[lk] Debian telepites particionalasi hiba

Kovács Géza

Debian legfrissebb stabil kiadását szeretném telepíteni, de furcsa
partícionálással kapcsolatos hibába ütközöm, melynek következtében a
telepítést nem tudom elvégezni.
Ubuntu-t is próbáltam a sikertelen Debian telepítés után
(kíváncsiságból), de a hibaüzenet ugyanaz.

Sajnos a hibajelenség szempontjából teljesen mindegy, hogy kézileg
partícionálom a lemezt, vagy a rendszerre bízom, hogy tegye ezt meg,
hiába törlöm az összes partíciót és hozok létre új partíciós táblát
kézileg, semmi sem változik.
A hibaüzenetben leírtakat követem, törlöm és ismét létrehozom a
hivatkozott partíciót, de hiába, semmi sem változik.
A hibaüzenet:

"A / ponthoz társított /dev/sdb1 partíció a lemez minimum igazításától
3584 távú bájtnál kezdődik, ami nagyon rossz teljesítményt
eredményezhet.
Mivel most formázza ezt a partíciót, ajánlatos e problémát most
javítania, a partíció újraigazításával, ezt később nehezebb lenne. E
célból lépjen vissza
a partícionáló menübe, törölje a partíciót és hozza létre újra hasonló
pozícióban ugyanilyen beállításokkal. Így a partíció kezdete a legjobb
helyre kerül
e lemezen."

megkérdezi, hogy vissza kívánok -e lépni a partícionálási menübe. A
"nem" lehetőséget választva tovább lehet lépni, de a változások
elvesznek, nem írja
a lemezre, így a rendszert nem tudom telepíteni a "rendszer
telepítése" lehetőséggel...
Az "igen" opciót választva törölhetem végtelenségig a partíciókat
kézzel, vagy hozhatok létre újakat, a "Partícionálás lezárása és
változások mentése" lehetőségre kattintva ugyanezzel a hibaüzenettel
megáll.

Live rendszerről Gparted-del ránéztem és feltűnt, hogy ha létrehozom
az első partíciót, mindig elétesz egy 33 MB méretű nem használt
területet, ez nem tudom, miért van és hogy lehet -e szerepe a
problémával kapcsolatban...
Ha új partíciós táblával indítok, akkor is ez van....

Nem tudom, számít -e az, hogy egy USB házban lévő külső merevlemezre
szeretném feltelepíteni a rendszert...
A gép biztos hogy kezeli, 1 TB-s merevlemezről van szó, 2 TB-ig kezeli
a merevlemezeket.

Mit tegyek?

Üdv: G

Zana János

2017.09.06. 19:29 keltezéssel, Kovács Géza írta:
> [...]
> a partícionáló menübe, törölje a partíciót és hozza létre újra hasonló
> pozícióban ugyanilyen beállításokkal. Így a partíció kezdete a legjobb

Csaknem ugyanebbe a hibába futottam bele debian 9.1 stretch
telepítésnél. Sem a lilo, sem a grub nem telepíthető az MBR-be.
A partíciós tábla egy kis unfomatted területtel kezdődik.
Reboot után annyi jelenik meg a képernyőn, hogy boot rescue>
Üdv, János

Lajber Zoltan

On Wed, 6 Sep 2017, Kovács Géza wrote:

> Debian legfrissebb stabil kiadását szeretném telepíteni, de furcsa
> partícionálással kapcsolatos hibába ütközöm, melynek következtében a

Ha nincs rendes kornyezet (tftpboot, diskless linux ;), akkor usb-rol
bootolok egy grml-t, abbol megcsinalom a diszkeket kezzel, ahogy szeretnem
(raid, lvm, stb), bemount-olom megfeleloen, majd debootstrap-el telepitek
alap debiant. Errol a modszerrol tobb leirast is lehet talani a neten, de
ha keritek, holnap irok egy rovidet.

A debian telepito szerintem tul hulyebiztos probal lenni, hasznalhatatlan.

Udv,
-=Lajbi=-----------------------------------------------------------------
LAJBER Zoltan
engineer: a mechanism for converting caffeine into designs.

Kovács Géza

Végülis megoldottam, Gdisk-kel letöröltem és új partíciós táblát, majd
új partíciókat hoztam létre és teljesen jó lett. :-)

Köszönöm a segítséget.

Nagyon érdekelne az ismertető, amit Zoltán említett.

Üdv: G

Lajber Zoltan

On Mon, 18 Sep 2017, Kovács Géza wrote:

> Nagyon érdekelne az ismertető, amit Zoltán említett.

