Témaindító videó

Palócz István

to Informatika érettségi
Sziasztok!

Emitt a témaindító videó:
http://videotorium.hu/hu/recordings/details/4202,evszazad_atveresei_az_informatika_erettsegin

(most került fel csak a netre)

pp

Norbert Parti

to informatik...@googlegroups.com
Nagyon jó! Hatalmas +1 a videónak. Végre valaki felszólal, mekkora bődületes szamárságok vannak az érettségin. Saját tapasztalatból is tudom ezt, mivel 2 éve érettségiztem. A weblapkészítés témakör pedig tényleg egy vicc. Mikor felütöttem az első html-lel foglalkozó könyvet, és rögtön azzal nyit, hogy pont azt kell kerülni amit tanultunk, hát eléggé zavaró. De szerintem ne ragadjunk le írásbelinél, mert szóbeli érettségin is elég nagy butaságok vannak. Emelt szinten is.

Dienes Péter

to Informatika érettségi
Sziasztok, tiszteletem.

Nem tartom magamat profi weboldalkészítőnek, mégis végig kellett
bólogatnom a videó megtekintése közben. Szerencsére nekem tavaly
kimaradt az informatika érettségi, más tárgyból mentem, de most már
duplán nem bánom. Teljesen egyetértek a videó tartalmával.

A mai gyerekek (köztük én is, de inkább fiatalabbakra gondolok) szinte
beleszületnek már ebbe az egészbe, és nem hiszem, hogy lenne olyan
feladat a számítógép mindennapi alkalmazásában, amit nem tudnának
megoldani nehézségek nélkül, hogyha megfelelő alapokat kapnak az
oktatásban. Teljesen természetes számukra (számunkra), hogy mindennap
foglalkozunk ezzel. Ezért is gondolom, hogy arra hivatkozni, hogy
valami túl bonyolult (bizonyos határokon belül természetesen!)
alapszinten butaság. Olyan szinten elterjedt az internet, hogy már-már
alapműveltség lesz lassan egy weboldal alapvető struktúrájának
ismerete a fiatalabb korosztályban.

Persze, amikor látom a mindenkilapja-s és gportalos oldalakat, erősen
megkérdőjelezem önnön magam, hogy tényleg biztos minden gyerek
felkészült-e erre. :) (Tisztelet a kivételnek természetesen.)

Ha nem probléma, itten feldobtam a témát:
http://entity.hu/altalanos-beszelgetes/15506-az-evszazad-atveresei-az...

Igazából ennek a Google csoportnak nem tudom milyen ereje lehetne, de
minden estre támogatandó kezdeményezés.

On ápr. 12, 22:18, Palócz István <tanarurkerem...@gmail.com> wrote:
> Sziasztok!
>
> Emitt a témaindító videó:http://videotorium.hu/hu/recordings/details/4202,evszazad_atveresei_a...

Csaba Szugyiczki

to Informatika érettségi
Annyit fűznék csak hozzá, hogy ugyanez az ECDL vizsgákról is
elmondható. Szmájlikat és clip-art objektumokat kell beszúrni, és 6
éveseknek való bulimeghívókat kell gyártania középkorú,
számítástechnika iránt érdeklődő embereknek is...

Amiről az előadásban nem volt szó... Ki rakott legutóbb zenét, vagy
mindenféle csicsás animációt a prezentációjába?
Miért nem ismerik az emberek a prezi.com-ot? (ami nem mellesleg magyar
kötődéssel is rendelkezik)

Egyedül a táblázatkezelés az, amit nem tudok megszólni hirtelen.
Amit még javasolnék tanításra, az a közösségi oldalak használata,
biztonsági beállítás, esemény, oldal létrehozás és karbantartás.
Google csoportok, dokumentumok működése, közös projekt megvalósítása,
google doksikon kerszetül.

Palócz István

to Informatika érettségi
> Egyedül a táblázatkezelés az, amit nem tudok megszólni hirtelen.

Azért nagyon sok jó dolog is van az érettségiben. A táblázatkezelés, a
programozás, adatbázis kezelés követelményei kifejezetten jók, az
előadásomban a problémás részekre próbáltam koncentrálni.

> [...]
> biztonsági beállítás, esemény, oldal létrehozás és karbantartás.
> Google csoportok, dokumentumok működése, közös projekt megvalósítása,

Igen, igen, igen!

gyLev

to informatik...@googlegroups.com
Hi, mélységesen egyetértek a videóban elhangzottakkal, az informatika érettségi teljesen hibás koncepción alapul, mondjuk a táblázatkezelést az adatbáziskezelést leszámítva.  Ahogy elmondod a videóban, így sokkal több értelme lenne. Igazából az összes tárgyból elkelne ugyanilyen átalakítás nem csak informatikából...
Message has been deleted

Palócz István

to Informatika érettségi
> A legfőbb probléma szerintem pedig az, hogy az informatika tanárok
> képzetlenek.

