Re: Direkt36: Orbánon bukott el a terv az oroszok kiszorítására a paksi bővítésből

Bela Liptak

May 7, 2024, 3:42:58 PMMay 7
to koro...@msn.com, hungari...@googlegroups.com
Kedves Feri,

Igen, úgy Paks I mint Paks II egy-egy tragédia, de a magyar zsebekbe vándorló orosz lefizetések hirei kezdenek kiszivárogni (a földgázról nem is beszélve). Mint alább láthatod az atomenergia már 2019-ben a legdrágább áramforrás volt, azóta az ára rohamosan emelkedik, persze mindez nem számit Putyin magyar  cselédjeinek, sőt az sem érdekli ezeket a Putyin-inasokat, hogy valaha egyáltalán beindul-e ez a monstrum?

Béla

In a message dated 5/7/2024 2:39:03 PM Eastern Daylight Time, koro...@msn.com writes:

Ferenc Korompai

Sent from my iPhone

Begin forwarded message:

From: "Szabó András, Direkt36" <szabo....@direkt36.hu>
Date: May 7, 2024 at 00:07:46

A kormány a franciákra bízott Paks III-mal tartotta volna sakkban a Paks II-vel elakadó oroszokat.

Évek óta követem, hogy milyen politikai manőverek zajlanak az ország energiaellátását több évtizedre meghatározó paksi atomerőmű bővítése körül. Ezúttal arról szereztem információkat, hogy a kormányzat egyes szereplői a háború miatt milyen tervet eszeltek ki arra, hogy az oroszokra nyomást gyakoroljanak, vagy akár ki is szorítsák őket a paksi beruházásból.

Támogass bennünket adód 1%-ával!

Ha fontos számodra a munkánk, támogass bennünket adód 1%-ával is. A felajánlás részleteit megtalálod a honlapunkon.

Független Újságírók Alapítványa
18075450-1-42

A SZTORI

Pethő András kollégámmal közösen írt cikkünk most jelent meg partnerünk, a Telex oldalán. Itt a cikk bevezetője a legfontosabb részletekkel:

Tavaly tavasszal különleges manőverek zajlottak a régóta húzódó, már évek óta jelentős csúszásban lévő paksi atomerőmű-bővítés körül.

Bár az Ukrajna elleni támadás miatt Oroszországra kivetett nyugati szankciók az atomenergia szektort nem érintették, megindultak spekulációk arról, hogy előbb-utóbb ez is bekövetkezhet. Még az oroszokkal régóta egyre szorosabb szövetséget építő magyar kormányzaton belül is felmerült, hogy vajon az oroszok képesek lesznek-e Paks II. befejezésére.

Ezek az aggodalmak egészen odáig jutottak, hogy a Direkt36 információi szerint a paksi bővítésért felelős állami szereplők körében formálódni kezdett egy olyan elképzelés, amely az oroszok lassú kiszorítását is eredményezhette volna.

Ebben a gondolkodásban kulcsszerepet játszott a beruházással megbízott magyar állami cég, a Paks II. Zrt. A vállalat vezetése tavaly év elején arra jutott, közvetlenül nem konfrontálódnak az oroszokkal, ehelyett a francia Framatome nevű céget bízták volna meg azzal, hogy kezdjenek el építeni egy újabb, Paks III. nevet viselő, bár valószínűleg más helyszínen megvalósuló atomerőművet. Ezzel párhuzamosan a magyar kormányzat komolyabb segítséget már nem nyújtott volna az oroszoknak, ami az elképzeléseik szerint előbb-utóbb a Paks II. beruházás meghiúsulásához vezethetett volna.

Az elgondolásból néhány hét vacillálás után végül nem lett semmi. A történtek részleteit ismerő források szerint hiába támogatta az ötletet Lantos Csaba energiaügyi miniszter is, a miniszterelnök nemet mondott rá. Orbán ragaszkodott hozzá, hogy az oroszok projektje valósuljon meg.