Egy rövid, ami alapján boldogulni lehet. Azért megfontoltan csináld, értsd
meg és gondolkozz, mert nem teljesen pontos, fejből írom. Inkább csak
vezérfonal!

Tegyük fel, hogy grml-t usb-ről bootolsz, /dev/sda -ra telepitesz és grub
lesz a master boot recordban. Ha nem, akkor ezt át kell variálni.

Szóval:
0, grml-ből megcsinálod a diszket, ahogy szeretned. Desktop rendszernél én
nem spillázom túl, egy partició, és kész. Szervernél egy kis /boot, egy
/root, a tobbi lvm. Persze mindez raid-en vagy storage-on, de az más.
Be kell mountolni tervezett root particiót az /mnt -re.
Ha vannak további particiók, akkor azt innen folytatva, pl /mnt/boot, stb.
Ha mount ok, akkor jöhet maga a telepítés.

1, telepítünk egy alap stable debian-t:
grml-debootstrap --target /mnt --grub /dev/sda

2, Néhány fájlt érdemes kézzel még ebben a fázisban kijavítani:
- /etc/hosts
- /etc/hostname
- /etc/resolv.conf -ez generálódik, ezért érdemes a megfelelő adatokat pl.
az interfaces fájlba írni
- /etc/network/interfaces:
iface eth0 inet static
address 192.168.1.55
netmask 255.255.255.192
gateway 192.168.1.62
dns-nameserver 192.168.1.58
dns-search domainem.hu

- /etc/motd :

> Authorized access only <

3, /mnt -be chroot-olva lehet telepíteni néhány extra csomagot, én pl:
apt-get install sudo vim gawk tcpdump mtr-tiny bash-completion

- ssh reconfig:

dpkg-reconfigure openssh-server 2022

- sudo beállítás: sudo group létrehozás, config, pl.:

%sudo ALL=NOPASSWD: ALL

- felhasználók létrehozása, ssh kulcsok elhelyezése, sudoers csoport
tagság

Ezt követően elvileg bebootolható az alap rendszer, van ssh, és be lehet
lépni. Nagyon kevés felesleges csomag van, építhető a rendszer.

Remélem segítettem.

Üdv,

PTG

On Wed, Sep 06, 2017 at 09:01:04PM +0200, Lajber Zoltan wrote:
> A debian telepito szerintem tul hulyebiztos probal lenni, hasznalhatatlan.

Ha jól értem, a /usr gyakorlatilag nem lehet külön LVM kötet, a boot
közben a debianosok feltételezik, hogy ha a root fel van mountolva már,
akkor a /usr is fel van mountolva már.

--
PTG
QOTD:

Hegedüs Ervin

On Mon, Sep 18, 2017 at 03:55:05PM +0200, PTG wrote:

> Ha jól értem, a /usr gyakorlatilag nem lehet külön LVM kötet, a boot
> közben a debianosok feltételezik, hogy ha a root fel van mountolva már,
> akkor a /usr is fel van mountolva már.

ezt miből gondolod (hogy a /usr nem lehet külön partíción)?

Nekem a mai napig így van minden rendszer, a nyáron installált
9-es Debian is. Ráadásul LVM-en :).

a.

Lajber Zoltan

On Mon, 18 Sep 2017, PTG wrote:

> Ha jól értem, a /usr gyakorlatilag nem lehet külön LVM kötet, a boot
> közben a debianosok feltételezik, hogy ha a root fel van mountolva már,
> akkor a /usr is fel van mountolva már.

Én azt mondtam, hogy LVM-el olyant csinálsz, amit akarsz. De az /usr/-t
nem szelszeru kulon pakolni szerintem.

Udv,
-=Lajbi=-----------------------------------------------------------------
LAJBER Zoltan
engineer: a mechanism for converting caffeine into designs.

Kovács Géza

LVM-met miként tudok létrehozni Linux telepítés előtt és hogy oldható
meg, hogy a telepítő ezt felismerje?
Mennyiben bonyolodik a helyzet, ha titkosított LVM-met szeretnék
létrehozni? (gondolom ezt előtte valahogy fel kell csatolni jelszóval)
Utolsó kérdés, hogy egyetlen partíción is létre tudok hozni LVM-met,
nem csak akkor, ha az egész lemezt fel akarja használni (1. partíción
már van más oprendszer)?

