[lk] Dupla wifi

dr. Zana János

Bocsánat, egy kicsit off-topik (de nem tudom, hol kaphatok erre
használható választ máshol)

Kezd sok lenni a jóból. Szeptemberben új modemet kaptam a Telekomtól.
Mivel nincs megfelelő térereje, vettem egy TP-Link routert mellé. Most
meg a(z) UPC felajánlotta, hogy ő is ad nekem hálózatot, anélkül, hogy
emelkedne a havi díjam. Ki ne fogadná el? Az valószínűleg Connect box lesz.

Ma jutott eszembe, hogy ezzel már túl bonylult lesz a hálózatom. Mi van,
ha egy hálózaton két GW figyel a 192.168.0.1 címen? Mikor melyiket
szólítom meg?

A másik, hogy a netmask-nak is olyannak kell lennie, hogy a két hálózat
lássa egymást (ha másért nem, a WIFI nyomtató elérése céjából).

--
dr. Zana János -- otthoni posta

Kiss Gabor

On 02/27/2018 12:44 PM, dr. Zana János wrote:
> Mi van,
> ha egy hálózaton két GW figyel a 192.168.0.1 címen?

Szopás.
De valójában az nem EGY hálózat lesz.

> Mikor melyiket szólítom meg?

Amelyiket utoljára konfigurálta fel magának a géped.
Ugyebár KÉT wlan interfészed lesz, mert eggyel nem lehet egyszerre
kétfelé csatlakozni. Az egyikre lefut a DHCP kliens, ad neki IP címet.
A másikra is futna, de nem tudja felkonfigolni, mert az a network
már foglalt. Pont.

Legalább az egyik routerben át kell állítanod a címtartományt.

> A másik, hogy a netmask-nak is olyannak kell lennie, hogy a két hálózat
> lássa egymást

Pardon? :-o

Lajber Zoltan

On Tue, 27 Feb 2018, Kiss Gabor wrote:

> Legalább az egyik routerben át kell állítanod a címtartományt.

Ha mas az SSID, akkor ket fuggetlen halozat, es mar ott eldol, ki merre
beszel.
Ha egy SSID... na az nem jo. Elvileg lehetne VRRP-t a routereken, de az
mas teszta.

Udv,
-=Lajbi=-----------------------------------------------------------------
LAJBER Zoltan
engineer: a mechanism for converting caffeine into designs.

Attila Rajmund Nohl

dr. Zana János <janos...@t-online.hu> írta (2018. február 27. 12:44):
> [...]
>
> Ma jutott eszembe, hogy ezzel már túl bonylult lesz a hálózatom. Mi van,
> ha egy hálózaton két GW figyel a 192.168.0.1 címen? Mikor melyiket

A három WiFi hálózat nem fogja zavarni egymást fizikailag?

Kiss Gabor

On 02/27/2018 02:37 PM, Lajber Zoltan wrote:

> Ha mas az SSID, akkor ket fuggetlen halozat, es mar ott eldol, ki merre
> beszel.
> Ha egy SSID... na az nem jo. Elvileg lehetne VRRP-t a routereken, de az
> mas teszta.

Na de egy interfésszel csak egy WiFi-re csatlakozhat. Tehát kettő kell.
Két interfész címe meg ne legyen ugyanabban a hálózatban, mert
megbuggyan a routing. Nem tudja mejd melyiken küldje ki a csomagot.

dr. Zana János

2018. 02. 27. 14:37 keltezéssel, Lajber Zoltan írta:

> Ha mas az SSID, akkor ket fuggetlen halozat, es mar ott eldol, ki
> merre beszel.
> Ha egy SSID... na az nem jo. Elvileg lehetne VRRP-t a routereken, de
> az mas teszta.

Az SSID természetesen különbözik, azt tudom állítani. De mi történik, ha
beírom a böngészőbe, hogy
http://192.168.0.1
Az válaszol, amelyik közelebb van?
Konkréten: néztem a jelenlegi készülékek beállításait. de ennek
megváltoztatására nem találtam menüpontot. Ez valószínűleg gyári
beállítás tárgya, és nem lehet hozzányúlni.
A Telekom az ZTE Speedport                     http://192.168.1.254
A saját TP-LINK Archer1200                       http://192.168.0.1
Ha a(z) UPC hoz egy Connetbox-ot, az is http://192.168.0.1 (valószínűleg)
Nekem valahogy lehetővé kell tennem, hogy e kettőt külön adminisztálhassam.

Amit Gábor írt, azt tényleg meg kell tennem, ezt megtaláltam a menüben.

Most próbálgatom, és a TP-LINK menüjében a következőt találtam:
Advanced -->> Network --> LAN
MAC address (valami)
IP address: 192.168.0.1
Subnet mask: 255.255.255.0
SAVE
Merjem ez utóbbi két adatot állítani?
Például így:
IP address: 192.168.2.1
Subnet mask: 255.255.0.0
RESTART ...
Üdv, János

dr. Zana János

Na de egy interfésszel csak egy WiFi-re csatlakozhat. Tehát kettő kell.
> Két interfész címe meg ne legyen ugyanabban a hálózatban, mert
> megbuggyan a routing. Nem tudja mejd melyiken küldje ki a csomagot.

