muska imena i dekliniranje

Swahili

Da li pravilo da se deklinira i ime i prezime vrijedi uvijek i apsolutno?
Npr ako je u naslovu novina, ako se nabraja negdje, na ruke: (n/r).

Hvala

Alisa

On Sat, 16 Apr 2011 17:17:45 +0200, "Swahili" <sm...@nomore.com> wrote:

>Da li pravilo da se deklinira i ime i prezime vrijedi uvijek i apsolutno?
>Npr ako je u naslovu novina, ako se nabraja negdje, na ruke: (n/r).

Kaj znaci ako je u naslovu? Kaj bi trebalo pisati - * Sinoc su
uhapsili Ivan Pernar???? O cemu govoris? Daj neki primjer.

--
EMPTI RIPLAJ!

Lokjutus

Čovjek vjerovatno govori o tome da li je ispravno "sinoć su uhapsili
Ivana pernara" ili "... Ivana Pernar" .. iskreno, i mene je to uvijek
mučilo.. npr.. 2..dodijeljuje zavlanicu Ivanu Horvatu" ili "...Horvat
Ivanu" ili ... "Ivanu Horvat" ... itd

Philip Pirrip

Muškima dekliniraš i ime i prezime, ženama samo ime. Pišeš ili "Ime
Prezime" ili, ako baš moraš, "Prezime, Ime".

Ime nakon n/r ili "uručiti osobno" uz dodatak cijele adrese pisao bih u
nominativu.

U tvom primjeru je:
Dod_je_ljuje zahvalnicu Ivanu Horvatu.

Alisa

On Mon, 18 Apr 2011 13:00:35 +0200, Philip Pirrip
<pipBE...@bezSPAMA.net> wrote:

>Muškima dekliniraš i ime i prezime, ženama samo ime.

Ovo drugo nije točno. Naime, kad se radi o prezimenu koje se sklanja
po vrsti e, tada se moze deklinirati i prezime: Reci to Beli Krlezi
ili Reci to Beli Krleža.

--
EMPTI RIPLAJ!

Alisa

On Mon, 18 Apr 2011 03:38:06 -0700 (PDT), Lokjutus
<lokj...@gmail.com> wrote:

>Čovjek vjerovatno govori o tome da li je ispravno "sinoć su uhapsili
>Ivana pernara" ili "... Ivana Pernar" .. iskreno, i mene je to uvijek
>mučilo.

Nemoj se ljutiti, ali ako te to mucilo, onda se bojim kak je s drugim
stvarima u jeziku. :)))

Naravno da je genitiv Ivana Pernara, a ne Ivana Pernar.
Isto kao sto je (ovo je za Dalmatince :)) npr. koncert ce se odrzati
petnaestog travnja, a ne petnaesti travnja.

--
EMPTI RIPLAJ!

Lokjutus

On 18 tra, 15:46, Alisa <mentula.he...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Isto kao sto je (ovo je za Dalmatince :)) npr. koncert ce se odrzati
> petnaestog travnja, a ne petnaesti travnja.

Hah, ma nije me mučilo zato što ne znam da li je ispravno ili ne, nego
zato što mi jednostavno dekliniranje prezimena ružno zvuči pa sam se
nadao da može proći i bez deklinacije, a da se ne smatra pogrešnim
izražavanjem.

Alisa

On Tue, 19 Apr 2011 00:51:41 -0700 (PDT), Lokjutus
<lokj...@gmail.com> wrote:

> [...]
>zato što mi jednostavno dekliniranje prezimena ružno zvuči pa sam se
>nadao da može proći i bez deklinacije, a da se ne smatra pogrešnim

Ruzno? :))) Meni je puno "ruznije" (naime nema kategorije ruznog u
jeziku :)) zvuci to je "knjiga Ivana Pernar", nego " knjiga Ivana
Pernara". Kud sam bas tog kretena nasla za primjer? :)))

--
EMPTI RIPLAJ!

Goran Marinic

On 16.4.2011. 17:17, Swahili wrote:
> Da li pravilo da se deklinira i ime i prezime vrijedi uvijek i apsolutno?

Mislim da si postavio pitanje preopćenito.
Postoje pravila za dekliniranje vlastitih imenica, koja u hrvatskom
ugrubo kažu da se ne dekliniraju prezimena ženskih osoba koja ne
završavaju na -a (a ni ta se ne moraju deklinirati, kao što je Alisa
napisala), te da se imenima iz nekih istočnjačkih jezika deklinira samo
posljednji član (što IMHO zvuči dobro kod tipičnih imena, ali ne i kod
kombinacija englesko ime i kinesko prezime, npr.).