Üdv: G

Hegedüs Ervin

On Mon, Sep 18, 2017 at 07:11:54PM +0200, Kovács Géza wrote:
> LVM-met miként tudok létrehozni Linux telepítés előtt és hogy oldható
> meg, hogy a telepítő ezt felismerje?

ha még nem csináltál ilyet, célszerű utánanézni (a kérdés nem
utánanézés :)), pl:
https://www.youtube.com/watch?v=lz4Bd3fhN_c

vagy lépésről lépésre képekkel támogatva:
https://www.tecmint.com/install-debian-8-with-luks-encrypted-home-var-lvm-partitions/

> Mennyiben bonyolodik a helyzet, ha titkosított LVM-met szeretnék
> létrehozni? (gondolom ezt előtte valahogy fel kell csatolni jelszóval)

erről mintha lenne szó az utolsó linken levő doksiban

> Utolsó kérdés, hogy egyetlen partíción is létre tudok hozni LVM-met,
> nem csak akkor, ha az egész lemezt fel akarja használni (1. partíción
> már van más oprendszer)?

igen, fizikai vagy kiterjesztett partíción is lehet LVM, amire
elkészíted a köteteket.

I � UTF-8

Lajber Zoltan

On Mon, 18 Sep 2017, Kovács Géza wrote:

> LVM-met miként tudok létrehozni Linux telepítés előtt és hogy oldható
> meg, hogy a telepítő ezt felismerje?

roviden, csak pelda, nem pontos!
pvcreate /dev/md0
vgcreate raid1 /dev/md0
lvcreate -L1G -n usr raid1

HA a grml-bootstrap-et akarod, akkor ezt bemountolod az /mnt/usr -re
azaz:
mount /dev/(leendoroot) /mnt
mkdir /mnt/usr
mount /dev/raid1/usr /mnt/usr

Es persze a leendo fstab-ot (most /mnt/etc/fstab) megfeleloen kitolteni.

A titkositas plusz lepes. A jelszot tobb fele modon meg lehet oldani.
Ha egy diszken tobb OS van, akkor csak az adott OS-hez tartozo particiot
(pv-t...) vagy reszet titkositanam.

PTG

On Mon, Sep 18, 2017 at 05:28:16PM +0200, Hegedüs Ervin wrote:

> ezt miből gondolod (hogy a /usr nem lehet külön partíción)?
>
> Nekem a mai napig így van minden rendszer, a nyáron installált
> 9-es Debian is. Ráadásul LVM-en :).

https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/3sl82q/debian_jessie_boot_bug_when_usr_is_a_logical/

Nyáron (pont a strech kiadása előtt) :( telepítettem egy szervert és én
belefutottam ebbe. A telepítővel beállítottam mindent; a / egy sima
raid1 volt, a diszkek maradék terültei is raid1-ben voltak, de ott lvm
köteteket csináltam a /usr, /var és /home számára és nem bootolt be a cucc.

Egy live CD-ről bebootolva a /usr-r átmásoltam a /-t tartalmazó partícióra
(semmi mást nem változtattam), akkor beindult simán.

Ekkor találtam a fenti fórumon, hogy ebbe más is belefutott.

--
PTG
Amnesia used to be my favorite word, but then I forgot it.

Ervin Hegedüs

Hello,

On Tue, Sep 19, 2017 at 08:22:33AM +0200, PTG wrote:

> https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/3sl82q/debian_jessie_boot_bug_when_usr_is_a_logical/
>
> Nyáron (pont a strech kiadása előtt) :( telepítettem egy szervert és én
> belefutottam ebbe.

Strech vagy Jessie volt, amit telepítettél amúgy? (Nálam
mindkét rendszernél működik egyébként,)

> A telepítővel beállítottam

a fenti linken upgrade után jött elő ez a hiba, nem telepítő
utáni állapot... :) (Ettől függetlenül természetesen lehet új
telepítésnél is ilyen.)

> [...]
> (semmi mást nem változtattam), akkor beindult simán.
>
> Ekkor találtam a fenti fórumon, hogy ebbe más is belefutott.

Pár éve a systemd fejlesztők találták ki, hogy a /usr nem kell
külön fájlrendszerre. Ubuntunál én is szívtam ezzel, egyszerűen
nem bootolt be a rendszer, ha külön partíción volt a /usr.
Előszedtem egy korábbi Ubuntu verziót, ami ráadásul LTS volt,
azzal ment minden.

Debian-nál még nem találkoztam ilyennel.

Az volt az utolsó Ubuntu telepítésem.

a.