Az eladó egyébként azt mondta, hogy nyugodtan kikapcsolhatom a TELEKOM
ZTE készüléken a WIFI-t. Ezt valójában megtehetném, mert már minden
kliens az erősebb routerre kapcsolódik (ez csak az eternet jelét ereszti
tovább). Erre azonban nincs is szükség, mert ütközés csak a másik két
router között áll fenn.   Üdv, ZJ

Kiss Gabor

On 02/27/2018 05:04 PM, dr. Zana János wrote:

> Most próbálgatom, és a TP-LINK menüjében a következőt találtam:
> Advanced -->> Network --> LAN
> MAC address (valami)
> IP address: 192.168.0.1
> Subnet mask: 255.255.255.0
> SAVE
> Merjem ez utóbbi két adatot állítani?
> Például így:
> IP address: 192.168.2.1
> Subnet mask: 255.255.0.0

A maszkot inkább ne, mert akkor átfedés lesz a két network közt.
A címet nyugodtan átírhatod.
Ne ijedj meg, a kapcsolat megszakad majd, hiszen a gépeddel attól kezdve
már az új címre kell csalatkoznod.

kissg

Volarics István

Ha jól értem 2 db internet elérésed lesz:

Ez nem olyan triviális, hogy miként kell használni, de itt

van egy képzés:

https://devopsakademia.hu/kurzus/valoban-redundans-internet-kapcsolat-kialakitasa/

és a leírása alapján te valami ilyet szeretnél....

és akkor ez irányba kell keresgélned.

:Voli

Attila Rajmund Nohl

dr. Zana János <Janos...@t-online.hu> írta (2018. február 27. 17:04):

> Az SSID természetesen különbözik, azt tudom állítani. De mi történik, ha
> beírom a böngészőbe, hogy
> http://192.168.0.1
> Az válaszol, amelyik közelebb van?

Ha két külön SSID van, akkor az két külön hálózat (mintha más-más
kábelt dugnál a gépbe). Mindkét hálózaton lehet ugyanaz az IP
címtartomány (nálam is van 192.168.0.1), az fog válaszolni, amelyik rá
van kötve az adott hálózatra (ugyanazt az SSID-t használja). Ezek a
routerek általában NAT-olnak is, elrejtik a privát tartományt, tehát a
két hálózat egymást nem fogja látni (pl. ha az egyikre konfigurálod a
hálózati nyomtatót, a másik SSID-re kapcsolódó gépek nem fognak tudni
nyomtatni).

dr. Zana János

> [...]
> két hálózat egymást nem fogja látni (pl. ha az egyikre konfigurálod a
> hálózati nyomtatót, a másik SSID-re kapcsolódó gépek nem fognak tudni
Valóban szerteném, ha a wifi nyomtató bármelyik hálózatból elérhető legyen.
Önmagamnak azt állítok be, amit akarok: két SSID lesz.

A feleség nyugodtan lehet a másik hálózaton (neki az lesz a gyorsabb),
az ő Samsung tabletje azt szokta kiírni, hogy "Canon nyomtatóra a
nyomatás nem engedélyezett" Jó, mi?

dr. Zana János

> [...]
> van kötve az adott hálózatra (ugyanazt az SSID-t használja). Ezek a
> routerek általában NAT-olnak is, elrejtik a privát tartományt, tehát a
A két routert és a range extendert az asztali gépről adminiszrálom.
Ez épp annak köszönhető, hogy a TP-LINK-nek jó a térereje.
De, mielőtt megvettem volna, az extender a Telekom routerjét nem látta.
Le kellett szerelenem, hogy beállíthassam; le is tört az antennája. Host
a jó térerejű hálózaton döccenés nélkül működik és távolról
adminisztálható. Üdv, János
U.I. ja, és az Ookle, vagy Speedtest szerint az átviteli sebesség WIFI-n
épp akkora, mint kábelen. Vagyis a szolgáltatás által elérhető maximum.

Kiss Gabor

> [...]

> Ma jutott eszembe, hogy ezzel már túl bonylult lesz a hálózatom. Mi van,
> ha egy hálózaton két GW figyel a 192.168.0.1 címen? Mikor melyiket

Na most tisztázzuk!
Az a követelmény, hogy egy-egy számítógép egyidejűleg MINDKÉT
hálózatot elérje?
Mert ha nem, akkor nincs semmi probléma.
De ha igen, ha csak egy olyan host (azaz bármi, aminek IP címe van) is
akad, amelyik mindkét irányba forgalmaz, akkor aszerint járj el, amit
korábban írtam!

> A másik, hogy a netmask-nak is olyannak kell lennie, hogy a két hálózat
> lássa egymást (ha másért nem, a WIFI nyomtató elérése céjából).

Ezt még nem fejtetted ki.
Tippelek: van egy nyomtatód, ami az EGYIK WiFi routerre csatlakozik.
Azt a MÁSIK hálózatából nem fogod látni mindaddig, amíg nincs egy olyan
router, ami mindkettőt eléri. Ezen semmilyen netmask nem segít.