Nem ez volt az egyedüli olyan eset, amikor az Orbán-kormány az elmúlt időszakban nukleáris kérdésben a háború miatt döntéskényszerbe került. Ehhez hasonló helyzet állt elő tavaly a jelenleg is üzemelő Paks I. atomerőművel összefüggésben is.

Az orosz építésű atomerőművet használó kelet-európai országok többsége a háború kitörése után az üzemanyagszállításban igyekezett függetlenedni az oroszoktól. Mivel ilyen típusú reaktorokhoz az amerikai Westinghouse nevű cég már szállított üzemanyagot, ezért több ország is velük szerződött. A szintén orosz fűtőanyagot használó Paks I. 2023 első felében közel állt ahhoz, hogy a környező országok nukleáris létesítményeihez hasonlóan megállapodjon az amerikaiakkal.

A magyar kormány ezt azonban politikai okok miatt az utolsó pillanatban megtorpedózta. A Biden-adminisztrációval való rossz viszony miatt arra jutottak, hogy inkább az amerikai Westinghouse francia riválisával, a Framatome-mal működnének együtt ez ügyben. Az Orbán-kormány annak ellenére ezt az utat választotta, hogy a franciáknak jelenleg nincs Paks I.-ben használható üzemanyaguk.

Orbán sajtófőnöke a megkeresésünkre azt írta: „A paksi beruházásról szóló minden kérdéssel, pletykával, rémhírrel kapcsolatban kérem, forduljon a Külgazdasági és Külügyminisztériumhoz.” A Paks II-t felügyelő külügy, és az energiaügyi tárca, amelyhez Paks I. tartozik, nem reagált a kérdéseinkre.

A teljes cikket itt tudod elolvasni.

 A hasonló ügyek feltárásához rád is szükségünk van. Csatlakozz a Direkt36 támogatói köréhez, és segíts, hogy folytathassuk a munkát!

Támogató leszek!

Megjelent a Mossuk kezeinket, a Direkt36 kórházi fertőzésekről szóló Dokumentumfilmje!

A filmből kiderül, hogyan pereskedtünk, miként dolgoztunk fel egy látszólag értelmezhetetlen adatbázist, és beszéltünk kórházi ápolókkal, orvosokkal, szakértőkkel, betegekkel, mire kiderült: Magyarországon sokkal több kórházi fertőzés történik, mint amit a döntéshozók bevallanak. Nézd meg a filmet online!

HALLGASD A DIREKT36-OT!

A Tilos Rádión minden második kedden 16:30 és 18:00 között élőben beszélgetünk az általunk feldolgozott témákról vagy az újságírással kapcsolatos kérdésekről.

Korábbi adásaink meghallgathatók a Direkt36 podcast-csatornáin is.

Iratkozz fel az általad használt platformokon, és így nem fogsz lemaradni a beszélgetésekről:

Soundcloud
https://soundcloud.com/user-352142716

Spotify
https://open.spotify.com/show/6tpK4oMpo4l3MzH91O4VTJ

Apple
https://podcasts.apple.com/.../direkt36-podcast/id1450597967

Facebook
Twitter
Website
Instagram

This email was sent to koro...@msn.com
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
Direkt36 Nonprofit Kft · Pozsonyi ut 10 · Budapest, Budapest 1137 · Hungary

KEA

May 8, 2024, 2:43:03 AMMay 8
to Bela Liptak, koro...@msn.com, hungari...@googlegroups.com
> [...]
> azóta az ára rohamosan emelkedik, persze mindez nem számit Putyin magyar
> cselédjeinek, sőt az sem érdekli ezeket a Putyin-inasokat, hogy valaha

Az atomenergia átlagosan a legolcsóbbak között van, l. pl.:

http://www.atomforum.hu/aktualis/kulsoktsg.htm

--

Üdvrivalgással:
KEA.