Svemirske riznice

Domagoj Bartolic

Pozdrav svemiroljupci!

Eto, htio bih vam samo reci da sam nabavio Nebeske riznice!

Naime, svi mi znamo da u Hrvatskoj ima mnogo astronoma amatera,
koji zduąno prate sve moguće događaje koje nam svemir pruľa. Skidam kapu
svima njima i duboko ih poątujem. Nekad sam se i ja smatrao astronomom
amaterom, no sada je moľda jedini naziv koji zasluľujem veliki ljubitelj
astronomije (naravno to je neąto slično kao astro amater, ali.).

No da ne <drvim> previąe, htio bih vam reći da je Svemir nekako
uąao i u moj dom. Svi ovi vrijedni ljudi koji bi učinili sve kako bi druge
obrazovali, a time i sebi udovoljili zasluľuju da ih se javno pohvali. Jedan
takav čovjek je i g. Zoran Knez iz Splita! Nikad nisam imao čast osobno
upoznati g. Kneza, no ljudi se prepoznaju po svojim djelima.

Zoran Knez je čovjek koji je stvorio projekt Nebeske Riznice i
imao sam čast pratiti razvoj ove riznice od njenih početaka pa sve do danas.

Ovaj projekt započet je izlaskom Svemirske slikovnice, ako se ne varam,
2000. godine i sadrľavao je većinu najpopularnijih slika koje su snimljene
Svemirskim teleskopom ''Hubble''.

Godinu dana kasnije, izlazi i drugo izdanje koje je bilo puno novosti, novih
slika, te je obogaćeno i joą jednim novim (značajnim, ali ne i jedinim)
dodatkom - ''Razglednicom s Mjeseca'' - ta razglednica predstavlja opąiran
pregled projekta ''Apollo'' kojim je čovječanstvo otkrilo neke nove
dimenzije svemira, a posebno astronautike. Ovaj je projekt, kao ąto nam je
poznato, uvelike promijenio tehnologiju i poimanje znanosti (bilo prirodne
ili druątvene).

Ovo ljeto izaąlo je i treće izdanje u kojem je ime Svemirske slikovnice
zamijenjeno nazivom ''Svemirske riznice''. Sam naziv govori sve. To je
velika zbirka najosnovnijih, ali i sloľenijih znanja danaąnje astronomije,
astronautike, astrofizike uopće koja je pohranjena na dva CD-a. Zbirku
moľemo shvatiti kao malenu digitalnu enciklopediju astronomije. Ova je
riznica napravljena u HTML formatu, tako da vam je za njeno koriątenje
potrebno računalo i Internet Explorer - niąta lakąe i jednostavnije. I kada
vam se Riznica uključi vi ulazite u Svemir u malom. I ono ąto je najvaľnije
većina sadrľaja nudi vam sve informacije na hrvatskom jeziku (za strance
postoje i izvorni tekstovi na engleskom).

Riznica se sastoji od mnoątva cjelina među kojima su najznačajnije:
Svemirska slikovnica (slike snimljene ST Hubble), Razglednica s Mjeseca
(Program Apollo), Slike s Galilea (program svemirske sonde Galileo), Mars
Global Surveyor, Chandra X-Ray Observatory, Magellan Venus Explorer, APOD
(Astronomy Picture Of the Day), Space Shuttle Launches (saľetak svih misija
Space Shuttlea), TRACE, ASTER/MISR, NEAR Shoemaker. Osim toga na ova dva
CD-a moľete pronaći i jedan od najzahvalnijih astronomskih amaterskih
planetarija - Sky Chart.

Nemojte mi zamjeriti ąto sam vas moľda omeo, no ľelio sam vam ispričati da
postoji neąto ąto će vam uątediti novac i vrijeme! U ovoj Riznici svatko
moľe naći neąto za sebe - i astronomi amateri, profesionalni astronomi, ali
i oni koji nikad nisu podigli glavu prema zvijezdama.

Zbog toga bih se i ovom prilikom htio zahvaliti g. Zoranu Knezu ąto je svoje
dragocjeno vrijeme posvetio stvaranju Riznice i time nam svima dao novi uvid
u Svemir!

P.S. Ako vas neąto zanima detaljnije obratite se tvorcu ovog čuda g. Zoranu
Knezu.

Njegova je adresa:

Zoran Knez
Matice hrvatske 4