Nem tudom, Te hány informatika tanárral találkoztál, de én több
százzal és nem tudom osztani ezt a véleményt. Sőt pont az ellenkezője
az igaz. A legtöbb informatika tanár igen is halad a korral és
tisztában van a modern ismeretekkel is.

> Egy új generáció jött létre az évek során - azonban az infótanárok
> (tisztelet a kivételnek) még az előző generációban vannak.
Gondolom ezt a véleményedet Prensky provokatív, gyakran túlzó, de
minden alapot nélkülöző írására alapozod. :)

> A másik gond, hogy mindenki a Microsoft seggnyalója. Az ECDL vizsga
> nem "European Computer Driving License", hanem lényegében "Egész
> Életedben Microsoft Termékeket Fogsz Használni". Ugyanez a helyzet az
> érettségivel.
Ez rég nem igaz, a magyar info érettségi már rég túl van ezen.

> Az informatika érettségiben ami szerintem még nehezményezhető dolog az
> a könyvtárhasználat. Jó-jó az alapműveltséghez tartozik, de nem
> informatika címszó alatt kellene ezt számonkérni. Egyik ismerősöm, aki
> nagyon pro informatikából, és szinte már 10 évesen játékokat írt,
> hobbiként a NASA-t hekkeli, a könyvtárhasználat tételt húzta szóbelin.
> Megbukott.
Én is meghúztam volna. A könyvtárhasználat az informatika tantárgy
része. Pont.
Az, hogy valaki anyanyelvű szinten beszél magyarul, nem jelenti azt,
hogy automatikusan ötöst kap nyelvtanból.

Rémtörténetekkel, pedig tele a padlás. A csoport nem azért jött létre,
hogy ezeket felderítse és közzé tegye.

Kérek mindenkit, hogy ezt itt fejezze be.

Köszönöm.

ljszalai

to informatik...@googlegroups.com
Üdvözlök mindenkit!

20 éve érettségiztem, és akkor még szó nem volt számítástechnika érettségiről. A gyerekeimnek, az utánunk jövő generációnak szeretnék valami jobbat, értelmesebbet, ezért vagyok itt.
Számomra az a kérdés, hogy mit tehetek én személy szerint, és mit tehetünk így csoportként azért, hogy változzon a helyzet? Mintegy bónuszként ráadásul a jó irányba változzon.

De mi is az a jó irány? Ötleteket láttam föntebb, és a jelenlegi állapotok között ezek jó irányoknak látszanak.
De mi lesz 5 év múlva? Lesz-e még akkor GDocuments, vagy addigra azt is bezárják, mint a GWave-t? Ha pedig ezt megtanulják, az nem ugyanaz, mintha Word-öt tanultak volna? Egy fajta eszköz egy fajta feladatra. Rosszul látom?

A NAT-nak van egy tehetetlensége, nem lehet egyik pillanatról a másikra változtatni. Ahhoz, hogy valakit az érettségire föl lehessen készíteni, tudni kell, hogy miből fog az illető vizsgázni? Javítsanak meg a jelenlevők, ha tévedek!

A nagyobbik fiam 4 év múlva kezdi a középiskolát, úgyhogy a határidő részemről adott, és elég közel van. Itt vagyok, mit tehetek?

--
SzaLaci

Utánírás: A gopher talán megérne egy külön témát akár itt, akár magánban. Én 1993-ban találkoztam vele először. Aki akkor született, az mára már érettségizhetett is belőle... Igen, őskövület vagyok, stb. ...

On Monday, April 16, 2012 2:36:23 AM UTC+2, hlorand wrote:
Én is 2 éve érettségiztem, és mondhatom nagyon igaz, ami a videóban
volt.

A legfőbb probléma szerintem pedig az, hogy az informatika tanárok
képzetlenek.
Persze ők is megtanulták a megtanulnivalót 10-15 éve, és lehet, hogy
akkor az nagyon magasszintűnek számított, de mára már elavult.
Az informatika fejlődik a leggyorsabban a tudományágak között, egyet
pislant az ember és a skynet már öntudatra is ébredt...
[...]

érettségivel. Persze megvan a szabad választás joga, de ha egyszer
Gizikének azt tanították, hogy ha szöveget akar bepötyögni a gépbe,
akkor meg kell keresni az asztalon a kék W ikont, akkor ő nem fog mást
választani. Szemléleteket és általános eljárásokat kellene tanítani,
nem pedig konkrét dolgokat.

[...]

