Telepített rendszer: rendszerindító ISO képfájlba

Csaba

Már telepített Linux (Ubuntu) esetén ha azt szeretném, hogy a
rendszerindító kerüljön egy lemezképbe, amelyet ki tudok írni, mit kell
tennem?

Tehát: kiírom egy CD-re és onnan is tudja indítani a rendszert.

Elég lenne csak minimális rendszerindító, a többi szükséges dolgot
betölthetné a lemezről amikor indul, ha ez lehetséges.
Mennyire bonyolult ezt megcsinálni és mit kell alkalmazni?

Csaba

SZABO Zsolt

On Sat, 28 Jan 2023, Csaba wrote:

> [...]
> betölthetné a lemezről amikor indul, ha ez lehetséges.
> Mennyire bonyolult ezt megcsinálni és mit kell alkalmazni?

Szia, ez elég egyszerűnek tűnik...:

https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/html_node/Making-a-GRUB-bootable-CD_002dROM.html

--
sz.zs
* There is a fine line between "hobby" and "mental illness."

Csaba

A választ köszönöm.

A legelső találat ez volt, amit a kereső kidobott és sokat próbáltam.

Hiába próbálkoztam vele, nem sikerült.

Sok iso-t gyártottam a grub-mkrescue parancssal, volt amikor azt is
beállítottam, hogy a rendszer elsődleges lemeznek tekintse stb, nem volt
hajlandó CD-ről boot-olni.

Például - ha a rendszer beengedi és nem szűri ki - ilyen ISO fájlt
gyártottam, a linkről tölthető le:

https://we.tl/t-67qhdEzQKo

Hátha meg lehet mondani hogy ezesetben miképpen, hol hibáztam (és mit).

Régen - Debian esetén - volt olyan lehetőség, hogy indító floppyt
készített valami parancs, mindent rápakolva az adott lemezre azonnal.
Hasonló kellene nekem, csak Ubuntu alá.

Van ötletezzel kapcsolatosan?

Csaba

SZABO Zsolt

On Sun, 29 Jan 2023, Csaba wrote:

> A legelső találat ez volt, amit a kereső kidobott és sokat próbáltam.
>
> Hiába próbálkoztam vele, nem sikerült.

:-(

> [...]
> gyártottam, a linkről tölthető le:
>
> https://we.tl/t-67qhdEzQKo
>
> Hátha meg lehet mondani hogy ezesetben miképpen, hol hibáztam (és mit).

Sajnos, erre most nem tudok vállalkozni...

> Régen - Debian esetén - volt olyan lehetőség, hogy indító floppyt készített
> valami parancs, mindent rápakolva az adott lemezre azonnal. Hasonló kellene
> nekem, csak Ubuntu alá.

Én nemrég multiboot-os UEFI-s USB írásával küzdöttem, és közben láttam egy
linket, ami a live CD-k boot-olási metódusának koppintását tárgyálta, de
most nem találom (talán archlinux-os volt, de lehet hogy ubuntu v.
stackoverflow oldalon láttam).

Ugyan cd-kkel is már elég rég foglalkoztam... de mivel a debian
installerek is hybrid iso-k, azaz pendrive-ra és CD-re ugyanazt az ISO-t
lehet kiírni, ugyanúgy bootolni fog (https://www.debian.org/CD/faq/#write-usb)
ezért lehet, hogy ez a hybrid iso segítene:

https://wiki.archlinux.org/title/Multiboot_USB_drive

az iso.image-en tipikusan 3 GPT particiot kell létrehozni:

1. 1M (2048s) BIOS boot
2. ~200-500M EFI System (fat32!)
3. maradék (ext4/ntfs/...???) én USB-n ntfs-t csináltam

losetup -P /dev/loop0 iso.image
mkdosfs -F32 -n ESP /dev/loop0p2
mount /dev/loop0p2 /mnt
mkdir /mnt/boot # bootloaders like this
grub-install --target=i386-pc --recheck \
--boot-directory=/mnt/boot /dev/loop0 #this needs the BIOS partition
grub-install --target=x86_64-efi --removable \
--boot-directory=/mnt/boot --efi-directory=/mnt
cd /mnt/EFI/BOOT
mv BOOTX64.EFI BOOTX64.EF_ # nekem csak így működik.,,
cp -a grubx64.efi bootx64.efi

Ezután már csak az /mnt/boot/grub-ba kell még bemásolni egy alkalmas
grub.cfg-t... aztán

umount /mnt && losetup -d /dev/loop0

--
sz.zs