Lajber Zoltan

On Tue, 19 Sep 2017, Ervin Hegedüs wrote:

> [...]
> nem bootolt be a rendszer, ha külön partíción volt a /usr.
> Előszedtem egy korábbi Ubuntu verziót, ami ráadásul LTS volt,

Mint regi unix-okon es linuxon nevelkedett, fel nem foghatom, hogy egy
processnek (ok pid 1 kicsit mas process, de akkor is) mi koze hozza?
Ha en az fstab-ban berakom mielott hivatkozok ra, akkor mennie kell, es
kuss.
Meg egy nagy szog a systemd koporsoba, ha nem lenne eddig is eleg.

PTG

On Tue, Sep 19, 2017 at 08:33:58AM +0200, Ervin Hegedüs wrote:

> Strech vagy Jessie volt, amit telepítettél amúgy? (Nálam
> mindkét rendszernél működik egyébként,)

Jessie volt sajnos. Aztán dist-upgrade-eltem, de jobb lett volna várni egy
kicsit, hogy szűz telepítés legyen, csak hát ugye sosem lehet tudni,
hogy mikor adják ki a következő verziót.

> a fenti linken upgrade után jött elő ez a hiba, nem telepítő
> utáni állapot... :) (Ettől függetlenül természetesen lehet új
> telepítésnél is ilyen.)

Nekem tuti ez történt.

> [...]
> Előszedtem egy korábbi Ubuntu verziót, ami ráadásul LTS volt,
> azzal ment minden.
>
> Debian-nál még nem találkoztam ilyennel.

Hát pedig az történt, amit írtam és nem tudom, hogy mit ronthattam volna
el egyátalán... (A linken azt írták -- persze ez egy pár éves fórumbejegyzés
--, hogy errefelé tart gyakorlatilag az összes linux disztró, azaz hogy
nem támogatják, hogy a /usr külön fájlrendszeren legyen. Jó, mondjuk
a fórum színvonalát olyan válasz is jellemzi, hogy "egyátalán nem értem,
hogy mi szükség van egyátalán a logikai kötetekre" stb. De a kérdező és
egy-két válasz egész szakszerűnek tűnt.

Tamás

--
PTG
The grass is always greener on the other side of your sunglasses.

PTG

A telepítő dvd/cd-ről telepítettél?

--
PTG
Your friends will know you better in the first minute you meet than your

Hegedüs Ervin

Hello,

On Tue, Sep 19, 2017 at 10:33:54AM +0200, PTG wrote:

> A telepítő dvd/cd-ről telepítettél?

igen,

a.

Kosa Attila

On Tue, Sep 19, 2017 at 08:33:58AM +0200, Ervin Hegedüs wrote:

Wheezy-rol csinaltam dist-upgrade-et Jessie-re, amikor hasonlo
nyugom volt, nem latta reboot utan az lvm-en levo /usr-t. A
/etc/initramfs-tools/scripts/local-top/ konyvtarba tettem egy
szkriptet az alabbi tartalommal, 0755 jogokkal:

#!/bin/sh

PREREQ="mdadm mdrun multipath"

prereqs()
{
echo "$PREREQ"
}

case $1 in
# get pre-requisites
prereqs)
prereqs
exit 0
;;
esac

if [ ! -e /sbin/lvm ]; then
exit 0
fi

modprobe -q dm-mod

lvm vgchange -ay

exit 0

Ezutan ujrageneraltam az initrd-t, es igy mar "inicializalta" a
boot soran az lvm particiokat, es "meglatta" a /etc/fstab fajlban
UUID-vel felvett /usr particiot.

Vadonatuj Jessie telepitesnel (netinst cd-rol) soha nem
problemazott az lvm-re tett kulon /usr particio miatt... Es ott
nem is kellett ilyen "varazslasokat" csinalni, nem volt szukseg a
fenti szkriptre sem.

--
Udvozlettel
Zsiga

Móczik Gábor

2017.09.18. 20:45 keltezéssel, Lajber Zoltan írta:
> roviden, csak pelda, nem pontos!
> pvcreate /dev/md0
> vgcreate raid1 /dev/md0 lvcreate -L1G -n usr raid1

Annyi hozzáfűznivalóm lenne, mint javaslat, hogy érdemes a VG-t
valami kevésbé sablonos névvel ellátni.

Ez akkor tud igazán nagy segítség lenni, ha valamilyen exrémebb
boot hiba miatt azt a rescue megoldást választod (liveCD helyett),
hogy átteszed másik gépbe a diszkeket egy működő rendszer mellé.

Ha ilyenkor a másik rendszeren is van ugyanilyen nevű VG,
az csak tovább nehezíti a dolgokat.

Üdv:
Gábor