A feleltető tanárok pedig szintén elavultak. Egy sját történet: Emelt
szintű szóbelin a fájltárolás került szóba, kérdezgetett a feletető
tanár. Mondanom kellett fájtárolási módszereket. Szinte minden létező
módszert elsoroltam a felhő alapú fájltároláson (cloud computingon)
keresztül a merevlemez RAID-eken át a ferritgyűrűs megoldásig amit az
első számítógépekben használtak a mágnesszalagos DAT meghajtókig. Azt
mondta, hogy oké, de van még egy NAGYON FONTOS amit kihagytam. Ő abból
államvizsgázott. Ez pedig a lyukkártya volt... 'ázzeg. (szerintem
lövése sem volt mi az a cloud computing ) Persze, ha a
számítástechnika történetét húztam volna akkor el is mondom, na de
kéremszépen 2010-2012-ben ne a lyukkártya legyen a lényeg.

Másik eset, amit egyik ismerősöm mesélt, hogy ő tőle azt kérdezétk,
hogy hogyan gyűjtene MA (hangsúlyozom MA) információkat a neten. Ő
szépen sorolta-sorolta a közösségi hálókat, a keresőket, levlistákat,
fórumokat... és mit hagyott ki? A "gopher"-t. Na tegye fel a kezét az,
aki az elmúlt 20 évben használta ezt?

A videószerkesztés, képszerkesztés bevétele a gyakorlati anyagba
nagyon jó ötlet, sőt én azt is javasolnám, hogy a diákkal írassanak cd-
t, tanítsák meg feltelepíteni egy programot (a legtöbb iskolában a
gyakorlathoz a gépet a gyerek előtelepítve kapja, és az otthonra
vásárolt gépet is így és ez nagy probléma), esetlegesen kelljen egyet
twittelni / blog posztot írni, de ami a legfontosabb: Meg kell
tanítani, hogy mindig olvassák el azt ami a képernyőre van írva :)
Hányszor hívtak már fel ismerősök, hogy idézek egy párbeszédet:
-Halló?
-Szia miben segíthetek?
-Hát nem megy a Google
-De mi értesz az alatt, hogy nem megy?
-Nem megy.
-Szóval nincs internet?
-Lehet.
-Mit csináltál azelőtt, amikor volt net?
-Megjelent egy ablak és leOKéztam.
-És mit írt?
-Azt nem tudom nem olvastam.
-(gondolatban: úúú) Jó, akkor most indíts el egy böngészőt.
-Nekem nincs böngészőm
-Akkor mivel internetezel?
-Hát a Goog... jaaa én azzal a mozzarellával!!
-Én: Az nem egy sajt?
(A Mozilla Firefoxra gondolt a kedves user.)

Lehetne számítógépes tanfolyamokat is indítani, ahova olyan emberek
jöhetnek, akiknek a gyerekkorában, amikor suliba jártak még nem volt
informatika oktatás.
Szóval ráférne egy verziófrissítés az informatikaoktatásra...

Norbert Parti

to Informatika érettségi
Én is osztom a vélemény, hogy halad az érettségi. Kicsit lassan, de
halad. Ha jól tudom, lehet már Ubuntut is használni. Mikor készültem,
azért jó volt, hogy kerültek már fel megoldások c++ nyelven is az
internetre. Anno csak Pascalt találtam. Mondjuk pár éve még az
Openoffice-szal elég nehézkes volt az adattáblák inportálása, de ha
lehetne használni phpMyAdmint ez is egyszerűbb lenne. Adatbázis
kezelésből pedig jó lenne ha kézzel is írnának sql lekérdezést a
tanulók. Sok esetben gyorsabb és egyszerűbb is, mint az
"összekattingatós" módszer. Mondjuk lehet, hogy valahol tanítanak
ilyent is, nálunk sajna nem volt.

Palócz István

to Informatika érettségi
> [...]
> Word-öt tanultak volna? Egy fajta eszköz egy fajta feladatra. Rosszul látom?

Jól látod, meg rosszul is. :)

Én azt mondom, lépjünk egy szintet. Tanítsunk úgy, hogy az
eszközfüggetlen legyen. Ezt egy eszközzel kizártnak tartom, ezért
javasolom azt, hogy minél több eszközzel ismertessük meg a diákokat,
akár úgy is, hogy csökkentsük az átadandó anyagot, hisz úgy is
felesleges egy nagy része. Úgy tanítsunk jóval többet, hogy kevesebbet
tanítunk. :)

Az előadásban szereplő példa egyébként ott sántít, hogy egy második
szövegszerkesztő megtanulásához nem kell annyi idő, mint az elsőhöz,
sőt igazából töredék idő kell csak. Nem beszélve a harmadik, negyedik,
stb. szerkesztőkről.

Szóval pont erről beszélek, amiről Te is, hogy az egy program
megtanítása - ha az ott szerzett tudás nem vihető át könnyedén egy
másik, új programra - hibás szemlélet. Szövegszerkesztő lesz harminc
év múlva is. :)

pp