Postoji nešto što sam u više navrata čuo (prije svega u nekakvim
imitacijama epa) i pročitao, oblik naglašavanja u kojem se prvi član ne
deklinira, bio ime, bio prezime, ali ne znam gdje bih to svrstao, može
biti arhaizam, dijalekt...

> Npr ako je u naslovu novina, ako se nabraja negdje, na ruke: (n/r).

Primjeri su važni. Naslov novina obično pokušava ključne izraze staviti
u nominativ, nabrajanje se može formulirati tako da bude nominativ, ali
oba člana imena i prezimena trebaju se jednako ponašati. Što se tiče
n/r, uz tu sintagmu mogu stajati dativ ili genitiv (puristi neće
dopustiti genitiv), no i dalje se oba člana dekliniraju. Administracija
i neki pravnici povremeno stvaraju jezično sranje gurajući nominativ
pošto poto; osobno smatram da bi zbog nominativa ti dokumenti trebali
biti nevažeći.

Goran Marinic

On 18.4.2011. 13:00, Philip Pirrip wrote:

> Ime nakon n/r ili "uručiti osobno" uz dodatak cijele adrese pisao bih u
> nominativu.

To je krivo.

Philip Pirrip

> To je krivo.

Jasno mi je zašto to kažeš, ali na "n/r" ili "uručiti osobno" ili
"PREPORUČENO" gledam kao na etikete koje dostavljaču govore o načinu
isporuke; odnosi se na cijelu adresu, može biti pisano iznad nje, ili
negdje sa strane.
Ako će dostavljač to naglas čitati neka slobodno prebaci u dativ, ali
nek mu je iz nominativa potpuno jasno komu dostavlja.

Lokjutus

On 19 tra, 11:54, Alisa <mentula.he...@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeziku :)) zvuci to je "knjiga Ivana Pernar", nego " knjiga Ivana
> Pernara". Kud sam bas tog kretena nasla za primjer? :)))

NA primjeru Ivana Pernara, ružno je svakako :D

Evo konkretan primjer "ružnog" koji sam nedavno imao:
"Marijanu Hunjadiju" .. jednostavno ružno Hu-nja-di-ju.. grozno. Bilo
bi bolje Hunjadi Zdenku, mada ne volim stavljad prezime na prvo mjesto
(a nije ni "po pravilima" stavit tako)

ili npr.
"Gradu Varaždinu" ... maeni puno bolje zvuči "Gradu Varaždin" znam da
je krivo.. ali eto.. reci to mojem uhu :)

Lokjutus

Otkud mi sad Zdenko u igri :D ... no ok, kužimo se, važno je prezime.

Alisa

On Wed, 20 Apr 2011 00:37:05 -0700 (PDT), Lokjutus
<lokj...@gmail.com> wrote:

> [...]

Kako rekoh, nema kategorije lijepog u jeziku. :)

>Otkud mi sad Zdenko u igri :D ... no ok, kužimo se, važno je prezime.

:)))

--
EMPTI RIPLAJ!

Alisa

Moja se tvrdnja odnosila na tvoje: "Muškima dekliniraš i ime i
prezime, ženama samo ime."

--
EMPTI RIPLAJ!

Philip Pirrip

> Moja se tvrdnja odnosila na tvoje: "Muškima dekliniraš i ime i
> prezime, ženama samo ime."

Odgovarao sam Mariniću. Tvoju primjedbu uvažavam... premda bih prije
rekao da sam bio nepotpun nego netočan, kad se radi o deklinaciji muških
(prez)imena.

Goran Marinic

To što je etiketa ne mijenja nužnost dekliniranja.

Duba

bog te, s kim se ti svađaš? vidim samo tvoje postove.

Alisa

On Wed, 20 Apr 2011 15:41:47 +0200, Philip Pirrip
<pipBE...@bezSPAMA.net> wrote:

>Odgovarao sam Mariniću. Tvoju primjedbu uvažavam... premda bih prije
>rekao da sam bio nepotpun nego netočan, kad se radi o deklinaciji muških
>(prez)imena.

OK. :)

--
EMPTI RIPLAJ!

Tomislav Portada

"Goran Marinic" <sfgm...@ffzg.hr> wrote:

> [...]
> član ne deklinira, bio ime, bio prezime, ali ne znam gdje bih to
> svrstao, može biti arhaizam, dijalekt...

Može dva-tri konkretna primjera, zajedno s kontekstom, ako nije problem?

Goran Marinic

Kad sam pročitao primjere koje su drugi dali, u glavi mi se neprestano
vrti skandiranje "A ovo je knjiga Horvat Ivana, oooj" i ne mogu to po
osjećaju nikako odbaciti kao nešto što ne bi bilo hrvatsko. Nisam stigao
pogledati ništa pametnije o tome, vjerojatno hoću.