Ez a bizonyos router technikailag lehetne a két meglévő (ha például
egy dróttal összekötöd őket). De mindenképpen beléjük kell konfigurálnod
egy-egy statikus route-ot. És megeshet, hogy az egyik nem hagyja, hogy
konfiguráld.

kissg

Norbert Vastagh

Hello!

Ha kell a ket internet kapcsolat, en raszannek egy kis penzt, es
megcsinalnam rendesen ;-)

Vennek egy olcso load balancer routert (pl. TP-Link TL-R470T+) ,
arra dugnam az internet kapcsolatokat.
A LAN portjaira meg mehetne egy (vagy tobb) switch, meg AP.
Igy mindenki mindig minden kapcsolatot maximalisan ki tud
hasznalni, es az a kis router tizenezer forintba kerul...

Udv: Vasti

dr. Zana János

> [...]
> De ha igen, ha csak egy olyan host (azaz bármi, aminek IP címe van) is
> akad, amelyik mindkét irányba forgalmaz, akkor aszerint járj el, amit
A családom nem igényli. Nekik jó lesz a mobilhoz az a WIFI hálózat,
amely épp nagyobb térerejű.
Én örültem volna a kettős hálózatnak, de inkább kíváncsiságból, mint
szükségletből.
Jó lesz nekem egyetlen hálózat is a tartalék gép és a laptop eléréséhez.

...Habár olyat még sose csináltam, hogy guest network. D ez is
kíváncsiság, nem szükséglet.
> [...]
> router, ami mindkettőt eléri. Ezen semmilyen netmask nem segít.
> Hasonlóképpen, csak az egyik hálózatból fogok nyomtatni.
Kösz az eddigieket. Üdv, János

Móczik Gábor

2018.02.28. 12:04 keltezéssel, Norbert Vastagh írta:
> [...]
> Igy mindenki mindig minden kapcsolatot maximalisan ki tud
> hasznalni, es az a kis router tizenezer forintba kerul...

Nem volna már akkor érdemesebb egy Mikrotik-et venni?

RB951G-2HnD mondjuk. Van benne 5db gigabit port, Wifi AP,
Virtual AP lehetőség, és meg lehet vele oldani az összes
felsorolt problémát, meg kétezer olyat is, amit még nem
sorolt fel. :-)

Húszezer alatt van, ha jól rémlik, és külön AP már nem kell
utána.

Szolgáltatói routerekkel szerintem ez az egész egyáltalán
nem fog menni, mert azok általában sima kétportos routerek,
amire rá van akasztva egy switch, arra egy AP, aztán csókolom.
Nem fogsz tudni routingot létrehozni a két hálózat között.
A két eszközt be tudod tenni egy LAN-ba IP ütközés nélkül, de
ettől még nem lesz se load-balancing, se failover. Azt tudod
beállítani, hogy fixen kimegy az egyiken és kész.

Ezen kívül pl. a TCom elég hulladék lebutított vackokat hord ki,
nagyjából semmi sem állítható rajta, de még azt is elfelejti
egy reboot után... :-S

Üdv:
Gábor

Norbert Vastagh

Móczik Gábor <pm_le...@progzmaster.hu> írta (2018. február 28. 21:00):

> Nem volna már akkor érdemesebb egy Mikrotik-et venni?

Az eszembe sem jutott, mert nem baratom ;-)
Probalkoztam mar Mikrotik routerrel, de otthonra tul bonyolult.
(legalabbis nekem)

Móczik Gábor

2018.03.01. 11:26 keltezéssel, Norbert Vastagh írta:

> Az eszembe sem jutott, mert nem baratom ;-)
> Probalkoztam mar Mikrotik routerrel, de otthonra tul bonyolult.
> (legalabbis nekem)

Fél óra alatt ki lehet ismerni annyira, hogy legyen net.
Bár ha tényleg semmi több nem kell, mint amit egy kommersz router tud,
akkor valóban lehet, hogy felesleges.

Bár nem mondanám feleslegesnek, ha netán érdekel a hálózatok témakör.
Otthon meg lehet tanulni alap szinten használni, aztán ha egyszer majd
valahová kell valami komolyabb megoldás, akkor lesz egy eszköz a kezedben.

Egy egyszerű feladatot egyszerűen meg lehet vele oldani, a default
konfig meg pont egy SOHO routert modellez, abból ki lehet indulni.

Használd a WinBox GUI-t hozzá, elég jó, az összes feladat megoldható
vele. Lehet, hogy most páran nem fognak velem egyetérteni, de szerintem
a CLI erre a célra macerásabb, időigényesebb és kevésbé átlátható.
Nem hátrány ismerni, ha a világ végén sürgős esetben netán csak egy SSH
terminálod van, de az esetek 99%-ában mindenre jó a GUI.

Norbert Vastagh

Móczik Gábor <pm_le...@progzmaster.hu> írta (2018. március 6. 20:43):

> Fél óra alatt ki lehet ismerni annyira, hogy legyen net.

Na vettem kivancsisagbol valami legolcsobbat (hap lite) , nekiallok,
ha unatkozok, ismerekedek vele :-)

Udv: Vasti