders), veel Heivlinders, een opengekapte plek bij een ven met 40 ex. Klokjesgentiaan en een Bruinrode Heiderouwzwever, een Boszandloopkever en 2 Harkwespen, allen op Belgisch grondgebied.

Opnieuw een nieuwe Harkwespenkolonie gevonden, maar helaas op Nederlands grondgebied.

Ook veel goudwespen actief.

Groet

Lex
boszandloopkever, achel, 4 augustus 2012.jpg
bruinrode heiderouwzwever, achelse heide, 4 augustus 2012.jpg
goudwesp, goudwesp, 4 augustus 2012.jpg
harkwesp, achel, 3 augustus 2012 klein.jpg
harkwesp2, achel, 3 augustus 2012 klein.jpg

Lex Peeters

to insect...@googlegroups.com
Nog eentje, gisteren gemaakt op een deel van de Groote Heide, net in Nederland. Helaas niet scherp, maar ik stuur hem toch rond vanwege de situatie: Harkwesp met prooi.
harkwesp met prooi, gastel.jpg

Gilbert Loos

to insect...@googlegroups.com

Beste insectenliefhebbers,

Mooie foto van Lex van deze Harkwesp met prooi!

De prooi is volgens mij een zweefvlieg van het genus Eristalis (Bij-vlieg). Let op de ader 3 die met een duidelijke diepe bocht naar beneden in cel II duikt.

Groeten,

Gilbert Loos

--
Je ontvangt dit bericht omdat je je hebt aangemeld voor de nieuwgroep 'Insecten van de Kempense Meren'. Als je een bericht naar deze discussiegroep wilt verzenden, stuur je een e-mailbericht naar insect...@googlegroups.com
Als je je wilt afmelden voor deze discussiegroep, stuur je een e-

Ga naar deze discussiegroep op
http://groups.google.com/group/insectskempen?hl=nl voor meer opties

Gery Alaerts

to insect...@googlegroups.com
Goed nieuws om te horen dat dat de lijst met vindplaatsen van harpwesp is achterhaald!

Dit weekend tuinvlinder telling, voor mij heel teleurstellend toch
Ik heb onder andere gemist tov de vorige jaren.

bruin zandoogje, koninginnenpage, gammauil, distelvlinder, klein geaderd witje, groot koolwitje, citroenvlinder, blauwtjes
de lijst is lang....
ook max aantal van 3 voor dezelfde soort is laag

Groeten,
Gery